ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

گوش رشد یافته در دست یک سرباز با موفقیت به سرش پیوند زده شد

دو سال پیش «شامیکا بوراگ» در تصادف شدید خودرو در ایالت تگزاس آمریکا گوش چپ خود را از دست داد، ولی اکنون به لطف جراحان چیره دست گوش جدیدی به او پیوند زده شده؛ البته نه ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۱۵:۰۰

دو سال پیش «شامیکا بوراگ» در تصادف شدید خودرو در ایالت تگزاس آمریکا گوش چپ خود را از دست داد، ولی اکنون به لطف جراحان چیره دست گوش جدیدی به او پیوند زده شده؛ البته نه یک عضو پروتزی مصنوعی، بلکه گوشی از بافت های زنده. نکته جالب دیگر روشی است که بافت این عضو بر اساس آن ساخته شده است.

به این منظور جراحان از غضروف یکی از دنده های شامیکای 21 ساله استفاده کردند تا مشابه گوش او را بسازند. در ادامه این بافت را در زیر پوست ساعد کشت کردند. به این ترتیب در عرض چندین ماه پوست در اطراف گوش شکل گرفت و رگ های خونی در آن ایجاد شدند.

فرایند بازسازی گوش نیاز به چندین عمل جراحی داشت و در نهایت در مرکز پزشکی ارتش در ال پاسو (شهری در ایالت تگزاس آمریکا) گوش جدید به سر پیوند زده شد. بنا بر گزراش منتشر شده در دوشنبه گذشته، بوراگ شنوایی خود را باز یافته است.

شامیکا بوراگ

بنا بر گزارش شبکه خبری ABC News این عمل یکی از پیچیده ترین فرایندهای ساخت گوش در ایالات متحده بوده و امکان شکل گیری رگ های خونی در بافت غضروف را فراهم کرده. به عبارت دیگر باروگ در آینده و پس از تکمیل فرایند ترمیم قادر به حس کردن گوش خود (به واسطه اعصاب) خواهد شد.

بوراگ که سرباز ارتش ایالات متحده است ابتدا قصد نداشت با جراحی موافقت کند و تصمیم داشت تنها از پروتز ویژه و به منظور زیبایی استفاده کند. او در این مورد گفته که در ابتدا از عمل جراحی واهمه داشت، ولی در نهایت به جراحی به سرپرستی دکتر «اووِن جانسون» رضایت داد.

بنا بر گفته جانسون پس از 5 سال ظاهر گوش پیوند زده شده، مشابه با یک گوش عادی به نظر خواهد رسید.

از دست دادن این عضو تنها یکی از آسیب های فراوانی بود که در جریان تصادف به بوراگ وارد شد. در تصادف سال 2016 لاستیک خودروی او ترکید و خودروی او پس از طی بیش 200 متر در جاده چندین بار واژگون شد.

 

تماشا کنید: نخستین فیلم واقعیت مجازی از یک عمل جراحی مغز (ویدیو ممکن است برای برخی خوشایند نباشد)

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • bahram Shademanpo
    bahram Shademanpo | ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷

    ما هم وقتی سرباز بودیم آشغال ترین لباس ها و پوتین ها رو بهمون میدادن
    از بس بدرد نخور بودن خودمون میخریدیم میپوشیدیم

    حالا هی مرگ بر آمریکا کنید

مطالب پیشنهادی