ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سیاره فراخورشیدی
علمی

فضاپیمای TESS ناسا، رسماً جستجو برای جهان‌های دوردست را آغاز کرد

حدوداً سه ماه پیش بود که ناسا جدیدترین فضاپیمای کاوشگر خود را با هدف کشف جهان های دیگر به فضا فرستاد. این رصدخانه فضایی که TESS نامیده می شود، عملیات های علمی خود را در ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۸ مرداد ۱۳۹۷ | ۲۱:۴۰

حدوداً سه ماه پیش بود که ناسا جدیدترین فضاپیمای کاوشگر خود را با هدف کشف جهان های دیگر به فضا فرستاد. این رصدخانه فضایی که TESS نامیده می شود، عملیات های علمی خود را در روز 25 جولای آغاز کرد که یعنی از آن روز، به کمک چهار دوربین خود مشغول به تصویربرداری از ستاره های نزدیک بوده تا سیاره هایی که احتمالاً به دور آنها می گردند را شناسایی کند. فضاپیمای TESS نخستین مشاهدات خود را در ماه آگوست به زمین مخابره خواهد کرد و سپس طی دو سال آتی و به صورت برهه ای، اطلاعاتش را در اختیار دانشمندان می گذارد.

در روز 18 آپریل سال جاری میلادی بود که TESS به کمک موشک فالکون 9 اسپیس اکس به مدار بیضوی زمین فرستاده شد؛ مسیری که در آن، TESS به جستجوی سیاره ها و اگزوپلنت ها (سیاره های فراخورشیدی) در خارج از منظومه شمسی ما می گردد. TESS به صورت خاص به دنبال کشف سیاراتی است که به دور نزدیک ترین ستاره ها به زمین می گردند؛ سیاراتی که تنها 10 الی 100 هزار سال نوری با ما فاصله دارند.

هدف فضاپیمای TESS با رصد سیاراتی محقق می شود که از مقابل ستاره خود عبور و هر از چندگاهی، روشنایی آن را کمتر می کنند. ستاره های نزدیک به مراتب از ستاره های دور (که در فاصله صدها هزار سال نوری قرار دارند) پر نور تر هستند و به همین خاطر، مطالعه روی اگزوپلنت هایی که TESS کشف می کند برای اخترشناسان راحت تر خواهد بود.

TESS هر 13.7 روز یک بار، گردش خود به دور زمین را کامل می کند و گاهی فاصله اش از زمین، به اندازه فاصله ماه از زمین است. در مدت زمانی که TESS از زمین دور است، برای مدت های طولانی به آسمان لایتنهایی خیره می شود و تصویربرداری می کند. سپس وقتی به زمین نزدیک می شود، برای حدود 16 ساعت، تمام اطلاعات خود را به آنتن هایی زمینی که بخشی از پروژه «شبکه عمیق فضایی» ناسا به حساب می آیند مخابره می کند. این روتین قرار است تا پایان ماموریت ادامه یابد که انتظار می رود دو سال دیگر به اتمام برسد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی