ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

گران ترین آیتم‌های خرید و فروش شده در بازی‌های ویدیویی

لوت باکس های Star Wars: Battlefront II یکی از مهم ترین جریان های خبری سال گذشته بود و به احتمال زیاد شما هم اخبار آن را دیده اید. قضیه این بود که شرکت سازنده بازی ...

مهران خاتمی
نوشته شده توسط مهران خاتمی | ۲۶ مرداد ۱۳۹۷ | ۲۰:۳۰

لوت باکس های Star Wars: Battlefront II یکی از مهم ترین جریان های خبری سال گذشته بود و به احتمال زیاد شما هم اخبار آن را دیده اید. قضیه این بود که شرکت سازنده بازی یعنی الکترونیک آرتز بسته هایی به نام لوت باکس (Loot Box) درون بازی قرار داده بود که در ازای پول در اختیار شما قرار می گرفت و به صورت تصادفی به شما اسکین ها و قدرت های جدیدی برای شخصیت ها و کلاس های مختلف می داد.

رویکرد بسیار منفی هواداران به دلیل رابطه این بسته های تصادفی با سیستم پیشرفت درون بازی بود. شما می توانستید با بازی کردن و دریافت امتیاز و لول آپ تمام توانایی ها را آزاد کنید اما رسیدن به آنها بدون استفاده از لوت باکس آنقدر سخت و طولانی بود که شما عملا مجبور بودید برای ادامه بازی پول خرج کنید و لوت باکس بخرید تا شاید شانس بیاورید و آپگریدهای مورد نظرتان را آنجا دریافت کنید.

این سیستم در میان طرفداران به نام Pay to Win یا P2W یا پول بده تا برنده شوی معروف است. بازی های پی تو وین نتیجه یک روند جدید در مدل کسب و کار و تولید سرمایه در صنعت بازی های ویدیویی به نام خرده تراکنش یا Microtransaction است. ایده خرده تراکنش یک کلک بسیار زیرکانه به خریدار می زند.

در مدل تجاری خرده تراکنش به جای اینکه مشتری را یک بار مجبور به پرداخت هزینه ای نسبتا سنگین کرد، می توان بازی را به قیمت پایین تر عرضه کرد و در بازی چیزهای مختلفی قرار داد که بازیکن مجبور باشد برای دسترسی به آنها پول خرج کند

خرده تراکنش در صنعت بازی های ویدیویی به دو شکل اصلی انجام می شود. گروه اول محتوای ظاهری هستند و تغییری در قدرت بازیکن یا پیشرفت در بازی ندارند. از موفق ترین بازی های این گروه می توان کانتر، دوتا 2، لیگ آو لجندز، ورلد آو وارکرفت و در میان بازی های جدیدتر اسم هایی نظیر فورتنایت و پابجی را مثال زد. گروه دوم بازی هایی هستند که در کنار آیتم های ظاهری، پیشرفت در بازی و آیتم های قوی تری را نیز به بازیکن می فروشند که همان بازی های Pay to Win می شوند.

در این پست پیرامون برخی از موفق ترین بازی های دارای خرده تراکنش و گران ترین آیتم های درون آنها صحبت می کنیم.


کانتر استرایک: گلوبال آفنسیو

بازی کانتر یکی از مهم ترین عناوین منتشر شده توسط والو است. شرکت والو و زیرمجموعه آن یعنی پلتفرم خرید و فروش بازی استیم جزو بزرگترین و شناخته شده‌ترین اسامی صنعت بازی های ویدیویی و ورزش الکترونیکی هستند. از طرف دیگر، اسکین‌ها و کیس‌های درون بازی کانتر یکی از موفق ترین نمونه های خرده تراکنش در بازی های ویدیویی به حساب می‌آید. آنها به قدری فراگیر شدند که در سال گذشته مبلغ بسیار زیادی پول در سایت های اینترنتی قمار آیتم جابجا شد و فعالیت های غیر قانونی این سایت ها باعث به وجود آمدن شکایات و مسائل حقوقی پر سر و صدایی شد.

در استیم محیطی به نام کارگاه (Steam Workshop) وجود دارد که در آن افراد معمولی می توانند برای بازی های مختلف محتوا (مثل مپ، سلاح، اسکین و غیره) تولید کنند و برخی از آنها برای ارائه در بازی اصلی انتخاب می شود. کانتر هم محتوای خود را از استیم ورکشاپ استخراج می کند. از طرف دیگر، تمام محتوای درون بازی های تحت استیم درون بازار آزاد خود استیم (Steam Market) به فروش می رسند. این یعنی استیم فقط روی کیس ها و کلیدهایی که کیس ها را باز می کنند قیمت می گذارد و کنترلی روی قیمت محتوای آن‌ها ندارد.

این دو موضوع باعث شده برخی از گران ترین معاملات آیتم های مجازی را در این بازی مشاهده کنیم. بازی کانتر و آیتم های مربوط به آن بیشترین مقدار جابجایی پول را در سال گذشته داشتند. شدت فعالیت غیرقانونی سایت های شرط بندی و بازی با آیتم ها تا حدی زیادی شد که خود شرکت والو مجبور شد از راه حقوقی وارد عمل شود و بسیاری از این سایت ها را تعطیل کند.

phantml0rd، کسی که به دلیل تبانی و کلاهبرداری از پلتفرم توییچ بن شد
phantml0rd، استریمر بسیار معروفی که به دلیل تبانی و کلاهبرداری با آیتم های کانتر از پلتفرم توییچ بن شد

در این بازی چند نوع سلاح و چند نوع چاقو داریم. در رده های پایین تر معمولا چاقوها از اسلحه ها گران تر هستند ولی برخی از سلاح ها با توجه به شکل خاص اسکین با قیمت های بسیار بالایی معامله می شوند.

حتی برچسب ها هم در این بازی ارزش زیادی دارند

در مقام پنجم، اسکین چاقوی باوینت با اسکین Crimson Web وجود دارد. البته باید گفت که حالت StatTrak این چاقو قیمت بسیار بالایی دارد. در این حالت تعداد کشته های بازیکن با این سلاح روی خود چاقو حکاکی می شود. این  آیتم سال گذشته به قیمت 30,000 دلار معامله شد.

در مقام چهارم تفنگ دوربین دار یا AWP با طرح Dragon Lore و به حالت سوغاتی یا Souvenir است. سلاح های سوغاتی فقط در طول میجورها یا مسابقات رسمی برگزار شده توسط خود والو به صورت رندوم به تماشاچیان داده می شود و احتمال گرفتن یک آیتم باارزش از آنها بسیار پایین است. از طرف دیگر روی تمام سلاح های سوغاتی برچسب هایی (یا استیکر) طلایی با نام تیم ها و بازیکنان وجود دارد که باعث افزایش قیمت اسکین های سوغاتی می شود. این اسکین آخرین بار با قیمت 37,000 دلار خریداری شد.

اسکین بعد چاقوی بایونت ام 9 با طرح Crimson Web و باز هم در حالت StatTrak است. این اسکین هم طرحی مشابه اسکین بایونت دارد اما این بار ویژگی های ظاهری چاقو عوض شده و ام 9 بدنه بزرگتری دارد. این چاقو آخرین بار با قیمت 45,000 دلار معامله شد.

اسکین دوم باز هم یک چاقو با طرح Crimson Web و در حالت StatTrak است. اما این چاقو یک کارامبیت است و طراحی آن کاملا با بایونت ها فرق دارد. سلاح های با اسکین Crimson Web طرح های بسیار مختلفی دارد و معمولا با تعداد و تراکم تارهای مشکی روی سلاح ارزشگذاری می شوند. این اسکین به دلیل وجود تارهای زیاد ارزش بالایی دارد و آخرین بار با قیمت 50,000 دلار معامله شد.

اما در مقام اول یک چاقوی کارامبیت داریم ولی اینجا اسکین Case Hardened جای Crimson Web را گرفته. اسکین Case Hardened هم مانند Crimson Web طرح های بسیار متفاوتی دارد و معمولا ترکیبی از رنگ ها بنفش، آبی و طلایی است. معمولا میزان رنگ آبی یا طلایی روی سلاح ارزش اسکین را تعیین می کند. این اسکین یکی از کمیاب ترین حالات Case Hardened را دارد. لایه ی روی چاقو کاملا آبی است و سمت زیری چاقو تقریبا کاملا طلایی است که باعث شده این اسکین به یکی از زیباترین اسکین های کل بازی تبدیل شود. این اسکین در حال حاضر متعلق به یک کلکسیونر آیتم های کانتر است و به این سادگی ها فروش نمی رود، اما آخرین بار مبلغ 100,000 دلار برای آن تعیین شد.


دوتا 2

بازی دوتا 2 هم مثل کانتر در شبکه استیم قرار دارد و از سیستم های ورکشاپ و مارکت استفاده می کند ولی از نظر قیمت و جابجایی هیچوقت نتوانست به کانتر نزدیک شود. با این حال هنوز هم حجم بازیکنان دوتا 2 و تاثیری که روی صحنه ورزش های الکترونیکی گذاشته غیر قابل انکار است. در هر دوره از اینترنشنال شرکت والو فقط بخشی از مبلغ جایزه را تامین می کند و بقیه مبلغ جایزه توسط طرفداران و با خرید کیس های مخصوص هر سری از مسابقات تامین می شود.

به این ترتیب والو توانست چند سال متوالی رکورد بیشترین مقدار جایزه تعیین شده برای مسابقات ورزش الکترونیکی را جابجا کند و در آخرین سری مسابقات مبلغ 24 میلیون دلار را از همین خریدها به جایزه مسابقات تعلق دهد.

اما در هر حال اینجا دیگر خبری از آیتم های چند ده هزار دلاری کانتر خبری نیست. گران ترین آیتم ها در اینجا اسکین Courierها (در میان بازیکنان ایرانی همان مرغ و پرنده) است. تقریبا تمام این آیتم ها در آغاز با قیمت پایینی از خود بازی به بازیکنان فروخته می شدند اما پس از مدتی فروش آنها متوقف شد و با گذر زمان قیمت آنها بالا رفت.

یکی از گران ترین اسکین های بازی سری اسکین Baby Roshan برای Courierها است. در هالووین سال های 2012 و 2013 یک گیم مد جدید به نام Diretide بازی اضافه شد. در این مد هرکس که بتواند زودتر یا بیشتر از همه Roshan (یکی از باس های بازی) را بکشد این آیتم را دریافت خواهد کرد. از این دو سال دو اسکین بسیار زیبای Baby Roshan با حالت های طلایی و پلاتینیومی باقی ماند و Diretide از همان سال به بعد متوقف شد.

به همین ترتیب حالا اسکین های بیبی روشان پلاتینیوم و طلایی هر کدام با قیمت های 38,000 و 13,000 دلار خرید و فروش می شوند.

در سال 2013 یکی دیگر از اسکین های Courier که فروش آن متوقف شده بود و فقط کسانی که آن را از قدیم خریده بودند در اختیار داشتند، به قیمت 38,000 دلار به یک بازیکن چینی فروخته شد. اسکین Legacy Ethereal Flames Wardog در دوره های اولیه بازی فروخته می شد و بعد از پچ ریبورن فروش آن قطع شد. در آن زمان چنین چیزی آن قدر عجیب و باورنکردنی بود که خبر این معامله به سایت فوربز هم رسید.

یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت این اسکین درخشش رنگی آن بود. البته استیم در آن زمان زیاد از این خبر استقبال نکرد و کمی پس از آن با اضافه کردن بسته های جم که باعث درخشش مرغ و پرنده می شدند توانست قیمت آیتم را تا حدود زیادی پایین بیاورد.


بازی های دیگر

در میان تمام بازی های آنلاین، کانتر و دوتا 2 بیشترین تعداد آیتم های گران قیمت را دارند و فاصله زیادی از بازی های دیگر گرفته اند.

البته این به آن معنا نیست که بازی های دیگر آیتم های گران ندارند. اما تعداد نسبتا کمتر بازیکنان و طرفداران این بازی ها و از طرف دیگر نبود یک سامانه مشخص برای پیگیری و نشان دادن این داد و ستدها پیدا کردن آنها را کمی سخت تر می کند. در ادامه 8 عدد از پرارزش ترین معامله های مجازی را لیست خواهیم کرد:

8. Burning Killer Exclusive در بازی Team Fortress 2 به قیمت 12,000 دلار

این آیتم از سری کلاه های Killer Exclusive است با این تفاوت که کلاه همیشه در حال آتش گرفتن است.این آیتم اولین بار در سال 2014 به قیمت 11,000 فروخته شد و حالا 12,000 ارزش دارد.

7. Echoing Fury Mace در بازی دیابلو 3 به قیمت 14,000 دلار

این گرز در حال حاضر یکی از بهترین سلاح های موجود در بازی و قبل از پچ Reaper of Souls بهترین سلاح بود. دمیج و سرعت این گرز بسیار بالا است و همچنین سلاح یک دستی است. یعنی می توان از یک سپر هم در کنار آن استفاده کرد. اینطور که گفته می شود اولین کسی که این سلاح را پیدا کرد از ارزش آن خبردار نبود و برای پرداخت هزینه اجاره خانه این گرز را به قیمت 2500 دلار فروخت. اما کمی بعد از آن سلاح به قیمت 40 میلیارد طلای درون بازی که تقریبا برابر با 14,000 دلار پول است، فروخته شد.

6. Dragon Slaying Saber در بازی Age of Wulin به قیمت 16,000 دلار

Age of Wulin یک بازی MMO چینی است که از اوایل سال 2013 به کشورهای اروپایی و آمریکایی هم گسترش یافت. سازندگان بازی در مراحل آزمایشی یک مزایده برای چند آیتم بسیار کمیاب در بازی برگزار کردند. اکثر آیتم های این مزایده با قیمت های اطراف هزار دلار فروخته شد اما شمشیر خاص و یگانه Dragon Slaying Saber به قیمت 100,000 یوان معادل حدودا 16,000 دلار به فروش رسید.

5. Treasure Island در بازی Entropia Universe به قیمت 26,500 دلار

وقتی حرف از خرید و فروش های عجیب و غریب در دنیای بازی های ویدیویی زده می شود Entropia Universe یکی از نام های اصلی است. سیستم داد و ستد در این بازی بسیار به واقعیت نزدیک است و بازیکنان می توانند به صورت مستقیم پول درون بازی خود را به دلار تبدیل کنند. بنابراین دارایی های درون این بازی واقعا ارزشمند هستند. یکی از دارایی های بسیار ارزشمند این بازی جزیره گنج (Treasure Island) است که به خاطر قابلیت های شکار و حفاری درون آن قیمت بسیار بالایی دارد.

4. Nest Egg در بازی Entropia Universe به قیمت 70,000 دلار

یکی از آیتم های باارزش دیگر درون بازی Entropia Universe این تخم بسیار نایاب است. به نظر می رسید که این تخم توسط یکی از موجودات درون بازی به نام Atrox Queen تولید می شود اما یکی از بازیکنان تصادفا آن را در یک مکان دیگر پیدا کرد و آن را در آغاز به قیمت 10,000 دلار فروخت. در نهایت دیوید استوری، خریدار جزیره گنج (مورد قبلی لیست) این تخم مرغ را به قیمت 70,000 دلار خرید.

3. Crystal Palace در بازی Entropia Universe به قیمت 333,000 دلار

همه از قیمت بالای ملک و خانه در دنیای واقعی شاکی هستند اما نمی دانند که قیمت ها در دنیای مجازی چگونه است. این ایستگاه فضایی در نزدیکی سیاره کالیپسو قرار دارد و صاحب آن می تواند برای فعالیت های نظیر شکار و حفاری در آن سیاره مالیات تعیین کند. بنابراین، قصر شیشه ای یکی از سودآورترین دارایی های درون بازی است.

2. Club Neverdie در بازی Entropia Universe به قیمت 635,000 دلار

طبیعتا هر کسی فکر می کند که پرداخت 635,000 دلار برای یک مشت پیکسل کار بسیار احمقانه ای است. اما John "Neverdie" Jacobs اینطور فکر نمی کرد. جان در سال 2005 هزینه رهن سالانه خانه خود یعنی حدود 100,000 دلار را صرف خرید این منطقه در بازی کرد. Club Neverdie یکی از مناطق تجاری و بسیار پر رفت و آمد درون بازی است؛ در این منطقه حدود 70 مغازه، 1000 خانه و تلپورتر (منتقل کننده) وجود دارد بنابراین می توان به خوبی از آن پول درآورد. در واقع این منطقه آنقدر پول ساز بود که جان جیکوبز توانست ظرف فقط 8 ماه سرمایه گذاری خود را برگرداند.

کمی بعدتر رکورد پرفروش ترین ملک درون بازی توسط Crystal Palace شکسته شد. اما این پایان Club Neverdie نبود و جان جیکوبز کمی بعدتر و به تدریج تمام این ملک را به قیمت 635,000 دلار به فروش رساند.

1. Planet Calypso در بازی Entropia Universe به قیمت 6 میلیون دلار

اگر تا این نقطه از پولی که صرف جزئیات بازی می شوند متحیر نشده‌اید فقط صبر کنید. سیاره کالیپسو بزرگترین سیاره در دنیای بازی Entropia Universe است. این سیاره در سال 2010 به قیمت 6 میلیون دلار به شرکت SEE Virtual Worlds فروخته شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی