ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

بررسی بتا عمومی Call of Duty: Black Ops 4؛ در تکاپوی بازگشتی شرافتمندانه

امسال رقابت بین بازی‌های محبوب سبک شوتر به وضعیت متفاوت و جدیدی رسیده است. در بررسی بتا بخش چند نفره بتلفیلد 5 از این گفتیم که ایرادات شوتر جدید استودیو دایس تا چه اندازه بزرگ ...

پدرام بهادری
نوشته شده توسط پدرام بهادری | ۲۹ شهریور ۱۳۹۷ | ۲۰:۳۰

امسال رقابت بین بازی‌های محبوب سبک شوتر به وضعیت متفاوت و جدیدی رسیده است. در بررسی بتا بخش چند نفره بتلفیلد 5 از این گفتیم که ایرادات شوتر جدید استودیو دایس تا چه اندازه بزرگ و آزار دهنده هستند و نه تنها الکترونیک آرتز متاسفانه نمی‌تواند امسال فاصله اش را بار دیگر با رقیبش کم‌تر کند، بلکه احتمال دارد بتلفیلد 5 با فروش ضعیفش این سری قدرتمند را چندین قدم به عقب برگرداند.

از طرف دیگر امسال رقابت بین عناوین تنها به این دو بازی ختم نمی‌شود و سری کال آو دیوتی و بتلفیلد در میدان نبرد باید به مصاف حریفانی تازه نفس و آماده انجام وظیفه بروند. فورتنایت و پابجی تنها در یک سال توانستند به چنان محبوبیت و فروشی برسند که تنها یکی از اثرات آن، اضافه شدن مود بتل رویال به هر دو بازی نامبرده است.

اما آیا این تغییرات و عوض شدن زمین بازی توانسته اکتیویژن و استودیوهای بازی سازی اش را نیز به تکاپو بیاندازد؟ یا بار دیگر کال آو دیوتی تصمیم دارد از محبوبیت گذشته خود سو استفاده کرده و همان نسخه سال قبل را با کوچک‌ترین تغییرات فنی تحویلمان دهد؟ نسخه قبلی که خود کپی ضعیف‌تری از نسخه قبل‌‌تر بوده و این روند تا نسخه چهارم بی نظیر بازی یعنی Modern Warfare 1 به عقب باز می‌گردد.

چندین روز بعد از به پایان رسیدن بتا بتلفیلد 5، حالت بازی بتل رویال بلک آپس 4 که Blackout نام دارد ابتدا به صورت بسته و محدود در اختیار برخی از افراد قرار گرفت و سپس برای حدود 2 الی 3 روز دسترسی عموم به این بتا آزاد شد. همین مدت کوتاه فرصت خوبی شد تا بتوانیم تصویر واضح‌تری از نسخه جدید کال آو دیوتی داشته باشم، در ادامه همراه باشید.

هر آنچه که تا به حال در سری کال آو دیوتی ندیده اید

باورش سخت است اما تمامی وسایل نقلیه بازی کنترل روان و خوبی دارند.

اکثر ماها پیش از انتشار بازی‌های مورد علاقه مان، اخبار و شایعات آن را با دقت دنبال می‌کنیم اما زمانی که محصول نهایی را تجربه می‌کنیم، گاهی اوقات متوجه می‌شویم که گویا تا این زمان هیچ کدام از آن‌ها را باور نکرده بودیم. این دقیقا همان حسی بود که من بعد از تجربه اولین دست حالت بتل رویال بلک آپس 4 داشتم.

نقشه بازی به اندازه ای بزرگ است که هیچ کدام از نسخه‌های قبلی احتمالا رویای آن را در خواب هم نمی‌دیدند و احتمالا اگر شما هم برای تجربه بازی روی آیکون آن کلیک نکرده و یا گیم پلی آن را فراموش کرده بودید، نمی‌توانستید باور کنید که این همان کال آو دیوتی است که زمانی در نقشه Nuke Town آن بازی می‌کردید.

بزرگ شدن نقشه با تغییرات مهمی در گیم پلی بازی نیز همراه بوده که سلاح‌های تک تیرانداز یکی از مهم‌ترین آن‌ها است. کاهش ارتفاع و افتادن تیرها در فواصل دور یکی دیگر از آن اولین‌هایی به حساب می‌آید که کال آو دیوتی در این نسخه به خود دیده. جالب‌تر آن که وقتی این تغییر را در کنار آسان‌تر شدن مکانیزم اسنایپ کردن در بتلفیلد 5 قرار می‌دهیم، به طرز احمقانه ای به نظر می‌رسد که انگار اکتیویژن از این اتفاق خبر داشته و به نحوی به دایس و الکترونیک آرتز زبان درازی کرده.

جلوه‎های بصری بازی به هیچ‎وجه به خوبی بتلفیلد نیست به جز البته دنیای زیرآب آن.

به شکل طعنه‌آمیزی گیم پلی بتلفیلد در نسخه آخر سریع‌تر و به کال آو دیوتی شبیه‌تر شده و حالا اکتیویژن به سراغ همان ویژگی‌هایی رفته است که زمانی طرفداران بتلفیلد این سری را به خاطر آن‌ها تحسین می‌کردند.

قبل از آن که به بزرگی نقشه بازی عادت و آن را باور کنید، با وسایل نقلیه مختلفی چون موتور چهار چرخ، هلیکوپتر و کامیون در محیط بازی رو به رو می‌شوید که همه آن‌ها قابلیت کنترل دارند.

بله، درست خواندید؛ شما برای اولین بار در کل سری کال آو دیوتی می‌توانید کنترل کامل وسایل نقلیه را درست مانند بتلفیلد در دست خود بگیرید. اما نکته عجیب‌تر آن است که تمامی این وسایل نقلیه، کنترلی روان و فیزیکی بسیار قابل قبول دارند. البته همچنان احتمال دارد مدتی طول بکشد تا به دوربین آن‌ها عادت کنید.

نقشه بزرگ بازی در حالت بلک اوت میزبان 80 بازی باز است، رقمی که بار دیگر تا به حال در سری کال آو دیوتی سابقه نداشته است اما همین رقم در طول چند روز تجربه بتا، ابتدا به 88 و سپس در آخر به 100 نفر نیز افزایش یافت. به طور دقیق مشخص نیست که آیا نسخه نهایی نیز همچنان به سراغ عدد شناخته شده 100 می‌رود یا خیر اما همین تغییرات نشان می‌دهد که اکتیویژن و استودیو تری آرک به خوبی بازخوردهای مخاطبین را دنبال می‌کنند.

الگو گرفتن از عناوین دیگر با رعایت مکانیزم‌های قدیمی

پس از گذشت تقریبا نیم تا یک ساعت و کمرنگ شدن آن حس تعجب اولیه، احتمالا همه چیز برایتان آشنا به نظر می‌رسد. علت این آشناپنداری آن است که شما نیز مثل من پیش‌تر بازی‌های پابجی و فورتنایت را تجربه کردید. استودیو تری آرک در ساخت دنیای بتل رویال خود از این دو بازی درس‌ها و الگوهای زیادی گرفته است.

گیم‎پلی بازی سریع و هیجان‎انگیز بازی همان چیزی است که از سری کال آو دیوتی انتظار داریم.

ظاهر رنگارنگ محیط و استفاده از رنگ‌های گرم و اغراق شده بدون شک شما را به یاد گرافیک کارتونی فورتنایت می‌اندازد، ترکیب نقشه و قسمت‌های مختلف آن نیز بی شباهت به این بازی نیست. از طرف دیگر سیستم لوت کردن بلک اوت به طور مشخصی یادآور پابجی است. از زره و لباس‌های ضد گلوله ای که سه سطح مختلف دارند گرفته تا دوربین‌های مختلف و صدا خفه‌کن‌هایی که می‌توان روی سلاح‌ها نصب کرد.

البته کافیست چند ساعت بازی کنید تا متوجه شوید که این شباهت‌ها تقلیدی کورکورانه از دو بازی محبوب نیستند و بیشتر حکم الگوبرداری مناسب و ضروری را ایفا می‌کنند. همان طور که فورتنایت در ابتدا به کپی کردن از پابجی متهم می‌شد اما دیری نپایید که اپیک گیمز نشان داد این شباهت‌ها تنها به همان لایه ابتدایی بازی محدود می‌شود.

اکتیویژن و تیم سازنده با بلک اوت نیز کار مشابهی انجام داده چرا که در کنار تمامی این شباهت‌ها، بازی همچنان ذات منحصر به فرد خود را دارد که به بهترین شکل با مکانیزم‌های قدیمی و خاص سری کال آو دیوتی متناسب و هماهنگ شده است. برای مثال بزرگتر شدن نقشه و اضافه شدن تعداد بازیکن‌ها به هیچ وجه این نسخه را از شوتری سریع به عنوانی تاکتیکی و سنگین تبدیل نکرده.

تقریبا یک یا دو دقیقه بعد از فرود آمدن و لوت کردن، دایره بازی بسیار کوچک‌تر شده و 100‌ها گیمر را در همان ابتدا به درگیری و کشتن یکدیگر تشویق می‌کند. همچنین بر خلاف پابجی و فورتنایت نمی‌توانید خودتان را در میان بوته‌ها پنهان کنید، نمی‌دانم این موضوع تا چه اندازه ای از عمد است اما همه این ویژگی‌ها باعث می‌شوند که حالت بتل رویال بازی مانند همان نقشه‌های کوچک چند نفره نسخه‌های قبلی سریع باشد.

اضافه کردن زامبی‌های معروف سری کال آو دیوتی به یکی از منطقه‌های بازی به نام تیمارستان (Asylum) که اتفاقا بی شباهت به منطقه بیمارستان در نقشه اولیه پابجی نیز نیست، بار دیگر نشان می‌دهد که چطور سازندگان بازی ماهرانه توانستند از ویژگی‌های خاص سری خود در سبکی جدید استفاده کنند که پایه گذار آن نبوده‌اند.

پشتیبانی خوب و شنیدن بازخوردها

عرضه نسخه بتا بازی‌ها در کنار آن که فرصتی مناسب برای بازاریابی و جذب مخاطب بیشتر به حساب می‌آید، در اصل برای سازندگان از این جهت حائز اهمیت است که از مشکلات عناوین خود آگاه شده و با شنیدن بازخوردها بتوانند در نسخه اصلی رضایت کامل طرفداران را کسب کنند اما کمتر پیش می‌آید سازنده ای در همان مدت زمان محدود بتا، تغییراتی اعمال کند.

اما همان طور که بالاتر اشاره کردم، در همان چند روز سازندگان دو ظرفیت بیشتر را نیز به آزمون و خطا گذاشتند و همچین با شنیدن بازخورد مخاطبین، برخی از ویژگی‌های گیم پلی چون میزان قدرت زره‌ها و سلاح‌ها را تغییر دادند تا تعادل مورد نظر در بازی ایجاد شود. چنین تعهدی حداقل می‌تواند نوید پشتیبانی خوب سازندگان در هنگام عرضه بازی را نیز بدهد.

امسال Black Ops 4 برنده قلب‌ها است؟

در قسمت کاراکترها می‎توانید برخی از شخصیت‎های محبوب سری چون وودز و رزنوو را انتخاب کنید.

به عنوان کسی که از بعد عرضه مدرن وارفر 3 دیگر به طور کامل از این سری ناامید شده و از همان ابتدا تقریبا تمامی نسخه‌های بتلفیلد را تجربه کرده‌ام، بلک آپس 4 دلایل زیادی به من و شما می‌دهد تا امسال دوباره به کال آو دیوتی شانس دیگری بدهیم. عملکرد بسیار ضعیف بتلفیلد 5 از یک طرف، ویژگی‌ها و تغییرات فراوان جدید بلک آپس 4 نیز از طرف دیگر. در واقع نسخه جدید کال آو دیوتی حتی در حالت بتا از پابجی که نزدیک به یک سال از عرضه آن می‌گذرد، بی نقص‌تر است.

اما این بتا به حالت بتل رویال بازی محدود می‌شد و به تنهایی ارزش برچسب قمیت 60 دلاری بازی را ندارد. بنابراین برای پاسخ دادن به این سوال (البته که در فروش بازی شکی نداریم) بهتر است منتظر بمانیم تا ببینیم آیا بخش چند نفره بلک آپس 4 نیز حرفی برای گفتن دارد یا خیر.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی