ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

حسگر اثر انگشت
تکنولوژی

چرا شرکت‌ها بهترین جایگاه حسگر اثر انگشت را نادیده می‌گیرند؟

هر تلفن همراهی که امروز دست می‌گیرید از رده اقتصادی گرفته تا پرچمدارها همگی حسگر اثر انگشت را در قسمتی از بدنه خود جای داده‌اند (بله استثنایی هم مثل آیفون X پیدا می‌شود). محبوب‌ترین مکان‌ها ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۲۹ تیر ۱۳۹۷ | ۲۲:۰۰

هر تلفن همراهی که امروز دست می‌گیرید از رده اقتصادی گرفته تا پرچمدارها همگی حسگر اثر انگشت را در قسمتی از بدنه خود جای داده‌اند (بله استثنایی هم مثل آیفون X پیدا می‌شود).

محبوب‌ترین مکان‌ها برای قرار دادن حسگر اثر انگشت یا پایین نمایشگر بوده یا پشت گوشی، زیر دوربین و فلش LED (بعضی وقت‌ها هم کنار آن‌ها). بیشتر موبایل‌ها از این روند پیروی می‌کنند و حالا در نسل جدید نمایشگرها قرار بر آن است که حسگر به زیر نمایشگر انتقال داده شود تا مشکل حواشی اضافه هم حل شود.

اما یک جایگاه را فراموش کرده‌ایم که احتمالا بهترین آن‌ها هم به حساب می‌آید و از نقطه نگاه‌های مختلف می‌تواند مناسب‌ترین انتخاب باشد: قرار گیری حسگر اثر انگشت در کناره‌های بدنه.

قرار دادن حسگر اثر انگشت در این قسمت از دستگاه چه مزایا و چه معایبی می‌تواند داشته باشد و چرا شرکت‌ها از این ترفند استفاده نمی‌کنند؟ در ادامه پاسخ این سوال را دریافت خواهید کرد.

برتری‌ها

تاثیری روی طراحی یا حاشیه نمایشگر ندارد و سریع است

حسگر اثر انگشت

حسگر اثر انگشت در بخش کناری فضای قابل استفاده‌ای را اشغال نمی‌کند و جایی قرار گرفته که هیچ استفاده دیگری از آن نمی‌شود. حذف حسگر اثر انگشت، انتقال آن به پشت دستگاه، بردن آن به داخل نمایشگر همگی انتخاب‌های سازشی هستند. داشتن نمایشگری که بخش اعظم جلویی آن را نمایشگر فرا گرفته باشد زیبایی برای تلفن همراه به همراه دارد و حسگر اثر انگشت فضای کاملا در دسترسی را از بخش کناری اشغال می‌کند که نیازی به تغییر در طراحی دستگاه نیست.

همچنین از حالات دیگر سریع‌تر و در دسترس‌تر است و سهولت بیشتری در کار با آن خواهید داشت. همانند حسگرهای زیر نمایشگر زمان بیشتری برای تشخیص و باز کردن قفل هم لازم ندارد.

انگشت شما همیشه روی آن هست

حسگر اثر انگشت

جایگاهی طبیعی دارد. حسگر اثر انگشت موجود در کناره‌ها یعنی دسترسی سریع چون انگشت شما برای نگه داشتن موبایل در دست، همیشه آنجا قرار دارد. وقتی عملکرد آن با دکمه پاور ترکیب شود هیچ دردسری ایجاد نخواهد شد. حتی وقتی گوشی شما روی میز قرار گرفته، می‌توانید بدون بلند کردن موبایل، با انگشت اشاره یا دیگر انگشت‌ها هم قفل آن را باز کنید.

هیچوقت آن را گم نمی‌کنید

حسگر اثر انگشت

شاید برای جلوگیری از حواس‌پرتی نوتیفیکیشن‌ها و تماس‌ها تلفن‌تان را به سمت نمایشگر روی زمین بگذارید یا شاید هم برعکس، منتظر تماس یا نوتیفیکیشنی هستید و آن را به پشت می‌خوابانید.

بسته به اینکه حسگر اثر انگشت در قسمت پشتی یا جلویی باشد، در یکی از این دو حالت سنسور غیر قابل دسترس است. بنابراین ابتدا باید آن را بردارید و سپس قفلش را باز کنید. همیشه لازم نیست این اتفاق رخ دهد. حتی وقتی سنسور در قسمت پشتی قرار دارد ممکن است انگشت اشاره شما آن را به راحتی پیدا نکند و در برخی موارد مثل گلکسی اس ۸ برای دوربین هم دردسرساز بشود.

قرار دادن سنسور در بخش کناری موبایل این چالش‌های ساده را هم برطرف می‌کند و در دسترس‌ترین حالت ممکن را برای شما رقم می‌زند.

معایب

سونی باعث شده هیچوقت از آن استفاده نکنید

حسگر اثر انگشت

سونی اصلی‌ترین شرکتی بود که چنین تصمیمی را برگزید و از حسگر اثر انگشت جانبی استفاده کرد. اشتباهات و خطاهای بسیاری در تولید محصولات اکسپریا پیش آمد که حسگر اثر انگشت جانبی یکی از آن‌ها نبود. با این وجود، آخرین موبایل‌های شرکت سونی از اسکنر پشتی بهره می‌برند. پس فقط ریزر فون و هیدروژن وان شرکت رِد باقی مانده‌اند که این انتخاب را برگزیده‌اند.

نقش سونی در محبوبیت سنسور جانبی اگر آن‌ها تصمیم نمی‌گرفتند حسگرها را در ایالات متحده از کار بیندازند می‌توانست موثر باشد. هنوز مشخص نیست که چرا سونی چنین تصمیمی برای حضور در بازار ایالات متحده گرفت ولی می‌دانیم که موضوع مرتبط به ماجرای پتنت‌ها بوده. ولی عجیب است که چرا فقط ایالات متحده؟

به هر روی، چنین ماجرایی باعث شد بازار عظیم ایالات متحده هیچوقت حسگر اثر انگشت جانبی را تجربه نکنند. به همین دلیل است که کمتر می‌بینید مردم در سراسر اینترنت کمتر راجع به آن صحبت کنند.

موارد امنیتی وابسته به حسگر اثر انگشت

حسگر اثر انگشت

موبایل‌ها مرتبا باریک‌تر از گذشته می‌شوند و بنابراین حسگر اثر انگشتی که در کناره‌های دستگاه قرار می‌گیرد هم باریک‌تر از حسگرهای موجود در قسمت پشتی یا جلویی است. پس امکان خطا نیز افزایش پیدا می‌کند چون بخش کوچکتری از انگشت شما روی سنسور قرار می‌گیرد.

پژوهش‌های دانشگاه میشیگان و نیویورک هم این نگرانی را مورد تایید قرار می‌دهد. با ساختن یک اثر انگشت خاص آن‌ها موفق شدند در شرایط خاص تا ۶۵ درصد قفل موبایل‌ها را باز کنند.

براساس یافته‌های پژوهشگران، اندازه کوچک حسگرهای اثر انگشت باعث می‌شود شناسایی‌های اشتباه نیز افزایش پیدا کند.

کیس و محافظ تلفن‌های همراه

حسگر اثر انگشت

ضعف بعدی گرچه فنی نیست اما همچنان یک چالش است: قاب و کیس‌های محافظ. کسانی که موبایل‌های اکسپریا مجهز به سنسور اثر انگشت داشته‌اند بارها گزارش داده‌اند که وقتی از قاب محافظ برای گوشی خود استفاده می‌کنند موقع باز کردن و استفاده از سنسور اثر انگشت دچار مشکل می‌شوند.

فضای باز موجود کنار حسگر اثر انگشت عمدتا بسیار کم است و انگشت به خوبی در جایگاه قرار نمی‌گیرد. قاب‌های گران‌قیمت‌تر هم گرچه تلاش کرده بودند این چالش را برطرف سازند اما همچنان گزارش‌های متنوعی در این ارتباط شنیده می‌شود.

به نظر شما بهترین جایگاه حسگر اثر انگشت برای تلفن همراه کجاست و چه دلایلی دارید؟ مایلید سنسور اثر انگشت تلفن همراه بعدیتان کجا قرار گرفته باشد؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • alimohammadi15
    alimohammadi15 | ۳۰ تیر ۱۳۹۷

    قاب و محافظ مشکل چندان بزرگی نیست همین الآنم هستن محافظ هایی که بخش دکمه پاور و ولومشون خالیه. به نظر من بزرگترین مشکل این نوع حسگر، نیاز به افزایش حاشیه گوشی هست. شما به حسگر اثر انگشت دیگر گوشی ها نگاه کنید که در چه اندازه ای هست و با قطر پرچمداران فعلی مقایسه بکنید، اصلا به هم نمیخورن.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی