ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

استخراج نمونه سلولی اسب ۴۰ هزار ساله و امید به بازگشت حیوانات ماقبل تاریخ

محققان اخیراً توانسته اند نمونه های سلولی را از جسد 40 هزار ساله یک کره اسب منقرض شده استخراج کنند که به کمک آن، شاید یک روز قادر به بازگردانی این گونه جانوری به حیات ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۱۶ شهریور ۱۳۹۷ | ۱۹:۳۰

محققان اخیراً توانسته اند نمونه های سلولی را از جسد 40 هزار ساله یک کره اسب منقرض شده استخراج کنند که به کمک آن، شاید یک روز قادر به بازگردانی این گونه جانوری به حیات باشیم. این تیم که از محققانی روسی و کره ای تشکیل شده ادعا می کند که آزمایش روی این کره اسب مذکر، «نخستین گام» برای دستیابی به هدفی بسیار مهم است: احیای ماموت های پشمالویی که هزاران سال از انقراض آنها می گذرد.

در تصاویر منتشر شده از آزمایشگاهی که در شهر یاکوتسک روسیه -سردترین شهر جهان- قرار دارد، می توان جستجو برای «سلول های زنده» را در جسد فریز شده جانوری که جان خود را در یخبندان 30 هزار الی 40 هزار سال پیش از دست داده مشاهده کرد. جسد این جانور در گودالی به نام «دهانه جهنم» در سیبری کشف شد و گفته می شود که به هنگام مرگ، تنها 20 روز از عمرش می گذشته است.

با نگاهی دقیق تر به تصاویر می توان دید که سرمای طبیعی کره زمین، چطور به حفظ جسد این جانور طی ده ها هزار کمک کرده است. محققان برای انتقال این کره اسب باید خاک هایی چند ده هزار ساله را کنار می زدند و به شکلی غافلگیرکننده متوجه شدند که یال مشکی رنگ و دم حیوان تا حدودی از تجزیه در امان مانده است.

خوشبختانه بافت های عضلانی کاملاً دست نخوره باقی مانده اند و به همین خاطر، محققان توانسته اند نمونه های لازم برای تحقیقات بیولوژیک را از این کشف نادر استخراج کنند. پروفسور هوانگ وو سوک نیز که متخصصی در زمینه کلون جانوران به حساب می آید از کره جنوبی به روسیه سفر کرد تا به جستجو برای دی ان ای زنده در جسد کره اسب بگردد. او می گوید «اگر ما قادر به یافتن یک سلول باشیم، تمام تلاشمان را می کنیم تا کلونی از این حیوان منحصر به فرد بسازیم.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی