ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

ارتباط مصرف سوخت بیشتر با مرگ و میر کمتر؛ ادعای مضحک دولتمردان ترامپ

یکی از موضوعاتی که به خصوص بعد از سرکار آمدن دولت ترامپ پیوسته در حوزه صنعت خودروسازی و محیط زیست مطرح می شود میزان مصرف سوخت خودروها و قوانین مربوط به آن هاست. تا پیش ...

زهرا ملکی
نوشته شده توسط زهرا ملکی | ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۶:۳۰

یکی از موضوعاتی که به خصوص بعد از سرکار آمدن دولت ترامپ پیوسته در حوزه صنعت خودروسازی و محیط زیست مطرح می شود میزان مصرف سوخت خودروها و قوانین مربوط به آن هاست.

تا پیش از آمدن ترامپ قرار بر این بود که خودروسازان در مسیر رسیدن به استانداردهای جدید مصرف سوخت  وسایل نقلیه حرکت کرده و مصرف سوخت خودروها را نهایتا به عد 4.7 لیتر در هر 100 کیلومتر برسانند. هرچند رسیدن به این عدد کمی غیرممکن به نظر می رسد اما بسیاری از کمپانی ها در این راستا گام برداشته و در حال نزدیک شدن به آن بودند.
اما با به روی کار آمدن ترامپ قوانین مربوط به مصرف سوخت به چالش کشیده شد، چرا که رئیس جمهور جدید امریکا معتقد است این قوانین بیش از اندازه سخت گیرانه بوده و عملا چاره ساز نیست.
در همین راستا به تازگی خبری از سوی خبرگزاری آسوشیتد پرس منتشر شده که بسیار عجیب و غیر منطقی به نظر می رسد.

این خبرگزاری طرح استدلالی عجیب و غریبی را از بین طرح های پیشنهادی اخیر دولت ترامپ منتشر کرده است. بر اساس اسناد مربوط به این طرح گفته می شود در صورتی که استانداردهای مصرف سوخت تقویت شود مردم تمایل به استفاده از وسایل نقلیه بیشتری از خود نشان داده و در نتیجه احتمال رخ دادن تصادف و آسیب رسیدن به مردم بیشتر شده می شود! بنابراین توصیه شده در راستای تقویت قوانین و استانداردهای سوختی با ذکاوت بیشتری عمل شده و سخت گیری های بی مورد و زیادی حذف گردد.

در این طرح عنوان شده است که رها کردن استانداردهای مصرف سوخت تا سال 2020 می تواند هر ساله جان هزار نفر را نجات دهد. نویسنده این سند عدد مذکور را به این صورت توجیه کرده است که در راستای رعایت قوانین سخت گیرانه سوختی امروزی، وسایل نقلیه جدید مدرن تر و صد البته استفاده از آن ها بار اقتصادی کمتری را به افراد تحمیل خواهد کرد که همین موضوع خود عامل افزایش وسیله نقلیه و تصادفات است.

به عبارت دیگر نویسندگان این اسناد ادعا می کنند که اگر خودروها مصرف سوخت بیشتری داشته باشند و از قوانین سختگیرانه سوختی پیروی نکنند مردم توانایی کمتری برای راندن خودروها خواهند داشت و بنابراین با کمتر استفاده کردن از وسایل نقلیه تصادفات کمتر می شود.


تحقیقاتی که این اسناد به آن ها استناد کرده نشان می دهد که مدل های اقتصادی سوختی ای که بر مبنای آن ها طرح های سوختی جدید بنا شده چندان با نحوی فعلی رانندگی مردم هم خوانی ندارد.
یکی از تحقیقاتی که در همین راستا از سایت iSeeCars.com منتشر شده نشان می دهد که از هر 10 ماشین مورد استفاده در جاده های ایالات متحده نه خودرو شاسی بلند و اس یو وی هستند. طبیعتا خودروهای بزرگ سایز مصرف سوخت بیشتری داشته و انتظار می رود که تعداد آن ها کمتر باشد. در صورتی که هر روز بر تعداد خودروهای شاسی بلند و کراس اوور بازار افزوده شده و وضع قوانین سخت گیرانه سوختی مصرف سوخت این خودروها را بیش از پیش کمتر کرده و در نتیجه تعداد آن ها نیز بیشتر می شود.

شاسی بلند های فول سایز شورولت سابربن، شورولت تاهو و جی ام سی یوکان ایکس ال سه مقام نخست را در این تحقیقات از آن خود کرده اند. پورشه 911، پورشه 911 کانورتیبل و شورولت کوروت کانورتیبل که قوانین مصرف سوخت را به جد رعایت کرده اند نیز در آخرین جایگاه های لیست مذکور قرار دارند که این موضوع خود گواه بی مورد بودن وجود قوانین سوختی وضع شده از جانب دولت اوباماست.

با این اوصاف دولت ترامپ ادعا می کند که اگر کمی از سخت گیری قوانین سوختی کم شود تعداد خودروهای مجهز تر با مصرف سوخت کمینه نیز کمتر شده و در نتیجه تصادفات کمتری رخ میدهد. از طرف دیگر با این موضوع نیز استناد شده که خودروهای اسپرت تر نیز که کمتر از قوانین سوختی پیروی می کنند تا به امروز بیشتر مورد استقبال قرار گرفته اند.

مصرف سوخت

به گفته آسوشیتد پرس دولت ترامپ و آژانس محافظت از محیط زیست آمریکا در حال کار بر روی نیازهای اقتصادی مربوط به مصرف سوخت در سالهای 2021 تا 2026 هستند. در حال حاضر پیشنهاد فعلی که از جانب این گروه مطرح می شود این است که هر خودرو می تواند در نهایت 7.84 لیتر بنزین در هر 100 کیلومتر مصرف کند.

آسوشیتد پرس از طرف دیگر شایعی که پیش از این نیز مطرح شده بود را عنوان کرده و می گوید دولت ترامپ قصد دارد توانایی صندوق CARB را برای تنظیم استانداردهای انتشار گاز به چالش بکشد و قوانین خود را در ایالت کالیفرنیا وضع کند. آژانس محافظت از محیط زیست آمریکا  پیش از این عنوان کرده بود که مقررات انتشار گازهای گلخانه ای CARB را که مخصوص ایالت کالیفرنیا است رد خواهد کرد. براساس استاند های فعلی در این ایالت هر خودرو باید در نهایت 6.5 لیتر بنزین را در هر 100 کیلومتر بسوزاند.

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی