ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

از توهم تا واقعیت؛ خرید کمپانی های بزرگ خودروسازی با بودجه صرف شده در پیش فروش سایپا

با آغاز پیش فروش محصولات گروه خودروسازی سایپا در روزهای گذشته، پیش بینی شد که قیمت محصولات این خودروساز ایرانی در حاشیه بازار کاهش داشته باشد، اما با این وجود همچنان شاهد اختلاف چند ده ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۲۴ شهریور ۱۳۹۷ | ۱۵:۳۰

با آغاز پیش فروش محصولات گروه خودروسازی سایپا در روزهای گذشته، پیش بینی شد که قیمت محصولات این خودروساز ایرانی در حاشیه بازار کاهش داشته باشد، اما با این وجود همچنان شاهد اختلاف چند ده میلیون تومانی قیمت خودرو‌های تولید داخل مابین کارخانه و بازار هستیم و پیش فروش محصولات سایپا نتوانسته اوضاع نابسامان صنعت خودروی کشور را به حالت قبل بازگرداند، هرچند پیش فروش سایپا در کاهش قیمت نسبی محصولات بی تاثیر نبوده است، اما در چنین شرایطی موضوع جالب خرید سهام خودروسازن خارجی نیز توسط برخی افراد مطرح شده است. موضوعی که بررسی آن خالی از لطف نیست.خرید سهام خودروسازان خارجی به گفته این رسانه ها "در مدت زمان فقط یک دقیقه زمان، شش میلیون نفر به حساب شرکت سایپا پول منتقل کردند این مبلغ براى هر نفر ۲۵ میلیون تومان بوده است یعنى در مجموع ۱۵۰۰۰۰ میلیارد تومان پول به حساب سایپا واریز شده است.
این مقدار پول بر اساس ارزش فعلی دلار برابر با ١٣ میلیارد دلار است و اگر ارزش فعلى دلار در بازار مبادله‌ اى را اعمال کنیم مى شود ۱۹ میلیارد دلار و اگر این مبلغ را به قیمت دلار دولتى حساب کنیم ۳۵ میلیارد دلار مى شود.

اگر قصد و نیت مردم سرمایه گذارى بسیار سود آورى باشد با همین مبلغ پول میتوانستند یکى از شرکتهای بنـــز، BMW، لامبورگینی، شورولت، فورد، GMC، تویوتا، KIA و فیات را بطور کامل خریداری کرده و به ایران احضار کنندو علاوه بر اشتغالزائی کل بیکاران جوان متخصص و تحصیل کرده ایران، کسب سود کلان، رونق کامل میشد و دغدغه حداقل دستمزد را هم نمیداشتیم.
ملت از موضوع ناآگاه بودندکه سایپا با همین پول میتواند ۱۵ بار شرکتش را تخریب کند و دوباره از نو بسازد. تولید ۹ سال شرکت پیش فروش شد و زمان تحویل هم به نرخ روز محاسبه قیمت انجام میشود.کلاه از این گشادتر!"

خرید سهام خودروسازان خارجی
اما مطرح شدن این روایت توسط برخی روزنامه ها و برنامه تلویزیونی حالا خورشید، واکنش هایی را نیز در پی داشته است. برای مثال دکتر حامد پاک طینت در قالب توییتی توضیح داده است که قیمت برند تویوتا در حدود 50 میلیارد دلار تخمین زده می شود و با توجه به ارزش بیش از 450 میلیون دلاری کل دارایی های این شرکت، خرید سهام شرکت های بزرگ بین المللی با بودجه ای 35 میلیارد دلاری کمی دور از واقعیت به نظر می رسد.خرید سهام خودروسازان خارجی

اما موضوع مهمتر در این رابطه این است که در شرایط تحریم از اساس خرید سهام شرکت های بزرگ بین المللی نمی تواند نفعی برای کشور به دنبال داشته باشد. در واقع انجام چنین معاملات کلانی نیاز به بستر سازی تجاری مناسب و روابط حسنه تجاری دارد و به راحتی انجام نمی شود. از سوی دیگر در صورت انجام شدن و خرید کمپانی های بین المللی توسط سهامداران ایرانی، متاسفانه می توان گفت که به محض اجرایی شدن تحریم ها علیه کشورمان، سهام شرکت های مذکور نیز دچار افت و سقوط شدید شده و عملا سرمایه گذاری انجام شده توسط ایرانیان با توقف فعالیت و ورشکستگی سریع شرکت مذکور از بین خواهد رفت.

البته شکی نیست که در نگاه کلی، سرمایه گذاری برای مشارکت در کمپانی های بزرگ و دستیابی به دانش روز صنعت خودروسازی، بهتر از اختراع مجدد چرخ توسط شرکت های داخلی به نظر می رسد اما نباید از یاد برد که چنین روش هایی نیز به نوبه خود نیازمند ثبات اقتصادی و روابط مناسب بین المللی است که متاسفانه در شرایط فعلی اثری از مهیا بودن چنین بسترهایی دیده نمی شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • Gol pesar
    Gol pesar | ۲۵ شهریور ۱۳۹۷

    بابا اصن اينكه رقم درست هست يا نه هيچ،

    بعدم كلا 6 ميليون بازديد داشته، 6 ميليون خودرو رو كه پيش فروش نكردن، فوقش 20هزار خودرو بوده در كل...

  • Ali Reza
    Ali Reza | ۲۴ شهریور ۱۳۹۷

    سرمایه گذارها و سهام داران این شرکت ها کی ها هستند؟ قدمت شرکت های خودرو سازی ما خیلی بیشتر از برندهای جدید کره ای و ... هستش

  • mehrdad40
    mehrdad40 | ۲۴ شهریور ۱۳۹۷

    موضوع این مقاله مثال بارز قاطی کردن حقیقت و دروغ برای جاانداختن یک شایعه بی اساس هست
    1-شش میلیون نفر بازدید بوده..اینکه چه تعداد از این بازدید قصدشون واقعا خرید بوده معلوم نیست.و در عمل هم این اتفاق نیفتاده ..بالقوه بوده اما بالفعل نشده.
    حتی حساب کتاب این موضوع هم اشتباه در برنامه حالا خورشید گفته شد..اونجا رقم صد میلیارد از یک نامه واردخوندن که متاسفانه حتی مجری به خودش زحمت نداده بود که با ماشین حساب یه ضرب و تقسیم انجام بده ببینه
    رقم صحیح هست یا نه.؟ چون یک صفر اون بنده خدا جا انداخته بود تو حسابش
    2-به فرض که یکی از این کارخونه ها هم خریدیم..تکلیف مدیریتش چی میشه؟؟
    میدیم دست این آقایون ؟ اگه بلد بودن همین ایران خودرو و سایپا درستش میکردن که قدمتش از هیوندا بیشتره..بنز و پورشه هم بدیم به اینها بعد دوسال ورشکستش میکنن.

    • enrix
      enrix | ۲۴ شهریور ۱۳۹۷

      فقط اون قسمت آخر حرفت که گفتی اگه بنز و پورشه هم میدادیم دست اینا طی دو سال برشکستش میکردن

  • یحیی خالدی
    یحیی خالدی | ۲۴ شهریور ۱۳۹۷

    "ارزش بیش از 450 میلیون دلاری کل دارایی های این شرکت"

    میلیون = میلیارد

  • pooria.pm
    pooria.pm | ۲۴ شهریور ۱۳۹۷

    درسته ولی این حرفی که مطرح شد بیشتر شبیه یک طعنه بود تا یک راه حل اقتصادی، این حجم از پول توی حساب های این دو تا شرکت به طرز باورنکردنی ای بالاست و خوبه که مردم بدونن دارن روی سایپا و ایران خودرو سرمایه گذاری میکنن در ازای هیچ سهمی از شرکت ولی یک ماشین بی ارزش بهشون سال ها بعد تحویل داده میشه

مطالب پیشنهادی