ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

مروری بر تاریخچه کمپانی جک؛ لمس تکنولوژی روز صنعت خودروسازی ظرف 20 سال

کمپانی جی ای سی که به اختصار جَک خوانده می شود، فعالیت خود را از سال 1964 میلادی و تحت عنوان شرکت خودروسازی هیفی جیانگ‌هوای آغاز کرد اما در ادامه، در سال 1997 میلادی به ...

سبحان نظری
نوشته شده توسط سبحان نظری | ۲۶ شهریور ۱۳۹۷ | ۲۱:۰۰

کمپانی جی ای سی که به اختصار جَک خوانده می شود، فعالیت خود را از سال 1964 میلادی و تحت عنوان شرکت خودروسازی هیفی جیانگ‌هوای آغاز کرد اما در ادامه، در سال 1997 میلادی به شرکت خودروسازی آنهوئی جیانگ‌هوای تغییر نام داد. به عبارتی دیگر، حروف JAC، کلمه ای اختصاری برگرفته از Jianghuai Automobile Company را می سازند. همچنین عرضه عمومی سهام این شرکت در بورس اوراق بهادار شانگهای از سال 2001 میلادی آغاز شد.

روزی روزگاری، جک!

کمپانی جک در ابتدا، تنها در تولید کامیون های تجاری فعالیت داشت که تحت عنوان جیانگ هوای ساخته می شدند. اما از سال 2000 به بعد شاهد فعالیت این شرکت خودروساز چینی در عرصه خودروهای سواری در کاربرد های مختلف، محصولات شاسی بلند و غیره بودیم که رفته رفته به خط تولید آن اضافه شدند.

در سال 2007 میلادی، کمپانی جک موفق به اخذ تاییدیه دولتی به‌منظور تولید خودروهای سواری شد اما همچنان از آن به عنوان یک تولیدکننده کامیون یاد می‌شد. تا پیش از بدست آوردن گواهی تولید خودروهای سواری در سال ۲۰۰۷، جک در اوایل دهه 2000 میلادی و با هدف توسعه خط تولید محصولات خود همکاری نزدیکی با هیوندای موتورز داشت. (هنوز هم شباهت های زیادی در طراحی محصولات امروزی این شرکت با هیوندای احساس می شود.)

با شروع سال 2003 میلادی، کمپانی جک شروع به مونتاژ محصولات هیوندای کرد. البته تنها شامل خودروهای چند کاربردی یا مولتی پرپس بود که همان نیز پیش از شروع سال 2007 خاتمه یافت. ماحصل این همکاری، دو مدل، شامل یک خودروی چند کاربردی و یک خودروی شاسی بلند بر پایه تکنولوژی شرکت هیوندای بود که توسط جک مونتاژ شد. هیوندای به دنبال راهکاری برای آغاز سرمایه‌گذاری مشترک با جک بود که این برنامه خیلی زود به بن‌بست رسید و همکاری این دو شرکت، تماما خاتمه یافت.

جک یا هیوندای؟

دولت چین در سال 2009 رسماً اعلام کرد که از ادغام و تلفیق شرکت‌های خودروساز چینی حمایت خواهد کرد. همین امر کافی بود تا تحلیلگران خبر از احتمال ادغام جک و چری، دو شرکتی که در استان آنهوئی قرار داشتند بدهند. این ادغام از چند جهت مفید بود. مهمترین آن شامل تکمیل سازی خط تولید این دو شرکت می شد. در نظر بگیرید که در آن زمان چری اساسا تنها تولید خودروهای سواری را در دست داشت و تمرکز جک نیز بر کامیون بود. با این وجود، در ادامه راه مشخص شد جک تمایلی به قرار گرفتن زیر چتر پوششی شرکت بزرگ‌تر مانند چری ندارد. که البته این تصمیم دردسر مضاعفی را برای او ایجاد کرد. اکنون جک باید تلاش خود را کاملا متمرکز سازد که از سایه شایعات ادغام سازی فرار کند. کمپانی جک برای این مقصود خود، برنامه های جدیدش را آغاز کرد که شامل خط تولید خودروهای الکتریکی می شد.

و این بهانه ای برای جی ای سی بود که شروع به فعالیتی جدی، در کلاس سواری کند که ماحصل آن در سال 2009 میلادی، میزان فروش 300 هزار دستگاه بود که رقم قابل توجهی است. در این میان، 12100 خودرو در کشورهای دیگر به جز چین به فروش رسید. در سال 2010 میلادی جی ای سی در میان 10 خودروساز چینی با بیشترین بازده قرار گرفت و موفق به فروش 458500 دستگاه خودروی تولیدی و بدست آوردن 2.5 درصد از سهم بازار شد تا در رتبه هشتم از نظر میزان سهم بدست آمده از بازار قرار گیرد.

سری S از پر فروش ترین های کمپانی جک

کمپانی جک در سال 2011 میلادی با تولید چیزی در حدود 500 هزار دستگاه خودرو در مکان نهم قرار گرفت و در سال 2012 با تولید 445 هزار خودرو، جایگاه آن یک رتبه دیگر تنزل یافت و در مکان دهم قرار گرفت. ظرفیت تولید تخمینی این شرکت در سال 2009 میلادی، بیش از 500 هزار دستگاه خودرو در سال عنوان شده بود.

iEV7S از محصولات الکتریکی جک

در حال حاضر جی ای سی در کشورمان حضور پررنگی دارد که محصولات آن توسط کرمان موتور وارد یا مونتاژ می شود. کمپانی جک از سال 2000 به بعد پیشرفت قابل توجهی داشته و اکنون محصولاتش در بسیاری از کشور ها از جمله میهن خودمان مورد استفاده قرار می گیرد. پیشرفت این کمپانی که اکنون یکی از دهگانه ی شرکت های خودروساز موفق چین است نشان از پیروی از اصول درست دارد. فراموش نکنیم که JAC نیز مانند خودروسازان اصلی کشورمان کاملا دولتی است ولی همچنان شاهد پیشرفت روزافزون آن هستیم.

 

کمپانی جک
کانسپت SC9 جک، گواهی دیگر بر پیشرفت روزافزون این کمپانیست
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی