ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی دیجیاتو: آیفون XS Max؛ مرثیه ای برای یک رویا

در دوره ی روزنامه نگاری به ما گفتند این تیتر آنقدر استعمال شده که دیگر قابل استفاده نیست و اصلاً سمتش نروید، اما خواهش می کنم این یکبار را هم تحمل کنید چون در حال حاضر، ...

سینا گلستانه
نوشته شده توسط سینا گلستانه | ۴ مهر ۱۳۹۷ | ۲۲:۰۰

در دوره ی روزنامه نگاری به ما گفتند این تیتر آنقدر استعمال شده که دیگر قابل استفاده نیست و اصلاً سمتش نروید، اما خواهش می کنم این یکبار را هم تحمل کنید چون در حال حاضر، هیچ عنوان بهتری برای بررسی گران ترین آیفون تاریخ وجود ندارد.

آیفون جدید XS Max نوشته می شود و «تِن اس مکس» تلفظ می شود، اما بعد از چرخی در پاساژ پایتخت تهران تصمیم گرفتیم ما هم مثل همه فروشندگان و خریداران، «ایکس اس مکس» صدایش کنیم و همرنگ جماعت شویم.

البته هرچه صدایش کنیم باز هم قیمتش تا ۱۵۰۰ دلار می رسد و خریدش برای بیشتر ما ایرانیان به یک رویا می ماند، رویایی که فقط مرثیه اش نصیبمان می شود. امروز دیگر مقاله ی بررسی، راهنمای خرید به حساب نمی آید و صرفاً ژورنالی است برای آشنا شدن با آخرین دست یافته ها در دنیای ساخت موبایل.

از شما دعوت می کنیم در ادامه با عملکرد و خصوصیات بزرگترین آیفون تاریخ آشنا شوید. با تشکر از فروشگاه عیاران که آیفون را برای این بررسی در اختیار دیجیاتو قرار داد. برای خرید آیفون های جدید و رجیستر شده به آدرس این فروشگاه در مجتمع کامپیوتری پایتخت، طبقه همکف پلاک ۱۶ مراجعه کنید یا با شماره تلفن 88886849 تماس حاصل نمایید.

نمایشگر و طراحی

استیو جابز همیشه حتی قبل از اینکه خودمان هم بدانیم، می دانست مردم چه چیزهایی دوست دارند. او با معرفی اولین آیفون به حکمرانی گوشی های دکمه ای پایان داد و ثابت کرد که کاربران، گوشی های تمام لمسی می خواهند. اما یک چیز را حسابی اشتباه می کرد.

استیو جابز سال ۲۰۱۰ گفته بود گوشی ای که توی دست راحت نباشد را کسی نمی خرد و همیشه اصرار داشت ابعاد آیفون از حدود ۴ اینچ بیشتر نشود. اما حالا در سال ۲۰۱۸ خبر می رسد که فروش نسخه ی مکس، از آیفون ایکس اس معمولی ۳ تا ۴ برابر بیشتر بوده است.

البته تعجبی هم ندارد. در حال حاضر آیفون ایکس اس برای کاربران آیفون ۱۰ جذابیتی ندارد. بقیه خریداران هم وقتی می بینند آیفون ایکس اس با آیفون ۱۰ تفاوت چندانی ندارد ترجیح می دهند محصولی را خریداری کنند که یکسالی در بازار حضور داشته و افت قیمت زیادی را تجربه کرده است. اما نمایشگر چشمگیر و بزرگ نسخه مکس می تواند برای هر خریداری جذابیت داشته باشد.

سینمای خانگی همراه

کیفیت صفحه نمایش OLED آیفون از تلویزیون منزل بسیاری از ما بیشتر است، پس هرچه بزرگتر باشد بهتر. اپل هم این موضوع را می داند و حالا اندازه صفحه نمایش جدیدترین آیفون را به ۶.۵ اینچ رسانده است. در حقیقت اپل برای ساخت آیفون ایکس اس مکس، صفحه نمایش کم حاشیه ی آیفون ۱۰ را در ابعاد غول پیکر آیفون ۸ پلاس پیاده سازی کرده است.

بررسی آیفون XS Max
مقایسه اندازه آیفون ۸ پلاس (راست) و آیفون XS Max (چپ)

خوشبختانه حاشیه های ناچیز یعنی اگر آیفون ایکس اس مکس را کنار آیفون ۸ پلاس قرار دهیم، از نظر ابعاد تفاوتی به چشم نمی خورد. در حالی که گوشی اول نمایشگر ۶.۵ اینچی دارد و دومی ۵.۵ اینچ. حالا دیگر طراحی قدیمی آیفون ها با حاشیه ضخیم و دکمه ی فیزیکی به پایان رسیده و دوران زائده سیاه رنگ بالای نمایشگر آغاز شده است.

خوشبختانه آیفون به لطف صفحه نمایش OLED، موقع پخش ویدیو پیکسل های داخل بریدگی بالای نمایشگر را خاموش می کند تا به جای زائده ی سیاه رنگ مثل آیفون های قبلی در بالای تصویر حاشیه صاف و سیاه رنگ داشته باشیم. اما در مواقع دیگر چاره ای نیست و باید انقدر از دستگاه استفاده کنید تا ذهن شما وجود زائده مزاحم را نادیده بگیرد.

همان همیشگی

به هر حال این زبان طراحی است که اپل به عنوان آینده ی آیفون معرفی کرده و به این زودی ها قرار نیست جایی برود. خصوصاً که در نبود دکمه ی فیزیکی، باز کردن قفل دستگاه با اسکن چهره ی کاربر انجام می شود و تجهیزات سخت افزاری مربوط به این عملکرد، به هیچ عنوان قابل مخفی کردن نیستند.

خوشبختانه کیفیت صفحه نمایش آنقدر بالاست که با اغماض بتوانیم وجود زائده سیاه رنگ در بالای صفحه نمایش را پذیرا باشیم. نمایشگر آیفون ایکس اس مکس در تست های سایت دیسپلی میت نمره +A را به دست آورده است که از تمام تلفن های هوشمند موجود در بازار بالاتر به حساب می آید.

به گفته ی دیسپلی میت حداکثر روشنایی صفحه نمایش آیفون ایکس اس مکس به ۶۶۰ نیت رسیده که از نسل قبلی ۲۶ نیت بالاتر است و وقتی این محصول را کنار آیفون ۱۰ قرار می دهید کاملاً محسوس به نظر می رسد.

اپل برای اینکه موقع افزایش اندازه کیفیت صفحه نمایش کاهش پیدا نکند رزولوشن را در نسخه مکس به ۱۲۴۲ در ۲۶۸۸ افزایش داده است، در نتیجه تراکم پیکسل ها روی رقم ۴۵۸ در هر اینچ ثابت مانده و از این نظر با آیفون XS و آیفون ۱۰ برابری می کند.

بررسی آیفون XS Max

فقط تصور کنید تماشای ویدیوهای HDR روی این صفحه نمایش چه لذتی دارد. علاوه بر این میزان بازتاب از سطح نمایشگر فقط ۴/۷ درصد است و از این نظر یکی از بهترین های بازار به حساب می آید، در نتیجه حتی در محیط باز و زیر نور شدید خورشید هم می توانید از کیفیت بسیار بالای صفحه نمایش بهره مند شوید.

بررسی را با ویژگی های صفحه نمایش آغاز کردیم و تمرکز زیادی روی این بخش داشتیم، چون صفحه نمایش عمده ترین تفاوتی است که باعث می شود نسخه مکس را به جای مدل های دیگر امتحان کنید. به هر حال اولین بار است که صفحه نمایش آیفون به این ابعاد و کیفیت رسیده است. البته در مورد کیفیت ساخت بدنه هم هر چقدر تعریف کنیم باز هم کم گفتیم.

هرگز راضی نباش

به شخصه در طول سال با ده ها گوشی مختلف کار می کنم، هربار آیفون جدیدی از راه می رسد، از خودم می پرسم این آخر خط است یا کیفیت ساخت گوشی های موبایل می تواند بهتر از این شود؟ هربار هم اپل در سال بعد ثابت می کند هنوز کمی بهتر امکان پذیر است.

شاید هم به خاطر این باشد که امسال قیمت آیفون با یک خودروی اقتصادی برابری می کند، اما واقعاً احساس می کنم کیفیت ساخت بالاتر رفته است. روی بدنه، شیشه و فلز با ظرافت تمام مثل دریا و ساحل به هم می رسند و آیفون ایکس اس مکس با هر لمس، نهایت حس کیفیت را منتقل می کند.

هرچقدر جستجو کنید، هیچ گوشه ای از دستگاه از مواد بی کیفیت استفاده نشده و هیچ لبه زبری وجود ندارد که موقع لمس، دست کاربر را آزار دهد. فقط باز هم عمده ترین مشکل طراحی، بیرون زدگی چشمگیر دوربین است که مثل خوره به جان آیفون های اخیر افتاده و کار کردن با گوشی وقتی به پشت روی میز قرار دارد را دشوار می کند.

بررسی آیفون XS Max

آیفون جدید در ۳ رنگ طلایی، خاکستری و نقره ای عرضه می شود که اولی و دومی خصوصاً طلایی تا اینجا پرفروش ترین رنگها بودند و نقره ای طالب کمتری داشته است.

آخرین نکته هم اینکه آیفون های جدید در این نسل موفق شده اند گواهی IP68 را کسب کنند که یک شماره از قبل بیشتر شده و نشان می دهد دستگاه تا نیم ساعت در عمق ۲ متری سالم می ماند، یعنی نیم متر بیشتر از قبل. در حقیقت باید گفت اگر یک آیفون ایکس اس مکس و یک پراید هم قیمتش را داخل آب بندازید، احتمالاً فقط آیفون سالم خارج می شود.

نرم افزار

بررسی آیفون XS Max

آیفون های جدید به شکل پیش فرض با iOS 12 عرضه می شوند. در این نسخه شاهد تجربه کاربری روان تر هستیم و امکاناتی هم اضافه شده که به زودی در بررسی کامل iOS 12 به جزئیاتش خواهیم پرداخت. اما در ادامه به طور خلاصه به امکانات جدید نرم افزاری در آیفون ایکس اس مکس اشاره می کنیم.

در این نسخه امکان ساخت میان بر های جدید برای سیری فراهم شده است. با این قابلیت که Siri Shortcuts مثلاً برای دستگاه تعریف کنید وقتی می گویید "Hey Siri, cheer me up" دستگاه سریعاً پلی لیست مورد علاقه شما را در اپل موزیک پخش کند. یا هر دستور دیگری که دوست دارید مثل نمایش مسیر بازگشت به منزل روی نقشه.

منوی میانبر های سیری

تعدادی هم انیموجی های جدید مثل اژدها و دایناسور داریم و از آنها مهمتر قابلیت Memoji است که مشابه آن را در پرچمداران سامسونگ دیده بودیم و حالا اپل عقب ماندگی خود را در مورد آنها جبران کرده است. با استفاده از این قابلیت می توانید یک نسخه کارتونی از خودتان بسازید و به عنوان اموجی از آن استفاده کنید.

البته بر خلاف سامسونگ این بار کار به شکل نیمه خودکار انجام نمی شود و خودتان باید یکی یکی تمام جزئیات صورتتان را بسیازید. خوشبختانه تنوع زیادی وجود دارد و اگر وقت کافی صرف کنید نتیجه نهایی تا حد زیادی به خودتان شبیه می شود. در نهایت می توانید با نسخه کارتونی خودتان ویدیو بسازید و برای دیگران بفرستید.

سیستم عامل موبایل اپل در این نسخه به شما امکان می دهد مدتی که از هر اپلیکیشن استفاده کرده اید را مشاهده کنید و اگر احساس می کنید زیاده روی کرده اید، روی اپلیکیشن های مورد نظر خود محدودیت زمانی ایجاد کنید، مثلاً در طول روز فقط یکساعت امکان استفاده از تلگرام یا اینستاگرام را داشته باشید.

در این نسخه مدیریت نوتیفیکیشن ها هم ساده تر شده است. مثلاً به جای اینکه ۴۰ نوتیفیکیشن جدا جدا داشته باشید، نوتیفیکیشن های هر اپلیکیشن با همدیگر دسته بندی شده و به شکل مرتب تری نمایش داده می شوند.

در تمام طول مدت استفاده از آیفون ایکس اس مکس تقریباً با هیچ کندی یا کاهش سرعتی در هیچ کدام از بخش ها مواجه نشدیم، غیر از بخش اموجی و انیموجی ها که با کمی تاخیر اجرا می شدند. علاوه بر این عملکرد فیس آیدی هم دقیق و سریع تر شده است و این موضوع اهمیت زیادی دارد، چون حالا دکمه ای برای باز کردن قفل وجود ندارد و کاربر به جای اثر انگشت باید از اسکن چهره ی خود استفاده کند.

بررسی آیفون XS Max

اپل می گوید حالا فیس آیدی با استفاده از یادگیری ماشینی تغییرات شما را تشخیص می دهد و بهتر از قبل کاربر را شناسایی می کند. مثلاً اگر از یک کلاه یا عینک جدید استفاده کنید، فیس آیدی باز هم به خوبی کار می کند و مشکلی وجود نخواهد داشت.

سخت افزار

بررسی آیفون XS Max

بخشی از تجربه بی نظیر آیفون ها هم قطعاً به سخت افزار فوق العاده قدرتمند آنها بر می گردد، به گونه ای که هر سال با معرفی آیفون های جدید، شاهد سطح تازه ای از عملکرد سخت افزاری در دنیای موبایل هستیم. آیفون های امسال نیز از این قاعده مستثنی نیستند و چیپست A12 بایونیک اپل توانست رکوردها را جابجا کند. با این سطح از توان سخت افزاری، طبیعیست که آیفون های 2018 هیچ مشکلی در اجرای سنگین ترین برنامه ها، بازی ها و فعالیت ها نخواهند داشت.

اپل به رسم همیشه A12 بایونیک را قوی ترین و هوشمند ترین چیپست دنیای موبایل و اولین چیپست 7 نانومتری دنیا می داند که به دست مصرف کننده نهایی می رسد، و تعجبی ندارد که هواوی با این موضوع مخالف است. این چیپست همانند نسل قبل یعنی A11 شش هسته پردازشی دارد اما دو هسته قدرتمند آن 15 درصد قوی تر بوده و هسته های کم مصرف آن هم 50 درصد انرژی کمتری مصرف می کنند. پردازشگر گرافیکی چهارهسته ای این چیپست هم 50 درصد قوی تر از قبل شده. البته اینها آماریست که اپل ارائه کرده و در عمل، این سطح از اختلاف بین آیفون XS مکس و آیفون X دیده نمی شود.

تست آیفون XS Max با اپلیکیشن های آنتوتو و 3DMark نشان داد با ابرقدرت های جدیدی در دنیای موبایل روبرو هستیم. این گوشی با عبور از مرز روانی 300 هزار و دستیابی به 330 هزار امتیاز در بنچمارک آنتوتو، نشان داد که فعلاً رقیبی ندارد و باید با نسل بعد گوشی های اندرویدی رقابت کند. امتیاز گرافیکی آیفون XS Max در تست های Ice Storm Unlimited و Sling Shot Extreme هم به ترتیب به 76500 و 4300 رسیده و اجرای روان سنگین ترین بازی های گرافیکی تا مدت ها تضمین می کند. البته افزایش حافظه رَم از 3 به 4 گیگابایت هم نقش قابل توجهی در ارائه تجربه کاربری بی نقص بر عهده دارد.

مقایسه نتایج به دست آمده توسط آیفون XS Max و آیفون X نشان می دهد که این گوشی در تست های آنتوتو و 3DMark به ترتیب حدود 30 و 20 درصد بهتر عمل می کند. البته این اختلاف عملکرد در دنیای واقعی و استفاده عادی چندان محسوس نیست و فعلاً دلیل خوبی برای خریدن آیفون جدید به شمار نمی رود، مگر اینکه بخواهید برای آینده ی نامعلوم سرمایه گذاری کنید. به هر حال شکی نیست که آیفون XS Max و برادر کوچک ترش قوی ترین موبایل های حال حاضر دنیا هستند و در هیچ زمینه ای شما را ناامید نخواهند کرد.

آیفون های 2018 در زمینه امکانات ارتباطی نسبت به نسل قبل کاملاً پیشرفت کرده اند؛ آیفون ها برای نخستین بار از شبکه LTE گیگابیتی پشتیبانی می کنند، یعنی سرعت دانلود اسمی این گوشی ها در شبکه LTE پیشرفته به 1024 مگابیت بر ثانیه می رسد (البته اندرویدی ها ماه هاست که این مرز را رد کرده اند). همچنین برای اولین بار شاهد آیفون دو سیم کارت هستیم و آیفون XS Max در بعضی بازارها (به خصوص چین) با پشتیبانی از دو سیم کارت عرضه می شود. البته ظاهراً در حال حاضر آنتن دهی آیفون های 2018 با مشکل مواجه شده که دلیلش هم هنوز مشخص نیست.

اپل امسال ظرفیت حافظه گوشی هایش را هم ارتقاء داده و آیفون XS Max با ظرفیت های 64، 256 و 512 گیگابایتی به دست خریداران می رسد. البته این سیاست بیشتر به نفع اپل است تا خریدار، چون این شرکت یک تریلیون دلاری بیشترین سود ممکن را از افزایش ظرفیت حافظه به دست می آورد. با این حال کاربرانی که می خواهند همه چیز را روی گوشی نگه دارند حالا دیگر با مشکل کمبود حافظه مواجه نخواهند شد.

واقعیت افزوده

بالا گرفتن تب هوش مصنوعی در دنیای تکنولوژی و به خصوص حوزه موبایل، باعث شد تا اپل و چند شرکت دیگر سال گذشته پردازنده اختصاصی AI را داخل چیپست هایشان قرار دهند. امسال هم یکی از اجزای اصلی چیپست A12 اپل پردازنده اختصاصی هوش مصنوعی آن یعنی Neural Engine است که به پردازنده اصلی کمک می کند تا نیازهای کاربر را بر اساس مدل های پیشرفته یادگیری ماشین برطرف کنند. البته این پردازنده به مراتب بهتر از قبل شده و حالا به جای 600 میلیارد، 5 هزار میلیارد عملیات را در هر ثانیه پردازش می کند، یعنی حدود 9 برابر سریع تر.

با بهره گیری از این پردازنده سریع در آیفون XS، حالا سیری کمی سریع تر به فرمان ها پاسخ می دهد، انیموجی و میموجی ها با سرعت و دقت بیشتری اجرا می شوند، عکاسی پرتره و نورپردازی های استودیویی هم اندکی بهتر شده اند، به خصوص اینکه حالا می توانید پیش نمایش نورپردازی استودیویی روی سوژه های در حال حرکت را هم ببینید که البته بی شباهت به فیلم های ترسناک هم نیست.

تعداد اپلیکیشن هایی که بتوانند از پلتفرم هوش مصنوعی Core ML و پردازنده اختصاصی AI به خوبی استفاده کنند هنوز زیاد نیست ولی اپل یکی از کاربردی ترین نمونه ها یعنی برنامه Homecourt را در مراسم رونمایی به نمایش گذاشت. با این برنامه می توانید به جای بهره گیری از چندین دوربین و حسگر، فقط با دوبین آیفون XS یک بازیکن را در زمین بسکتبال زیر نظر گرفته و آمار عملکردش مانند نوع پرتاب، زاویه پا، زاویه پرتاب، زمان پرواز، سرعت و ارتفاع توپ را ثبت کنید. همه این مشاهدات، محاسبات و پیش بینی ها به شکل لحظه ای انجام می شود که در واقع قدرت پردازنده آیفون XS را به رخ می کشد. در ویدیوی زیر می توانید دموی این برنامه را ببینید:

در حال حاضر برنامه هایی نظیر Memrise و Pixelmator Pro از مدل های یادگیری ماشین برای تشخیص متن یا ویرایش تصویر استفاده می کنند و اپلیکیشن ها و بازی های واقعیت افزوده هم در سطوح مختلف دیده می شوند. با این حال برای بهره مندی از پتانسیل بالای این حوزه هنوز باید منتظر باشیم.

کیفیت صدا

تجربه مالتی مدیای کامل زمانی به دست می آید که صدا و تصویر به شکل بی نقص کنار هم قرار بگیرند. کیفیت نمایشگر آیفون ها و به خصوص صفحات اولد آیفون X یا آیفون XS همیشه خوب بوده و حالا امسال اپل تلاش کرده با اسپیکرهای استریوی قوی تر، کیفیت صدا را هم بالاتر ببرد، ولی آیا موفق به این کار شده است؟

واقعیت این است که آیفون XS و برادر بزرگ ترش از نظر کیفیت و حجم صدا هم اندازه هستند و نسبت به آیفون X مقداری بهبود یافته اند، ولی این تفاوت به اندازه کافی محسوس نیست تا بتوان آن را در فهرست نکات تعیین کننده برای خرید آیفون های جدید دانست. تفکیک صدای استریو و حجم صدا در آیفون XS کمی بهتر شده و تقریباً هم تراز با بهترین گوشی های پرچمدار دنیای اندروید قرار می گیرد.

