ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

توسعه سریع ترین دوربین جهان با نرخ ثبت تصویر 10 تریلیون فریم در ثانیه

نگاه کردن به ویدیوهای اسلوموشن یا صحنه آهسته همیشه جذابیت های خاص خود را داشته و معمولاً دوربین هایی که چنین تصاویری را ثبت می کنند، توانایی دستیابی به نرخ های بالای 1000 فریم در ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۲۰ مهر ۱۳۹۷ | ۱۶:۰۰

نگاه کردن به ویدیوهای اسلوموشن یا صحنه آهسته همیشه جذابیت های خاص خود را داشته و معمولاً دوربین هایی که چنین تصاویری را ثبت می کنند، توانایی دستیابی به نرخ های بالای 1000 فریم در ثانیه را دارند.

اما نوع دیگری از دوربین های اسلوموشن نیز وجود دارد که نه فقط برای سرگرمی، بلکه برای پژوهش های علمی مورد استفاده قرار گرفته و سرعت ثبت تصویر آنها چندین هزار برابر دوربین های اسلوموشن تجاری است.

حالا دانشمندان مؤسسه فناوری کالیفرنیا (Caltech) و مؤسسه ملی تحقیقات ایمنی فرانسه از سریع ترین دوربین جهان با نرخ تصویربرداری 10 تریلیون فریم در ثانیه رونمایی کرده اند که قرار است در تحقیقات علمی و برای مشاهده تعاملات نور و ماده در ابعاد نانو مورد استفاده قرار گیرد.

سریع ترین دوربین جهان

لازم به ذکر است که سال گذشته یک تیم سوئدی دوربینی با توانایی ثبت 5 تریلیون فریم در ثانیه توسعه داده بود که همین دوربین نیز در اصل نسخه جدیدتر مدلی با نرخ 4.4 تریلیون فریم در ثانیه بود.

دوربین جدید در تحقیقات علمی و برای مشاهده تعاملات نور و ماده در ابعاد نانو مورد استفاده قرار می گیرد

اما تیم توسعه دهنده آمریکایی-فرانسوی برای رسیدن به رکورد جدید و توانایی ثبت رخدادهایی که در بازه های زمانی فمتوثانیه ای (یک میلیون میلیاردم ثانیه) رخ می دهند، از فناوری CUP یا عکاسی فوق سریع فشرده در کنار تکنیک اکتساب داده تبدیل رادنی بهره برده و روش جدید را T-CUP نامیده است.

البته کیفیت دوربین هایی که با فمتوثانیه سر و کار دارند، با محدودیت هایی مواجه بوده و به همین خاطر پژوهشگران کلتک برای بهبود کیفیت تصویر سریع ترین دوربین جهان از یک دوربین استاتیک در کنار دوربین اصلی استفاده کرده اند.

گفتنی است پژوهشگران پس از تکمیل پروژه و به منظور تست قابلیت های دوربین جدید، تصویری از یک پالس لیزری فمتوثانیه ای را ثبت کردند که شامل 25 عکس با فاصله 400 فمتوثانیه از یکدیگر بود. این تصویر رفتار پالس لیزری شامل تغییر شکل و شدت را بهتر و آهسته تر از نمونه های قبلی که با دوربین های قدیمی تر ثبت شده بودند، به نمایش گذاشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • ARRIIA
    ARRIIA | ۲۰ مهر ۱۳۹۷

    خب این یعنی واسه هر متر جابجایی نور، میتونه 33 هزار فریم، تصویرو ضبط کنه. یعنی به راحتی میتونه حرکت نور رو ببینه.

مطالب پیشنهادی