ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

بررسی بازی Happy Birthdays ؛ نظریه تکامل

نام یاسوهیرو وادا با بازی های ساده و پرطرفدار گره خورده است. کمتر کسی است که از تجربه باغبانی در Harvest Moon لذت نبرده باشد. بازی هایی با گرافیک ابتدایی و کارتونی، گیم پلی به ...

سید سینا مصطفوی
نوشته شده توسط سید سینا مصطفوی | ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ | ۲۳:۰۰

نام یاسوهیرو وادا با بازی های ساده و پرطرفدار گره خورده است. کمتر کسی است که از تجربه باغبانی در Harvest Moon لذت نبرده باشد. بازی هایی با گرافیک ابتدایی و کارتونی، گیم پلی به شدت اعتیاد آور و البته دوست داشتنی که توانستند طرفداران بسیاری در سراسر دنیا را مجذوب خود کنند. و حالا عنوان جدید این بازی‌ساز Happy Birthdays نام دارد.

  • سازنده: TOYBOX Inc
  • ناشر: NIS America
  • پلتفرم‌ها: پی سی، پلی استیشن ۴، نینتندو سوییچ
  • پلتفرم بررسی: نینتندو سوییچ

قبل از این که به بررسی بازی بپردازیم سوالی را مطرح می کنیم. اصلا هدف از تجربه کردن چنین عناوینی چیست؟ بازی هایی که در آن ها باید گیاهان یا موجوداتی را پرورش دهید یا موجب تکامل آن ها شوید. تقویت و ایجاد توانایی در مدیریت منابع یا پرورش و قوی کردن خلاقیت. در کنار عناوینی که در بالا از آن ها نام بردیم بازی هایی چون Spore و Viva Pinata نیز چنین محیطی دارند. البته که یک بازی باید در کنار مفید بودن سرگرم کننده نیز باشد. در واقع هدف اصلی بازی های ویدیویی سرگرم کردن است. اما بازی Happy Birthdays از این قاعده پیروی نمی کند.

نظریه تکامل
صحنه آغازین بازی

بازی از جایی شروع می شود که در حال مطالعه کتابی هستید و نقشه ای می یابید که شما را به غاری راهنمایی می کند. از درون غار به دنیایی وارد می شوید که در آن موجودی به نام Navi به شما مکعبی نشان می دهد؛ مکعبی نمایانگر کل یک سیاره.

شما باید با ایجاد تغییرات در این مکعب باعث تکامل موجودات مختلف شوید. این کل داستان بازی است. چهار نوع مکعب برای شروع بازی در دسترس شما قرار دارد. یک نوع که بدون هیچ پستی و بلندی و پوشش گیاهی است. نوع دوم دارای پوشش گیاهی و کوه و دریا است و دو نوع دیگر که یکی محیطی بیابانی و دیگری محیطی شبیه قطب دارد.

نظریه تکامل
چهار اکوسیستم موجود در ابتدای بازی

قطعا شروع بازی در محیط دارای پوشش گیاهی و هوای متعادل آسان تر است. بعد از انتخاب نوع مکعبی که می خواهید بازی را در آن محیط شروع کنید وارد محیط مکعب می شوید و حال باید بخش آموزشی بازی را تجربه کنید. این بخش بسیار طولانی است و چیزی حدود 25 الی 30 دقیقه طول می کشد. هرچند که می توانید با دکمه A کنسول سوییچ مراحل و دیالوگ های بی انتهای Navi را به سرعت رد کنید اما به دلیل عمیق و پرجزئیات بودن مکانسیم و گیم پلی بازی قطعا دچار مشکل خواهید شد. پس چاره ای ندارید جز این که بخش آموزشی حوصله سر بر را تجربه کنید.

نظریه تکامل

شما این توانایی را دارید تا با ایجاد تغییر در پستی ها و بلندی ها و کم و زیاد کردن خشکی ها و دریاها، خصوصیات آب و هوایی مکعب را دستخوش تغییرات کنید. برای مثال اگر ارتفاع را در خشکی افزایش دهید دما کاهش می یابد یا هر چقدر میزان دریاها بیشتر باشد دنیای شما گرم تر می شود. مناطق نزدیک به دریا رطوبت بیشتری دارند پس با بیشتر کردن آب های جاری می توانید رطوبت مکعب را بیشتر کنید. بازی از شما می خواهد تا با ایجاد این تغییرات و فراهم آوردن شرایط خاصی باعث پدید آمدن گونه ای جدید یا تکامل گونه ای که وجود دارد شوید.

به سوالی پیش تر مطرح کردیم بر می گردیم. هدف از تجربه این عنوان چیست؟ بازی چگونه می تواند مخاطب را مجاب کند تا این بازی را ادامه دهد؟ این سوالی است که ممکن است بار ها در طول بازی از خود بپرسید. بازی گرافیک کارتونی و بسیار ساده ای دارد. عاملی که برای جذب مخاطب کم سن و سال لازم است اما کافی نیست.

برخلاف عناوینی که پیش تر اشاره کردیم تجربه Happy Birthdays هیچ جذابیتی برای کودکان ندارد و خیلی زود حوصله سر بر می شود. کودکان قطعا از محیط کارتونی آن لذت خواهند برد اما گیم پلی پیچیده بازی آن ها را زده خواهد کرد. از طرفی مخاطب نوجوان و بزرگسال نیز دلیلی برای ادامه دادن این بازی نمی یابند. داستانی وجود ندارد و اتفاقات به حدی کند و بدون هیجان هستند که شما را متقاعد می کنند به بازی دیگری فکر کنید.

نظریه تکامل
Macro Mode

هرچند که بازی تجربه هیجان انگیزی ندارد اما از نظر گیم پلی دارای ریزه کاری ها و دقت های خاصی است که تحسین شما را بر می انگیزد. کنترل همزمان دما، رطوبت، ارتفاع سطح زمین و عمق دریاها همگی به مدیریت و تلاش زیادی نیاز دارند تا تعادل به سمتی که مطلوب شماست و موجب تکامل می شود تغییر یابد.

ایجاد این تغییرات از HP که برای شما تعیین شده می کاهد و برای بازیابی آن باید وارد حالتی به نام Macro Mode شوید که ورژن دور شده ای از مکعب را به شما نشان می دهد. در این حالت با انتخاب سریع تر گذشتن زمان می توانید جان خود را پر کنید و البته شاهد تغییرات در پوشش گیاهی و جانوری مکعب خود باشید. هرچند این تغییرات تنها به شکل جرقه هایی از دور نمایان می شوند و در لیستی در کنار صفحه نشان داده می شوند که این خود یکی دیگر از نقاط ضعف و حوصله سر بر بازی است.

نظریه تکامل
Cube Status

در منو بازی اما شاهد جزئیات زیادی هستیم. بخشی با نام Cube Status وجود دارد که در آن می توانید تمام سوابق تغییرات آب و هوایی و گونه ها را مشاهده کنید. برای مثال کمترین و بیشترین میزان دمای هوای چقدر بوده یا مثلا چه تعداد گونه در مکعب شما وجود دارد و جمعیت آن ها چقدر است. در بخش Library نیز با کوهی از اطلاعات طرف هستید که در آن می توانید ریزترین جزئیات گونه هایی که کشف کرده اید را مشاهده کنید.

این که در چه شرایطی زندگی می کنند و چه رده بندی دارند. همچنین یک درخت خانواده در این بخش وجود دارد که می توانید ببینید هر گونه گیاهی و جانوری در کجای این درخت قرار دارد. با انجام دادن فعالیت ها و چالش های خاص به شما Monument اهدا می شود که می توانید این موارد را در بخش مربوطه خود در منو مشاهده کنید.

نظریه تکامل
جزئیات این بخش تحسین برانگیز است!

در بخش Avatar Status نیز جزئیات آواتار خود که همان Navi است را مشاهده می کنید. این که چه مسافتی را طی کرده یا این که چند بار ارتفاع سطح مکعب را تغییر داده است. در بازی قابلیت های خاصی به نام Skills وجود دارند که هر کدام تغییر قابل توجهی در مکعب به وجود می آورند. برای مثال یکی باعث رشد سریع تر گیاهان در ناحیه ای خاص می شود و دیگری کوهی با ارتفاعی خاص ایجاد می کند.

استفاده از این مهارت ها باعث کاهش HP می شود. در بخش Avatar Status تعداد استفاده از این مهارت ها نیز نشان داده می شود. یکی از نکات جالب بازی نیز امکان گشت و گذار در محیط به صورت شناور و خارج از جریان گیم پلی است و در این حالت می توانید اسکرین شات های جالبی نیز ثبت کنید.

نظریه تکامل

موسیقی نیز با این که زیبا و آرامش بخش است اما تنوع زیادی ندارد و خیلی زود حوصله سر بر می شود. این بازی یک شبیه ساز کامل تکامل در زمین است و قطعا برای آموزش به دانش آموزان می تواند بسیار مفید باشد. اما آیا هدف بازی های ویدیویی آموزش هستند؟ بدون وجود عامل سرگرمی مخاطب از تجربی بازی لذت نخواهد برد. شاید بهتر باشد زمانتان را با بازی های دیگر همین سازنده بگذرانید یا اگر دنبال تجربه تکامل گونه ها هستید عنوان Spore ساخته ویل رایت همچنان جذاب تر و سرگرم کننده تر از این بازی است.

  • گیم پلی عمیق و پر جزئیات
  • وجود درخت حافظه و اطلاعات علمی گونه ها
  • مناسب برای آموزش به دانش آموزان
  • ناتوان در ایجاد انگیزه در مخاطب برای ادامه بازی
  • فقدان هرگونه احساس هیجان
  • موسیقی تکراری و یکنواخت
  • مکانسیم پیچیده گیم پلی و خشک بودن UI
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Sarah
    Sarah | ۱۶ مرداد ۱۳۹۷

    مطلب روان ، جمع و جور و در عین حال ریچی بود

مطالب پیشنهادی