ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

پولشویی 88 میلیون دلاری تبهکاران از طریق صرافی های ارز دیجیتال

وال استریت ژورنال به تازگی مدعی شده است که بیش از 46 صرافی ارزهای دیجیتال در سرتاسر جهان طی دو سال گذشته در فرایند پولشویی به ارزش بیش از 88 میلیون دلار نقش داشته اند. ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۱۰ مهر ۱۳۹۷ | ۱۶:۰۰

وال استریت ژورنال به تازگی مدعی شده است که بیش از 46 صرافی ارزهای دیجیتال در سرتاسر جهان طی دو سال گذشته در فرایند پولشویی به ارزش بیش از 88 میلیون دلار نقش داشته اند.

تحقیقات ژورنال روی موجودی 2500 کیف پول الکترونیکی صورت گرفته است که با فعالیت های مجرمانه ارتباط داشته اند. کمپانی انگلیسی Elliptic که در حوزه جرم یابی بلاکچین فعالیت دارد هم در این تحقیق مشارکت داشته است.

یکی از بزرگ ترین پذیرنده های سرمایه غیر قانونی، وب سایت ShapeShift AG است که در سوئیس به ثبت رسیده و در آمریکا فعالیت می کند. این صرافی که امکان تبادل بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال را به شکل ناشناس فراهم می کند، در پولشویی بیش از 9 میلیون دلار نقش داشته است. البته این سایت به تازگی تعهد خود به استانداردهای KYC را اعلام کرده تا شفافیت بیشتری در فعالیت خود ایجاد کند.

البته ژورنال همچنان این سایت و به ویژه، مدیر عاملش یعنی اریک ووریس را مقصر ماجرا می داند. ووریس بارها از فعالیت محرمانه و ناشناس کاربران حمایت کرده و مخالفت خود با قوانین AML یا دیگر قوانین که به شناسایی کاربران کمک می کند را ابزار نموده است.

شواهد موجود نشان می دهند تبهکاران از صرافی ShapeShift برای تبدیل بیت کوین به مونرو استفاده کرده اند، چون می دانید اکوسیستم مونرو کاملاً ناشناس عمل می کند. بیت کوین های تبدیل شده هم عمدتاً از طریق باج افزارهای مختلف به ویژه WannaCry به دست آمده اند که میلیون ها کاربر حقیقی و حقوقی را در سرتاسر جهان تحت تأثیر قرار داد.

در نمونه دیگر، ژورنال به ناپدید شدن 2.2 میلیون دلار سرمایه اشاره می کند که از طریق عرضه اولیه سکه (ICO) جمع آوری شده بود. پیگیری این مبلغ نشان می دهد که بخشی از آن به صرافی آسیایی KuCoin و بخش دیگر آن به ارزش 517000 دلار به ShapeShift رسیده و نهایتاً به مونرو تبدیل شده است.

البته مدیر عامل ShapeShift با گزارش ژورنال مخالف است و آن را کاملاً مغرضانه و جهت دار می داند، ضمن اینکه اشاره می کند 9 میلیون دلار فقط 0.2 درصد از حجم تبادلات این صرافی را تشکیل می دهد، در حالی که درصد پولشویی از طریق بانک های رسمی معمولاً بین 2 تا 5 درصد است. در واقع 88 میلیون دلار پولشویی طی دو سال، بخش بسیار ناچیزی از حجم پولشویی در سطح بین المللی را تشکیل می دهد که از طریق بانک ها، مؤسسات مالی و اعتباری مختلف و نهادهای خیریه صورت می گیرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی