ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اندروید ویروسی
آموزش

چرا نباید در اندروید نگران ویروس‌ها باشیم؟

از اطرفیانمان خصوصا تعمیرکاران موبایل‌هایی که هر روز دور و برمان می‌بینیم، زیاد می‌شنویم که بسیاری از مشکلات اندروید وابسته به ویروس‌هاست. این درست است که ویروس‌ها و بدافزارهای مختلف پایشان به اندروید باز شده ...

نیما فرشین
نوشته شده توسط نیما فرشین | ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ | ۱۹:۰۰

از اطرفیانمان خصوصا تعمیرکاران موبایل‌هایی که هر روز دور و برمان می‌بینیم، زیاد می‌شنویم که بسیاری از مشکلات اندروید وابسته به ویروس‌هاست. این درست است که ویروس‌ها و بدافزارهای مختلف پایشان به اندروید باز شده اما این چیزی نیست که بخواهیم بابتش نگران باشیم. در ادامه دلایل این موضوع را می‌خوانید.

اندروید‌ حال حاضر ذاتا ایمن است

اندروید ویروسی

بله درست خواندید؛ ذات اندروید به طور غیرقابل باوری ایمن است. البته این چیزی نیست که اندروید یک شبه به آن رسیده باشد و سال‌ها طول کشید تا این سیستم عامل محبوب به چنین سطحی برسد. به طور کلی حالا بوت‌لودر تمام موبایل‌های اندرویدی از ابتدا قفل هستند تا از دسترسی افراد به پارتیشن‌های سیستم جلوگیری شود.

تازه در اندروید‌های جدید جلوی سایدلودینگ‌های اپ‌های تایید نشده از سوی گوگل نیز به صورت پیش‌فرض گرفته شده. این دو، عواملی بودند که در گذشته مسیرهای هموارشان، باعث رخنه ویروس‌ها به سیستم عامل اندروید می‌شد.

در اصل می‌توان گفت که موبایل‌های اندرویدی در گذشته ویروسی می‌شدند چون بیشتر درهای امنیتی این سیستم عامل روی هر بدافزاری باز بود. همین هم باعث شد که اندروید تا مدتی از قافله رقابت با iOS عقب بیفتد و گوشی‌هایی که به کاربرانشان آزادی عمل زیادی برای انجام امور مختلف می‌دادند به خاطر امنیت ضعیفشان نتوانند گوی رقابت را از آیفون‌های اپل بربیایند.

اما خوشبختانه گوگل از دوران سخت گذشته، درس‌های زیادی گرفت و حالا شاهد این هستیم که اندروید اورئو حتی در مقابله با سایدلودینگ، سخت گیری‌های بیشتری هم از خود نشان می‌دهد.

چرا که اندروید اورئو دیگر در مقابل شما یک صفحه سفید و خالی در اختیارتان قرار نمی‌دهد که خیلی راحت بتوانید از طریق آن با نصب یک اپلیکیشن از منبعی نامعلوم موافقت کنید.

بلکه اندروید حالا منابع معتبر برای دانلود اپ‌ها را حتی از خود شما هم بهتر می‌شناسد و تنها می‌توانید از جایی به دانلود و نصب اپلیکیشن بپردازید که گوگل آن را به عنوان منبعی معتبر شناسایی کرده باشد.

گوگل‌پلی پروتکت امنیت را ارتقا می‌دهد اما بی نقص نیست

اندروید ویروسی

چندی پیش گوگل از سیستم تازه‌ای به نام گوگل‌پلی پروتکت پرده برداشت. این سیستم به گفته گوگل، قرار است به اسکن دائم اپ‌های موجود در گوگل‌پلی و همچنین اپلیکیشن‌های نصب شده روی موبایل‌ها بپردازد تا احتمال ورود هر بدافزاری به گوشی کاربران به مرز صفر برسد.

با این حال همانند هر اسکنر بدافزاری، گوگل‌پلی پروتکت هم کامل و بی‌نقص نیست. برخی از اپلیکیشن‌های مخرب هم از همین بی‌نقص نبودن گوگل‌پلی پروتکت سواستفاده می‌کنند و تا گوگل‌‌ بخواهد دست بجنباند و آن‌ها را شناسایی کند، این اپ‌ها ده‌ها هزار بار دانلود شده‌اند.

همین موضوع هم دست مایه‌ای شد تا مدیای امروز بتواند با آن اندروید را بکوبد و از این سیستم عامل با عنواینی همچون نا‌امن و آلوده به بدافزار یاد کند. اما با تمام این اوصاف، نسبت دادن چنین القابی به اندروید کمی نادرست و غیرمنصفانه است.

چرا که اگر تمام کاربران اندروید حواسشان را جمع کنند، در مورد توسعه‌دهندگان اپ‌ها کمی اطلاعات به دست آورند و همچنین کامنت‌های کاربران دیگر را نیز بخوانند، محال است که اپلیکیشن‌ مضری بتواند به این راحتی‌ها پا به موبایلشان بگذارد.

این‌ها کارهایی هستند که همه ما باید پیش از نصب یک اپلیکیشن انجامشان دهیم. کار‌های چندان سختی هم نیستند و وقت چندان زیادی هم از شما نمی‌گیرند. اما با گذاشتن همین وقت اندک، خیلی راحت می‌شود جلوی ورود هر بدافزاری را گرفت و از موبایل‌های اندرویدی محافظت کرد.

نیازی نیست که روی موبایل اندرویدی خود آنتی ویروس نصب کنید

اندروید ویروسی

از زمانی که مشخص شد اندروید نسبت به بدافزارها چندان ایمن نیست، بسیاری از توسعه‌دهندگان آنتی‌ویروس‌های سرشناس، نسخه‌ای هم از نرم افزارهای خود را برای این پلتفرم نیز عرضه کردند.

اما بگذارید خیالتان را راحت کنم؛ هیچ کدامشان آنطور که فکر می‌کنید به درد بخور نیستند و کارایی چندانی ندارند. آنتی‌ویروس‌‌های اندرویدی قرار نیست چیزی را پیدا کنند که خود گوگل اول آن‌ها را شناسایی نکرده.

بلکه آن‌ها فقط به نوعی توضیح واضحات می‌دهند و در اصل خودشان قرار نیست امنیت سیستم را ارتقا دهند. پس بهتر است خیلی وقتتان را برای آنتی ویروس‌های اندرویدی تلف نکنید. چرا که آن‌ها به جز اینکه فضای موبایلتان را اشغال کنند و منابع مهم سخت افزار را تحت کنترلشان بگیرند، کار دیگری برایتان انجام نمی‌دهند.

پس به نفعتان است که بیخیال آن‌ها شوید و در کنار تمهیدات امنیتی گوگل، کمی هم خودتان برای امنیت موبایل‌هایتان وقت بگذارید و با مطالعه و کسب اطلاعات کافی، به سراغ اپلیکیشن‌ها بروید و برای نصبشان اقدام کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • Reza Goodarzi
    Reza Goodarzi | ۲۹ خرداد ۱۳۹۷

    ممنونم از خبرت

  • Buchy
    Buchy | ۲۹ خرداد ۱۳۹۷

    هنوزم بعضیا فک میکنن ۶ سال پیشه و باقی ماجرا

  • ‌شکور حسین
    ‌شکور حسین | ۲۹ خرداد ۱۳۹۷

    عالی

مطالب پیشنهادی