ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

واسط مغز و رایانه
تکنولوژی

سربازان آمریکایی آماده کنترل ماشین با ذهن می شوند

دارپا به پیشرفت های مهمی در توسعه واسط مغز و رایانه برای کاربردهای نظامی دست یافته است. آژانس پروژه های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی «دارپا»، که با وزارت دفاع ایالات متحده همکاری نزدیکی دارد، به مناسبت شصتمین سالگرد ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۱۷ شهریور ۱۳۹۷ | ۱۹:۳۰

دارپا به پیشرفت های مهمی در توسعه واسط مغز و رایانه برای کاربردهای نظامی دست یافته است.

آژانس پروژه های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی «دارپا»، که با وزارت دفاع ایالات متحده همکاری نزدیکی دارد، به مناسبت شصتمین سالگرد تاسیس همایشی سه روز را برگزار کرده و طی آن درباره برخی از پروژه های مهم توضیح داده است.

یکی از مهم ترین پروژه هایی که دارپا طی همایش به آن اشاره کرد، برنامه N3 یا «تکنولوژی عصبی بدون جراحی» است. هدف از این برنامه توسعه یک واسط مغز و رایانه (BCI) است که به جراحی یا روش های تهاجمی دیگر نیازی نداشته باشد.

اغلب راهکاری های BCI فعلی برای کمک به معلولان ساخته شده اند اما دارپا به دنبال روشی برای سازگار ساختن واسط های مغز و رایانه با وظایف نظامی است، بگونه ای که سبک، مقاوم و سازگار با محیط های خشن باشد. واسط مغز و رایانهاغلب پروژه های تحقیقاتی این آژانس هرگز به مرحله تولید انبوه نمی رسند اما برنامه N3 به پیشرفت های قابل توجهی دست یافته و احتمال پیاده سازی آن بالا به نظر می سد. این پروژه تا جایی پیش رفته که برنامه تمرینی خاصی هم برای آن در نظر گرفته شده که هدف از آن تسلط کاربران به مهارت های لازم برای بکارگیری واسط مغز و رایانه است.

دکتر «الموندی»، مدیر برنامه فناوری بیولوژیکی دارپا در این باره می گوید:

از تیم های تحقیقاتی میان رشته ای خواسته ایم روی توسعه ابزارهایی برای برقراری ارتباط شفاف با نواحی بسیار کوچکی از مغز کار کنند، بدون اینکه وضوح سیگنال یا سرعت ارتباط کاهش پیدا کند.

تحقیقات میان‌ رشته‌ای، پژوهشی است که طی آن متخصصان رشته‌های مختلف با همکاری و هماهنگی یکدیگر و تلفیق روش‌ها، مفاهیم و نظریه‌ ها به طور مشارکتی به پژوهش راجع به یک مسئله مشترک می‌پردازند.

بر اساس بیانیه دارپا، این آژانس امیدوار به ارائه دستگاهی برای برقراری ارتباط بین ذهن و ماشین است که در زمینه های نظامی از قبیل هدایت پرنده های بدون سرنشین، سیستم های دفاع سایبری و غیره کاربرد دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی