ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

وزارت ارتباطات ۱۰۵ میلیارد تومان به کسب و کارهای حوزه ICT وام داده است

وزارت ارتباطات امروز در یک نشست خبری زنجیره حمایتی خود از کسب‌وکارهای حوزه ICT را معرفی کرد. نصرالله جهانگرد، معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات خبر داد که در این سبد حمایتی هم شرکت‌های کوچک، بزرگ و صندوق‌های ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۲ تیر ۱۳۹۷ | ۱۳:۰۴

وزارت ارتباطات امروز در یک نشست خبری زنجیره حمایتی خود از کسب‌وکارهای حوزه ICT را معرفی کرد. نصرالله جهانگرد، معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات خبر داد که در این سبد حمایتی هم شرکت‌های کوچک، بزرگ و صندوق‌های سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر حضور خواهند داشت.

این روندی است که از سال ۹۴ آغاز شده اما در سال جاری و با بحث حمایت از کالای داخلی، حالا به شکل یک زنجیره در کل وزارت ارتباطات درآمده است. «حسین صمیمی» رئیس جدید پژوهشگاه فضایی و دبیر کمیسیون وام وجوه اداره شده در این نشست خبری عنوان کرد که از ابتدای سال ۹۴ تا کنون، ۳۶۵ پرونده به ارزش ۱۸۷ میلیارد تومان بررسی، مصوب و به بانک معرفی شده است. در مجموع ۱۹۵ شرکت موفق به دریافت وام شده‌اند و ۱۰۵ میلیارد تومان به شکل مرحله‌ای پرداخت شده است. از مجموع ۳۶۵ پرونده، تعداد ۲۲۵ پرونده مربوط به استان تهران و ۱۴۰ پرونده مرتبط به استان‌ها بوده است.

صمیمی در خصوص نحوه تخصیص و نظارت بر این وام‌ها گفت: «تقاضا بر اساس طرح کسب‌وکار مورد بررسی قرار می‌گیرد. زمانی که این طرح توسط کارگروه تخصصی تایید شد، وام تخصیصی به شکل مرحله‌ای پرداخت می‌شود و در هر مرحله ناظر مستندات و خروجی‌ها را بررسی می‌کند.»

نصرالله جهانگرد نیز خبر داد که اکنون در وزارت ارتباطات چهار دسته از کسب‌وکارهای حوزه ICT می‌توانند از حمایت مالی برخوردار شوند. دسته اول، مربوط به کمک‌های مقدماتی در قالب وام‌های کوچکتا سقف ۱۵ میلیون تومان به اپلیکیشن‌های موبایل، نوآوری‌ها و ایده‌های جدید است. دسته دوم، کمک‌های مرتبط به تامین مالی در پروژه‌های پژوهشی و تولیدی یا توسعه کسب‌وکار است. برای این دسته، شوراهای استانی تشکیل شده است: «رقم مشخصی برای این دسته تعیین نشده اما سقف وامی که تاکنون پرداخت شده، زیر ۳ میلیارد تومان بوده است.»

دسته سوم مرتبط به تامین مالی قراردادهای بزرگ است. معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات می‌گوید که بنگاه‌های تولیدی برای جریان نقدینگی خود به کمک‌های مالی نیاز دارند و سقف این کمک مالی را سه میلیارد تومان ذکر کرد. دسته چهارم، مربوط به شتابدهنده‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذار ریسک‌پذیر است که تا ۵۰ درصد از آورده مالی این صندوق‌ها، از محل وجوه اداره شده به آنها وام داده می‌شود.

آنطور که جهانگرد می‌گوید، در حال حاضر ۱۰۰ شتابدهنده و صندوق سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر در استان‌ها شکل گرفته که بیشتر آنها برای توسعه فعالیت خود به تقویت مالی نیاز دارند: «آیین‌نامه‌ای را در این خصوص تنظیم کرده‌ایم و اکنون تا حد ۵۰ درصد از سرمایه‌ای که این موسسات می‌آورند، به آنها وام با بهره بسیار پایین بدهیم. با این منبع مالی جدید، آنها می‌توانند تعداد بیشتری از شرکت‌های نوآور استانی را تقویت کنند.»

معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات همچنین در خصوص احتمال تخصیص وام ۵۰ الی ۱۰۰ میلیارد تومانی به پیام رسان سروش گفت: «در خصوص پیام‌رسان‌ها، طبق ارزیابی که در بخش مقدماتی داشتیم، ۵ میلیارد تومان کمک کردیم. این بنگاه‌ها مبتنی بر تلاش و گستره بازارشان منابع مالی دیگری نیاز دارند. ما فعلاً چنین منبعی نداریم.»

جهانگرد همچنین عنوان کرد که وزارت ارتباطات در زمینه حضور در نمایشگاه‌های تخصصی داخلی و بین‌المللی، حمایت‌های مستقیم اجرایی داشته است. او جدا از تلکام و الکامپ، می‌گوید که به شرکت‌های فناوری استانی کمک شده تا در بازارهای بین‌المللی حضور داشته باشند: «امیدوارم بتوانیم در آینده نزدیک یک نمایشگاه تخصصی معرفی ظرفیت IT ایران را در افغانستان و سپس در سایر کشور‌ها داشته باشیم.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • حمید
    حمید | ۱۲ تیر ۱۳۹۷

    ما که تا آخرش خوندیم ولی بازم مشخص نشد که اینهمه بودجه رو چیکار کردن
    از سال ۹۴ دارن فعالیت میکنند ولی چنتا مثال و چنتا دست آورد که موفق شدن رو ، رو نکرد
    یکم گنگه
    شفاف سازی هم ندارن

  • احد وصال
    احد وصال | ۱۲ تیر ۱۳۹۷

    والا من موندم تو این مملکت چرا هیچی درست نیست
    تازگیا همراه اول واقعا دزد شده ..من همین الان یه شارز دو هزار تومنی خریدم ..چند دقیقه بعد رفتم دیدم شده 1500 در حالی که نه زنم زدم نه نت رفتم نه پیامک دادم نه تو سامانه ای عضوم ..این ذره ذره هایی رو که از ما مردم می دزدند چه جوری باید پس بگیریم ..

  • aliasad
    aliasad | ۱۲ تیر ۱۳۹۷

    ltو تکنولوژی رو که ندارید هیچ ورودشم که کم کم داره ممنوع میشه هیچ این وسط اون پولو دادین کی بخوره

مطالب پیشنهادی