ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

مردی که چهار دهه است برای ناسا بو می کشد

ناسا در هر حوزه ای که لازم باشد متخصصانی از سراسر دنیا را به خدمت گرفته، حتی اگر این حوزه بو کردن اقلام مختلفی باشد که به فضا برده می شوند. « جورج الدریچ » ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۲:۰۰

ناسا در هر حوزه ای که لازم باشد متخصصانی از سراسر دنیا را به خدمت گرفته، حتی اگر این حوزه بو کردن اقلام مختلفی باشد که به فضا برده می شوند.

« جورج الدریچ » متخصص مواد شیمیایی ناسا است که از سال ۱۹۷۴ به صورت داوطلب در پنل بوی این سازمان مشغول به کار است. وی در طول چهار دهه گذشته شدت بوی بیش از هشتصد شی عازم فضا را ارزیابی کرده است.جورج الدریچاین متخصص به شدت بوی هر ماده امتیازی بین ۰ تا ۴ می دهد که موارد با امتیاز بالای ۲.۵ دارای بوی شدید تشخیص داده شده و از برنامه سفر حذف می شوند. وی که شائبه برخوردار بودن از هرگونه قدرت فراطبیعی را رد می کند، مسئولیتش در ناسا را اینگونه توضیح داده است:

ما بوی اقلامی را تست می کنیم که در قسمت مسکونی ایستگاه فضایی بین المللی مورد استفاده قرار می گیرند. هدف از این کار بررسی احتمال وجود بوهای نامطبوع یا آزاردهنده ای است که ممکن است کارایی فضانوردان و در نتیجه کل ماموریت را با مخاطره مواجه کنند.

تمامی مواد پیش از ارسال به فضا در زنجیره ای از آزمایشات قرار می گیرند که اولین مورد آن قابلیت اشتعال بوده و رایحه در رده ششم قرار می گیرد.

یکی از دلایل حساسیت ناسا روی بوی مواد چرخه ۹۰ دقیقه ای شبانه روز در ایستگاه فضایی است. طی یک و نیم ساعتی که به روز اختصاص دارد، دمای ایستگاه بالا رفته و بوی مواد شدت پیدا می کند. در یکی از موارد قبلی رایحه نامطبوع مواد روسی باعث لغو ماموریت شده است. جورج الدریچپنل بوی ناسا گاهی اوقات برای شبیه سازی شرایط ایستگاه فضایی نمونه هایی که به فضا ارسال می شوند را در یک فر حرارت داده و سپس نمونه هوای اطراف آن را به یک ماسک روی صورت الدریچ پمپ می کنند:

آنها نمی خواهند ما هیچ پیش زمینه ای در مورد مواد داشته باشیم و به همین خاطر قبل و بعد از استشمام رایحه اجازه دیدن ماده مورد آزمایش را نداریم.

الدریچ که خود را محافظ فضانوردان می داند به خاطر خدمات شایسته و نقش عمده در بهبود ایمنی جایزه Silver Snoopy Sniffer را دریافت کرده است. از نظر وی یکی از بدبوترین موادی که به فضا ارسال شده تسمه است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی