ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نرم افزار و اپلیکیشن

معرفی امن ترین مرورگر‌های دنیا که با آن‌ها به طور کامل مخفی خواهید بود

اطلاعات خصوصی آنقدر اهمیت پیدا کرده که همه‌ی افراد در تلاش هستند تا شما و کارهایتان را زیر نظر بگیرند. سرویس‌های اطلاعاتی، دولت‌ها، مایکروسافت، خرابکاران سایبری و حتی همسایه‌ی دیوار به دیوارتان که هر روز ...

مانی میرجوادی
نوشته شده توسط مانی میرجوادی | ۴ آبان ۱۳۹۷ | ۲۰:۰۰

اطلاعات خصوصی آنقدر اهمیت پیدا کرده که همه‌ی افراد در تلاش هستند تا شما و کارهایتان را زیر نظر بگیرند. سرویس‌های اطلاعاتی، دولت‌ها، مایکروسافت، خرابکاران سایبری و حتی همسایه‌ی دیوار به دیوارتان که هر روز با هم سلام و احوال پرسی می‌کنید. همه و همه شاید در تلاش هستند تا از زندگی شما و کارهایتان سر در بیاورند.

در حالی که تقریبا غیر ممکن است تا ارتباط خود را با دنیای بیرون قطع نمایید، راه حل‌هایی وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند تا ردپاهای به جا مانده از خود را حذف کنید.

بهترین مکان برای شروع این ناشناس بودن از مرورگرتان آغاز می‌شود. اصلی ترین دریچه‌تان به دنیای اینترنت مرورگر مورد استفاده‌تان است. بنابراین بهتر است تا از مرورگری امن استفاده کنید که تا حد امکان قدرت ردیابی شما را به صفر برساند. در این مطلب به معرفی چهار مرورگر می‌پردازیم که با آن‌ها (تقریبا) به طور کامل مخفی خواهید بود. با ما همراه باشید.

۱. مرورگر Tor

این مرورگر یک هدف واحد دارد: برقراری ارتباطات کاملا ناشناس و مخفیانه. تا حدی می‌توان گفت این مرورگر بهترین مرورگر مخفی دنیا به شمار می‌رود. شبکه‌ی مورد استفاده در مرورگر Tor تلاش می‌کند تا محل زندگی کاربر، تاریخچه‌ی مرورگر، اطلاعات شخصی و پیام‌های اینترنتی کاربر را از هر شخص یا رباتی که قصد تحلیل داده‌های شبکه را دارد مخفی نگاه دارد.

تحلیل ترافیک شبکه بدون شک یکی از قدرتمندترین سلاح‌های کسانیست که به جمع آوری داده‌های کلان علاقمند هستند. این داده‌ها می‌توانند مشخص کنند که شما به چه چیز‌هایی علاقه دارید تا با توجه به علایقتان تبلیغات خاص به شما نمایش دهد و همچنین شما را نسبت به خرید برخی کالاها که حدس می‌زند بیشتر به آن علاقمند باشید مجاب کند.

رمز گذاری‌های ساده قادر نیست شما را از دست این خرابکار‌ها محافظت کند و عموما مرورگر‌های معروف اجازه می‌دهند تا داده‌های مورد استفاده‌تان در اختیار بسیاری از افراد و شرکت‌ها قرار بگیرد. اطلاعات در اینترنت دو جنبه‌ی کلیدی دارند: ظرفیت ترابری (Payload) و تیتر‌ها (Headers).

ظرفیت ترابری در واقع داده‌های حقیقی هستند. برای مثال محتویات داخلی یک ایمیل. تیتر‌ها کمک می‌کنند تا داده‌ها مقصد اصلی‌شان را پیدا کنند. این اطلاعات شامل منبع، حجم و نشانگر‌های زمانیست. رمزگذاری که امروزه شاهد آن هستیم تنها می‌تواند Payload را مخفی کند و نه Header را.

و اینجا دقیقا جاییست که Tor کار خود را به انجام می‌رساند. این مرورگر ترافیک شبکه‌ای شما را از طریق درگاه‌ها و تونل‌های متفاوتی ارسال می‌کند که Header ها برای ابزار‌های تحلیل ترافیک مبهم باشند. به زبان ساده، به جای اینکه به طور مستقیم از A به B بروید، این شبکه ترافیک شما را شبیه به یک مسیر پیچ در پیچ از طریق مکان‌های مختلف به B به می‌رساند.

در بین تعداد زیادی از تونل‌ها و درگاه‌ها، ابزار‌های تحلیل ترافیک شبکه کار دشواری دارند تا تشخیص دهند نقطه‌ی شروع و پایان کجاست.

برای استفاده از این ویژگی‌ها شما نیازمند آن هستید که از مرورگر Tor استفاده کنید. این مرورگر آنقدر امن هست که نیروی دریایی آمریکا برای جمع آوری اطلاعات هوشمند خود از آن استفاده کند. این مرورگر همچنین توسط ارگان‌های قضایی که می‌خواهند بدون گذاشتن ردپایی از خود از دنیای اینترنت دیدن کنند نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای استفاده از این مرورگر نیاز به نصب چیزی روی سیستم عامل خود ندارید. این نرم افزار قابل حمل یا به اصطلاح پرتابل است و می‌توانید آن را با استفاده از یک USB هرجا که خواستید ببرید. به این معنی می‌توانید فارغ از اینکه از چه کامپیوتری استفاده می‌کنید، همیشه مرورگر امن Tor را داشته باشید.

طراحی این مرورگر شبیه به فایرفاکس است اما تغییرات قابل تاملی نیز در آن مشهود است. یکی از بزرگترین تغییرات وجود NoScript است که به صورت پیش فرض در آن وجود دارد. بر خلاف افزونه‌های عادی NoScript -که استفاده از آن پیچیده است- نسخه‌ای که در Tor قابل مشاهده است به سادگی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

البته استفاده از این مرورگر نقاط ضعفی را نیز شامل می‌شود. برای بیشتر کاربران بزرگترین مشکل این مرورگر سرعت پایین آن است. به این خاطر که ترافیک شبکه‌ی شما در حال پیچ خوردن در مسیر‌های مختلف برای رسیدن به مقصدش است، نباید انتظار یک مرورگر پرسرعت را داشته باشید. اگر دارای اینترنت پر سرعتی باشید البته احتمالا خیلی دچار مشکل نخواهید شد. اما اگر سرعت اینترنت شما پایین است (موضوعی که احتمالا جواب همه‌ی ما به آن یک بله‌ی محکم خواهد بود) استفاده از مرورگر Tor کمی دشوار خواهد بود.

به طور کلی باید به یاد داشته باشید با اینکه این مرورگر تا حد زیادی امنیت را با خود به همراه دارد، اما همچنان به طور کامل ناشناس بودن شما در حین گشت و گذار در اینترنت را تایید نخواهد کرد. به عنوان مثال نمی‌توان با اطمینان گفت که استریم غیر قانونی شبکه‌های تلویزیونی یا دانلود تورنت‌ها از طریق این مرورگر به طور قطع شما را دچار مشکل نمی‌کند. اما در مقایسه با بسیاری از مرورگر‌های معروف مثل کروم و سفاری می‌توانید به طور قطع امنیت به مراتب بالاتری را می‌توانید انتظار داشته باشید.

۲. مرورگر Epic

مرورگر اپیک از شبکه‌ی پیازی شکل (مشابه آنچه که مرورگر Tor‌ استفاده می‌کرد) بهره‌مند نیست. اما با قدرت قابل توجهی جلوی بسیاری از روش‌هایی که ممکن است اطلاعات شخصی شما را مورد دستبرد قرار دهد را می‌گیرد.

برای مثال، این مرورگر به ذخیره‌سازی کار‌هایی که در اینترنت انجام می‌دهید نمی‌پردازد، خبری از دریافت DNS نیست، اجازه‌ی استفاده از Cookie های شخص ثالث را نمی‌دهد، کش وب و DNS در این مرورگر وجود ندارد و همچنین خبری از ویژگی‌هایی نظیر پر کردن خودکار نوار‌های متنی نیست.

وقتی یکی از صفحات وبسایتتان را می‌بندید و از آن خارج می‌شوید، این مرورگر همه‌ی اطلاعات به کار رفته‌ی شما در حین استفاده از آن وبسایت را از بین می‌برد.

۳. SRWare Iron

اگر از کاربران مرورگر کروم هستید، احتامالا SRWare Iron برایتان آشنا باشد. این مرورگر بر اساس پروژه‌ی متن باز کرومیوم ساخته و پرداخته شده و بسیاری از ویژگی‌های ظاهری آن شبیه به مرورگر معروف شرکت گوگل است.

تفاوت اصلی بین کروم و SRWare Iron در بخش حفاظت از داده‌هاست. از مرورگر معروف شرکت گوگل به خاطر اصرار به استفاده از یک ID خاص در هر بار باز کردن صفحات انتقاد می‌شود. موضوعی که در مرورگر SRWare Iron به چشم نمی‌خورد و حل شده به نظر می‌رسد.

۴. مرورگر Comodo Dragon

کومودو به هیچ عنوان در حد مرورگر Tor نیست. اما ابزار‌های داخلی خوبی دارد که می‌تواند این مرورگر را نسبت به مرورگر‌های معروفی که هر روز مورد استفاده قرار می‌دهیم امن‌تر کند.

این مرورگر به طور خودکار جلوی ردیابی همه‌ی ترافیک‌ها، Cookie‌ها و جاسوس‌های اینترنتی را می‌گیرد. این نرم افزار به همراه تکنولوژی تایید دامنه عرضه شده که به سرعت می‌تواند تاییدیه‌های SSL را مطالعه و ضعیف و قوی بودن آن‌ها را تشخیص دهد.

همچنین این مرورگر از آنتی ویروس کومودو استفاده می‌کند که می‌تواند شما را از بد افزار‌ها، ویروس‌ها و مهاجمان در امان نگه دارد.

چرا پیشنهاد دیگری ارائه نمی‌کنیم؟

خیلی سخت است بتوان مرورگری یافت که تمام تمرکزش روی ویژگی‌هایی برای حفظ اطلاعات شخصی باشد. از طرفی همین ۴ عنوانی که در بالا به معرفی آن‌ها پرداختیم، آنقدر‌ها هم قابل اطمینان نیستند.

به طور کلی اگر مرورگری را سراغ دارید که بهتر از موارد معرفی شده در بالا هستند، آن را با ما در میان بگذارید. همچنین تجربه‌ی خود از استفاده از هرکدام از مرورگر‌های معرفی شده را برای ما بنویسید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (9 مورد)
  • t.o.r
    t.o.r | ۲۱ خرداد ۱۴۰۰

    تور هم عالیه واقا ولی یکم کُنده پیشنها د میکنم به قصد دارک نت واردش نشید

  • t.o.r
    t.o.r | ۲۱ خرداد ۱۴۰۰

    Dolphin Zero Incognito Browser – Private Browser این واسه اند رویده ولی عالیه

  • بنده خدا
    بنده خدا | ۶ آبان ۱۳۹۷

    قطعا تور ناامن ترین مرورگر دنیاست.
    ورود به تور ورود به دنیای حرفه‌ای‌ترین تبهکاران اینترنتی است.

  • Ramyar Ahmadi
    Ramyar Ahmadi | ۵ آبان ۱۳۹۷

    هیچی جای فایرفاکس نمی گیره

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی