ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

موتورسیکلت سازان چینی به دنبال سوءاستفاده از خلأ قانونی در بازار ایران

یکی از صنایعی که اتفاقا از فروش خوبی نیز برخوردار است صنعت موتورسیکلت سازی و مونتاژ این دسته از وسایل نقلیه است. این صنعت در کشورمان حکایت عجیبی دارد. کمپانی های موتور سیکلت سازی معتبر ...

زهرا ملکی
نوشته شده توسط زهرا ملکی | ۴ آبان ۱۳۹۷ | ۲۰:۳۰

یکی از صنایعی که اتفاقا از فروش خوبی نیز برخوردار است صنعت موتورسیکلت سازی و مونتاژ این دسته از وسایل نقلیه است. این صنعت در کشورمان حکایت عجیبی دارد. کمپانی های موتور سیکلت سازی معتبر خارجی چندان تمایل به همکاری با شرکای ایرانی خود نشان نمی دهند و از طرفی شرکت های بی نام و نشان موتورسیکلت سازی چینی بسیاری این روزها به واسطه تولیدکنندگان داخلی به بازار کشورمان معرفی می شوند. این جاست که بحث یک تولید کننده معتبر مطرح می شود. طبیعتا کشور ما نیز همچون سایر کشور ها دارای قوانینی برای شناسایی تولیدکنندگان معتبر و نمایندگان اصلی آن هاست تا از این طریق قطعات موتورسیکلت ها به داخل کشور وارد شود.

شاید سخت ترین مرحله در خصوص اخذ نمایندگی شرکت‌های خارجی موتورسیکلت ساز در ایران، دریافت تاییدیه اتاق اصناف باشد. هر تولید کننده ایرانی که این تاییدیه را دریافت کنند می تواند به‌طور قانونی به‌عنوان نماینده یک شرکت خارجی در بازار کشورمان فعالیت کند.

موتورسیکلت های چینی

برخلاف صنعت خودرو  که قانون مربوط به اخذ نمایندگی در آن بدون هیچگونه خطا و گذشتی انجام می پذیرد در صنعت موتورسیکلت وضعیت کاملا متفاوت است. شرکت های چینی به شرط عدم نامه نگاری رسمی بسیار مشتاق اند که موتورسیکلت های چینی و قطعات خود را در بازار کشورمان به فروش برسانند. آن ها به دنبال آن اند که بدون نامه نگاری رسمی و با دور زدن تحریم ها قطعات خود را به شرکای ایرانی فروخته تا تولیدکنندگان داخلی موتورسیکلت های چینی آن ها را مونتاژ کرده و سود هنگفتی را از آنشان کنند.

حال این سوال مطرح است که چرا به‌رغم نظارت شدید درباره اخذ نمایندگی شرکت‌ های خودرویی، چینی‌ های موتورسیکلت‌ ساز به‌راحتی و بدون نیاز به طی کردن برخی مراحل قانونی به بازار ایران نفوذ می‌کنند؟

هرچند که تولیدکنندگان ایرانی به واسطه موتورسیکلت سازهای چینی می توانند بازار متنوعی را در اختیار خریداران داخلی قرار دهند اما به عنوان نمونه در خصوص مشکلات به وجود آمده در رابطه با این خلأ قانونی در کشورمان می تواند به مشکلات احتمالی برای موتورسیکلت های برقی اشاره کرد. چنین موتورهایی پس از مدتی عمر مفید باتریشان تمام شده و باتری آن ها احتیاج به جایگزینی دارد. خریداران این موتورسیکلت های چینی برقی باید به نمایندگی های فروش خود مراجعه کرده و باتری خود را تعویض کنند. در صورتی که نمایندگی به شرکت جدیدی واگذار شده باشد پس از گذشت چند ماه مشکل تامین باتری به وجود آمده و در نهایت وسیله نقلیه بی مصرفی در دستان موتورسیکلت سواران باقی خواهد ماند.

لازم به ذکر است که نهادهای مسئول باید توجه داشته باشند حداقل در روند اخذ مجوز فروش محصولات چینی، به یک محصول دوباره یا سه‌ باره تاییده لازم را ندهند.  هرچند سازمان استاندارد نیز باید توجه ویژه ای را به موضوع اخذ مجوز برای عرضه محصولات و موتورسیکلت های چینی در کشور اختصاص دهد. نباید اجازه داده شود که یک محصول را شرکت های مختلف به عنوان نمایندگی ارائه دهند. چندبار دریافت گواهی تاییدیه برای یک محصول امری غیر منطقی است.

توجه نکردن به این نکته می تواند در نهایت یک ضرر چند میلیونی را به جیب مصرف کنندگان ایرانی وارد کند.

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Ali Reza
    Ali Reza | ۵ آبان ۱۳۹۷

    وقتی ارزی نباشه چینی ها هم‌که با ریال معامله نمیکنن، فقط با نام داخلی اما اصلیت ساخت چین وارد میشه اونم به بهانه تحریم ها، ببین کارمون به کجا رسیده قطعه رو میدیم چین برامون بسازه اونوقت روش ساخت ایران حک میشه و سودای ملی بودن رو هم دازیم

مطالب پیشنهادی