ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اندروید
تکنولوژی

۶ پرسش مهم پیرو جریمه ۵ میلیارد دلاری گوگل به خاطر فعالیت‌های ضد رقابتی اندروید

این هفته گوگل به خاطر فعالیت‌های ضد رقابتی خود مبتنی بر اندروید توسط اتحادیه اروپا ۵ میلیارد دلار جریمه شد. کمیسیون اروپا معتقد است که گوگل از موقعیت اندروید، پلی استور و کروم سوء استفاده ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۲۸ تیر ۱۳۹۷ | ۲۲:۰۰

این هفته گوگل به خاطر فعالیت‌های ضد رقابتی خود مبتنی بر اندروید توسط اتحادیه اروپا ۵ میلیارد دلار جریمه شد. کمیسیون اروپا معتقد است که گوگل از موقعیت اندروید، پلی استور و کروم سوء استفاده کرده تا سرویس‌هایش را بیشتر در معرض کاربران قرار دهد.

موضوع کمی پیچیده است بنابراین شاید به درستی متوجه مشکلاتی که برای گوگل پیش آمده نشده باشید. بنابراین در ۶ پرسش کلی زیر به ابهامات و سوالاتتان پاسخ می‌دهیم.

1. گوگل دقیقا چه اشتباهی مرتکب شده؟

اندروید

به صورت خلاصه، کمیسیون اروپا حکمی منتشر کرده مبنی بر اینکه گوگل از اندروید (که گوگل صاحب و توسعه‌دهنده آن است) نامنصفانه استفاده می‌کند تا کاربران مجبور به استفاده از سیستم جستجویش (که عمده درآمد گوگل را به دست می‌آورد) شوند.

به طور خاص سه موضوع مورد بحث است:

  • گوگل توسعه‌دهندگان دستگاه‌های اندرویدی را ملزم می‌کند تا جستجو و کروم را به نحوی قرار دهند تا به پلی‌استور و دیگر اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های گوگل دسترسی وجود داشته باشد.
  • گوگل با اپراتورهای شبکه موبایل و شرکت‌های سازنده موبایل به توافق مالی رسیده تا اپلیکیشن جستجوی گوگل را به نحوی قرار دهند که نسبت به موتورهای جستجوی دیگر برتری ایجاد شود.
  • گوگل شرکت‌ها را از نصب ورژن‌های دستکاری شده اندروید منع کرده. به بیان دیگر، برای دریافت هر اپلیکیشن گوگل از جمله گوگل سرچ و پلی استور، شرکت‌های سازنده موبایل تعهد داده‌اند که دستگاهی نسازند و نفروشند که ورژن دستکاری شده اندروید را اجرا می‌کند (مثل Fire OS آمازون برای تبلت‌هایش).

2. چرا این موضوع شامل حال اپل نمی‌شود؟

اندروید

گزارش کمیسیون اروپا می‌گوید که نگاهش به سیستم عامل اپل یا بلک‌بری به خاطر آنکه به صورت عمودی درون دستگاه نهادینه شده‌اند متفاوت است و مثل اندروید به آن نگاه نمی‌کند. از سوی دیگر، نمی‌توان محدودیت‌هایی که اپل روی سیستم عامل خودش ایجاد می‌کند را تبعیض آمیز دانست چون سیستم عامل خودش است.

از آنجایی که گوگل اندروید را برای دیگر شرکت‌ها هم آزاد گذاشته و به عقیده کمیسیون اروپا، از آن شرکت‌ها و محصولاتشان برای تسلط بازار موتور جستجویش و کسب درآمد تبلیغات موبایل استفاده می‌کند، ماجرا برای گوگل فرق می‌کند.

3. آیا نمی‌توان چیز اضافه‌ای روی اندروید نصب کرد؟

اندروید

خیر. به همین دلیل دستگاه‌های فایر تی‌وی و تبلت فایر آمازون ساخته شده و اندروید را اجرا می‌کنند علی‌رغم اینکه پلی استور یا هیچ‌یک از اپ‌های گوگل را روی خود ندارند.

اما طبق گفته کمیسیون، پلی استور برای دستگاه‌های اندرویدی بسیار مهم است و بیش از ۹۰ درصد دانلود اپ‌ها روی دستگاه‌های اندرویدی از این طریق صورت گرفته و این گروه، پلی استور را یک اپلیکیشن واجب می‌داند.

نگرانی کمیسیون از جایی منشا می‌گیرد که گوگل شرکت‌ها را مجبور می‌کند گوگل سرچ و کروم را قرار دهند که فقط پلی استور را به عنوان نتیجه جستجو نشان دهد که این یعنی نابرابری و ناعدالتی در جستجوها.

به بیان دیگر، سازندگان موبایل پلی استور را برای رقابتی بودن لازم دارند. گوگل فقط به شرکت‌هایی اجازه نصب پلی استور را می‌دهد که با نصب کروم و موتور جستجو موافقت کنند.

4. اگر مشکل بر سر جستجو است پس ماجرای کروم چیست؟

در نگاه اول، قوانین کمیسیون اروپا علیه گوگل کروم منصفانه به نظر نمی‌رسد. چرا برتری گوگل در زمینه جستجو باید یک مرورگر را دچار مشکل کند؟ اما باید توجه داشت که کروم تاثیر زیادی بر این ماجرا داشته بنابراین گوگل کروم هم بخشی از این جریمه به حساب می‌آید.

5. کمپانی‌های دیگر چه فکر می‌کنند؟

اندروید پی

اغلب آن‌ها هیچ کاری نمی‌کنند. وبسایت ورج با شرکت‌های مختلفی نظیر سامسونگ، ال‌جی، وان‌پلاس، نوکیا، بلک‌بری و آمازون ارتباط برقرار کرده ولی فقط موتورولا، سونی و اچ‌تی‌سی پاسخ داده‌اند که هیچ‌کدام تا به حال نظر خاصی نداشته‌اند به جز اچ‌تی‌سی که گفته به تصمیماتی که روی گستره وسیعی از استفاده‌کنندگان سیستم‌عامل اندروید اثر دارد احترام می‌گذارد.

6. پس از این چه خواهد شد؟

گوگل ۹۰ روز فرصت دارد تا با کمیسیون اروپا سازش کند یعنی جریمه ۵ میلیارد دلاری را بپردازد، حذف اجبار نصب کروم و سرچ گوگل برای رسیدن به نتیجه‌های گوگل پلی استور و اجازه به شرکت‌های دیگر برای نصب ورژن‌های دستکاری شده اندروید. گوگل در حال حاضر مجبور به سازش است اما مشخص نیست که تا چه حد به تغییر سیاست‌هایش تن خواهد داد. اگر تمام خواسته‌های کمیسیون اروپا را اجابت کند، باید منتظر تغییرات شدیدی باشیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Hawkeye
    Hawkeye | ۲۹ تیر ۱۳۹۷

    جواب تمام پرسشها سادس ، اتحادیه اروپا پول کم آورده ، همین سال پیش هم از اپل ۱۵ میلیارد گرفت ، از فیسبوک هم گرفت ، حالا هم از گوگل
    داره میسوزه وقتی یه شرکت نصفه و نیمه مثل اینا نداره

مطالب پیشنهادی