ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

یانی یا لورل؛ آیا واقعاً مسئله این است؟

به تازگی کاربران دنیای مجازی، سرگرمی تازه ای را پیدا کرده و شیفته آن شده اند: یک قطعه صدای ضبط شده که اگرچه تاریخچه اصلی اش به خیلی قبل بر می گردد، ولی دوباره به ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۲۰:۳۰

به تازگی کاربران دنیای مجازی، سرگرمی تازه ای را پیدا کرده و شیفته آن شده اند: یک قطعه صدای ضبط شده که اگرچه تاریخچه اصلی اش به خیلی قبل بر می گردد، ولی دوباره به یک تست روانی در حوزه شنیداری بدل شده است. سؤال این است: آیا شما «لورل» را می شنوید یا «یانی» را؟ و همین کافیست تا جهان به دو دسته یانی یا لورل تقسیم شود.

اما سؤال اصلی اینجاست: چه شد که مواردی مثل یانی یا لورل یا آن لباس معروف سفید-طلایی/آبی-مشکی، یا حتی کفشی که همین وضعیت را داشت، به کانون توجه کاربران اینترنتی بدل شدند؟

قطعه صوتی فوق که اخیراً شبکه اجتماعی ردیت (Reddit) پدیدار شده و سپس در توییتر به محبوبیت قابل توجه رسیده، نسخه تغییر یافته (یا به عبارتی تحریف شده) از تلفظ کلمه انگلیسی «لورل» (Laurel) است. البته ظاهراً این داستان از مدرسه ای در ایالت جرجیای آمریکا آغاز می شود، جایی که دانش آموزی به تلفظ عجیب این واژه بر می خورد و نظر دوستش را می پرسد، و اینجاست که می فهمند یکی از آنها «یانی» می شنود و دیگری «لورل».

زبان شناسان و دانشگاهیان به سرعت وارد صحنه می شوند و این پدیده عجیب را توضیح می دهند: خلاصه کلام اینکه اگر گوش های شما برای شنیدن فرکانس های پایین (صداهای بَم) تنظیم شده باشد، «لورل» را می شنوید و اگر با فرکانس های بالا (صدای زیر) راحت تر باشید، «یانی» را خواهید شنید. البته کیفیت پایین صدا و تفاوت های فیزیکی در صدای خروجی اسپیکرها و هدفون ها هم وضعیت را برای شنونده نهایی تغییر می دهند.

بحث بر سر یانی یا لورل به یک دلیل ساده فراگیر شده است: یک سؤال عادی و بی ضرر که پاسخ های متفاوت و ناهمخوانی را تولید می کند. البته احتمالاً همه ما از ابتدا حدس زده ایم که پای تفاوت های جزئی در سیستم شنیداری در میان است، وضعیتی که در مورد متفاوت دیدن لباس مشهور و سیستم دیداری ما نیز وجود داشت. با این حال حداقل برای لحظاتی، خودمان را در تقابل هیجان انگیز با بخش بزرگی از کاربران اینترنت می بینیم و دلیل هم برایش پیدا نمی کنیم.

بسیاری از مخاطبان فضای مجازی به راحتی به این وضعیت واکنش نشان می دهند، چون هزینه ای ندارد. هرچه باشد، از همه گیر شدن سؤالات عمیقی مثل «آیا هات داگ واقعاً یک ساندویچ است» که بدتر نیست (کافیست عبارت Is a Hot Dog a Sandwich را در اینترنت جستجو کنید و از بحث های فلسفی پیرامون آن لذت ببرید).

جالب است بدانید این ویدیو برای اولین بار در ساب-ردیتی مربوط به پدیده های طبیعی و جادوگری مطرح شد، و اگرچه علم به راحتی به این شبهات پاسخ می دهد، اما باز هم اینکه بدانید در کدام سمت این ماجرا قرار می گیرید، جذاب و لذت بخش خواهد بود.

نکته مهم دیگر این است که تفاوت در شنیدن این واژه نشان می دهد ما و جهان پیرامون ما، ناشناخته تر از آن چیزیست که فکر می کنیم. هرچند به خاطر علاقه فراگیر، این پدیده ناشناخته به سرعت به توضیحات علمی و منطقی ختم می شود.

اینترنت همواره به عنوان بستری برای محتوای فراگیر باقی می ماند که بیشتر آنها مسائل پیش پا افتاده و بی اهمیتی هستند، اما جامعه عمدتاً خشمگین اینترنت را به بحث و جدل با یکدیگر وا می دارند. گاهی اوقات باید اندیشید که در جهانی سراسر آشوب، آیا واقعاً مسئله اصلی همین است؟

حالا خودمانیم، شما لورل را می شنوید یا یانی؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (30 مورد)
  • rohola
    rohola | ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷

    واس من میگه lovely ??

  • Erfaan Zandii
    Erfaan Zandii | ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷

    یانی

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی