ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

Pride
خودرو

بازگشت به دوران اقتدار پراید؛ وقتی خودرویی قدیمی و ناامن محبوب دل ها می شود

شاید بتوان با ترسیم نموداری از نگاه جامعه به پراید، به نوعی وضعیت اقتصادی و اجتماعی ایران را در طول 20 سال گذشته، ارزیابی و تحلیل کرد. سال های ابتدایی دهه 70، روزگاری که از این ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۶:۳۰

شاید بتوان با ترسیم نموداری از نگاه جامعه به پراید، به نوعی وضعیت اقتصادی و اجتماعی ایران را در طول 20 سال گذشته، ارزیابی و تحلیل کرد. سال های ابتدایی دهه 70، روزگاری که از این دستاورد فنی مهندسی بازار مشترک، به عنوان خودرویی جذاب در کنار پژو 405 یاد می شد تا سال های میانی دهه 80 که بسیاری افراد داشتن پراید را کسر شان می دانستند و حالا که بار دیگر می توان از این ارابه سفید به عنوان تنها گزینه اقتصادی موجود تبدیل شده، فراز و فرود های بسیاری بر این سرزمین گذشته است.

kia pride 1991-2000

سال گذشته بود که مدیران سایپا از وعده حذف پراید از سبد محصولات خود خبر دادند، اما حالا ماه هاست که خبری در این خصوص به گوش نمی رسد. سازمان استاندارد همچنان در تلاش است تا با اجرای استانداردهای موسوم به 85 گانه، کلک خودروهای قدیمی حاضر در خطوط تولید خودروسازان را بکند، اما با توجه به وضع اقتصادی فعلی بعید است که این تلاش ها کارساز شود.

پراید

از سوی دیگر با توجه به افزایش قیمت ها، هزینه نگهداری از خودروها روز به روز افزایش می یابد و به گفته علیرضا نیک آیین، رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو شاهد افزایش بین 45 تا 50 درصدی قیمت قطعات یدکی خودروهای داخلی در بازار هستیم که البته این رقم در خصوص خودروهای وارداتی و مونتاژی به حدود 150 درصد هم می رسد.

کمبود قطعات یدکی اصلی نیز که مدت هاست به معضل خریداران بدل شده حالا به مرحله ای رسیده است که جز قطعات چینی، نمی توان محصول دیگری را در بازار یافت. کاهش تیراژ خودرو سازان و افزایش روز به روز قیمت خودروهای مونتاژی و قطع تولید بسیاری از مدل های غیر چینی نیز از سوی دیگر باعث شده است تا عملا انتخابی به جز خودروهای قدیمی ایرانی برای مشتریان باقی نماند.

در میان معدود انتخاب های موجود، افزایش قیمت پژو 206 به بیش از 40 میلیون، هزینه بالا و استهلاک قابل توجه پژو 405 و خانواده سمند در برابر قیمت ارزان قطعات یدکی پراید، باعث می شود که بسیاری مشتریان خواسته و ناخواسته به فکر جایگزینی خودروهای پر هزینه خود با پراید بیافتند. شاید در این راستا تنها آلترناتیو، خودروهایی نظیر تیبا باشند که البته در طی دوران حضور خود در بازار نتوانسته از حیث هزینه های نگهداری محبوبیت پراید را بدست آورد.

بنابراین به نظر می رسد که فارغ از موضوع امنیت جانی که شاید این روزها محل چندانی از اعراب نداشته باشد، مشتریان ناچارند که بار دیگر نشستن پشت فرمان پراید را به فال نیک بگیرند. اینگونه است که این محصول باستانی و نا امن صنعت خودروسازی کشور می تواند به دیدن سال 1400 و فراتر از آن نیز خوشبین باشد. به خصوص آنکه ظاهرا این روزها قیمت پراید صندوق دار در بازار به حدود 30 میلیون تومان رسیده است. رقمی که شاید حتی برای مدیران سایپا هم غیر قابل تصور باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • pop_0098
    pop_0098 | ۱۵ مرداد ۱۳۹۷

    دو سه تا الگو تو ایران پایه گذاری شده برای کم کردن جمعیت جوان مردم این کشور اول حرام نکردن مئاد مخدر و فروش گسترده در هر کجای ایران دومی خودرو های مثل پراید برای کشته شدن تو جاده و جاده و در اخر جاده های غیر استاندارد که اگر پراید نبود ماشینت بازم کشته بشی تو خانه ماندن بیرون نیامدن بهترین راه کشته نشدن تو ایران

  • PC Games
    PC Games | ۱۵ مرداد ۱۳۹۷

    مرگ با عزت بهتر از زندگی با ذلت است
    یکبار برای همیشه باید این لکه ننگ رو از بین برد

  • OLD
    OLD | ۱۴ مرداد ۱۳۹۷

    این دستاورد بزرگ رو به بزرگ مردان سپاه اسلام تبریک و تهنیت میگوییم
    یاشاسین اسلام ناب محمدی♥♥♥

مطالب پیشنهادی