ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

هر آنچه از ترمیناتور (Terminator) تا به امروز می‌دانیم، هاستالا ویستا بیبی!

واقعا کسی هست با شنیدن نام آرنولد شوارتزینگر، به یاد هنرنمایی این بازیگر دوست‌داشتنی در سری فیلم‌های ترمیناتور (Terminator) نیفتد؟ فرنچایزی ماندگار در صنعت سینما که ۲۵ سال از عمرش گذشته و با معرفی Terminator ...

رسول خردمندی
نوشته شده توسط رسول خردمندی | ۲ مهر ۱۳۹۷ | ۲۳:۰۰

واقعا کسی هست با شنیدن نام آرنولد شوارتزینگر، به یاد هنرنمایی این بازیگر دوست‌داشتنی در سری فیلم‌های ترمیناتور (Terminator) نیفتد؟ فرنچایزی ماندگار در صنعت سینما که ۲۵ سال از عمرش گذشته و با معرفی Terminator 6 معلوم شده فرنچایز ترمیناتور، این مجموعه کهن‌سال، هنوز مانده تا به آخر راه خود برسد.

جیمز کامرون و گیل ان هرد (Gale Anne Hurd) خالقین ترمیناتور شاید فکرش را نمی‌کردند فیلم سینمایی ترمیناتور تبدیل به اثری شود که بعدها از روی این قصه، دنباله‌های دیگری در سینما، کمیک و حتی بازی‌های ویدیویی ساخته شود. عوامل مختلفی مثل پارامونت پیکچرز تا جایی که می‌توانستند شیره ترمیناتور را کشیدند و اگر خودتان را جزو هواداران پر و پا قرص این سری بدانید، بعد از دنباله دوم که تحت عنوان «روز رستاخیز» اکران شد، به احتمال زیاد با سایر دنباله‌های ترمیناتور چندان خو نگرفتید.

موضوع «سفر در زمان» در سال ۱۹۸۴، یک ایده ناب و تازه بود. هر چند درست یک سال بعد از اکران ترمیناتور ۱، شاهد فیلمی از رابرت زمکیس (Robert Zemeckis) به نام Back To The Future بودیم که توانست از زاویه دید علمی به این مقوله پرداخته و فیلم‌های آینده در سبک علمی-تخیلی را تحت تاثیر خود قرار دهد. با این اوصاف، جیمز کامرون در ترمیناتور از المان «سفر در زمان» به صورت هوشمندانه استفاده کرده تا ایده سفر در زمان، باعث پیچیدگی بیش از حد داستان نشود.

تمام بدبختی‌های فیلم ترمیناتور از نقطه‌ای شروع شد که در آینده‌ای دور، هوش مصنوعی قدرتمندی به نام اسکای‌نت وقتی می‌بیند از پس گروه مقاومتی که انسان‌ها تشکیل داده‌اند برنمی‌آید، تصمیم می‌گیرد روبات‌هایی به زمان گذشته بفرستد تا با سر به نیست کردن مادر جان کانر، رهبر گروه مقاومت، این قائله را به نفع خود به پایان برساند. ولی جان کانر در زمان آینده نیز بیکار ننشسته و با فرستادن سربازی به نام کایل ریس قصد دارد روبات T-800 (با بازی آرنولد شوارتزینگر) را نابود کند.

ترمیناتور
جلوه‌های ویژه بصری در ترمیناتور ۲: روز رستاخیز در آن دوران پدیده‌ای بی بدیل بود.

نکته جالب اینجاست سارا کانر به واسطه رابطه‌ای که با محافظ خود یعنی کایل ریس داشته، حامله می‌شود. در واقع کایل ریس، پدر جان کانر است. پس باید فرض کنیم اسکای‌نت یا هر فردی که پشت این سیستم مخفی شده، از همان اول این واقعیت را می‌دانسته. در فیلم نیز تقابل دو ترمیناتور را با یکدیگر تماشا می‌کنیم که چطور T-800 مغلوب می‌شود. آیا اسکای‌نت واقعا هدفش این بود جلوی به دنیا آمدن جان کانر را بگیرد؟

جیمز کامرون به واسطه فیلم Terminator 2 جدا از چهار جایزه اسکار، جوایز ریز و درشتی را در جشنواره‌های مختلف به خاطر این فیلم توانسته تصاحب کند. شاید این موفقیت دور از انتظار دنباله دوم، یکی از علل مهمی بود که چشم طمع به این فرنچایز را بیشتر کرد و بعدها کارگردان‌های دیگری دنباله‌های سوم و چهارم را برای این فرنچایز در نظر گرفتند. تقریبا همه هواداران دو آتشه مجموعه ترمیناتور اعتقاد دارند این دنباله‌ها به هیچ عنوان در خور ترمیناتورهای جیمز کامرون نبود.

ترمیناتور
چهره خوفناک آرنولد و هارلی دیویدسون، از معدود چهره‌های سینمایی است که نمی‌توان از یاد برد.

در قسمت دوم می‌بینیم جان کانر ۱۰ سال بیشتر سن ندارد و مادر واقعی‌اش، او را ترک کرده تا جان در امان باشد. این بار نیز دو ترمیناتور خوب و بد وارد این خط زمانی شده و به دنبال جان کانر می‌گردند. ولی این بار آرنولد شوارتزینگر در نقش ترمیناتورِ خوبِ داستان وارد قضیه می‌شود. جیمز کامرون این بار در دل ماجرا، جریانی دیگر خلق می‌کند. ترمیناتور آرنی (یا همان آرنولد) تصمیم دارد با ترور مایلز دیسون، جلوی شکل گرفتن اسکای‌نت را در وهله اول بگیرد. در قصه قسمت دوم متوجه می‌شویم دیسون با استفاده از پردازنده‌ و بازوی خراب ترمیناتور T-800 در فیلم قبلی سعی می‌کند تا اسکای‌نت را راه بیندازد. ماجرا در Terminator 2 فراز و نشیبی دیدنی دارد ولی در نهایت با اینکه مایلز دیسون ترور نمی‌شود، روز رستاخیز (Judgment day) در آینده رخ نمی‌دهد؛ روزی که اسکای‌نت، موشک‌های هسته‌ای را قرار بود در کل دنیا پرتاب می‌کند تا نسل بشریت یک بار برای همیشه نابود شود.

نقطه مبهم و بحث برانگیز ماجرا اینجاست اگر جلوی روز رستاخیز در گذشته گرفته شود، پس هیچ جنگی در آینده نیز رخ نداده و ترمیناتوری نیز به سال ۱۹۸۴ برنمی‌گردد تا سارا کانر را به قتل برساند. اصلا کایل ریس به عقب برنمی‌گردد تا جان کانر به دنیا بیاید. این همه حفرات داستانی، دنباله‌های دیگری می‌طلبید تا این ابهامات را کاملا توضیح دهد و به همین منظور ترمیناتور ۳: قیام ماشین‌ها ساخته شد.

ترمیناتور
ترمیناتور ۳ ضعیف‌ترین دنباله در این سری بود ولی تقابل بین آرنولد و ترمیناتور T-X جزو المان‌های مثبت این فیلم بود.

در قسمت سوم توضیح داده شد روز رستاخیز متوقف نشده و صرفا این رویداد تاریخی به عقب افتاده و به جای به وقوع پیوستن روز رستاخیز در ۱۹۹۷میلادی، این اتفاق به سال ۲۰۰۴ موکول شد. این بار جان کانر به قدری بزرگ شده تا خودش برای جلوگیری از این اتفاق ناگوار تلاش کند. در Terminator 3 دیگر خبری از پایان خوب نیست و روز رستاخیز در نهایت رخ می‌دهد و جان کانر نیز در سال ۲۰۳۲ به دست ترمیناتور (آرنولد شوارتزینگر) به قتل می‌رسد. در انتها کیت، همسر جان کانر تلاش می‌کند با برنامه‌ریزی مجدد ترمیناتور قاتل، وی را به گذشته بفرستد تا بلکه خط زمانی تغییر پیدا کند.

ماجرا اینجاست با اکران سومین دنباله، در حقیقت با سه بازه زمانی مختلف روبه‌رو شدیم. خط زمانی اول در فیلم نخست که روز رستاخیز در همان سال ۱۹۹۷ رخ داد. در ترمیناتور ۲ همین خط داستانی جلوتر می‌رود ولی با جلوگیری از روز رستاخیز، خط داستانی دومی شکل می‌گیرد که روز قیامت هیچوقت رخ نداده. و در نهایت خط داستانی سوم که کاملا با هر آنچه دیدیم تفاوت پیدا می‌کند و روز رستاخیز در سال ۲۰۰۴ با موفقیت روی می‌دهد.

ترمیناتور
ترمیناتور: رستگاری فیلم بدی نبود ولی با استانداردهایی که جیمز کامرون روزی به ما نشان داد،‌ فرسنگ‌ها فاصله داشت.

به قدری انتقادها درباره فیلم Terminator 3 زیاد بود که در چهارمین دنباله این سری محبوب، ایده سفر در زمان تقریبا وجود ندارد و ما با یک خط داستانی تقریبا سر راست طرف حساب هستیم. خط زمانی Terminator Salvation به سال ۲۰۱۸ برمی‌گردد. زمانی که جان کانر (با بازی کریستین بیل) به کمک گروه مقاومت سعی دارد تا اسکای‌نت را از قدرت ساقط کند.

در این فیلم سایبورگ‌های هیبریدی را می‌بینیم که نیمی از آنها انسان و نیمی دیگر روبات هستند. مارکوس (سم ورتینگتون) شخصیتی جدید در این سری بوده که به عنوان یک جاسوس دو جانبه سعی در تلاش است جان کانر را ترور کند. ولی در انتها می‌بینیم او با فداکاری خود باعث می‌شود جان کانر از مهلکه جان سالم به در ببرد.

ترمیناتور
ترمیناتور جنیسیس یک فاجعه بود و بی‌وفا به اصل و ریشه‌ خودش؛ ولی تو محبوب من، پیر نشو.

فیلم Terminator Genisys به کارگردانی آلن تیلور نهایت تلاشش را کرد تا کایل ریس (با بازی جای کورتنی) را به سال ۱۹۸۴ بفرست تا دوباره از سارا کانر محافظت کند. جدا از ایفای نقش نسبتا خوب املیا کلارک و آرنولد شوارتزینگر، ترمیناتور جنیسیس یک فاجعه بود! چون فیلم‌نامه‌نویس، تمام آنچه تا الان مطالعه کردید را فدای یک خط داستانی جدید می‌کند. فیلم‌نامه‌نویس آرنولد را در نقش یک ترمیناتور به سال ۱۹۷۳ می‌فرستد تا از سارا کانر که ۸ سال بیشتر نداشته، محافظت کند. سارا این ترمیناتور را پاپس صدا می‌کند.

این خط داستانی بالاخره با خط داستانی فیلم اول در یک شاهراه واحد قرار می‌گیرد. بر همین اساس ما به جای دو عدد ترمیناتور، شاهد چهار ترمیناتور هستیم. اسکای‌نت ترمیناتور T-1000 را در هیبت کایل ریس می‌فرستد تا طبق معمول همیشه کاری کند جان کانر به دنیا نیاید. پس از تعقیب و گریزهای زیاد، بالاخره این ترمیناتور توسط سارا نابود می‌شود.

پاپس در رابطه با همه چیز در آینده به سارا توضیح داده و وی را آماده می‌کند. با این اوصاف سارا می‌خواهد به سال ۱۹۹۷ برود تا جلوی به وقوع پیوستن روز رستاخیز را بگیرد. ولی کایل ریس بر اساس اطلاعاتی که در سر داشته، پیشنهاد می‌دهد به سال ۲۰۱۷ سفر کنند. ولی پاپس با این دو نفر وارد تونل زمان نشده و ترجیح می‌دهد در همان بازه زمانی بماند و منتظر ورود این دو فرد در‌ آینده نزدیک بماند.

ترمیناتور
امیلیا کلارک به شدت زور زد تا به لیندا همیلتون شباهت پیدا کند. ولی این کجا و آن کجا!

سارا و کایل در سال ۲۰۱۷ متوجه می‌شوند سیستم اسکای‌نت در ابتدا جنیسیس نام داشته و این دو تن در تلاش هستند تا جلوی به وجود آمدن اسکای‌نت را بگیرند. در همین این اوضاع، جان کانر نیز سر می‌رسد و می‌بینیم او به یک ماشین هیبریدی (که در فیلم تحت عنوان ترمیناتور T-3000 شناخته شده) تبدیل می شود. جان سعی می‌کند مادر و پدرش را توجیه کند تا به اسکا‌ی‌نت بپیوندند. به همین خاطر قهرمانان ماجرا از شواهد اینگونه برداشت می‌کنند نجان کانر قصد تخریب اسکای‌نت را ندارد. و جان کانر در قالب یک ترمیناتور قدرتمند تلاش کرده تا اسکای‌نت شکل بگیرد.

T-3000 در تعقیب سه قهرمان داستان (پاپس، سارا و کایل) بود تا از نابودی هسته جنیسیس جلوگیری کند ولی در نهایت او ناکام ماند و در ظاهر با پایانی خوش روبه‌رو می‌شویم. ولی در واپسین لحظات فیلم می‌بینیم هسته جنیسیس سالم مانده.

  • جریان کلی فرنچایز ترمیناتور از گذشته تا به امروز به صورت خلاصه‌وار:
  • ۱۹۶۵ – سارا کانر به دنیا آمد.
  • ۱۹۷۳ – ترمیناتور نگهبان (پاپس) از آینده به این زمان سفر کرده تا از سارا کانر کودک محافظ کند.
  • ۱۲ می ۱۹۸۴ – ترمیناتور جدیدی از آینده به این خط زمانی می‌آید تا سارا کانر را به قتل برساند و کایل ریس نیز به دنبال این روبات سفر می‌کند تا آسیبی به سارا کانر وارد نشود. در نهایت ترمیناتور قاتل کلکش کنده می‌شود.
  • ۱۹۸۴ – سارا و کایل با استفاده از یک ماشین زمان به سال ۲۰۱۷ سفر می‌کنند. در حالیکه ترمیناتور محافظ یا همان پاپس منتظر آنهاست.
  • ۲۰۱۷ – جان کانر در هیبت یک انسان هیبریدی (نصف انسان و نصف روبات) از آینده سر می‌رسد و تلاش می‌کند اسکای‌نت را به قدرت برساند. سارا و کایل در این برهه زمانی سعی می‌کنند تا اسکای‌نت شکل پیدا نکند. در سال ۲۰۱۷ و پیش از این اتفاق‌ها، اسکای‌نت در پوسته‌ی جنیسیس (Genisys) پنهان شده بود.
  • ۲۰۲۹ – شعله جنگ بیشتر شده و ترمیناتور T800 (آرنولد شوارتزینگر) و کایل ریس به خط زمانی ۱۹۸۴میلادی فرستاده می‌شوند.
  • بازه زمانی نامشخص – ترمیناتور نگهبان (پاپس) دوباره ‌برنامه‌ریزی شده‌ای به گذشته فرستاده شده تا سارا کانر را نجات دهد.
  • بازه زمانی نامشخص – ترمیناتور مخوف T1000 به گذشته فرستاده می‌شود تا سارا کانر را به قتل برساند.
  • بازه زمانی نامشخص (احتمالا ۲۰۲۹) – جان کانر، رهبر گروه مقاومت به ترمیناتور هیبریدی T-3000 تبدیل و به سال ۲۰۱۷ فرستاده می‌شود تا از قیام اسکای‌نت یا همان جنیسیس اطمینان حاصل کند.
تیم ملر، کارگردان ترمیناتور ۶ که پیش از این دد پول ۱ را به خوبی کارگردانی کرده. آیا میلر می‌تواند ترمیناتور را به روز اوج خود برگرداند؟

احتمال می‌رود جیمز کامرون پس از چند سال دوری از این فرانچایز، به خاطر ایرادات فاحش موجود در ترمیناتور جنیسیس رغبت کرد تا در مقام تهیه‌کننده به این سری برگشته و جانی دوباره به این قصه ببخشد. کامرون تنها گناهش این بود که می‌خواسته پرونده ترمیناتور را پس از دومین جریان، در دنیای سینما ببندد.

در اردیبهشت ماه امسال بود که آرنولد شوارتزینگر در دنیای مجازی به صورت مستقیم از فیلم‌برداری Terminator 6 خبر داد و پس از مدتی دیدیم جیمز کامرون آب پاکی را روی دست هواداران ترمیناتور ریخت و چقدر همگی از این خبر خوشحال شدیم.

به ظاهر کامرون قصد دارد به کمک تیم میلر (کارگردان ششمین دنباله)، خط داستانی جدیدی برای شخصیت‌های اصلی ترمیناتور در نظر بگیرد. از طرفی لیندا همیلتون، بازیگر نقش سارا کانر پس از ۲۵ سال قرار است در Terminator 6 حضور داشته باشد. پس به احتمال بسیار زیاد  قصه ترمیناتور ۶ ادامه ماجراهای ترمیناتور ۲: روز رستاخیز خواهد بود.

ترمیناتور

به عنوان یکی از هواداران سری ترمیناتور و دنیای آخرالزمان روباتیک منتظر هستم تا کامرون یک بار دیگر ما را در دنیایی که روزی خودش ساخته، مجدد غرق کند.کماکان این که جیمز کامرون بارها در مصاحبه‌های مختلف اعلام کرده سری ترمیناتور از قسمت‌ سوم به بعد، به مانند «یک رویای بد» می‌ماند. آیا قرار است در ماه نوامبر سال ۲۰۱۹ میلادی از این کابوس بد بیرون بیاییم؟ باید منتظر ماند.

 

 

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (10 مورد)
  • Pesar kohestan
    Pesar kohestan | ۳ مهر ۱۳۹۷

    عشقم ترمیناتور مخصوصا قسمت3

  • Rdfd
    Rdfd | ۳ مهر ۱۳۹۷

    نویسنده عزیز! کایل که ربات نبود چون در اونصورت دیگه جانی وجود نداشت!
    درضمن ارنولد هم نقش t800 نداشت بلکه یک t101 بود!!! لطفا دقت و اصلاح کنید.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی