ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

موتور جستجوی گوگل برای بازار چین
تکنولوژی

احتمالاً گوگل در حال کار روی یک موتور جستجوی دستکاری شده برای چین است

روابط کمپانی گوگل با مقامات کشور چین همواره متزلزل و پرتنش بوده است، اما این باعث نشده تا غول دنیای تکنولوژی دست از تلاش برای دریافت سهمی شایسه از این بازار بکشد. در همین راستا ...

محمد مافی‌ها
نوشته شده توسط محمد مافی‌ها | ۱۱ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۳:۳۰

روابط کمپانی گوگل با مقامات کشور چین همواره متزلزل و پرتنش بوده است، اما این باعث نشده تا غول دنیای تکنولوژی دست از تلاش برای دریافت سهمی شایسه از این بازار بکشد. در همین راستا شنیده شده که گوگل در حال کار روی نسخه دستکاری شده -یا بهتر بگوییم سانسور شده- موتور جستجوی خود برای پرجمعیت ترین کشور دنیاست.

به گزارش وبسایت The Intercept، نسخه چینی موتور جستجوی گوگل قرار است دسترسی به برخی سایت ها و همچنین نتایج جستجو را مطابق نظر دولت چین محدود سازد. پروژه مذکور با نام مستعار «Dragonfly» از حدود سال ۲۰۱۷ آغاز به کار کرده و احتمالاً بین ۶ تا ۹ ماه آینده تکمیل شود.

طبق ادعای منبع خبر، توافق برای طراحی موتور جستجوی اختصاصی برای کشور چین حدود ۲ سال پیش و در جریان یک ملاقات محرمانه بین ساندار پیچای مدیرعامل گوگل و مقامات ارشد دولت چین حاصل شده است، گرچه محصول نهایی نیز می بایست پیش از عرضه تاییده لازم را از دولت چین دریافت نماید.

موتور جستجوی گوگل برای بازار چین

اپلیکیشن جستجوی مورد بحث قرار است در مرحله اول تنها در اختیار کاربران اندرویدی قرار بگیرد و فهرست سایت ها و محتواهای مسدود شده در آن توسط دولت و در مقاطع زمانی منظم به روز خواهد شد. فهرست مذکور در کشور چین با نام «دیوار بزرگ آتش» (Great Firewall) شناخته می شود. محدودیت های مورد اشاره در تمام قابلیت های سرویس جستجو از جمله جستجوی عکس، ترجمه و . . . را شامل می شود.

لازم به ذکر است که گوگل حدود ۱۰ سال پیش نیز اقدامی مشابه را برای دور زدن تحریم های کشور چین بر علیه خود انجام داده بود. اما مدتی بعد و تحت فشارهای دولت آمریکا و افکار عمومی مجبور به توقف آن شد.

موتور جستجوی گوگل برای بازار چین

حال در شرایطی که دست غول دنیای جستجو از بازاری با ۷۵۰ میلیون کاربر اینترنت کوتاه مانده، به نظر می رسد همکاری نزدیک تر با دولت چین و سیاست هایش تصمیمی عاقلانه و حتی ضروری به حساب می آید.

یکی از سخنگویان گوگل در واکنش به این اخبار، با تاکید بر تلاش شرکت متبوعش برای خدمات رسانی هرچه بیشتر به مشتریان چینی، اعلام کرد که آنها قصد ندارند برنامه های آینده خود برای این بازار را افشا کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی