ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تعداد کاربران تلگرام
تکنولوژی

گزارش مرکز ایسپا: تلگرام اول ماند، کاربران سروش را ترک کردند

بررسی‌های صورت گرفته در مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) گویای آن است که با وجود فیلترینگ، همچنان بیش از ۴۷ درصد کاربران از تلگرام استفاده می‌کنند و در ماه‌های گذشته میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی ...

پگاه طوسی
نوشته شده توسط پگاه طوسی | ۲۱ مهر ۱۳۹۷ | ۱۵:۵۳

بررسی‌های صورت گرفته در مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) گویای آن است که با وجود فیلترینگ، همچنان بیش از ۴۷ درصد کاربران از تلگرام استفاده می‌کنند و در ماه‌های گذشته میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی داخلی کاهش چشمگیری داشته است.

طبق نتایج بررسی‌های صورت گرفته در مهر ماه سال جاری، ۶۲.۵ درصد از پاسخگویان اعلام کردند قبل از فیلتر تلگرام از این پیام‌رسان استفاده می‌­کردند. نکته جالب توجه این که در نظرسنجی خرداد ماه این مرکز نیز ۶۲.۴ درصد پاسخگویان گفته بودند قبل از فیلتر تلگرام از این پیام رسان استفاده می‌­کردند.

بر اساس نتایج این نظرسنجی در حال حاضر و با گذشت حدود پنج ماه از فیلتر تلگرام ۴۷.۳ درصد از کل پاسخگویان اعلام کرده­‌اند همچنان از تلگرام استفاده می‌­کنند که این عدد نسبت به خرداد ماه تقریباً ثابت مانده است. بر اساس نتایج این نظرسنجی زنان و مردان تقریباً به یک میزان از تلگرام استفاده می­‌کنند.

تعداد کاربران تلگرام

همچنین نتایج نظرسنجی نشان می­‌دهد استفاده از واتس‌آپ بعد از فیلتر تلگرام افزایش یافته، این عدد بر اساس نظرسنجی ملی ایسپا در نیمه فروردین ماه سال جاری قبل از فیلتر تلگرام ۱۲ درصد بوده اما در خرداد و مهر ماه به ترتیب ۲۵ درصد و ۳۰.۱ درصد بوده است. میزان استفاده از اینستاگرام بعد از فیلتر تلگرام رشد صعودی داشته و از ۱۷.۷ درصد در فروردین ماه سال جاری به ۳۲.۲ درصد در خردادماه رسیده بود اما این عدد طبق نتایج اخیر ایسپا از خرداد تا مهر نسبتاً ثابت مانده است.

آمار کاربران تلگرام پس از فیلترینگ

کاربران شبکه‌های اجتماعی داخلی کمتر شدند

از طرف دیگر میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی داخلی از خرداد ماه تا مهر ماه کاهش یافته است؛ پیام‌رسان «سروش» که در فروردین ماه قبل از فیلتر تلگرام، حدود ۲ درصد عضو داشته است در خرداد ماه و بر اساس نتایج نظرسنجی ملی ایسپا به ۱۳.۵ رسیده بود اما در مهرماه سال جاری این مقدار به ۴.۳ درصد رسیده است، «ایتا» از ۲.۹ درصد به۰.۹ درصد، «آی‌گپ» و «بله» هرکدام از ۲.۵ و ۱.۸ درصد به ۰.۴ درصد، «گپ» از ۱.۴ درصد به ۰.۲ درصد، «بیسفون» و "«ساینا» از ۰.۶ درصد هرکدام به ۰.۱ درصد رسیده اند.

همچنین ۳۶.۳ درصد پاسخگویان اظهار کرده‌اند در حال حاضر از هیچ کدام از شبکه‌های اجتماعی استفاده نمی‌کنند. به عبارت دیگر در حال حاضر ۶۳.۷ درصد پاسخگویان اعلام کرده­‌اند حداقل عضو یکی از شبکه­‌های اجتماعی مجازی هستند.

تعداد کاربران تلگرام

طبق اعلام روابط عمومی ایسپا، طرح نظرسنجی «بررسی مسائل روز کشور از منظر افکار عمومی مردم ایران» در مهرماه ۱۳۹۷ با پرسشگری از ۱۲۸۱نفر از افراد بالای ۱۸ سال به بالای کشور به شیوه تلفنی انجام شد و بخشی از طرح مذکور به میزان استفاده مردم ایران از شبکه‌های اجتماعی اختصاص داشته است.

گفتنی‌ست ایسپا تیرماه امسال اعلام کرده بود که ۷۹ درصد کاربران بعد از فیلترینگ، هنوز از این پیام‌رسان استفاده می‌کنند. همچنین در نظرسنجی تیرماه مشخص شد که بعد از فیلترینگ تلگرام، استفاده از شبکه اجتماعی اینستاگرام و اپلیکیشن واتساپ در ایران افزایش یافته است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (13 مورد)
  • ruholah_rowzan
    ruholah_rowzan | ۲۲ مهر ۱۳۹۷

    از افرادی که در دیجیاتو فعالیت می کنند و دارای مسولیت هستند مقابل مردم درخواست دارم نظارت رو به بی اخلاقی ها و نظرات بیشتر کنند. از دهان می تونه حرف حساب خارج بشه یا زشت ترین کلمات. از اونایی که این نظرات رو می گذارن انتظاری نیست. از شما مسولین دیجیاتو اما چرا !

    • Ali Tavakoli
      Ali Tavakoli | ۲۳ مهر ۱۳۹۷

      یکی از فاکتورهایی که باعث شده دیجیاتو تو این فضای پر فیلتر و پر سانسور محبوب بشه اینه که هیچ نظری رو بدون کم و کاست بازتاب داده! جالبه که مشکل مطرح شده در همین مقاله هم درباره شکست فیلترینگ و سانسور هست! و شما از دیجیاتو میخواید دست به سانسور بزنه!؟ هرکسی که از کلمات رکیک و ناسزا بهره میگیره تنها شخصیت خودش رو نمایندگی میکنه و بس. و هیچ کسی توهین رو نخواهد پسندید. پس نیازی نیست شما برای دیجیاتو خط مشی و تکیلف روشن کنید که سانسور کنند یا نه! این رسانه هم درست مانند دیگر رسانه های دارای تعامل بخش کوچکی از جامعه رو نمایندگی میکنه. شما نمیخواد جوش بزنید! اهانت کننده خود به خود از سودی دیگران بایکوت و شماتت میشه.

  • enrix
    enrix | ۲۲ مهر ۱۳۹۷

    اون زمان که مدیر چند پیام رسان های داخلی گفتن تلگرامو فیلتر نکنید بزارید
    مث سایر استارت آپ های ایرانی خودشون برن بالا و رشد کنن کسی محلشون
    نداد و بهشون گوش نکرد! حالا هم که راه رو اشتباه رفتن! بچه ها این وسط له
    شدن به خاطر تفکرهای ی عده خودخواه که شعارشون این بود باید همه چیز
    فیلتر بشه تا مردم به جز پیام رسان های بومی راهی برای ارتباط نداشته باشن

  • ARRIIA
    ARRIIA | ۲۱ مهر ۱۳۹۷

    چرا باید از یک جاسوس افزار داخلی استفاده کنم؟ ما مردم نیت اقایون رو نسبت به به خودمون که دقیقا میدونیم چیه؟ اینا جز برای جاسوسی و سر به نیست کردن مخالفانشون هیچ نیت دیگری در ارائه این جور برنامه‌های تقلبی ندارن.

  • enrix
    enrix | ۲۱ مهر ۱۳۹۷

    اینترنت بین الملل رو قطع کنید وی پی ان هارو هم به صورت بروز قطع کنید ببینید تسلیم میشن این ...... یا نه! بگذریم که جای این چند نقطه کیا جا میگیرن.

    • Rafael۵۴۰۰
      Rafael۵۴۰۰ | ۲۱ مهر ۱۳۹۷

      کسس نننت بیناموووس

      • enrix
        enrix | ۲۲ مهر ۱۳۹۷

        ننه خودت بی شعور! بد گرفتی منظورمو! خوب راستم میگم! تا کی میخاوییم با وی پی ان بریم جلو؟؟؟ خوب یه روزی نت بین الملل رو قطع کنن چکار میکنی؟ یه روزی همه وی پی ان ها قطع بشن چکار میکنی؟؟؟ حداقل الان که دوره آزادی ( اصلاح طلب ها ) هستش باید یقه رو بگیریم قوانین کشور اصلاح بشه! فیلترینگ با این وضع مثلا چیش به نفعمونه؟

  • H.b
    H.b | ۲۱ مهر ۱۳۹۷

    همه از این دولت و ر ج ی م خوششون نمیاد
    پس اینا کیان هی میرن شعار و رای میدن ؟

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی