ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فریلنسرها در الکامپ
تکنولوژی

نمایشگاه الکامپ می تواند بهشت فریلنسرها باشد

دوره بیست و چهارم نمایشگاه الکامپ روز شنبه ششم مرداد ماه آغاز به کار می‌کند؛ نمایشگاهی که در آن انواع و اقسام شرکت‌های ICT و استارتاپ‌ها و فعال این حوزه شرکت می‌کنند و ضمن نمایش ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۳۰ تیر ۱۳۹۷ | ۱۱:۳۰

دوره بیست و چهارم نمایشگاه الکامپ روز شنبه ششم مرداد ماه آغاز به کار می‌کند؛ نمایشگاهی که در آن انواع و اقسام شرکت‌های ICT و استارتاپ‌ها و فعال این حوزه شرکت می‌کنند و ضمن نمایش آثار و محصولات خود، به گفتگو با بازدیدکنندگان می‌پردازند. بازدیدکنندگان نمایشگاه‌های تخصصی چون الکامپ معمولا افرادی هستند که یا فعال این حوزه هستند و یا از مشتریان بالفعل برخی از استارتاپ‌ها. اما «سجاد زاهدی» کارشناس دیجیتال مارکتینگ در گفتگوی خود با دیجیاتو باور دارد که الکامپ می‌تواند بهشتی برای فریلنسرها هم باشد و تاکید دارد که این افراد نباید از پتانسیل نمایشگاه غافل بمانند.

فریلنسرها در الکامپ

فریلنسرها به افرادی گفته می‌شود که معمولا به صورت دورکاری و یا پروژه‌ای با شرکت‌ها و کسب‌وکارهای گوناگون همکاری می‌کنند. این نوع از اشتغال با رشد و گسترش استارتاپ‌ها زیاد شده و وب‌سایت‌های تخصصی هم برای گردآوری این افراد تاسیس شده و کلاس‌های مختلفی برای تربیت فریلنسرهای موفق از سوی سازمان‌های گوناگون برگزار می‌شود. فریلنسر یا به بیانی بهتر آزادکار در حقیقت شخصی است که بدون اینکه به یک سازمان یا کسب و کار و شرکت مشخص متعهد شود، فعالیت حرفه‌ای و تخصصی خود را برای مجموعه‌های مختلف انجام می‌دهد و بسته به نیاز و پروژه‌های در دسترس، کارفرمای خود را تغییر می‌دهد.

سجاد زاهدی باور دارد که اصطلاحی به نام Freelancer Economy یا اقتصاد فریلنسرها در دنیای امروز جریان دارد که بهشت آن می‌تواند نمایشگاه‌های فیزیکی همچون الکامپ باشد:

«جدا از اینکه امروزه کسب‌وکارهایی مختص فریلنسرها راه افتاده که معمولا تعدادی از آنها هرساله در نمایشگاه شرکت می‌کنند، عموم استارتاپ‌های تازه نفس و حتی شرکت‌های قدری که در این نمایشگاه‌ها شرکت می‌کنند، می‌تواند هدف خوبی برای فریلسنرها باشند. بسیاری از غرفه‌ها که به صورت علنی فرم‌هایی برای همکاری به بازدیدکنندگان خود ارائه می‌کنند و برخی غرفه‌های دیگر را نیز باید وارد مذاکره شد.»

او باور دارد که همانطور که غرفه‌داران و مجموعه‌داران حاضر در الکامپ به نبض بازار و با استفاده از نظرات بازدیدکنندگان می‌توانند تعریف جامعی از مارکت به دست بیاورند، بازدیدکنندگان فریلنسر هم می‌توانند با نگاهی به غرفه‌ها و نوع فعالیت آنها، شمایی کلی از اکوسیستم استارتاپی در بیاورند و با مجموعه‌های جدیدتر آشنا شوند:

«فریلنسرهای تولیدکننده محتوا می‌توانند بفهمند که دور، دور چه استارتاپ‌هاییست و مردم از کدام غرفه‌ها بیشتر استقبال می‌کنند، لذا تمرکز کانتنت مارکتینگ خود را روی آن حوزه بخصوص گسترش دهند. فریلنسرهای دیگر همچون افراد فنی می‌توانند آخرین دستاورهای استارتاپ‌ها و شرکت‌ها را نظاره گر باشند و بدانند که مارکت به چه سمتی پیش می‌رود.»

فریلنسرها در الکامپ

این کارشناس معتقد است که الکامپ هر ماهیتی که در ذات خود دارد، می‌تواند تبدیل به یک بنگاه کاریابی بزرگ مخصوص حوزه خودش هم باشد. او می‌گوید که خودش و دوستانش از همین نمایشگاه‌ها کار حرفه‌ای را شروع کردند و به آزادکاران تازه‌نفس و علاقه‌مندان توصیه می‌کند که با بازدید از این نمایشگاه، خود را وارد مذاکره برای کار در یک کسب‌وکار نوپا کنند و سر هزینه‌های آن هم سخت‌گیری نکنند: «افراد تازه‌کار می‌توانند دوره‌ای کوتاه را برای خود به عنوان کارآموزی رد کنند.»

اما آیا الکامپ برای فریلنسرهای تازه‌کار بهشت است و برای افراد حرفه‌ای و شناخته‌تر شده این حوزه جایگاهی ندارد؟ زاهدی ضمن رد این حرف می‌گوید که افراد حرفه‌ای هم مارکتی را که در آن مشغول به کار هستند می‌توانند رصد کنند و هم اینکه قدم‌های بزرگتری در کارنامه حرفه‌ای خود بردارند. او مسائلی از قبیل شانس و بدشانسی و... را در حیطه کاری ICT قبول ندارد و تاکید می‌کند که این موارد شاید در هر حوزه دیگری بی‌تاثیر نباشند، اما در حوزه ICT استعداد و پشتکار افراد حرف اول و آخر را می‌زند:

«ملاقات حضوری با فریلنسرها برای برخی صاحبان کسب‌وکار یک بخت و اقبال است و پیشنهادم اینست که افرادی که در شهرستان‌ها هم فعالیت می‌کنند بتوانند به طریقی از نمایشگاه بازدید کنند. نمایشگاه الکامپ هر ساله تبدیل به ویترین بزرگتری از اکوسیستم استارتاپی می‌شود و استفاده نکردن از این ویترین در قلب پایتخت دور از منطق است. پیشنهادم اینست که افراد با سابقه‌تر رزومه خود را به صورت کاغذی و یا حتی روش‌های خلاقانه‌تری که کارفرمایان را جذب کند همچون یک QR CODE در اختیار داشته باشند.»

فریلنسرها در الکامپ

او در نهایت تاکید می‌کند که فعالیت‌های گسترده‌تر و موثر‌تر در این اکوسیستم با همین فریلسنر بودن آغاز می‌شود و این قدم کوچک گاهی می‌تواند در آینده نه چندان دور (با توجه به پیشرفت روزافزون و توسعه این پلتفرم‌ها در کشور) تضمین کننده حضور و آینده شغلی افراد باشد.

نمایشگاه الکامپ امسال از تاریخ 6 تا 9 مردادماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی برگزار خواهد شد و ساعات بازدید این نمایشگاه از  10 صبح لغایت 18 اعلام شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی