ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی دیجیاتو: هدفون گیمینگ XPG EMIX H30 و آمپلی فایر SOLOX F30

پیشبینی می شود ارزش صنعت بازی های ویدیویی تا پایان سال ۲۰۱۸ به حدود ۱۸۰ میلیارد دلار رسیده و کمی بعد از ۲۰۰ میلیارد دلار نیز عبور کند. جالب است بدانید این پیشرفت بیشتر از ...

تحریریه دیجیاتو
نوشته شده توسط تحریریه دیجیاتو | ۲۱ مهر ۱۳۹۷ | ۲۲:۰۰

پیشبینی می شود ارزش صنعت بازی های ویدیویی تا پایان سال ۲۰۱۸ به حدود ۱۸۰ میلیارد دلار رسیده و کمی بعد از ۲۰۰ میلیارد دلار نیز عبور کند. جالب است بدانید این پیشرفت بیشتر از اینکه به خاطر کنسول های اختصاصی بازی محقق شده باشد، به خاطر افزایش فروش ابزارهای گیمینگ مبتنی بر PC به دست آمده است.

طبعاً جایی که انتظار رشد و افزایش درآمد وجود داشته باشد شرکت های مختلف سعی می کنند سهمی از درآمد ها داشته باشند، از جمله ADATA که تا امروز با ساخت انواع حافظه شناخته می شد اما اخیراً با تاسیس زیربرند XPG به حوزه ابزارهای صوتی و گیمینگ وارد شده است.

اولین محصولات صوتی این شرکت تایوانی هدفون گیمینگ XPG EMIX H30 و آمپلی فایر XPG SOLOX F30 هستند که در ابتدا به عنوان دو ابزار مجزا برای علاقه مندان بازی های ویدیویی معرفی شدند، اما کمی بعد ADATA اعلام کرد این دو محصول به خوبی با هم هماهنگ شده اند و قصد دارد آنها را به عنوان یک مجموعه به بازار عرضه کند.

از شما دعوت می کنیم در ادامه با بررسی اولین هدفون و آمپلی فایر ساخت شرکت نام آشنای تایوانی همراه شوید که در حال حاضر با قیمت زیر ۲ میلیون تومان و با گارانتی انحصاری شرکت آونگ در بازار عرضه می شود.

محتویات جعبه

هدفون XPG Emix H30 در بسته بندی ای بزرگتر از یک جعبه کفش عرضه می شود، اما وقتی بسته را باز می کنید با قطعات متعددی مواجه می شوید که اندازه ی بزرگ آن را توجیه می کنند. قبل از اینکه کارکرد هر قطعه را شرح دهیم ابتدا نگاهی داریم به لیست اقلام داخل جعبه:

  • هدفون Emix H30
  • آمپلی فایر Solox F30
  • پایه رومیزی برای قراردادن هدفون و آمپلی فایر
  • میکروفن قابل جدا شدا شدن
  • کابل USB-A تکی برای انتقال صدا
  • کابل USB-A دوتایی برای انتقال برق و صدا
  • کیسه پارچه ای برای حمل و نقل
  • دفترچه راهنما

طراحی

موقع انتخاب هدفون گیمینگ از نظر طراحی دو انتخاب دارید. برخی محصولات معدود مثل SteelSeries Arctis 7 با ظاهر ساده و طراحی شبیه به یک هدفون عادی ساخته شده اند و ظاهر مینیمالی دارند، اما بیشتر محصولات مثل Asus ROG Centurion و بسیاری مدل های دیگر، از ظاهر خشن و ابعاد بزرگی برخوردارند که در دنیای گیمینگ خواهان بیشتری دارد.

ADATA نیز این موضوع را می داند پس هدفون Emix H30 را به شکلی طراحی کرده که از ده ها متر دورتر هم فریاد می زند یک محصول گیمینگ است. حتی می توان گفت Emix H30 یک هدفون گیمینگ رومیزی است! چون بیرون رفتن با این هدفون دردسرهای خودش را دارد. XPG Emix H30 با یک کابل سه شاخه به ابزارهای شما وصل می شود.

دو جک ۳/۵ میلی متری وظیفه انتقال صدای هدفون و میکروفن را بر عهده دارند و یک درگاه USB هم وجود دارد که چراغ پشت گوشی های هدفون را روشن می کند. اگر Emix H30 را به جای کامپیوتر یا لپ تاپ به گوشی موبایل وصل کنید ۲تا از این درگاه ها بی استفاده و آویزان باقی می مانند. خود کابل ۲/۴ متری دستگاه هم هرچند داخل منزل آزادی عمل زیادی برای حرکت کردن به شما می دهد، اما برای بیرون رفتن کاملاً دست و پا گیر و سنگین است. خوشبختانه این کابل پارچه ای گره نمی خورد و به نظر می رسد در دراز مدت از استحکام کافی برخوردار باشد.

هدفون Emix H30 به طور معمول به آمپلی فایر Solox F30 متصل می شود و این آمپلی فایر به کامپیوتر شما متصل خواهد شد. آمپلی فایر صدا را از طریق کابل USB از کامپیوتر شما دریافت می کند. برای این منظور باید کابل USB موجود در بسته بندی را به درگاه Mini USB بدنه ی آمپلی فایر وصل کنید.

البته داخل بسته بندی ۲ مدل کابل USB وجود دارد. یک کابل تکی است و برای کامپیوترهای جدیدتر کاربرد دارد، اما اگر نسخه USB کامپیوتر شما قدیمی است باید کابل دیگر را استفاده کنید که از یک طرف به درگاه Mini USB آمپلی فایر متصل می شود و در طرف دیگر (طرفی که به کامپیوتر متصل می شود) دو شاخه است، یعنی دو درگاه USB کامپیوتر شما را اشغال می کند.

خوشبختانه ADATA کمی پایینتر از درگاه Mini USB دو درگاه USB اضافی هم گذاشته که اشغال شدن درگاه های USB کامپیوتر شما را جبران می کنند. این دو درگاه برای اتصال ابزارهایی مثل هارد اکسترنال، فلش و موس کاربرد دارند یا اینکه می توانید با استفاده از آنها دستگاه های دیگر را شارژ کنید.

وقتی آمپلی فایر را به کامپیوتر متصل کردید حالا باید کابل سه شاخه ی هدفون را هم به آمپلی فایر متصل کنید. سمت دیگر آمپلی فایر را نگاه کنید. در این قسمت دو جک ۳/۵ میلی متری برای اتصال هدفون و میکروفن وجود دارند.

یک درگاه USB هم در این بخش به چشم می خورد که برق مورد نیاز برای چراغ های قرمز هدفون را تامین می کند. وقتی این چراغ ها روشن هستند به نظر می رسد بدنه هدفون واقعاً قرمز است و جلوه زیبایی دارد.

آمپلی فایر Solox F30 غیر از هدفون XPG Emix H30 با ابزارهای صوتی دیگر نیز قابل استفاده است. هر هدفون یا اسپیکر دیگری که می خواهید را به جک ۳/۵ میلی متری کنار درگاه های USB متصل کنید و دکمه ی سمت چپ را بزنید تا صدا به جای هدفون XPG به ابزار دوم ارسال شود.

در این بخش دکمه های دیگری هم به چشم می خورند. دکمه ای که در تصویر بالا خاموش است وقتی روشن شود صدا را mute می کند. دکمه کناری حالت شبیه سازی صدای فراگیر ۷/۱ کاناله را فعال می کند و آخرین دکمه هم برای تغییر اکولایزر است. آمپلی فایر Solox F30 چهار اکولایزر مختلف دارد و چهار چراغ در بالای آمپلی فایر هستند که مشخص می کنند در حال حاضر کدام اکولایزر فعال است (امکان غیر فعال کردن اکولایزر وجود ندارد).

چهار اکولایزر پیش فرض به ترتیب به شرح زیر هستند:

  • اکولایزر مناسب بازی کردن
  • اکولایزر مناسب پخش فیلم
  • اکولایزر مناسب برای صدای انسان (مثل فایل صوتی سخنرانی یا پادکست)
  • اکولایزر مناسب برای گوش کردن به موسیقی

آمپلی فایر Solox F30 به راحتی با آهنربایی که دارد روی پایه فلزی رومیزی چفت می شود و هدفون هم بالای این پایه رومیزی قرار می گیرد تا مجموعه کامل شود. روی این آمپلی فایر یک دکمه ی بزرگ چرخنده وجود دارد که با استفاده از آن می توانید صدای کامپیوتر را کم و زیاد کنید. البته این کار با چند لحظه تاخیر انجام می شود.

همانطور که اشاره کردیم هدفون XPG Emix H30 ابعاد بزرگی دارد و به تنهایی حدود ۴۰۰ گرم است. اگر از وزن هدفون خسته شدید می توانید آن را روی گردن خود قرار دهید اما در این حالت دامنه ی حرکت سر شما تا حد زیادی گرفته می شود. برخی هدفون ها هستند که earcup یا گوشی های آنها می چرخد و زیر چانه ی شما قرار می گیرد، اما گوشی های Emix H30 چنین قابلیتی ندارند و در جای خود ثابت هستند.

Emix H30 از قابلیت حذف نویز نیز فعال برخوردار است، اما این قابلیت فقط وقتی کار می کند که میکروفن جدا شونده به هدفون متصل باشد. جای تعجب دارد که داخل این هدفون ۲ میلیون تومانی یک میکروفن کوچک برای قابلیت حذف نویز وجود ندارد.

بند هدفون Emix H30 از دو بخش پلاستیکی و فلزی تشکیل شده است. وقتی هدفون را روی سر قرار دهید بخش پلاستیکی مثل بسیاری از هدفون های امروزی به شکل خودکار تنظیم می شود، اما بخش فلزی ثابت است. این قسمت و پایه رومیزی دستگاه تنها بخش های فلزی هدفون ای دیتا هستند و بقیه مجموعه از پلاستیک تشکیل شده است، چه خود هدفون و چه آمپلی فایر.

پخش صدا

earcup یا گوشی های بزرگ این هدفون به خوبی روی گوش را می پوشانند، اما صدای بیرون را کاملاً سد نمی کنند. داخل این گوشی های بزرگ دو درایور ۵۳ میلی متری وجود دارند که رقم مرسومی در دنیای هدفون های گیمینگ به شمار می آید. بقیه مشخصات هدفون هم هرچند چشمگیر نیستند، اما حداقل های مورد نیاز را تامین می کنند.

  • اندازه (قطر) درایور: ۵۳ میلی متر
  • مقاومت (امپدانس): ۳۲ اهم ± ۱۵ درصد
  • حساسیت: ۱۱۰ دسیبل ± ۳ دسیبل
  • بازه فرکانسی: ۲۰ هرتز تا ۲۰ هزار هرتز
  • بازه فرکانسی میکروفن: ۵۰ هرتز تا ۱۰ هزار هرتز
  • توان نامی: ۲۵ میلی وات

اما در دنیای واقعی چطور؟ اگر برای گوش دادن به موسیقی دنبال هدفون هستید همین ابتدا بگوییم که هدفون های گیمینگ از جمله XPG Emix H30 به درد شما نمی خورند. Emix H30 حتی روی حالت پخش موسیقی هم فرکانس های میانی را چندان شفاف پخش نمی کند. فرکانس های صدای انسان نیز در همین بخش قرار می گیرند، در نتیجه وقتی به موسیقی با کلام گوش می کنید صدای خواننده به اندازه فرکانس های پایین و بالا شفاف نیست. موقع فیلم دیدن هم دیالوگ های بازیگران کمی خفه به گوش می رسند.

گوش انسان نسبت به فرکانس های بالا (صداهای زیر) حساس تر است. این بخش از فرکانس ها به صدای انسان و ساز ها رنگ و رو می دهد. Emix H30 این بخش از صداها را با توجه به قیمت نه چندان بالایی که پرداخت می کنید، قابل قبول پخش می کند. صدا بیش از اندازه تیز نیست و گوش را آزار نمی دهد.

Emix H30 در پخش بیس هم عملکرد خوبی دارد و حتی پایین ترین فرکانس های بم نیز موقع پخش صدا به گوش می رسند. گوش دادن به صدای سازهایی که فرکانس بم تولید می کنند (مثل کیک در درامز یا گیتارهایی با کوک بم) با این هدفون لذت بخش است و صدای ساز ها تا حد قابل قبولی به واقعیت نزدیک است.

اما اگر فقط می خواهید بازی کنید، کافی است حالت بازی کردن را فعال کنید و لذت ببرید. صدای انفجار و تیر اندازی با بیس خوبی پخش می شود. موقع راه رفتن صدای خش خش برگها زیر پای کاراکتر به شکل مناسبی به گوش می رسد و جهت یابی با صدا به شکل نسبتاً دقیق انجام می شود. اگر حالت شبیه ساز صدای ۷/۱ کاناله را فعال کنید صدا کمی فراگیر تر می شود، اما در این حالت جهت یابی کردن با صدا دشوار تر خواهد بود.

این قابلیت به لطف استفاده از چیپ صوتی CM6571 ساخت Cmedia فراهم شده که پیش از این در ساخت هدفون های گیمینگ بسیاری به کار رفته است. میکروفن هدفون نیز کیفیت خوبی دارد که برای صحبت کردن با هم تیمی ها مناسب است، اما کمی پایینتر از رقیبی مثل Sennheiser Game One قرار می گیرد.

اگر باز هم تنظیمات بیشتری می خواهید نرم افزار XPG Audio Center را از وبسایت ADATA دانلود کنید. در این نرم افزار می توانید نرخ نمونه برداری هدفون را تغییر دهید، قدرت بیس را به شکل نرم افزاری تقویت کنید، حالت های مختلف صدای فراگیر چند کاناله را شبیه سازی کنید یا اکولایزرهای بیشتری را برای سبک های مختلف موسیقی مثل جز، راک یا پاپ فعال نمایید.

البته جای تعجب دارد که حتی موقع استفاده از اکولایزرهای نرم افزار XPG نیز نمی توانید اکولایزر آمپلی فایر را غیر فعال کنید و حتماً یکی از حالت های موسیقی/بازی/صدا و پخش فیلم باید روشن باشد. در نتیجه اکولایزرها با یکدیگر قاطی شده و نتیجه چندان مناسبی ندارند.

بقیه قابلیت هایی که شرکت سازنده برای بهینه سازی و ایجاد تغییرات نرم افزاری در XPG Audio Center قرار داده نیز چندان خوب عمل نمی کنند که با توجه به تازه کار بودن ADATA در این حوزه طبیعی است و انتظار می رود در بروزرسانی های آینده به مرور بهتر شود.

جمع بندی

همانطور که اشاره کردیم هدفون XPG Emix E30 با چیپ صوتی Cmedia عرضه می شود و از این نظر مثل بسیاری از هدفون های رقیب است، در نتیجه باید بر اساس ویژگی های دیگر دستگاه تصمیم گیری کنید. مثلاً اینکه Emix E30 در کنار آمپلی فایر Solox F30 عرضه می شود.

هرچند این آمپلی فایر تاثیر چشمگیری در کیفیت صدای Emix E30 ندارد، اما در کنار پایه رومیزی و هدفون XPG مجموعه جالبی خلق می کند که زینت بخش میز کامپیوتر شما می شود. این هدفون برای بازی کردن کیفیت صدای قابل قبولی دارد و با وجود ابعاد بزرگی که دارد نسبتاً راحت است. Emix E30 قابلیت حذف نویز هم دارد، البته در صورتی که میکروفن قابل جدا شدن به هدفون وصل باشد.

در مجموع باید گفت اولین تلاش ADATA برای ورود به حوزه صدا نه آنقدر موفق و چشمگیر بوده که سر و صدای بسیاری راه اندازد و نه آنقدر بد که شکست محسوب شود. اگر توقع بالاترین کیفیت و امکانات ممکن را نداشته باشید، هدفون XPG می تواند با برچسب قیمت زیر ۲ میلیون تومان نظر شما را جلب کند.

مزایا
  • دارای آمپلی فایر قابل استفاده با هدفون یا اسپیکرهای دیگر
  • بیس و پخش صدای نسبتاً قابل قبول
  • بند هدفون با قابلیت تنظیم خودکار
  • موقع استفاده با وجود وزن و ابعاد نسبتاً راحت است
معایب
  • همیشه یکی از اکولایزرهای پیش فرض آمپلی فایر به شکل اجباری فعال است
  • فرکانس های میانی چندان شفاف نیستند (خصوصاً صدای خواننده در موسیقی)
  • محصول چندان قابل حمل نیست و برای کار دیگری غیر از بازی کاربرد ندارد
  • استفاده زیاد از پلاستیک در ساخت بدنه
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • پوریا ماندگار
    پوریا ماندگار | ۲۲ مهر ۱۳۹۷

    چیز مذخرفیه
    هم زشت هم صد تا سیم باس آوریزونش کنی
    بی سیم بود باز یچیزی

  • یحیی خالدی
    یحیی خالدی | ۲۱ مهر ۱۳۹۷

    https://www.aparat.com/v/TjUfi

مطالب پیشنهادی