ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

گفتگو با مدیرعامل تپسی؛ همه چیز در مورد سرویس سفر اشتراکی «لاین»

سرویس تپسی لاین به تازگی کار خودش را در تهران آغاز کرده است؛ سرویسی که می‌تواند استفاده از پلتفرم‌های هوشمند جابه‌جایی را برای مسافر مقرون به صرفه‌تر کند و به گفته تپسی، هزینه سفر را ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۸ شهریور ۱۳۹۷ | ۱۲:۴۹

سرویس تپسی لاین به تازگی کار خودش را در تهران آغاز کرده است؛ سرویسی که می‌تواند استفاده از پلتفرم‌های هوشمند جابه‌جایی را برای مسافر مقرون به صرفه‌تر کند و به گفته تپسی، هزینه سفر را ۳۰ درصد کاهش دهد، اما هنوز ابهاماتی در نوع کارکرد لاین وجود دارد. «میلاد منشی پور»، مدیرعامل تپسی در گفتگو با دیجیاتو به همین ابهامات پاسخ داد.

در سرویس تپسی لاین، راننده با دو مسافر مواجه می‌شود و مشخصاً زمان بیشتری صرف سفر او می‌شود. یکی از ابهامات اینجاست که این تکنیک تکنولوژیک، همانطور که به نفع مسافر است، چقدر در افزایش درآمد راننده اثر دارد. منشی پور در پاسخ به این پرسش به دیجیاتو گفت که الگوریتم تپسی، بر اساس مقدار زمان، ترافیک و موارد دیگری هزینه سفر را محاسبه می‌کند و تفاوتی نمی‌کند که راننده در چه محصولی از تپسی، در حال کار است:

«در لاین هم همین اتفاق می‌افتد؛ زمانی که دو مسافر سوار خودرو می‌شوند و مدت زمان سفر افزایش پیدا می‌کند، درآمد راننده هم بالا می‌رود. یکی از مزایای لاین برای راننده این است که او مدت زمان بیشتری در سفر است و باید در هفته‌های آینده با بیشتر شدن این سرویس، معیارگیری کنیم اما تصورمان این است که درآمد راننده هم در طول روز بین ۱۰ الی ۳۰ درصد افزایش پیدا می‌کند.»

نکته مهم اینجاست که در تپسی لاین، زمان اهمیت بالایی دارد و مدیرعامل تپسی اشاره می‌کند که رسیدن سریع‌تر تپسی به مسافر، و آماده بودن مسافر برای شروع سفر دو فاکتور مهم در این سرویس هستند که مورد دوم، اهمیت بالاتری دارد. او در پاسخ به این پرسش که تپسی برای حل این مسئله جهت کارکرد بهتر لاین چه تدبیری اندیشیده، می‌گوید:

«برای حل این مسئله سه فاز را در نظر گرفته‌ایم. فاز اول این است که این سرویس شروع به کار کرده و شاید خیلی از سفرهای لاین با یک مسافر انجام شود. در نتیجه خود تپسی تفاوت سوار شدن یک نفر به جای دو نفر را تقبل می‌کند. در مرحله دوم، به مسافر اعلام می‌کنیم که برای مثال ۳ دقیقه وقت دارد در مبدا که مشخص کرده حضور داشته باشد. برای مسافر اعلان‌های مشخصی ارسال می‌کنیم. برای مثال شماره معکوس به او نشان می‌دهیم تا مشخص باید که باید خود را سریع‌تر به مبدا برساند تا وقت مسافر دیگر گرفته نشود. در مرحله آخر، با توجه به نتایجی که در مرحله دوم خواهیم دید، می‌‌سنجیم که آیا لازم است جریمه‌هایی هم در این پروسه قرار داده شود یا خیر. اما تا زمانی که نتایج فاز دوم مشخص نباشد نمی‌توانیم در این مورد تصمیم‌گیری کنیم.»

منشی‌پور در خصوص نوع انتخاب رانندگان برای تپسی لاین می‌گوید ابتدا تعدادی راننده خاص برای «سافت لانچ» یا عرضه اولیه انتخاب شدند و در مراکز آموزشی تپسی، با این فرایند آشنا شدند اما در حال حاضر همه سفیرهای تپسی در تهران می‌توانند از تپسی لاین استفاده کنند: «راننده‌ها صرفا باید اپ خود را آپدیت کنند. آموزش‌هایی هم که در این رابطه به راننده‌ها می‌دهیم از سه جنس است. نوع اول، توضیحاتی است که در خود اپ ارائه می‌شود. نوع دوم که وقت زیادی برای آن صرف کرده‌ایم، آموزش‌های آنلاین و ویدیوهای آموزشی است. جنس سوم، به این شکل است که به شکل انتخابی و بر اساس معیارهای ما، آموزش‌های حضوری داده می‌شود.»

اما آیا سوار کردن دو مسافر مسئولیت‌های قانونی یک تاکسی آنلاین را افزایش نمی‌دهد؟ پیش از این شنیده شده بود که اسنپ، به دلیل افزایش مسئولیت حقوقی هنوز سرویس سفر اشتراکی را در اختیار کاربرانش قرار نداده است اما منشی‌پور با این سناریو مخالف است و می‌گوید دلیل عرضه نشدن این نوع سفر در سرویس رقیب، بار حقوقی نیست بلکه پیچیدگی‌های فنی است:

«این سرویس بار حقوقی متفاوتی از سرویس معمولی ندارد. بحث پیچیدگی شدید تکنولوژی است و انجام اینکار به هیچ وجه ساده نیست. ما به این دلیل وارد این حوزه شدیم که پیچیدگی فنی بسیار بالایی دارد، کپی کردنش سخت است و لزوماً با تزریق منابع مالی زیاد هم قابل راه‌اندازی نیست. در واقع انتخاب این حوزه از سوی ما، کاملاً به عنوان یک مزیت رقابتی بوده و ما مدعی هستیم که در تکنولوژی و تکنولوژی بومی خوب هستیم.»

مدیرعامل تپسی اشاره می‌کند که وجود چنین سرویسی، می‌تواند باعث از بین رفتن شبهاتی شود که از سوی شهرداری و تاکسی‌رانی مطرح می‌شود؛ آنها می‌گفتند که تاکسی‌های آنلاین، لزوماً به کاهش ترافیک و رفت‌وآمد شهری کمک نمی‌کنند: «سفر اشتراکی سرویسی است که به وضوح اعلام شده به کاهش ترافیک و آلودگی کمک می‌کند. از طرفی سرویسی است که ما ایرانی‌ها به آن عادت داریم و این یک تغییر فرهنگی نیست.»

با این همه تپسی لاین درست در زمانی کار خود را آغاز کرده است که فشار شهرداری و تاکسی‌رانی برای حضور تاکسی‌های آنلاین زیر چتر این مجموعه‌ها افزایش شدیدی پیدا کرده است. تاکسی‌های آنلاین زمانی رقیب مستقیم تاکسی سرویس‌ها شدند و حالا به نظر می‌رسد با کاهش هزینه می‌خواهند تقریباً رقابت را با تاکسی‌های خطی هم آغاز کنند و آیا این مسئله باعث افزایش فشار از سوی شهرداری و تاکسی‌رانی نخواهد شد؟ منشی‌پور هم عقیده دارد که این مجموعه‌ها احساس خطر بیشتری خواهند کرد اما وجود سرویسی مانند تپسی لاین، دلایل حضور تاکسی‌های آنلاین را قانع‌کننده‌تر می‌کند:

«در نهایت شهرداری و تاکسی‌رانی باید در سطح کشوری به مسئله نگاه کنند نه صرفاً در حوزه اختیارات خودشان. این سرویس‌ها برای جامعه، در این شرایط سخت اقتصادی مفید هستند. درست است که این مسئله رقابت ما را سخت‌تر می‌کند ولی اینطور ما می‌توانیم سرویس‌دهی بهتری به قشر گسترده‌تری داشته باشیم.»

منشی‌پور در پاسخ به این سوال که تپسی چه تحقیقاتی در رابطه با اثرگذاری سرویس تپسی لاین بر ترافیک و آلودگی شهری انجام داده، می‌گوید در حال حاضر این شرکت مشغول جمع‌آوری داده‌ها با مشارکت مراکز دانشگاهی است، اما باید مدت کوتاهی از شروع به کار این سرویس سپری شود تا بتوان اعداد و ارقام دقیق‌تری را اعلام کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی