ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

بررسی Civilization VI: Rise and Fall ؛ شکوه صلح

وقتی صحبت از بازی‌های استراتژی نوبتی به میان می‌آید، Civilization یکی از آن سری بازی‌هایی است که حسابی خوش می‌درخشد. این فرانچایز که ساخت اولین نسخه از آن به حدود 27 سال پیش باز می‌گردد، ...

پدرام بهادری
نوشته شده توسط پدرام بهادری | ۷ تیر ۱۳۹۷ | ۲۰:۳۰

وقتی صحبت از بازی‌های استراتژی نوبتی به میان می‌آید، Civilization یکی از آن سری بازی‌هایی است که حسابی خوش می‌درخشد. این فرانچایز که ساخت اولین نسخه از آن به حدود 27 سال پیش باز می‌گردد، هنوز یکی از اعتیادآورترین بازی‌های سبک خود به شمار می‌آید و با عرضه 6 نسخه مختلف خوشبختانه هنوز همان محبوبیت گذشته را به همراه دارد.

جدیدترین نسخه از این سری یعنی Civilization VI دی ماه سال گذشته منتشر شد و توانست نظر مثبت منتقدان و طرفدارانش را به خود جلب کند اما راستش را بخواهید، تجربه شیرین و کامل هر نسخه از این سری در بسته‌های الحاقی آن نهفته است که با فواصل زمانی نسبتا زیادی از عرضه بازی منتشر می‌شوند. اولین بسته الحاقی ششمین نسخه این سری نیز Rise And Fall نام دارد که حدود 4 ماه پیش عرضه شد. در ادامه به بررسی این بسته الحاقی و تاثیرات آن روی تجربه نسخه اصلی بازی می‌پردازیم تا ببینیم آیا Rise And Fall می‌تواند برخی از ایرادات مهم بازی را برطرف کند؟

  • سازنده: Fireaxis
  • ناشر: 2K Games
  • پلتفرم‌ها: کامپیوتر (ویندوز و سیستم عامل مک)
  • پلتفرم بررسی: کامپیوتر

بسته الحاقی Rise and Fall به طور کلی از دو جهت روی تجربه نسخه اصلی بازی اثر می‌گذارد. اولین وظیفه این بسته گسترش امکانات بازی و ایجاد تنوع بیشتر است، هدفی که با اضافه کردن لیدرها و کشورهای جدید و قابلیت‌هایی تازه ای چون انتخاب شهردار صورت می‌گیرد. در واقع این بسته الحاقی می‌خواهد صفحاتی از کتاب تاریخ و داستان عروج و سقوط امپراطوری‌ها را برای ما روایت کند.

در نتیجه تمام تصمیمات شما به عنوان امپراطور و فرماندار کشوری که انتخاب می‌کنید، روی آینده آن سرزمین تاثیر بسزایی دارد. اگر روند پیشرفت خوبی داشته باشید و به وعده‌های خود جامه عمل بپوشانید، امپراطوری شما بعد از پایان آن دوره تاریخی وارد عصری طلایی می‌شود که در نتیجه آن سرعت پیشرفت علم، فرهنگ و ساخت و ساز همگی شتابی دو چندان به خود می‌گیرد. اما اگر در تحقق وعده‌های خود شکست خورده و از عهده کنترل امپراطوری بر نیایید، وارد عصر تاریکی خواهید شد که نتیجه ای کاملا عکس دارد.

این ویژگی جدید Rise and Fall باعث شده که سیستم مدیریتی بازی عمق بیشتری پیدا کرده و تصمیمات شما به مراتب مهم‌تر از گذشته شود. از طرفی دیگر اگر موفق به بیرون آمدن از عصر تاریکی شوید، بازی امتیازات ویژه ای را برای شما در نظر می‌گیرد. همین موضوع سبب می‌شود که برای رسیدن به موفقیت و پیشی گرفتن از دیگر تمدن‌ها، گاهی مجبور به انتخاب استراتژی‌های عجیب و متفاوتی شوید.

اما تغییرات اصلی و ویژگی‌های جدید این بسته تنها به اضافه شدن دو عصر طلایی و تاریکی محدود نمی‌شود. شهرسازی و مدیریت شهرها نیز در Rise And Fall تغییرات و قابلیت‌های جدیدی به خود دیده است. سازندگان در این بسته الحاقی ویژگی جدیدی به نام وفاداری (Loyalty) را معرفی کردند که معیاری از میزان پیروی مردمان یک شهر از شما و وفاداری آن‌ها به پادشاه و امپراطورشان است.

انتخاب فرماندار مناسب برای هر شهر می تواند تاثیر بسزایی روی پیشرفت و آینده امپراطوری شما داشته باشد.

برای مثال ساختن شهری با فاصله زیاد از شهرهای دیگر شما خطر پایین آمدن میزان وفاداری در آن شهر و حتی شورش مردمان و جدا شدن آن‌ها از امپراطوری شما را افزایش می‌دهد. شما نیز برای مقابله با بحران‌های این شکلی باید با دقت به خواسته‌های شهرها رسیدگی کرده، شهرها را یکپارچه و نزدیک بهم ساخته و از همه مهم‌تر فرمانداری را برای هر شهر انتخاب کنید.

در واقع فرماندارها یکی دیگر از قابلیت‌های جدید این نسخه هستند، 7 فرمانداری که هر کدام شخصیت و ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند و انتخاب هر کدامشان تاثیرات متفاوتی روی شهر مورد نظر می‌گذارد. برای مثال انتخاب فرمانداری که خوی نظامی، توان دفاعی و حمله شهر را بالا می‌برد. با کسب امتیاز بیشتر و گذشت زمان، بازی این امکان را به شما می‌دهد تا فرماندارهای قبلی را ارتقا داده و یا فرماندار جدیدی برای شهر دیگر خود انتخاب کنید. بنابراین انتخاب با شما است که در انتها مجموعه ای از فرماندارانی متوسط اما متفاوت داشته و یا اختیارات بی انتهایی در اختیار یکی دو نفر از آن‌ها بگذارید.

تمام این ویژگی‌های جدید باعث شده تا یکی از بزرگترین ایرادات نسخه اصلی تا حد زیادی برطرف شود. یکی از نقاط ضعف Civilization VI و حتی نسخه قبل آن، تمرکز و اصرار زیاد بازی روی قدرت نظامی بود. به بیان بهتر، سازندگان بیشتر شما را مجبور می‌کردند تا به جنگ با دیگر شهرهای مستقل و کشورها بروید تا به برترین امپراطوری و ابر قدرت جهان تبدیل شوید.

تصمیم با شماست؛ می توانید فرماندارهای فعلی را ارتقا بدهید و یا فرماندار جدیدی برای شهر دیگر انتخاب کنید.

حالا به لطف اضافه شدن این قابلیت‌های جدید و تمرکز بیشتر بازی روی مدیریت درست شهرها، سرمایه گذاری شما روی پیشرفت علم و رواج یافتن مذهبتان در کشورهای دیگه به همان اندازه می‌تواند به تبدیل شدن شما به قدرت شماره یک بازی کمک کند.

در کنار اضافه شدن فرماندارها، از حالا به بعد می‌توانید با کشورهای دیگر متحد شده که خود این اتحادها می‌تواند در زمینه‌های اقتصادی، نظامی و علمی باشد. این ویژگی نیز بار دیگر از بار خشونت و جنگ طلبی بازی تا حدودی کاسته و روابط میان تمدن‌ها را به یکی از ارکان مهم بازی تبدل می‌کند.

البته متاسفانه Rise And Fall در حل برخی از مشکلات مهم نسخه اصلی نیز شکست خورده و یا تلاشی برای آن‌ها نمی‌کند. مهم‌ترین ایرادی که همچنان در این بسته الحاقی نیز به قوت خود باقی بوده، هوش مصنوعی ضعیف و نه چندان قابل قبول بازی است.

مذاکره و ایجاد اتحاد های مختلفی چون اقتصادی و علمی به خوبی از بار خشونت طلبی بازی کاسته است.

لیدرهای دیگر همچنان گاهی بدون هیچ دلیلی و کاملا به دور از منطق تصمیم به اعلان جنگ و حمله به شما می‌گیرند و مکانیزم جلب اعتماد آن‌ها در بسیاری موارد کاملا احمقانه است. برای مثال پیتر، امپراطور روسیه، به قدرت نظامی اهمیت فراوانی می‌دهد و حتی اگر در اطراف مرز روسیه باشید و نیروهای نظامی زیادی بسازید، به جای آن که از شما بیشتر هراس داشته باشد، جذب امپراطوری و کشورتان می‌شود.

اما در مجموع باید اعتراف کرد که Rise and Fall به عنوان اولین بسته الحاقی بازی وظیفه‌هایش را به خوبی انجام داده است. اضافه شدن 8 لیدر جدید و قابلیت‌های تازه بازی تنوع خوبی به Civilization VI بخشیده‌اند و از طرفی برخی از مشکلات نسخه اصلی را نیز برطرف کرده‌اند. اگر تا به امروز به سراغ نسخه ششم بازی نرفتید و یا مدتی است که آن را کنار گذاشتید، Rise And Fall بهترین فرصت برای بازگشت دوباره شما به جایگاه سخت و اعتیادآور کشورداری است.

  • اضافه شدن قابلیت های جالبی چون فرماندارها و لیدرهای جدید
  • دیگر جنگ نظامی تنها راه پیروزی در بازی نیست
  • کنترل بهتر شهرها
  • تصمیمات عجیب و غیرمنطقی دیگر لیدرها
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی