ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اختلال در سرویس GPS
تکنولوژی

وزیر ارتباطات علت اختلال در سرویس GPS ماه گذشته را سیگنال مختل کننده اعلام کرد

وزیر ارتباطات کشورمان درباره اختلال GPS که چندی پیش گریبانگیر بسیاری از اپراتورها شده بود صحبت کرده و آن را نشات از یک اختلال دانسته که سازمان تنظیم و مقررات ارتباطات رادیویی کشور در تکاپوی ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۲ مهر ۱۳۹۷ | ۰۹:۱۵

وزیر ارتباطات کشورمان درباره اختلال GPS که چندی پیش گریبانگیر بسیاری از اپراتورها شده بود صحبت کرده و آن را نشات از یک اختلال دانسته که سازمان تنظیم و مقررات ارتباطات رادیویی کشور در تکاپوی بیشتر برای یافتن علت اصلی این موضوع است. پیش‌تر دیجیاتو در گزارشی به طور تفصیلی به این موضوع پرداخته بود و شایعات و حدس‌هایی که درباره علت وقوع این ماجرا زده می‌شد را با کارشناسان بررسی کرده بود.

محمدجواد آذری جهرمی اختلال سیستم GPS را تایید کرده و درباره آن گفته است:

«شاهد اختلال GPS هستیم که متوجه شدیم، اختلالی در حال اعمال روی شبکه است که این سینگال مختل کننده در داخل تهران فعال بود. بر اساس گزارش‌های دریافتی از سیستم های نظارتی رگولاتوری، سیگنال مزاحمی در یک منطقه از تهران شناسایی شد که این سیگنال باعث اختلال در سامانه GPS شده بود.»

اختلال در سرویس GPS

سیگنالی که وزیر ارتباطات درباره آن صحبت می‌کند دقیقا مشخص نیست که از سمت کجا ارسال شده و آیا ارسال آن عمدی بوده یا غیر عمدی. اختلال GPS چند روز پیش باعث شده بود که بسیاری از افراد در حین استفاده از سرویس مکان یابی موبایلشان، ناخودآگاه لوکیشن و موقعیت فعلی‌شان اطراف فرودگاه امام خمینی نشان داده می‌شد. جهرمی درباره پیگیری وزارتخانه درباره منشا و چرایی ارسال این سیگنال‌ها نیز به خبرنگاران چنین گفت:

«در این زمینه شکایتی به قوه قضائیه ارجاع شده تا با بررسی دستگاه‌های امنیتی مبدا و منشا این سیگنال شناسایی شود اما هم اکنون این سیگنال غیر فعال است و مشکل مذکور مدت زیادیست که حل شده است.نمی‌دانیم این اطلاعات ناخواسته یا عمدی بوده، اما رگولاتوری در این زمینه شکایتی را طرح کرده و شکایت رگولاتوری نیز مورد تائید قرار گرفته و نیازمند کمک دستگاه‌های امنیتی برای رفع این مشکل هستیم.»

گمانه‌ها و حدس‌های متعددی در این باره زده شده که هیچ کدام را نمی‌توان صد در صد درست دانست با این حال پیگیری‌های دیجیاتو نشان می‌دهد که احتمالا این مورد یک مشکل ساده مخابراتی بوده و در همان روزهایی که رخ داد، یعنی اواخر شهریور، برطرف شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • 39
    39 | ۱۲ مهر ۱۳۹۷

    احتمالا سیگنال از ارتش یا سپاه بوده

    • enrix
      enrix | ۱۳ مهر ۱۳۹۷

      ارتش یا سپاه به چه دلیل باید لوکیشن شمارو دایورت کنه به لوکیشن فرودگاه امام خمینی؟؟؟ دقیقا چیا نصیبش میشه با این کار؟؟؟ فک کنم اختلال از سمت اونا بوده باشه

مطالب پیشنهادی