ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تابش یون ساز
علمی

سفر به مریخ احتمالا به قیمت تخریب دستگاه‌ گوارش تمام می‌شود

روده کوچک نسبت به تابش های فضایی بسیار حساس است و این مساله نگرانی هایی را در رابطه با سفر به اعماق فضا در پی داشته است. محققان «مرکز پزشکی دانشگاه جرج‌تاون» در واشنگتن به ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۱۰ مهر ۱۳۹۷ | ۱۴:۰۰

روده کوچک نسبت به تابش های فضایی بسیار حساس است و این مساله نگرانی هایی را در رابطه با سفر به اعماق فضا در پی داشته است.

محققان «مرکز پزشکی دانشگاه جرج‌تاون» در واشنگتن به منظور افزایش آمادگی فضانوردان برای سفرهای طولانی، مطالعاتی را در مورد اثرات « تابش یون ساز » روی دستگاه گوارش انسان صورت داده اند.

در سفرهایی از این دست، فضانوردان در معرض تابش اشعه ها از منابع مختلف قرار می گیرند که در حال حاضر روش موثری برای پیشگیری از آن وجود ندارد. «کمال داتا»، سرپرست این پروژه در این باره می گوید:

با فناوری سپرهای فعلی، حفاظت از فضانوردان در برابر اثرات تابش یون ساز سنگین بسیار دشوار است. شاید روش هایی پزشکی برای مقابله با اثرات اشعه ها وجود داشته باشد اما هنوز توفیقی در این زمینه نیز حاصل نشده است.

فرایندهای بیولوژیکی دستگاه گوارش یکی از بخش های حساس به تابش این اشعه ها است. در این فرایندها طی هر سه تا پنج روز سلول ها بازسازی شده و نمونه های جدید پس از تقسیم جایگزین سلول های قدیمی می شوند. هرگونه اختلالی در این فرایند می تواند اثرات زیانباری در حد تشکیل تومور سرطانی در پی داشته باشد. تابش یون سازمحققان این پروژه برای بررسی اثرات تابش یونیزه کننده روی سیستم گوارش موش های آزمایشگاهی را در معرض تابش سنگین اشعه یونی و گاما قرار داده و در بازه های زمانی ۷ روز، ۲ ماه و یک سال پس از آن موش ها را مورد بررسی دقیق قرار داده اند.

نتایج حاصل از این آزمایش حاکی از این است که اشعه گاما تنها اثرات کوچکی را روی سلول های روده کوچک بر جای گذاشته که پس از ۶۰ روز به حالت عادی بازمی گردد. با این حال تابش یونی سطح بالا با کاهش سطح حرکت و افزایش تکثیر سلول ها و همچنین تخریب DNA آثار زیانباری را به آنها تحمیل کرده که حتی یک سال پس از آزمایش نیز باقی مانده اند. علاوه بر این تغییرات مذکور حتی احتمال تشکیل تومور در روده کوچک را نیز افزایش داده اند.

محققان در پروژه بعدی چگونگی اثرگذاری اشعه های یونیزه کننده بر این سلول ها را مورد بررسی قرار خواهند داد که می تواند به توسعه راه هایی برای حفظ ایمنی فضانوردان در سفرهای طولانی مدت منجر شود.

 

تماشا کنید: ناسا برندگان طراحی زیستگاه‌های مریخ را انتخاب کرد

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • امیر حاتمی
    امیر حاتمی | ۱۰ مهر ۱۳۹۷

    احتمال سرطان خیلی بیشتره (پوست)

مطالب پیشنهادی