ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقشه انلاین نما
تکنولوژی

مدیرعامل نقشه آنلاین نما: دولتی نبودیم و نیستیم؛ تکمیل پلتفرم ما شش سال طول کشید

نقشه آنلاین نما بالاخره بعد از 6 سال در نشستی خبری با اصحاب رسانه رونمایی شد و مدیرعامل این شرکت، دکتر «محمدرضا فیروز آبادی» توضیحاتی را درباره کارکرد و وضعیت فعلی و آینده این پلتفرم ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۸:۱۵

نقشه آنلاین نما بالاخره بعد از 6 سال در نشستی خبری با اصحاب رسانه رونمایی شد و مدیرعامل این شرکت، دکتر «محمدرضا فیروز آبادی» توضیحاتی را درباره کارکرد و وضعیت فعلی و آینده این پلتفرم ارایه کرد. او با رد برخی شایعات که دولت را پشتوانه و حامی این نقشه عنوان کرده‌اند، ادعا دارد که نقشه نما تماما توسط بخش خصوصی و با یک هزینه 15 میلیارد تومانی تولید شده است.

دکتر فیروز آبادی نقشه نما را یک پلتفرم مکان محور و کاملا تعاملی معرفی می‌کند و آن را یک نقشه واقعا پویای بومی می‌داند. به گفته مدیرعامل این شرکت، تمایزی که باید بین یک نقشه بومی و نقشه‌ای بین‌المللی وجود داشته باشد در نما وجود دارد و او تاکید می‌کند که داشتن یک نقشه بومی در تمامی کشورهای دنیا یک امر رایج و البته ضروری است:

«کمپانی‌های مطرحی چون Yandex روسی و Kakako کره‌ای و Baidu چینی هم این کار را انجام داده‌اند و اساسا داشته یک نقشه بومی برای مردمان آن کشور و بیزینس‌های موجود در کشور یک امر مفید محسوب می‌شود و بهره‌برداری از پتانسیل‌های آن می‌تواند هم هزینه‌ها را به شدت کاهش دهد و هم از دیتا ماینینگ نقشه‌های دیگر جلوگیری کند. هزینه‌های تمام شده در نما برای کسب‌وکارها عملا یک سی‌ام هزینه کردن برای گوگل است و تیم ما هم هیچ دیتایی را ذخیره نمی‌کند و به ذخیره کردن آن احتیاجی ندارد، چون که اطلاعات مسیریابی و نقشه کاملا پویاست و دایم در حال تغییر است.»

نقشه آنلاین نما

یک میلیون نفر ساعت روی توسعه نقشه نما و جمع آوری اطلاعات جامع برای آن کار کرده‌اند و بسیاری از جمع آوری داده‌ها به صورت سنتی و دستی است. فیروز آبادی از خرید کلی دیتا و نقشه‌های سنتی از سازمان‌های مختلف می‌گوید و نقشه‌های آماده‌ای که از طرق مختلف به دست این مجموعه رسیده و اشاره می‌کند که تمامی نقشه‌های دریافت شده توسط آنها، مشکل‌دار و قدیمی بودند و از همین رو بخش اعظمی از دیتای نما از نو جمع آوری شده است:

«تعداد زیادی نیروی انسانی در نقاط مختلف کشور داشتیم و همه آنها برای ما از طریق دستی یا برنامه‌های مختص نقشه‌کشی برایمان نقشه شهرها را کشیدند.»

مدیر واحد داده‌های مکانی «امید آقا لطیفی» این شرکت با نشان دادن نقشه نما و قابلیت‌های آن از سرعت سریع و اطلاعات جامع‌تر آن نسبت به بقیه نقشه‌های آنلاین خبر می‌دهد و تاکید می‌کند که نما صرفا یک مسیر یاب یا نقشه آنلاین نیست و یک پلتفرم جامع نقشه و تمام سرویس‌های جانبی همراه با آن است.

نقشه آنلاین نما

فیروز آبادی به دیجیاتو درباره حمایت‌های دولتی و همکاری‌های بخش‌های مختلف حاکمیت برای تکمیل این نقشه می‌گوید و مسایل امنیتی که پیش‌تر طراحان نقشه‌های بومی از مشکلات آن گفته بودند را بیشتر واکاوی می‌کند:

«حفظ موارد امنیتی برای هر کشوری مهم است و ما هم در نقشه خودمان مکان‌های نظامی و امنیتی را حالتی Fade مانند برایشان در نظر گرفتیم. اما از منظر حمایت‌های دولتی باید بگویم که دولت قبل موانع زیادی پیش رویمان گذاشت و هیچ حمایت مالی و معنوی از سوی دولت به ما نشده است. اخیرا دعوتنامه‌ها و زمزمه‌هایی از سوی سازمان فناوری اطلاعات شده که اولا کمی دیر است و ثانیا بازهم باید تاکید کنم که سیستم نقشه آنلاین نما کاملا مستقل است و ترجیح می‌دهیم که بخش‌های مختلف دولتی از سرویس‌های ما همکاری کنند و از آن بهره ببرند.»

نقشه آنلاین نما
خیلی از نقشه ها به صورت دستی دوباره سازی و بروزرسانی شدند

او به نقشه‌های متداول در دنیا که بخش‌های دولتی از آن استفاده می‌کند مثل Crime Map اشاره می‌کند و آن را نقشه‌ای بسیار مفید برای نیروی انتظامی می‌داند. فیروز آبادی در ادامه به دیجیاتو از آینده متصور شده برای این شرکت می‌گوید:

«ممکن است در آینده ورود به پلتفرم‌های مختلف را هم در نظر بگیریم همانطور که kakao از بستر یک نقشه به سرویس‌های مختلفی ختم شد، ولی این امر مطمئنا تا 3 سال آینده رخ نخواهد داد و بعد از آن می‌توان به سرویس‌های دیگر فکر کرد.»

نقشه آنلاین نما

نقشه نما در حال حاضر کل کشور را در بردارد و نسخه بتا اندروید آن هم عرضه شده ولی برای تجربه نسخه اول و آماده اندروید آن باید تا آبان ماه صبر کرد و نسخه IOS هم چند ماه بعدتر عرضه خواهد شد. مدیران این مجموعه باور دارند که نقشه و مسایل مربوط به آن یک عنصر پویاست و دیتای آنی نقشه به کار سازمانی نمی‌آید و در ضمن اطلاعاتی هم در دسترس خود مجموعه نیست که به سازمانی داده شود و بعد از هر درخواست، اطلاعات پاک می‌شود.

نقشه‌های آنلاین ترکیبی از دو سیستم GIS و Web هستند و نقشه نما در حالت B2C (کاربران عادی) کاملا رایگان خواهد بود و برای کسب‌وکارهای مرتبط هم تسهیلات ویژه‌ای در نظر گرفته که طی روزهای آینده اعلام خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • OLD
    OLD | ۲۴ مرداد ۱۳۹۷

    دوستانی که میان اینجا زرت و زرت احساس غرور در میکنن و به من میگن با همه چی مخالفی: شما اینقدر ساده لوحید که همه جور سرتون تو این چهل سال کلاه گذاشتن وگرنه وضع مملکت این نبود...
    این استارت اپ با کمک نهادهای خاص بوجود امده تا با ازمون و خطا به جایی برسه که کم کم جای گوگل مپ رو بگیره و اقایون راحت بتونن گوگل مپ رو فیلتر کنن....

  • Mahdi Mrtz
    Mahdi Mrtz | ۲۴ مرداد ۱۳۹۷

    دقت نقشه خیلی خوبه تا پلاک ساختمون رو هم داره!!

  • OLD
    OLD | ۲۴ مرداد ۱۳۹۷

    اره حاجی شما دولتی نیستی حکومتی هستی
    کاش دولتی بودی نه حکومتی که صدبرابر خراب تر از دولتی هستی

    • حمیدرضا
      حمیدرضا | ۲۴ مرداد ۱۳۹۷

      با همه مخالفی؟ درباره‌ی همه چیز هم اظهار نظر می‌کنی؟ بدون مطالعه و تحقیق

  • aqamorisny
    aqamorisny | ۲۳ مرداد ۱۳۹۷

    جالبه ، آرزوی موفقیت می‌کنیم براشون

مطالب پیشنهادی