ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

گفتگو با مدیر اجرایی الکامپ: محتوای نمایشگاه را ارتقاء داده‌ایم

به عقیده مدیر اجرایی الکامپ، بزرگترین تغییری که امسال در این نمایشگاه شاهدش خواهیم بود افزایش کیفیت محتوای آن است. «مهدی حیدری» در یک گفتگوی دوستانه با دیجیاتو به این موضوع اشاره می‌کند که استراتژی‌های ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۴ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۹:۲۷

به عقیده مدیر اجرایی الکامپ، بزرگترین تغییری که امسال در این نمایشگاه شاهدش خواهیم بود افزایش کیفیت محتوای آن است. «مهدی حیدری» در یک گفتگوی دوستانه با دیجیاتو به این موضوع اشاره می‌کند که استراتژی‌های کلی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور در خصوص برگزاری نمایشگاه تغییری نداشته‌اند، اما بحث محتوا امسال به شدت جدی گرفته شده و بخش‌های جدیدی مانند الکام ترندز و الکام تاکز هم به همین دلیل تبدیل به بال‌های الکام استارز شده‌اند. 

از سوی دیگر حیدری عقیده دارد که نمایشگاه‌ها هنوز بهترین مکان برای تعامل هستند و ارتباطی که یک استارتاپ با کاربرش در فضای نمایشگاه پیدا می‌کند، یا شرکت‌هایی که در این محیط با دیدن خدمات یکدیگر، با هم قراردادهای کاری امضا می‌کنند را نمی‌توان در لابه‌لای صفحه‌های رنگارنگ اینترنت پیدا کرد. 

با حیدری از نمایشگاه الکامپ و همزمانی‌ آن با شرایط اقتصادی فعلی هم صحبت می‌کنیم؛ حتی وقتی در مورد سختی‌ها و این شرایط صحبت می‌کند باز هم لبخند در صورتش پیداست. 

امیر مستکین - دیجیاتو: با توجه به اینکه سال گذشته در میان اعضای کمیته اجرایی نمایشگاه بودید و امسال مدیر اجرایی نمایشگاه هستید، الکامپ امسال در حوزه اجرا با سالهای قبل چه تفاوتی می‌کند؟ 

مهدی حیدری، مدیر اجرایی نمایشگاه الکامپ: به لحاظ سیاست و استراتژی، سازمان نظام صنفی جلو برنده‌ی همان استراتژی‌های سال‌های قبل است اما سعی کرده است تا به لحاظ محتوایی خلاقیت و ابتکار در این نمایشگاه دیده شود. از جمله این ابتکارات، بحث الکام تاکز است که برای اولین بار اجرا می‌شود. در این بخش اساتید، مسئولان، نخبگان و خبرگان صنفی مسائل روز و آینده فناوری اطلاعات را توضیح می‌دهند. الکام تاکز در واقع یک حلقه ارتباطی میان استارتاپ و ترندهاست؛ آنچه امروز در دنیای تکنولوژی است و آنچه در آینده در این فضا خواهیم دید.

از سوی دیگر الکام ترندز هم امسال یک سالن مستقل دارد و در سالن شماره ۲۷ برگزار می‌شود. سعی کردیم شرکت‌هایی که در حوزه فناوری بیگ‌دیتا، هوش مصنوعی و فضای ابری فعال هستند، به شکل متمرکز در سالن ۲۷ حضور پیدا کنند. البته امیدواریم این بخش به شکل ایده‌آل در سال آینده اجرا شود.

از طرفی امسال یک تفاوت دیگر با سال‌های گذشته، رجیستر و ثبت نام آنلاین بازدیدکنندگان است که باعث می‌شود بتوانند به شکل رایگان از نمایشگاه بازدید داشته باشند.

هدف از داشتن یک سالن برای الکام ترندز چیست؟

هدف ما این بود که به نمایشگاه الکامپ جهت بدهیم. به این مفهوم که شرکت‌هایی در سالن الکام ترندز حضور داشته باشند که فراتر از مسائل روز فعالیت می‌کنند و بتوانند در این سالن گرد هم باشند تا سازمان نظام صنفی هم به شکل متمرکز مشکلاتشان را بشنود. این شرکت‌ها تکنولوژی‌های نوینی را پیش می‌برند و ممکن است موضوع کسب‌وکارشان با چالش روبه‌رو باشد. اما اگر بدانند عده‌ای همراهشان هستند و افق دید بهتری را برایشان ایجاد کنیم، خودشان را بهتر با شرایط وقف می‌دهند.

تصور می‌کنید که امسال به جز الکام استارز، کدام قسمت‌های دیگر از نمایشگاه مورد توجه باشند؟

از لحاظ اجرایی وظیفه ما این است تا کاری کنیم که تمام بخش‌ها توجه ببینند و بازدید از آنها به سادگی صورت پذیرد. پس از نمایشگاه با آمار و ارقام در این مورد صحبت می‌کنیم. اما برای اینکه این بازدید آسان‌تر شود، امسال سالن‌ها را بر اساس موضوعات فعالیت شرکت‌ها، دسته بندی کرده‌ایم. بازدیدکنندگان هم می‌توانند بر اساس علاقه‌ای که به هر موضوع دارند، خیلی ساده به هر بخش سر بزنند.

به هر حال کارکرد نمایشگاه، کارکرد تجاری است. حداقل دستاوردش این است که مجموعه‌ها و شرکت‌های تجاری در طول یک سال می‌توانند خیلی از مخاطبین و مشتریان خود را ببینند یا قراردادهای جدید عقد کنند. بیشتر می‌توان گفت که نمایشگاه، باعث تحکیم شرایط و روابطی است که بین اعضای صنف برقرار بوده. البته این بهترین مکان است تا شرکت‌ها دستاوردهای جدید خود را به نمایش بگذارند.

در آخرین کنفرانس خبری گفتید که بسیاری از شرکت‌های کامپیوتری به دلیل شرایط موجود، وضعیت اقتصادی جالبی ندارند و یکی از امید‌هایشان همین نمایشگاه است. الکامپ چقدر می‌تواند در بحث اقتصادی به شرکت‌ها کمک کند؟

عده‌ای تصور می‌کنند که با پیشرفت تکنولوژی، پهنای باند و آمدن فناوری‌های نوین، نمایشگا‌ه‌ها کارکرد خود را از دست داده‌اند. ما به این موضوع اعتقاد نداریم و می‌گوییم نمایشگاه‌ها هنوز کارکردهایی دارند که آن دنیای مجازی و صفحات اینترنتی نمی‌تواند آن کارکرد را نشان دهد. بنابراین یکی از ابزارهای توسعه بازار و رونق بخشیدن به بازار، برپاشدن همین نمایشگاه‌هاست.

در نمایشگاه شور و هیجانی وجود دارد که قابل لمس است. این هیجان به چرخه بازار هم کمک می‌کند. انرژی‌های مثبتی که در این فضا وجود دارد نقش محرک دارد. برای مثال جوانی در فکر این است که شرکتی را ثبت کند و ایده‌اش را پیگیری کند. می‌آید و ۴۰۰ استارتاپ را یکجا می‌بیند و پیش خود می‌گوید حالا وقتش است و چرا باید صبر کرد. این‌ها همه کارکردهایی است که نمایشگاه دارد و می‌شود از آن استفاده کرد.

تحریم‌های جدیدی پیش روی ایران است. از طرفی حال اقتصاد هم زیاد خوب نیست. این مسائل چقدر در روند برگزاری نمایشگاه امسال تاثیرگذار خواهد بود؟

تحریم‌ها بی‌تاثیر نیست اما امروز که در شرایط سخت قرار گرفته‌ایم، در کنار هم قرار گرفتن شرکت‌های داخلی و کمک خود این شرکت‌ها به هم شاید بتواند اثر تحریم‌ها را کمرنگ‌تر کند. اگر شرایط به این شکل جلو نمی‌رفت میزبان شرکت‌های خارجی بیشتری هم در الکامپ بودیم اما وقتی شرایط اینطور نیست، باید با داشته‌های خودمان شرایط را فراهم کنیم.

گاهی می‌گوییم که این تحریم‌ها می‌تواند منشا حرکت شود. امروز بازار IT در ایران، مخصوصاً بخش نرم‌افزار، بسیار وابسته به بخش درونی است. باید همین بازار را بیشتر را تقویت کنیم. حالا که شرکت‌های خارجی حضور ندارند، مسیر برای حضور پر رنگ‌تر شرکت‌های داخلی مخصوصا در بخش نرم افراز باز است.

تصور می‌کنید آنطور که انتظار داشتید، توانسته‌اید مقدمات نمایشگاه را فراهم کنید؟

در حوزه اجرا، بله اما از طرف دیگر، این همت و تلاش شرکت‌های داخلی است که قابل تقدیر است. با وجود اینکه چندین اتفاق جدید را در نمایشگاه امسال داشتیم، و از طرفی ثبت نام رایگان و اینترنتی بازدیدکنندگان و همینطور خبرنگاران، فکر می‌کنم در حوزه اجرا موفقیت خوبی به دست آورده‌ایم.

از لحاظ اجرایی، آیا برنامه ریزی بلندمدتی برای برگزاری الکامپ دارید؟ چراکه مجوز برگزاری به شکل دوره‌ای صادر می‌شود. 

ما به عنوان نماینده بخش خصوصی و به عنوان سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، قطعا برنامه بلند مدت داریم. بعضی اوقات مشکلاتی سر راه است؛ عدم صدور مجوز یا موارد مرتبط به برگزاری و غیره را سعی می‌کنیم مرتفع کنیم. اگر مسئولین ما افق دید کامل‌تری نسبت به این موضوع داشته باشند و بلندتر فکر کنند، بهتر است که به ما یک مجوز ۵ ساله بدهند چون با چنین مجوزی، قطعاً خروجی و بازدهی ما بسیار بهتر خواهد شد و می‌توانیم برنامه‌ریزی دقیق‌تری انجام دهیم.

چهار سال است که سازمان نظام صنفی تلاش کرده تا نمایشگاه را برگزار کند. نه به دلیل اینکه وارد حوزه خرید و فروش غرفه شود، بلکه هم‌و‌غم سازمان نظام صنفی، ارتقای محتوای نمایشگاه است. کسب‌وکار ما فناوری اطلاعات است و برایمان مهم است که بتوانیم به محتوای نمایشگاه توجه کنیم. برنامه ریزی‌های انجام شده هم نشان از همین موضوع دارد. اگر می‌خواستیم صرفاً نمایشگاه داشته باشیم و غرفه فروشی کنیم، مسیرهای دیگری هم وجود داشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی