ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

گزارش اختصاصی دیجیاتو از نمایشگاه خودرو مشهد؛ تنگنای خودروسازان در پساتحریم

روز گذشته هجدهمین دوره نمایشگاه خودروی مشهد درست همزمان با اجرای رسمی تحریم صنایع خودروسازی کشور توسط شهردار مشهد افتتاح شد.بدین دلیل کار برگزار کنندگان این نمایشگاه بیش از همیشه سخت به نظر می رسد. ...

پویا بهرامی
نوشته شده توسط پویا بهرامی | ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ | ۲۱:۰۰

روز گذشته هجدهمین دوره نمایشگاه خودروی مشهد درست همزمان با اجرای رسمی تحریم صنایع خودروسازی کشور توسط شهردار مشهد افتتاح شد.بدین دلیل کار برگزار کنندگان این نمایشگاه بیش از همیشه سخت به نظر می رسد. زیرا در بخش محصولات وارداتی با توجه به بسته بودن ثبت سفارش، شرکت ها به دلیل آینده نامشخص بازار، عطای حضور در این نمایشگاه را به لقایش بخشیدند و تولید کنندگان خودرو نیز که روزهای بسیار سختی به دلیل تحریم ها پشت سر می گذارند با سختی های فراوان در این نمایشگاه شرکت کردند.

تنها سه محصول جدید در این نمایشگاه پر طرفدار و پر سابقه دیده می شد. رهام محصول جدید سایپا که پیش از این در نمایشگاه شیراز رونمایی شده بود و سیف خودرو نیز به عنوان نمایندگی شرکت بیسو با دو محصول کراس اور T3 و T5 در این نمایشگاه حضور پیدا کرده بود.

شرکت ایران خودرو نیز در سطح نمایندگی های در این نمایشگاه شرکت کرده بود و تنها دو کراس اور هایما یعنی S5 و S7 با حضور مستقیم طرف چینی در این نمایشگاه حضور داشتند که البته با توجه به این نکته که سایت تولیدی محصولات هایما در خراسان قرار دارد، دلیل صحنه آرایی متفاوت خودروهای هایما ساخت ایران خودرو خراسان مشخص بود.

شرکت سایپا و زیر مجموعه آن یعنی پارس خودرو، در کنار بخش محصولات سنگین و دیزلی همچون پیکاپ ریچ و کشنده های شرکت سایپا دیزل در نمایشگاه حضور پیدا کرده بودند. اما جذاب ترین بخش نمایشگاه را باید بخش شرکت های بیمه و سالن قطعات و خدمات وابسته به صنایع خودروسازی قلمداد کرد. خودروهای کلاسیک نیز در بخش دیگری از نمایشگاه حاضر بودند.

در سالن A5 غرفه نمایندگی های ایران خودرو قرار داشت که محصولات معمول ایران خودرو برای مخاطبان به نمایش گذاشته بود.

در سالن A5 غرفه نمایندگی های ایران خودرو قرار داشت که محصولات معمول ایران خودرو برای مخاطبان به نمایش گذاشته بود. اما در کمال تعجب نمایندگان ایران خودرو در حال نظر سنجی از مشتریان در مورد دنا پلاس توربو بودند، امری که قاعدتا باید پیش از تولید محصول انجام می گرفت.

در کنار نمایندگی های ایران خودرو، هایما که به صورت مستقیم در نمایشگاه حاضر شده بود. سطح نور پردازی حرفه ای این غرفه و چیدمان آن نشان دهنده تجربه طرف چینی در این امور است. مسئله ای که با مقایسه با غرفه خودروسازان وطنی بیش از پیش متوجه اختلاف بین این دو می شویم.

در سمت دیگر این سالن محصولات شرکت بیسو قرار داشت، T3 و T5 قرار است توسط شرکت سیف خودرو در ایران عرضه شود. T3 در دو مدل دنده دستی  و اتوماتیک CVT  از موتور 1.3 لیتری توربوشارژ به حداکثر قدرت 133 اسب بخار و 185 نیوتن متر گشتاور بهره می برد و بر حسب سطح تجهیزات و امکانات در سه تیپ COMFORT، LUXURY و HONORABLE عرضه می شود.

T5 با ابعاد بزرگ تر به عنوان یک کراس اور 7 نفره عرضه خواهد شد. این مدل نیز در دو مدل دنده دستی 5 سرعته و اتوماتیک 8 سرعته  از موتور 1.5 لیتری توربوشارژ شده با حداکثر توان 150 اسب بخار نیرو می گیرد و حداکثر گشتاور آن 215 نیوتن متر است.

هنوز قیمت گذاری این دو محصول مشخص نشده است اما سیف خودرو اعلام کرده که این دو خودرو را با قیمت رقابتی در بازار شلوغ و پر رقابت کراس اورها عرضه خواهد کرد. همچنین در این نمایشگاه امکان تست درایو این دو کراس اور فراهم شده بود.

از آن جا که سایپا با تمامی زیر مجموعه هایش در این نمایشگاه حاضر شده بود. یک سالن را به صورت کامل برای این شرکت در نظر گرفته بودند. رهام به عنوان جدیدترین محصول این شرکت خبرساز ترین بخش غرفه سایپا بود. این محصول جدید که پیش از این در نمایشگاه خودروی شیراز با شعار یک محصول کاملا داخلی از آن پرده برداری شد. رهام از موتور به حجم 1650 cc بهره می برد و حداکثر توان تولیدی آن معادل 113 اسب بخار و حداکثر گشتاور آن 154 نیوتن متر است.

این موتور با کد BM16 پیش از این برلیانس C3 CROSS استفاده شده بود با این تفاوت که جعبه دنده C3 از نوع 4 سرعته است اما رهام از جعبه دنده 6 سرعته در نسخه اتوماتیک بهره می گیرد. در حال حاضر هنوز زمان دقیق قرار گیری این محصول بر روی خطوط تولیدی سایپا مشخص نیست اما با توجه به قیمت های جدید به نظر می رسد که رهام از نظر قیمتی می تواند جایگزین سراتو سایپا شود.

زوتی و چانگان نیز با محصولات کراس اور و سایز بزرگ خود همچون چانگان CS75 و زوتی T600 در این نمایشگاه حاضر بودند. در حال حاضر زوتی Z300 یا آریو و چانگان CS35 توسط سایپا در ایران تولید می شود.

این نمایشگاه تا 19 مرداد در محل دائمی نمایشگاه بین المللی مشهد ادامه دارد. اما با توجه به شرایط فعلی صنعت خودروسازی کشور، کاملا مشخص نیست که روند برگزاری سایر نمایشگاه های استانی مطابق تقویم سال های گذشته ادامه داشته باشد یا خیر. در واقع شرایط اکثر شرکت های خودروسازی به گونه ای نیست که محصولات تازه را برای عرضه داشته باشند و شرکت های وارد کننده نیز به لطف قانون ممنوعیت واردات خودرو به کلی از دور رقابت خارج شده اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی