ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

نگاهی به بازی های ویدیویی ساخته شده بر اساس جام جهانی فوتبال

چندساعتی بیشتر به بازی حساس بین تیم ملی ایران و پرتغال نمانده و به همین مناسبت قصد داریم نگاهی به تاریخچه بازی های ویدیویی ساخته شده بر اساس جام جهانی و وضعیت تیم ملی ایران ...

شایان کرمی
نوشته شده توسط شایان کرمی | ۴ تیر ۱۳۹۷ | ۱۹:۳۰

چندساعتی بیشتر به بازی حساس بین تیم ملی ایران و پرتغال نمانده و به همین مناسبت قصد داریم نگاهی به تاریخچه بازی های ویدیویی ساخته شده بر اساس جام جهانی و وضعیت تیم ملی ایران در این بازی ها داشته باشیم.

مکزیک 86 - World Cup Carnival

اولین بازی ساخته شده بر اساس جام جهانی فوتبال، عنوان World Cup Carnival بود که همزمان با جام جهانی 86 مکزیک عرضه شد. فیفا به عنوان ناظر در ساخت بازی حضور داشت و این عنوان، تنها بازی رسمی جام جهانی آن دوره نام گرفت.

ساخت این عنوان با مشکلات بسیار زیادی همراه شد و کار به جایی رسید که ناشر بازی یعنی کمپانی U.S.Gold با نزدیک شدن به زمان برگزاری جام جهانی، مجبور به خرید امتیاز یک بازی قدیمی تر و جا زدن آن به عنوان بازی رسمی جام جهانی شد.

بسیاری از کاربران نسبت به کیفیت پایین این عنوان و تعداد تیم های کم در دسترس آن که شامل ارگوئه، ایتالیا، آلمان، برزیل، انگلستان، آرژانتین، فرانسه، اسپانیا، مکزیک و در نهایت اسکاتلند می شد، معترض بودند. World Cup Carnival با واکنش شدید منفی منتقدان هم روبرو شد و امتیازهای ضعیفی را از نشریات مختلف آن زمان دریافت کرد.

ایتالیا 90 - World Cup Soccer: Italia '90

جام جهانی 1990 با قهرمانی ژرمن ها ماندگار شد ولی هیچ ماندگاری در مورد بازی ویدیویی رسمی این رقابت ها یعنی World Cup Soccer: Italia '90 وجود نداشت.  بعد از فاجعه World Cup Carnival این بار ساخت بازی مخصوص جام جهانی به استودیو Virgin Masteronic رسید که سابقه طولانی و موفق تری در ساخت بازی های ویدیویی داشت.

نسخه اصلی World Cup Soccer: Italia '90 بر اساس یک بازی آرکید با نام World Trophy Soccer ساخته شده بود. جالب است بدانید که در این بازی تنها با تیم های انگلستان، بلژیک، ایتالیا و اسپانیا قادر به بازی بودید و  همین تیم ها هم با لباس اصلی در بازی حضور نداشتند. حتی شکل رقابت های بازی نیز شباهتی به شکل اصلی تورنمنت جام جهانی نداشت.

بازی با دوربین شبه ایزومتریک دنبال می شد و اگر به دروازه حریف نزدیک می شدید، به طرز عجیبی شکل زاویه سوم شخص می گرفت. منتقدان World Cup Soccer: Italia '90 را به خاطر گرافیک خوب و بعضی از خلاقیت هایش ستودند اما محتوای کم بازی و گیم پلی تکراری آن باعث شد تا این عنوان به موفقیت خاصی دست پیدا نکند.

آمریکا 94 - World Cup USA '94

بعد از دو بازی فاجعه، World Cup USA '94 از اولین تلاش های موفق برای ساخت یک بازی ویدیویی بر اساس جام جهانی فوتبال بود. این عنوان که آخرین بازی رسمی جام جهانی قبل از به توافق رسیدن الکترونیک آرتز و فیفا برای ساخت سری بازی های فیفا بود، برای تمام کنسول های آن زمان و پی سی عرضه شد.

در World Cup USA '94 تماشاگران از کیفیت بالا تری نسبت به گذشته برخوردار بودند. نام بازیکن ها در این بازی هم واقعی نبود اما بر خلاف نسخه های پیش می توانستید بین تمام 32 تیم راه پیدا کرده به جام جهانی، تیم مورد نظر خودتان را انتخاب کنید.

بازی امکانات زیادی را برای شکل دادن به ساختار تیمتان به شما می داد. می توانستید تاکتیک های مختلفی را شخصی سازی کنید و حتی قانون جدید آن زمان فوتبال یعنی ممنوعیت پاس عقب دادن به دروازه بان هم در بازی شبیه سازی شده بود.

استراحت بین دو نیمه و نمایش پرتاب سکه شانس برای مشخص شدن مالکیت زمین، از دیگر ویژگی های جالب World Cup USA '94 بودند. این عنوان در نهایت به واکنش نسبتاً خوب مجلات روبرو شد و تیم برزیل آن هم که اتفاقاً در همان سال قهرمان جام جهانی شد، بین کلوپ بازان داخل کشور هم محبوبیت بسیار زیادی داشت.

فرانسه 98 - FIFA: Road to World Cup 98

فیفا 98 را می توان یکی از انقلابی ترین بازی های ویدیوی فوتبالی دانست. با حضور 179 تیم ملی فوتبال، این عنوان رکورد جدیدی را ثبت کرد که البته تنها نوآوری این بازی نبود.

الکترونیک آرتز بودجه کلانی را صرف توسعه و تبلیغات مربوط به این بازی کرده بود. قانون آفساید برای اولین بار در این نسخه از سری فیفا به طور صحیح و کامل رعایت شد و ویژگی هایی همچون نمایش «بهترین بازیکن زمین» یا «کلین شیت» برای اولین بار در این بازی دیده شدند.

امکان ویرایش بازیکنان در فیفا 98 وجود داشت و حتی حالت 5 نفره و داخل سالن این بازی هم طرفداران زیادی بین علاقه مندان به بازی های ویدیویی و فوتبال پیدا کرد. بعد از مدتی، نسخه ای ویژه جام جهانی از فیفا 98 با نام World Cup 98 برای کنسول ها و پی سی عرضه شد که ضعف های کوچک نسخه پیش را هم پوشش میداد.

در World Cup 98 می توانستید در ورزشگاه های مربوط به جام جهانی و گروه بندی های حقیقی آن، بازی ها را دنبال کرده یا حتی به صورت شخصی سازی شده، جام جهانی خودتان را بسازید. قابلیت بازی با ماوس و موسیقی متن ماندگار، از دیگر ویژگی های مربوط به این بازی موفق بودند.

البته در همان سال کونامی یک نسخه غیر رسمی از جام جهانی را با نام International Superstar Soccer 98 منتشر کرد که آن بازی هم به علت حالت های مختلف بازی و گیم پلی روانش، طرفداران زیادی را پیدا کرده و حتی در ایران از فیفا 98 هم محبوب تر بود.

کره و ژاپن 2002 - 2002 FIFA World Cup

اگر علاقه مند به فوتبال باشید، قطعاً کارت های بازی جام جهانی 2002 با لوگوی زیبای آن تورنمنت را یادتان نرفته است. از آن جا که گیمرهای ایرانی در آن زمان اقبال چندانی به سری فیفا نشان نمی دادند و تیم ملی کشورمان هم با حذف تلخ مقابل ایرلند، از صعود به جام جهانی باز مانده بود، بازی 2002 FIFA World Cup تا سال ها برایمان یک عنوان ناشناخته باقی ماند.

در این بازی که به دست بخش ورزشی الکترونیک آرتز برای همه پلتفرم های شناخته شده عرضه شده بود، می توانستید تیم مورد علاقه خود را بین 32 تیم راه یافته به جام جهانی و 9 تیم دیگر انتخاب کنید. لیست بلند بالایی موسیقی برای گوش دادن در این بازی وجود داشت و برخی از تیم های فوتبال با لباس های لایسنس شده و برخی از بازیکنان با چهره هایی نسبتاً واقعی در بازی حضور داشتند.

یکی از جنجال های مربوط به این بازی، شکایت دروازه بان شناخته شده آلمانی، الیور کان به علت حضورش در این بازی بدون کسب اجازه از سمت الکترونیک آرتز بود. کار به جایی رسید که الکترونیک آرتز از فروش این بازی در آلمان محروم شد و خسارت هنگفتی را هم به کان پرداخت کرد.

آلمان 2006 - 2006 FIFA World Cup

در 2006 FIFA World Cup شاهد شبیه ترین نسخه از تیم ملی ایران و بازیکن هایش به واقعیت بودیم. بازیکن هایی مانند فریدون زندی و وحید هاشمیان که در خود بوندسلیگا و کشور آلمان که محل برگزاری جام جهانی هم بود توپ می زدند، با صورت هایی شبیه سازی شده در این بازی حضور داشتند.

127 تیم برای بازی کردن در این عنوان وجود داشت و البته می توانستید خود جام جهانی را هم به صورت جداگانه بازی کنید. بازی برای کنسول های نسل ششم و ایکس باکس 360 به عنوان اولین کنسول نسل هفتمی، عرضه شد.

در نسخه ایکس باکس 360 بازی، الکترونیک آرتز مانور بیشتری روی بخش آنلاین بازی داده بود و می توانستید چالش های هفتگی بخش آنلاین را انجام داده و ماجراهای متفاوتی از حالت آفلاین و تک نفره بازی را هم دنبال کنید.

نسخه جام جهانی فیفا 2006 به علت گرافیک خوب و جزییات بالا در شبیه سازی جام جهانی تحسین شد اما برخی از سایت ها و مجلات به بخش آنلاین توخالی بازی خرده گرفتند.

آفریقای جنوبی 2010 - 2010 FIFA World Cup South Africa

نسخه جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی را می توان کامل ترین بازی ساخته شده بر اساس جام جهانی فوتبال تا آن زمان دانست. حضور 199 تیم ملی فوتبال باعث شد که رکورد جدیدی در این ضمینه ثبت شود و فیزیک عالی بازی در کنار گیم پلی تکامل یافته فیفا 10، بسیاری از هواداران و منتقدان را خشنود کرد.

«سناریو» نیز یکی از بخش های جدید این بازی بود که می توانستید لحظه های ماندگار جام های جهانی پیش را تجربه کنید. بعداً در یک محتوای قابل دانلود، حالت سناریو برای جام جهانی 2010 هم به بازی اضافه شد. مانند فیفا 10، بخش آنلاین در 2010 FIFA World Cup South Africa هم وجود داشت و تمام استادیوم های آن دوره جام جهانی نیز در بازی شبیه سازی شده بودند.

این عنوان نمره های خیلی خوبی از منتقدان گرفت و زمینه ساز ورود سری فیفا به دوران درخشان تری هم شد. جالب توجه است که 28 ترانه از 21 کشور منحصر به فرد در این بازی وجود داشتند.

برزیل 2014 - 2014 FIFA World Cup Brazil

نسخه جام جهانی 2014، هر آن چیزی بود که از یک شبیه ساز فوتبال و بزرگترین تورنمنت مربوط به این ورزش می خواستید. با رکوردی تازه، 203 کشور در بازی حضور داشتند. ایستگاه های رادیویی متفاوتی برای انتخاب کردن و گوش دادن به تحلیل و اتفاقات مربوط به بازی ها وجود داشت.

همچنین بخش آنلاین بازی هم از گذشته پر پیمان تر شده بود و می توانستید علاوه بر دنبال کردن تمام مسابقات جام جهانی به صورت آنلاین، کارهای متنوع تر دیگری را هم انجام دهید.

34 ترانه از سرتاسر جهان در جام جهانی آن سال حضور داشتند و رنگبندی جالب منوهای بازی و فضای فوق العاده ورزشگاه ها باعث شده بود تا همه چیز برای لذت بردن از مسابقات آماده شود. تنها انتقاد مربوط به بازی به عدم انتشار این عنوان برای کنسول های نسل هشتم بر می گشت و بسیاری دلایل این کار را جا نیفتادن این کنسول ها در محل برگزاری رقابت ها یعنی برزیل و وقت کم الکترونیک آرتز برای توسعه نسخه نسل بعدی می دانستند.

روسیه 2018 - محتوای قابل دانلود رایگان برای فیفا 18

جام جهانی

حالت جام جهانی برای فیفا 18 به صورت یک محتوای قابل دانلود رایگان منتشر شد و تمام 12 ورزشگاه و 32 تیم مربوط به این رقابت ها را به فیفا 18 اضافه کرد. گیم پلی حالت جام جهانی بازی شباهت زیادی به فیفا 18 دارد و جو استادیوم ها و تماشاگران نیز با دقت خوبی شبیه سازی شده اند.

البته با توجه به این که این حالت تحت یک به روزرسانی رایگان به فیفا 18 اضافه شده است، نباید توقع جزییاتی نظیر نسخه جام جام جهانی فیفا برای برزیل 2014 را داشته باشیم.

این حالت تمرکز زیادی روی بخش درآمدزای این سال های سری فیفا یعنی Ultimate Team داشته و بسیاری دلیل رایگان بودن این آپدیت را هم در استفاده الکترونیک آرتز از این بخش می دانند.

شما با کدام یک از جام های جهانی و به طور خاص با کدامیک از بازی های ویدیویی ساخته شده بر اساس جام جهانی فوتبال خاطره دارید؟ آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • milad
    milad | ۵ تیر ۱۳۹۷

    کلا آب بگیر به فیفا بره

  • modernamir
    modernamir | ۵ تیر ۱۳۹۷

    من خودم با فیفا 98 بیشتر از همه حال می کردم. نوع گرافیک، انتخاب بازیکن و چیزی که به نظرم همیشه برگ برنده فیفا بود: گزارش کامل بازی با جزئیات.

  • saeid hanifi
    saeid hanifi | ۴ تیر ۱۳۹۷

    من که سال 98 رو فقط با winning eleven 3 میشناسمو تو ایران به فوتبال 9۸ یا ۹۹ معروف بود. یادش بخیر چقدر خاطره داریم با اون بازی و چیت مخصوص منتخب هاش ( دوبالا ،دوپایین، چپ راست ،چپ راست ضربدر دایره !!).

مطالب پیشنهادی