اپل چند سال است که با جک هدفون در موبایل هایش خداحافظی کرده و امسال با توقف تولید آیفون SE و آیفون 6s دیگر هیچکدام از گوشی های اپل را با این درگاه محبوب نخواهید دید. این شرکت هزار میلیارد دلاری حالا حتی میخ را محکم تر کوبیده و مبدل 9 دلاری جک 3.5 میلیمتری به لایتنینگ را هم از داخل جعبه آیفون برداشته تا با خیال راحت شما را به پذیرفتن واقعیت وادار کند: اینکه آینده از آن ایرپاد و هدفون های بیسیم است. ظاهراً اپل هنوز به استانداردهای جدید aptX برای انتقال صدای های-فای از طریق بلوتوث هم اعتقادی ندارد.

دوربین

بررسی آیفون XS Max

آیفون های 2018 همان ترکیب دوربین دوگانه 12 مگاپیکسلی که در آیفون X به کار رفته بود را در اختیار دارند. یکی از این دو دوربین به لنز واید با ضریب اف 1.8 و دیگری به لنز تله با ضریب اف 2.4 مجهز شده و هردو از لرزشگیر اپتیکال بهره می برند. فلاش چهارگانه دورنگ را هم که به این ترکیب اضافه می کنیم، می بینیم که روی کاغذ همان ترکیب دوربین سال قبل را داریم.

آنچه آیفون های جدید را از مدل های قبل متمایز می کند، نسل جدید سنسور مورد استفاده در دوربین اصلی آن است که هم پیکسل های بزرگ تری دارد (1.4 میکرون در مقایسه با 1.22 میکرون) و هم برای فوکوس از پیکسل های بیشتری کمک می گیرد. پردازشگر سیگنال تصویری جدید اپل هم به اندازه ای قدرتمند است که می تواند چندین فریم با نوردهی های مختلف را به شکل همزمان ثبت کرده و با ترکیب آنها یک عکس HDR با جزئیات کامل را تولید کند. اپل این قابلیت را Smart HDR نامیده.

یکی دیگر از قابلیت های جدید دوربین آیفون که برای خریداران احتمالی آیفون XR اهمیت زیادی دارد، توانایی ثبت پرتره با تنها یک دوربین است (که مدتهاست در گوشی های اندرویدی وجود دارد). آیفون XS Max برای این کار از دوربین اصلی، توانایی عمق سنجی ISP و پردازشگر هوش مصنوعی کمک می گیرد. امسال همچنین می توانید عمق میدان مصنوعی و مقدار افکت بوکه پس زمینه را هم به دلخواه تنظیم کنید.

همه قابلیت های مورد بحث نویدبخش تحول اساسی در بخش دوربین آیفون های 2018 هستند، به خصوص اینکه برای عکاسی شبانه، عکاسی HDR و ثبت پرتره. بررسی نمونه عکس های ثبت شده توسط آیفون XS Max هم دقیقاً همین موضوع را نشان می دهند. در ادامه نمونه عکس های ثبت شده با آیفون XS Max را مرور می کنیم.

عکس ها در نور کافی فوق العاده شفاف و خوش آب و رنگ هستند و نمی توان ایرادی از آنها گرفت. جزئیات تصاویر فوق العاده است اما نکته ای که توجه شما را به خود جلب می کند، قدرت فوکوس دوربین است. آیفون XS Max در فواصل مختلف به قدری سریع و دقیق روی سوژه ها فوکوس می کند که نیاز به هرگونه دخالت از سوی شما را از بین می برد، یعنی هیچگاه لازم نیست صفحه را برای تغییر فوکوس لمس کنید. ما این تجربه را تا به حال در هیچ گوشی اندرویدی ندیدیم.

image

همان طور که در مقایسه تصویر فوق می بینید، بزرگنمایی اپتیکال در نور روز کاملاً بی نقص عمل می کند و تفاوت خاصی را در خروجی کار ایجاد نمی کند. البته باید توجه داشت که رقبای اصلی اپل به بزرگنمایی های بالاتر (3 یا حتی 5 برابر) روی آورده اند و شاید 2X زوم طی ماه های آتی چندان به چشم نیاید. از آنجا که اپل دوربین ثانویه با لنز تله را ارتقاء نداده، بزرگنمایی در شب به افزایش نویز و کاهش کیفیت منجر می شود و استفاده از آن در محیط های بسیار کم نور، چندان کاربردی نیست.

image

آیفون XS Max در شب تا حدودی بهتر از آیفون X عکس می گیرد و همان طور که گفتیم، این موضوع به سنسور جدید دوربین اصلی بر می گردد که پیکسل های بزرگ تری داشته و نور را بهتر و بیشتر جذب می کند. در تصاویر فوق می بینیم حتی در محیط های تاریک هم جزئیات بخش های روشن و تیره تصویر به خوبی حفظ شده و به هیچ وجه خبری از نویز نیست. یکی از مشکلاتی که هنگام عکاسی شبانه به آن بر می خورید، بازتاب نور محیط در لنز دوربین یا اصطلاحاً فِلِر است. این مشکل زمانی تشدید می شود که تعداد منابع نور در محیط زیاد باشد.

image

ولی یکی از بهترین ویژگی های دوربین آیفون XS Max یا به عبارتی اعجاز اپل را می توان در قابلیت Smart HDR دانست که در سخت ترین شرایط نوری هم تصاویری با جزئیات خوب را تحویلتان می دهد. مثلاً در تصویر فوق که دقیقاً پشت به نور ثبت شده و حتی چشم انسان هم نمی توانست به درستی چهره را تشخیص دهد، آیفون XS Max توانست جزئیات چهره و منظره پشت سر را به خوبی حفظ کرده و حتی با دقت کامل، حالت پرتره را هم اعمال نماید.

image

دوربین سلفی آیفون XS Max تفاوتی با نسل قبل نکرده و همان سنسور 7 مگاپیکسلی با ضریب اف 2.2 را در اختیار دارد. تصاویر سلفی همانند همیشه کیفیت مناسب و رنگ های واقعی دارند و برخلاف دیگر سازندگان، اپل به شما کمک می کند تا عکس واقعی خودتان را بدون هرگونه افکت ثبت کنید. قابلیت تغییر عمق میدان و تنظیم مقدار افکت بوکه روی پس زمینه هم گاهی اوقات به دردتان می خورد و می توانید با کاهش دادن آن، خطاهای جزئی پرتره را هم اصلاح کنید. با وجود ارتقاء هوشمندی این گوشی، نورپردازی استودیویی هنوز چندان کاربردی نیست و نتیجه مطلوبی را تحویل نمی دهد، به خصوص گزینه آخر (Stage Light Mono) که معمولاً بخش های زیادی از چهره را از بین می برد.

کیفیت فیلمبرداری آیفون XS Max تقریباً مثل قبل است، فقط دوربین سلفی آن حالا می تواند ویدیوهای فول اچ دی را با نرخ 60 فریم بر ثانیه ضبط کند. با این حال از نظر ضبط صدا شاهد پیشرفت بسیار خوبی هستیم، چون آیفون های 2018 می توانند صدا را به شکل کاملاً استریو و تفکیک شده ضبط کند. ویدیوهای 4K ضبط شده با این گوشی فوق العاده با کیفیت و روان هستند، اما آپلود کردن آن روی سامانه های ویدیویی کشورمان بخش اعظم این کیفیت را از بین می برد.

باتری

شرکت ها هر سال تمام تلاش خود را به کار می بندند تا توان سخت افزاری محصولاتشان را افزایش دهند و در این راه هم کاملاً موفق هستند، ولی وقتی نوبت به باتری می رسد کفگیر نوآوری به ته دیگ می خورد. خیلی هم به اعداد مربوط به کاهش مصرف انرژی چیپست ها توجه نکنید چون در بهترین حالت فقط در شرایط خاص و آزمایشگاهی به وقوع می پیوندند.

اپل باتری 3174 میلی آمپر ساعتی را در آیفون XS Max به کار گرفته که در مقایسه با آیفون XS حدود 20 درصد بیشتر است، ولی شارژدهی هر دو دستگاه تقریباً در یک سطح قرار دارد و با نسل قبل هم تفاوت چندانی نکرده است. تجربه چند روزه ما با این گوشی نشان داد که نهایتاً یک روز کامل می توانید روی باتری این گوشی حساب کنید، آن هم در شرایطی که استفاده عادی داشته باشید. اپل هنوز در زمینه شارژدهی اختلاف قابل توجهی با پرچمداران دنیای اندروید دارد.

باتری آیفون XS Max با شارژری که داخل جعبه قرار دارد ظرف مدت نیم ساعت تا ۲۰ درصد شارژ می شود و سرعت شارژر با شارژر بی سیم سامسونگ نیز همینقدر است. اما اگر آداپتور فست شارژر ۳۰ وات خود اپل را به همراه کابل مورد نیاز خریداری کنید، ظرف نیم ساعت ۵۵ درصد از ظرفیت باتری شارژ می شود. واقعاً جای تعجب دارد که اپل ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ دلار از خریداران آیفون XS Max می گیرد اما حتی یک آداپتور مجهز به قابلیت شارژ سریع داخل بسته بندی این گوشی غول پیکر قرار نمی دهد.

جمع بندی

بررسی آیفون XS Max

در تحریریه دیجیاتو هم مثل هر جای دیگر سلایق متنوع هستند. بعضی طرفدار سرسخت اندروید به حساب می آیند و بعضی دیگر دل در گروی آیفون دارند. اما آیفون ایکس اس مکس زیر دست هرکس که می رسید نتیجه یکسان بود؛ اول اذعان به زیبایی نفسگیر و کیفیت ساخت بالای دستگاه و بعد هم آهی از بابت شنیدن قیمت روز بازار! احتمالاً ایران تنها کشوری باشد که بازار خودرو و موبایل در آن پیوند خورده اند و یکی از گران ترین گوشی های بازار هم قیمت با ارزان ترین خودروهای صفر تولید داخل به فروش می رسند.

بررسی آیفون XS Max

اگر توانایی خرید آیفون ایکس اس مکس را دارید به شما تبریک می گوییم، اول بابت توانایی اقتصادی شما و بعد از آن هم بابت محصول دلربایی که خریداری می کنید. موقعی که قیمت آیفون از هزار دلار بالاتر رفت بسیاری اعتقاد داشتند اپل اشتباه کرده و کاربران چنین رقم هایی را نمی پردازند، اما حالا آیفون ایکس اس مکس با قیمتی بین ۱۱۰۰ تا ۱۵۰۰ دلار (گران تر از برخی مدل های مک بوک) یکی از خواستنی ترین گوشی های اپل است و موفق شده تا ۴ برابر بیشتر از آیفون ایکس اس معمولی فروش کند.

بررسی آیفون XS Max

این آیفون شما را در بهترین و بزرگترین صفحه نمایشی اپل تاکنون ساخته غرق می کند و از نظر قدرت سخت افزاری، در لیگی فراتر از دنیای اندروید قرار دارد. اپل یک بار دیگر موفق شده استانداردهای خود را افزایش دهد و محصولی بسازد که قلب بیننده را آب می کند.

با تشکر از فروشگاه عیاران که آیفون را برای این بررسی در اختیار دیجیاتو قرار داد. برای خرید آیفون های جدید و رجیستر شده به آدرس این فروشگاه در مجتمع کامپیوتری پایتخت، طبقه همکف پلاک ۱۶ مراجعه کنید یا با شماره تلفن 88886849 تماس حاصل نمایید.

مزایا
  • بهترین صفحه نمایش در دنیای موبایل
  • توان پردازش بالاتر از دنیای اندروید
  • رنگ طلایی جدید به جای رزگلد
  • تجربه کاربری بسیار روان
  • بهبود عملکرد دوربین
معایب
  • ارگونومی نسبت به مدل های کوچکتر
  • عدم وجود فست شارژر در بسته بندی
  • عمر باتری کمتر از رقبای ارزان تر
  • بیرون زدگی دوربین
  • قیمت
  • همکاران تحریریه
  • نگارش بررسی در همکاری با حمید مقدسی
  • عکس فرامرز نادری
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (24 مورد)
  • MEHDI karimi
    MEHDI karimi | ۲۷ دی ۱۳۹۷

    سلام در کل به نظر خودتون دوربین mate 20 pro بهتره یا xs max ؟

  • m.javadtt
    m.javadtt | ۷ مهر ۱۳۹۷

    سلام. مرسی از تمام بررسی های شگفت انگیزی که دارین و با بررسی های ویدئویی شگفت انگیز تر هم هست. ولی میخواستم بدونم چرا نرم افزار iOS دیجیاتو و روزیاتو ساخته نمیشه؟؟؟ ممنون.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی