ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ابر کاپیوتر
تکنولوژی

ایالات متحده با غلبه بر چین در صدر لیست دارنده برترین ابر کامپیوترها قرار گرفت

وبسایت TOP500 به تازگی لیستی از سریعترین ابر کامپیوترهای جهان را منتشر کرده که خبر از صدر نشینی ایالات متحده برای اولین بار پس از نوامبر 2012 (آبان-آذر 1391) می دهد. 5 مورد برتر این ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۵ تیر ۱۳۹۷ | ۱۳:۳۰

وبسایت TOP500 به تازگی لیستی از سریعترین ابر کامپیوترهای جهان را منتشر کرده که خبر از صدر نشینی ایالات متحده برای اولین بار پس از نوامبر 2012 (آبان-آذر 1391) می دهد.

5 مورد برتر این لیست شاهد تغییراتی بوده که ناشی از ورود کامپیوترهای جدید به حوزه برترین ها و نیز به روز رسانی هایی است که بر ابر کامپیوترهای قبلی اعمال شده. در صدر لیست، «سامیت» ابر کامپیوتر ساخت IBM قرار دارد که توسط آزمایشگاه ملی اوک ریج متعلق به وزارت انرژی ایالات متحده استفاده می شود. این ابر کامپیوتر موفق شده با 122.3 پتافلاپ بیشترین قدرت محاسباتی را به نام خود ثبت کند.

«Sunway TaihuLight» توسط مرکز تحقیقاتی ملی فناوری و مهندسی کامپیوتری موازی در چین توسعه یافته. این کامپیوتر اکنون به رتبه دوم سقوط کرده. میزان قدرت محاسباتی آن 93 ترافلاپ ثبت شده که البته نسبت به سال 2016 تغییری نداشته است.

«سیرا» سیستم جدید آزمایشگاه ملی لارنس لیوِرمور متعلق به وزارت انرژی ایالات متحده است که با قدرت محاسباتی 71.6 ترافلاپ رتبه سوم را کسب کرده. معماری این دستگاه مشابه با سامیت بوده با این تفاوت که دارای پردازشگرهای گرافیکی کمتری به ازای هر گره است.

ابر کاپیوتر

«Tianhe-2A» که با نام «کهکشان راه شیری-2A» نیز شناخته می شود، دو پله افت رتبه را شاهد بوده و اکنون به چهارم رسیده. پس از به روز رسانی که روی این ابر کامپیوتر توسعه داده شده توسط دانشگاه ملی فناوری های دفاعی چین اجرا شد، قدرت آن از 33.9 به 61.4 ترافلاپس افزایش یافت.

رتبه پنجم به «ABCI» تخصیص یافته که توسط فوجیتسو توسعه داده شده و به قدرتی 19.9 ترابایتی دست یافته. این دستگاه در آزمایشگاه ملی فناوری ها و علوم پیشرفته صنعتی ژاپن نصب شده است.

در حالی که ایالات متحده قوی ترین ابر کامپیوتر فعلی جهان را در اختیار دارد، ولی تنها 124 مورد از 500 دستگاه برتر را به خود اختصاص داده. این میزان در 6 ماه پیش 145 عدد بود. از سوی دیگر چین اکنون 206 مورد از این لیست را به تصاحب خود در آورده. در رتبه های بعدی از حیث تعداد، ژاپن با 36 مورد، بریتانیا با 22 مورد، آلمان با 21 مورد و فرانسه با 18 مورد قرار گرفته اند.

 

تماشا کنید: کامپیوتر یکپارچه اسمارت دسک با سه مانیتور و طراحی متفاوت رونمایی شد

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی