ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ایلان ماسک اعلام کرد: مسافر ماه یک میلیاردر ژاپنی است

عصر روز گذشته ایلان ماسک فاش ساخت که در نظر دارد یوسوکو مائزاوا میلیاردر ژاپنی و بنیانگذار بزرگ ترین خرده فروشی آنلاین لباس ژاپن موسوم به Zozotown را به عنوان اولین مشتری خصوصی خود همراه با ...

تحریریه دیجیاتو
نوشته شده توسط تحریریه دیجیاتو | ۲۷ شهریور ۱۳۹۷ | ۰۹:۳۲

عصر روز گذشته ایلان ماسک فاش ساخت که در نظر دارد یوسوکو مائزاوا میلیاردر ژاپنی و بنیانگذار بزرگ ترین خرده فروشی آنلاین لباس ژاپن موسوم به Zozotown را به عنوان اولین مشتری خصوصی خود همراه با راکت عظیم الجثه آینده اسپیس اکس به ماه بفرستد.

مائزاوا قرار است که اوایل سال ۲۰۲۳ میلادی عازم این سفر شود و در نظر دارد که تعدادی هنرمند را هم همراه با خود ببرد تا یک پروژه هنری به نام dearMoon# را از سفر منحصربفردش کلید بزنند.

جالب است بدانید که بلافاصله بعد از انتشار این خبر توسط ایلان ماسک وبسایتی اختصاصی برای این ماموریت شروع به کار کرد.

مائزاوا که هم اکنون ۴۲ ساله است طبق گزارش فوربس ثروتی برابر با ۲.۰ میلیارد دلار دارد. وی علاقه وافری به جمع آوری آثار هنری دارد و اخیرا ۱۱۰.۵ میلیون دلار را به برای خرید یکی از آثار هنری جین میشل بسکت نقاش سال ۱۹۸۲ میلادی صرف کرده است.

نقاشی جان میشل

وی به عنوان یک هنرمند قصد دارد که از دیگر هنرمندان نیز دعوت کند تا همراهش به ماه بروند و آنطور که خودش اخیرا گفته تمامی بلیط های راکت BFR اسپیس اکس را خریداری کرده است و قصد دارد از هنرمندان محبوبش دعوت کند تا در این سفر یک هفته ای او را همراهی کنند.

مائزاوا در این باره گفته:

دوست دارم ۶ تا ۸ هنرمند از سرتاسر دنیا را با خود به این سفر ببرم . این هنرمندان نیز قرار است که بعد از بازگشت به زمین یک اثر هنری از سفرمان به ماه بسازند تا آثارشان الهام بخش دیگر ساکنان کره زمین شود.

مائزاوا گفته که هنوز تصمیم نگرفته چه افرادی را با خوود ببرد اما بیشتر دوست دارد که اشخاص انتخابی اش در رشته های مختلف هنری نظیر نقاشی، موسیقی، کارگردانی فیلم و دیگر موارد سرآمد باشند.

این میلیاردر ژاپنی می گوید الهام بخش او برای این تصمیم تصور آثار هنری ارزشمندی بوده که در صورت سفر کردن هنرمندان به فضا امکان خلق شدنشان به وجود می آمده و در این باره اظهار می دارد:

تصور کنید اگر پیکاسو به ماه می رفت چه می شد؟ یا اگر اندی وارهول یا مایکل جکسون یا جان لنون قدم به فضا می گذاشتند چه میشد؟ در مورد کوکو شنل چه نظری دارید؟ اینها همه هنرمندان محبوبی هستند که من تحسین شان می کنم.

ماسک اعلام کرده که مائزاوا خودش پیشنهاد این سفر را به او داده. البته این میلیارد ژاپنی حرفی در مورد اینکه چه مبلغی را بابت این سفر پرداخت خواهد کرد به میان نیاورده اما طبق گفته خودش سفر برای هنرمندانی که او را همراهی میکنند رایگان خواهد بود. ماسک همچنین اظهار داشت که رقم پرداختی از جانب مائزاوا به قدری بوده که تاثیری قابل توجه روی هزینه های توسعه و ساخت BFR داشته باشد:

[پول پرداخت شده از جانب مائزاوا] واقعا تفاوت ایجاد میکند. او اهل عمل است.

ماسک که شب گذشته رندری گرافیکی از راکت BFR را در صفحه توییتر شخصی خود منتشر کرد برآورد کرده که هزینه توسعه BFR حدودا برابر با ۵ میلیارد دلار باشد.

رندر گرافیکی منتشر شده توسط ماسک از راکت BFR

گفتنی است اسپیس اکس هنوز حرفی در مورد آموزش های ویژه ای که مائزاوا قرار است پشت سر بگذارد به میان نیاورده. خود مائزاوا هم در این باره میگوید:

هیچ چیز غیرقابل تغییر نیست. ما قرار است که صحبت هایمان در این باره را آغاز کنیم و در مورد کاری که می خواهیم انجام دهیم تصمیم گیری کنیم.

این نخستین بار نیست که اسپیس اکس از ارسال یک مشتری به کره ماه با استفاده از راکت های خود خبر می دهد. سال گذشته ایلان ماسک مدعی شد که دو نفر مبلغی هنگفت را برای سفر به دور کره ماه از طریق راکت فالکون هوی پرداخت کرده اند. هویت این دو نفر که قرار بود تا قبل از سال ۲۰۱۹ به فضا پرتاب شوند مشخص نشد اما ماسک تاکید کرد که آنها از اهالی هالیوود نیستند.

علی رغم برنامه ریزی های قبلی مبنی بر انجام ماموریت ها با استفاده از راکت فالکون هوی، ایلان ماسک از تصمیم خود برای جایگزینی آن با «راکت فالکون  بزرگ» یا BFR خبر داد که قرار است به عنوان راکت چند بار مصرف در مسیرهای ماه و مریخ مورد استفاده قرار بگیرد.

Maezawa یکی از دو نفری است که قرار بود با راکت فالکون هوی سفر خود را انجام دهند اما سرنوشت مشتری دیگر اطلاعی در دست نیست.

اسپیس اکس علی رغم اعلام چندین باره وجود مشتریان بالقوه، تا کنون چنین سفری را عملا انجام نداده است. با این حال کمپانی مذکور از طریق برنامه Commercial Crew ناسا، کپسول دراگون را برای حمل و نقل فضانوردان به ایستگاه فضایی بین المللی بروزرسانی کرده است.

مائزاوا

این شرکت قرار است کپسول Crew Dragon را در آذرماه بدون سرنشین آزمایش کرده و در بهار سال آینده همراه با دو سرنشین به پرواز درآورد. بر اساس زمانبندی فعلی Crew Dragon تا سال ۲۰۲۲ محموله باری و تا ۲۰۲۴ انسان ها را به مریخ خواهد برد؛ با این حال ماسک تاکید کرده که برنامه Commercial Crew از اولویت بیشتری برای انها برخودار است.

ماسک و Maezawa بر ارائه اطلاعات بیشتر از ماموریت مذکور در آینده تاکید کرده اند. ایلان ماسک حتی از احتمال همراهی این مشتری پر و پا قرص نیز خبر داده که دلیل آن تشویق او از سوی Maezawa است:

مطمئن نیستم اما ممکن است من هم در این سفر حضور داشته باشم.

این مطلب به قلم مریم موسوی و یونس مرادی تهیه شده است

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • rad
    rad | ۲۷ شهریور ۱۳۹۷

    اگر سری اول رفتن مشکلی پیش نیومد بعدش منم میرم

  • ramin jamil panah
    ramin jamil panah | ۲۷ شهریور ۱۳۹۷

    هنوز ما گیر 72 تا کبوتریم

مطالب پیشنهادی