ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بازی Super Bomberman R
ویجیاتو - بازی

بررسی بازی Super Bomberman R ؛ چگونه یاد گرفتم نهراسم و به بمب عشق بورزم

بمبرمن با بازی Super Bomberman R بازگشته است. این سری قدمتی ۳۵ ساله در تاریخ بازی‌های ویدئویی دارد و تاکنون بیش از ۶۳ بار با عناوین مختلف روی کنسول‌های گوناگون مهمان گیمرها بوده است که البته ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ | ۲۳:۰۰

بمبرمن با بازی Super Bomberman R بازگشته است. این سری قدمتی ۳۵ ساله در تاریخ بازی‌های ویدئویی دارد و تاکنون بیش از ۶۳ بار با عناوین مختلف روی کنسول‌های گوناگون مهمان گیمرها بوده است که البته برخی از این بازی‌ها هیچ‌گاه به خارج از مرزهای ژاپن راه پیدا نکردند. دوران طلایی این کاراکتر به دهه نود بازمی‌گردد و بعد از سال ۲۰۰۰ بیشتر کنسول‌های دستی بودند که توانستند بمبرمن را زنده نگه دارند و در نهایت در سال ۲۰۱۰ با عرضه عنوان Bomberman Live: Battlefest روی ایکس باکس ۳۶۰ پرونده این فرنچایز بسته شد. سازنده اصلی این سری یعنی کمپانی Hudson Soft (ناشری که شاید آن را با سری ماریو پارتی یا اگر گیمر قدیمی‌تری باشید با سری بازی رزمی Bloody Roar بشناسید) در سال ۲۰۱۲ توسط Konami خریداری شد و تمامی آثار آن تحت زیرمجموعه این ناشر قرار گرفت.

بازی Super Bomberman R

همانطور که احتمالا می‌دانید حال و احوال این روزهای خود Konami هم چندان بر وفق مراد نیست و این شرکت ژاپنی که زمانی همچون ستاره در عالم گیم می‌درخشید، ستاره بخت و اقبالش روز به روز کورسو تر می‌شود. Konami جزو معدود شرکت‌های بازیسازی ژاپنیست که به گفته شاهدین و برخی بزرگان صنعت گیم همچون کوجیما همچنان همانند شرکت‌های سنتی ژاپنی و روی سیستم قدیمی حاکم بر ادارات این کشور کار می‌کند و به همین دلیل سیاست‌های علط بسیاری از نیروهای حاذق خود را از دست داده است. سرنوشت عناوین محبوبی چون متال گر سولید و سایلنت هیل و سویکودن و کسل وانیا و...هم متاسفانه در دست این شرکت است و گیمرها نگران فرجام این فرنچایزها هستند.

بازی Super Bomberman R
یک زمانی از سر چه کنم‌ها قصد گرفتند تا بمبرمن را یک بازی جدی و Hardcore کنند که طرفداران توی پر ایده زدند و استقبالی از آن نکردند

ناشر اصلی سری بازی Bomberman هم در حقیقت Konami نیست و این شرکت از سال ۲۰۰۶ و با بازی Bomberman: Act Zero وارد گود ناشرین بازی‌های این سری شد (یوبیسافت، کپکام، ماجسکوگیمز، اکتیویژن و... از دیگر ناشرانی بودند که تاکنون درگیر عناوین مختلف بازی‌های Bomberman شده‌اند). Bomberman: Act Zero سعی داشت در بحبوحه گم شدن و سقوط این فرنچایز، رنگ و بویی جدی به این کاراکتر بدهد که خوشبختانه یا متاسفانه مورد اقبال گیمرها واقع نشد و Konami هم بعد از آن تنها نشر چند عنوان موبایلی این سری را بر عهده گرفت.

بازی Super Bomberman R
محبوبیت بمبرمن به حدی بود که انیمه‌ای ۵۲ قسمتی از آن با عنوان Bomberman Jetters ساخته شد که خود دستمایه ساخت حداقل سه بازی در طی سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۴ بود.

اما با خرید سازنده و مالک اصلی این سری یعنی Hudson Soft حق و حقوق این کاراکتر تماما به Konami رسید و نگرانی‌ها بابت سرنوشت این بازی آغاز شد. خوشبختانه این ناشر این بار سیاست غلط را پیش نگرفته و با همراهی کمپانی سازنده‌ای به اسم HexaDrive (که جزو شرکت‌های زیرمجموعه Capcom به شمار می‌رود و در سال‌های اخیر با ساخت عناوینی چون Final Fantasy Type 0 HD و Final Fantasy XV , Okami HD به شهرت خوبی رسیده است) بمبرمن را بار دیگر به معنای واقعی احیا کرده است.

  • سازنده: HexaDrive
  • ناشر: Konami
  • پلتفرم ها: پی‌سی، نینتندو سوییچ، ایکس باکس وان، پلی استیشن ۴
  • پلتفرم بررسی: پی‌سی

بازی Super Bomberman R

بازی Super Bomberman R سرآغاز جدیدی در این سری است و بعد از گذشت ۳۵ سال سازنده جدیدی را به روی چشم خود دیده که توانسته از پتانسیل‌های این سری به خوبی بهره بگیرد و یاد و خاطره خوشی را برای گیمرهای قدیمی‌تر زنده کند و موارد متعددی هم برای گیمرهای جدیدتر در چنته داشته باشد. البته در این راه احیا موارد ریز و درشتی هم رعایت نشده که کمی تا قسمتی از ارزش بازی کاسته ولی بازهم بسته به نوع گیمر بودن افراد، بازی می‌تواند با بخت و اقبال خوبی همراه شود. بازی Super Bomberman R که در ابتدا یک عنوان لانچ تایتل (هنگام عرضه) برای کنسول نینتندو سوییچ بود حالا برای همه کنسول‌های خانگی نسل هشتم و پی‌سی عرضه شده و گستره کاربرانش بیش از پیش شده‌اند و برای هر یک از این پلتفرم‌ها سورپرایزی توسط سازنده در نظر گرفته شده که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

بازی Super Bomberman R
کات سین‌های بازی در حقیقت انیمیشن‌های کوتاه بامزه‌ای هستند که البته نباید انتظار پرمحتوا بودن از آنها داشته باشید

داستان بازی Super Bomberman R یک داستان سرراست و ساده است و به نوعی بازگوکننده داستان همیشگی این سری از نسخه اول آن تا کنون است، در سرزمین بمبرمن‌ها (Planet Bomber) چندین برادر و خواهر بمبرمن زندگی می‌کنند که در بین آنها فقط White نسبتا احساس مسئولیت می‌کند و در برابر امپراتور باگلر خبیث که ۵ روبات مرگبار را به جان دنیا انداخته برمی‌خیزد چرا که باگلر در طی یک برنامه تلویزیونی اعلام کرده که به زودی ۵ روبات مرگبارش را حاکمان سرتاسر کهکشان می‌کند و فراخوانی داده که هر کس جراتش را دارد و فکر می‌کند که می‌تواند جلوی او بایستد، زودتر کارش را شروع کند! White (که برادر بزرگتر بمبرمن‌هاست) کار را آغاز می‌کند و سعی می‌کند دیگر برادر خواهرانش را نیز مجاب به همکاری کند.

بازی Super Bomberman R

Black اما از خودراضی و خودشیفته‌ای بیش نیست و Pink هم بیشتر در دنیای مد و لباس غرق شده تا مبارزات سهمگین. از آنسو Blue یک خوابالود بی مصرف به شمار می‌رود و Red هم با اینکه روحیه جنگجویی دارد ولی خیلی کله شق است. Yellow هم از مبارزه می‌هراسد و بسیار معصوم است و Aqua هم کلا آدم صلح طلبی است که از خشونت بیزار است و قصد گفتمان با باگلر را دارد. در نهایت Green را داریم که کوچک خانواده‌ است و نق نقو است تا یک مبارز تمام عیار. با این حال White همه این افراد را جمع می‌کند و به نبرد با باگلر می‌رود و در این راه به طرز جالبی با برخی کاراکترهای دیگر عناوین محبوب Konami همچون دراکولا و سایمون (از سری کسل وانیا) و vic viper (از سری Zone Of Enders) و حتی Pyramid Head (کله هرمی از سری بازی سایلنت‌ هیل!) برخورد می‌کند و قابلیت‌های ویژه‌ای از آنها دریافت می‌کند (این کاراکترها کلا در بخش‌های دیگر بازی هم قابل بازی هستند.) راستی در هر پلتفرم یک کاراکتر مخصوص گیمرها هم به عنوان سورپرایز ماجرا قرار داده شده که در تصویر زیر آنها را مشاهده می‌کنید.

بازی Super Bomberman R
این شخصیت‌های مهمان روی هر کنسول نکته جذاب بازی هستند و البته باید گفت که در بخش داستانی خبری از آنها نیست.

بازی Super Bomberman R همان سبک و سیاق قدیمی این سری را پیش گرفته و آن را با افزودن المان‌هایی جدید و چاشنی‌های خلاقانه به یک مرحله بالاتر آورده است. شما کماکان در یک محیط پازل مانند قرار می‌گیرید که در آن انبوه دشمنان و موانع وجود دارد و باید با بمب‌های خود این پازل را بشکافید و به خروج برسید. در هر ماموریت گاهی باید الزاما دشمنان را از بین ببرید و گاهی هم صرفا باید معمای رسیدن به خروجی را حل کنید. نکته قابل توجه اینست که بخش داستانی به صورت چند نفره آفلاین و آنلاین هم برقرار است و بازی در حالت Co Op به مراتب جذاب‌تر است.

بازی Super Bomberman R

دشمنان بازی از تنوع خوبی برخوردار هستند و برخی از آنها با حرکات خود باعث می‌شوند که مراحل چالشی‌تر شود. آیتم‌ها و عناصری نیز در محیط بازی وجود دارد که کار را سخت تر می‌کند و با وجود سه درجه سختی بازی، چالش‌های مراحل برای هر نوع گیمری در نظر گرفته شده از مبتدی‌ها و بچه‌سال‌ترها تا کسانی که قصد دارند کمی تا قسمتی بیشتر با مراحل و دشمنان کلنجار بروند. باس فایت‌های بازی نیز هرکدام راه و روش خود را برای شکست دارند و البته قرار گرفتن ثابت دوربین در برخی از مبارزات (به ویژه حین نبرد با باس‌های غول‌پیکر) روی مخ می‌رود.

بازی Super Bomberman R

کنترل بازی به راحت‌ترین روش ممکن تنظیم شده و لذت بازی را دوچندان می‌کند. در کنار کنترل نرم و روان شاهد گرافیک کارتونی هستیم که بالطبع با توجه به نسل هشتمی بودن آن می‌توانست به مراتب بهتر باشد و درک این موضوع که بودجه کمی برای بازی هزینه شده هم در این روزها کار چندان راحتی نیست به ویژه آنکه همانطور که گفته شد سازنده بازی کمپانی نسبتا مطرحی در این روزهاست و انتظارات بیشتری از آنها در این بخش می‌رفت. از آنسو اما با موسیقی و صداگذاری خوبی روبرو هستیم که تا حدی این ضعف گرافیکی را جبران می‌کند و تم‌های موسیقی بازی از عناوین قدیمی آن گرفته تا ترک‌هایی کاملا جدید و ریمیکس شده را در بر می‌گیرد و البته در برخی صحنه‌ها که شاهد کاراکتری از بازی‌های دیگر هستیم، Theme Song مخصوص آن بازی با حال و هوایی کارتونی به گوش می‌رسد که در نوع خود جالب است.

بازی Super Bomberman R

برخی شخصیت‌ها (همچون دراکولا) قابلیت‌های مخصوص به خود را دارند و این موضوع در بخش مبارزات آفلاین کمی ناعدالتی به وجود می‌آورد. مبارزات آفلاین و آنلاین در نسخه پی‌سی تا هشت نفر و در نسخه کنسول‌ها تا ۴ نفر را ساپورت می‌کند و بخش آنلاین بازی دچار مشکلات عدیده‌ای است که تا به امروز صدای اعتراض طرفداران و خریداران را در فروم‌ها و سایت‌های مختلف در آورده و ناشر قول مساعدی برای رفع مشکلات آن داده است.

بازی Super Bomberman R

حالت Grand Prix در بازی Super Bomberman R نیز گنجانده شده تا جبرانی باشد برای بخش خیلی کوتاه داستانی بازی (که در نهایت ۴ ساعت به طول می‌انجامد) و بخش Shop توانسته ارزش تکرار بازی را بالا ببرد. در این بخش شاهد انواع آیتم‌ها و لباس‌های گوناگون برای کاراکترهای فعلی هستیم و برخی از شخصیت‌ها هم نیز در اینجا قابل خرید هستند و تعداد زیادی Stage هم برای فروش در این بخش گذاشته شده که با توجه به قیمت بالای آن مجبور هستید دایما بازی کنید و سکه جمع کنید تا بتوانید همه مراحل را بخرید. جا دارد در همینجا از طراحی مراحل بی‌نظیر بازی هم یادی کنیم که تعداد زیادی‌شان اورجینال هست و مواردی از آنها هم از بازی‌های قدیمی وام گرفته و حس نوستالژیک خوبی را به گیمرهای قدیمی تر وارد می‌کنند. البته این طراحی بی‌نظیری که به آن اشاره کردم متاسفانه در بخش داستانی کمی تا قسمتی تکراری و خسته‌کننده است و کاش سازندگان stageهای آماده و رایگان بیشتری را در همان ابتدا برای مخاطبین خود قرار می‌دادند.

بازی Super Bomberman R
کله هرمی ترسناک هم با این شکل و هیبت در بازی هست. راستی جای اسنیک خالی!

بی شک کنسول‌های پلی‌استیشن ۴ و ایکس باکس وان و همچنین پی‌سی شاهد عناوین متعدد و قابل توجهی از گیم‌های مطرح هستند که در بین آنها بازی Super Bomberman R تا حد زیادی گم می‌شود. ولی اگر از گیمرهای قدیمی باشید و یا دلتان برای یک بازی به اصطلاح Party Game در نسل جدید تنگ شده باشد (اگر کنسول سوییچ را ندارید احتمالا از نعمت این بازی‌ها هم بی‌بهره هستید) و همچنین در نهایت اگر دلتان یک بازی دونفره آفلاین سرگرم‌کننده می‌خواهد، بازی Super Bomberman R  می‌تواند علی رغم مشکلات ریز و درشت خود گزینه نسبتا مناسبی باشد. ولی قطعا اگر فقط بازی‌های AAA را دوست دارید تجربه کنید و پولتان را صرف خرید بازی‌های مطرح می‌کنید، سراغ این عنوان نروید چرا که مخاطبش شما نیستید.

بازی Super Bomberman R
موفقیت نسبتا خوب بازی باعث شده که یک عنوان دیگر با نام Bombergirl در حال ساخت باشد که احتمالا سبک و سیاق انیمه مانندی خواهد داشت و کمی بزرگسالانه تر خواهد بود

بازی Super Bomberman R احیای خوبی برای یک کاراکتر قدیمی است و کورسو امیدی به Konami برای گیمرها باز می‌کند که شاید،شاید،شاید در آینده تصمیمات خود بتواند فرنچایزهای دیگرش را نیز تا حد زیادی از فراموش شدگی در تاریخ نجات دهد.

  • احیای خوب یک سری قدیمی فراموش شده
  • طراحی مراحل خوب
  • صداگذاری و موسیقی عالی
  • کنترل نرم و روان
  • حضور شخصیت‌های فرعی و مهمان متعدد
  • گرافیک از رده خارج بازی
  • مدت زمان کوتاه بخش داستانی
  • باز نبودن بسیاری از مراحل و کاراکترها در ابتدای بازی
  • مشکلات بخش آنلاین
  • دوربین روی اعصاب
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی