ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

استفاده سونی از بلاکچین برای حفظ حقوق مالکیت معنوی محتوا

شرکت سونی از توسعه نوعی پلتفرم مدیریت حقوق دیجیتال (DRM) بر اساس بلاکچین خبر داده است. این شرکت مستقر در توکیو روز دوشنبه همین هفته اعلام کرد که DRM روی حفاظت از محتوای دیجیتالی از ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۳ مهر ۱۳۹۷ | ۱۷:۱۵

شرکت سونی از توسعه نوعی پلتفرم مدیریت حقوق دیجیتال (DRM) بر اساس بلاکچین خبر داده است. این شرکت مستقر در توکیو روز دوشنبه همین هفته اعلام کرد که DRM روی حفاظت از محتوای دیجیتالی از جمله کتاب های الکترونیک، موزیک، فیلم و محتوای واقعیت مجازی تمرکز خواهد کرد.

با وجود آنکه این راهکار مبتنی بر بلاکچین با در نظر داشتن صنعت آموزش در دست توسعه است (زیر چتر حمایتی سونی، واحد سرگرمی و موسیقی سونی و بخش آموزش جهانی سونی) این غول تکنولوژی اعلام کرده که سیستم مورد بحث می تواند موارد مصرف متعددی در دیگر رشته ها داشته باشد.

همانطور که در ابتدای این مطلب اشاره کردیم بلاکچین به عنوان تکنولوژی توزیع یافته نقش نوعی ستون فقرات را برای تبادل ارزهای مجازی از جمله بیتکوین، اتریوم و تتر ایفا می کند. با این حال اما این تکنولوژی موارد مصرف گسترده تری دارد که از آن جمله می توان به قراردادها و معاملات هوشمند اشاره کرد.

بلاکچین

اهرم بلاکچین از طریق «گره ها» که هرکدامشان هم نسخه ای از معاملات یا پایگاه های داده ای را شامل می شوند، اطلاعات را به هم متصل می کند تا دستکاری یا تحریف اطلاعات برای عوامل بیرونی دشوار گردد.

سونی امیدوار است تکنولوژی بلاکچین را روی راهکارهای DRM فعلی خود که برای مدیریت احراز هویت، اشتراک گذاری و حقوق مربوط به اطلاعات آموزشی به کار می روند پیاده سازی نماید.

امروزه پیشرفت های صورت گرفته در تکنولوژی های ایجاد محتوای دیجیتال به افراد امکان می دهد که محتوای مد نظرشان را منتشر کرده و با دیگران به اشتراک بگذارند اما مدیریت حقوق این محتوا همچنان به صورت قراردادی و از طریق سازمان های صنعتی یا خود خالقان محتوا صورت میگیرد و همین مساله ضرورت وجود روشی کاربردی تر برای مدیریت و نمایش مالکیت اطلاعات دارای کپی رایت را پر رنگ تر از هر زمان دیگری می کند.

سیستم جدید مبتنی بر بلاکچین روی المان های حفاظت از مالکیت معنوی و محتوای دارای کپی رایت تمرکز خواهد داشت. اطلاعاتی که درون بلاکچین جریان دارند وابسته به زمان هستند و تکنولوژی سونی نشان می دهد که محتوای مورد نظر دقیقا چه زمانی ایجاد شده، مالک آن کیست و اصلالت دارد یا خیر.

این سیستم فعلا در مرحله نمونه اولیه قرار دارد اما در صورتی که موفق ظاهر شود سونی این پلتفرم را به صورت تجاری در می آورد و استفاده از آن را برای دارندگان IP آزاد خواهد گذاشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی