ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

قدرتمندترین ابررایانه
تکنولوژی

در مورد قدرتمندترین ابررایانه دنیا چه می دانید؟

سامیت (Summit) نام قدرتمندترین ابررایانه دنیاست که می تواند در هر ثانیه ۲۰۰ میلیون محاسبه را انجام دهد و با ساخت آن، برای نخستین بار ظرف پنج سال گذشته ایالات متحده آمریکا موفق شد که ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ | ۱۵:۵۱

سامیت (Summit) نام قدرتمندترین ابررایانه دنیاست که می تواند در هر ثانیه ۲۰۰ میلیون محاسبه را انجام دهد و با ساخت آن، برای نخستین بار ظرف پنج سال گذشته ایالات متحده آمریکا موفق شد که جایگاه دارنده قدرتمندترین ابررایانه دنیا را بار دیگر به خود اختصاص دهد.

قدرتمندترین ابررایانه دنیا که ۲۰۰ میلیون میلیارد دلار قیمت دارد توسط شرکت IBM و با مشارکت انویدیا به سفارش لابراتوار ملی Oak Ridge متعلق به وزارت انرژی آمریکا ساخته شده است. سامیت کامپیوتری با توان محاسبه ۲۰۰ پتافلاپ است؛ بدان معنا که می تواند ۲۰ کادریلیون محاسبه را در هر ثانیه انجام دهد. برای آنکه درک بهتری از توان قدرتمندترین ابررایانه دنیا داشته باشید باید بگوییم که این رقم یک میلیون برابر سریع تر از لپ تاپ های معمولی است که به صورت روزانه مورد استفاده قرار می دهیم.

سامیت در هر ثانیه ۲۰ کادریلیون محاسبه انجام می دهد

آنطور که نشریه نیویورک تایمز در گزارش خود پیرامون این ابررایانه آورده است یک انسان به ۶۳ میلیارد سال زمان نیاز دارد تا کاری که سامیت ظرف یک ثانیه انجام می دهد را به انجام برساند. یا در مثالی جالبتر اگر همه افراد روی زمین به مدت ۳۰۵ روز در هر ثانیه یک محاسبه انجام دهند آنگاه می توانند همان کاری را انجام دهند که سامیت ظرف یک ثانیه انجام می دهد.
قدرتمندترین ابررایانه دنیا ۴۶۰۸ سرور، ۹۲۱۶ چیپ پردازنده و ۲۷۶۴۸ پردازنده گرافیکی دارد و وزنش به ۳۴۰ تن می رسد. این سیستم در اتاقی به مساحت  ۸۵۹ متر مربع در تاسیسات لابراتوار ملی Oak Ridge  واقع در تنسی نگهداری می شود و برای خنک سازی آن ۴۰۰۰ بشکه آب به داخل لوله های مخصوص خنک سازی اش پمپاژ می شوند. قدرتمندترین ابررایانه دنیا برای انجام این محاسبات به ۱۳ مگاوات برق نیاز دارد که این میزان با برق مصرفی ۸۰۰۰ منزل مسکونی در آمریکا برابری می کند.

برق مورد نیاز ۸۰۰۰ منزل مسکونی در آمریکا برای کار کردن این ابر رایانه نیاز است

با در نظر داشتن مشخصاتی که اعلام شد سامیت حالا قدرتمندترین ابررایانه دنیاست و ۶۰ درصد سریع تر از دارنده قبلی این عنوان یعنی Sunway TaihuLight عمل می کند. از سال ۲۰۱۳ میلادی این نخستین باری است که محصول ساخت آمریکا عنوان قدرتمندترین ابرکامپیوتر دنیا را به خود اختصاص می دهد و این یعنی آمریکا اقدامات خوبی را برای رسیدن به حریف قدر خود در دست انجام داشته است.

قدرتمندترین ابررایانه دنیا

توان محاسباتی سامیت همچنین پنج برابر تایتان (دیگر ابرکامپیوتر قدرتمند آمریکا) عنوان شده. آنطور که در نشریه MIT Technology Review آمده سامیت نخستین ابرکامپیوتری است که مشخصا برای مصرف در زمینه هوش مصنوعی و شاخه های آن نظیر یادگیری ماشینی و شبکه های عصبی ساخته شده است. این ابرکامپیوتر هزاران چیپ بهینه سازی برای هوش مصنوعی را شامل می شود که توسط انویدیا و IBM ساخته شده اند. این چیپ ها نیز قرار است که حجم عظیمی از دیتا را زیر و رو کنند و در این میان به دنبال الگوهایی مشابه به رفتار انسان بگردند. در بیانیه رسمی وزارت انرژی آمریکا در این باره آمده است:

سامیت به کشفیات علمی نایل خواهد شد که پیشتر یا غیرعملی بودند یا غیرممکن.

اما سامیت و کامپیوترهایی مانند آن می توانند در تمامی فعالیت های پردازشی سنگین به کار گرفته شوند که از طراحی هواپیماهای جدید گرفته تا مدلسازی جوی، شبیه سازی انفجارهای هسته ای، ساخت مواد جدید و یافتن علل بیماری ها را شامل می گردد. در واقع پتانسیل های بالای این ابررایانه در کشف داروهای جدید بی نظیر است؛ به عنوان مثال سامیت می تواند روابط میان میلیون ها ژن و سرطان را پیدا کند و همچنین می توان از آن برای سفارشی سازی داروها برای اشخاص مختلف بهره گرفت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • یحیی خالدی
    یحیی خالدی | ۲۰ خرداد ۱۳۹۷

    اینجا میگین
    "سامیت (Summit) نام قدرتمندترین ابررایانه دنیاست که می تواند در هر ثانیه ۲۰۰ میلیون محاسبه را انجام دهد"
    بعد میگین
    "بدان معنا که می تواند ۲۰ کادریلیون محاسبه را در هر ثانیه انجام دهد."
    آخرش کدوم؟؟؟؟؟؟
    میدونم کدومه فقط دقت کنید خواهشا

  • آریا
    آریا | ۲۰ خرداد ۱۳۹۷

    make america great again

  • reza
    reza | ۱۹ خرداد ۱۳۹۷

    وایییی جون میده واسه بازی???

  • مجوری
    مجوری | ۱۹ خرداد ۱۳۹۷

    من فکر میکردم تحریم های طاقت فرسای ما باعث پسرفتشون میشه چرا اینجوری شد پس!

    • hmasroor
      hmasroor | ۲۰ خرداد ۱۳۹۷

      آره واقعاً عجیبه منم فکر میکردم دیگه بهشون آخوند نرسه میمیرن چون نه که ما 24 ساعته آخوند تو تلویزیون و واقعیت میبینیم گفتم شاید اونا هم مثل ما با آخوند تنفس میکنن و اینو ازشون بگیریم میمیرن ?

مطالب پیشنهادی