ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

مصرف مداوم آنتی بیوتیک تولید باکتری های مفید روده را کاهش می دهد

تحقیقاتی جدید نشان می‌دهند که در صورت استفاده مکرر از آنتی بیوتیک ها، دیگر باکتری‌های روده‌ی کمتری نسبت به قبل تولید خواهند شد. پژوهشگران دانشگاه کپنهاگ طی آزمایش‌های فراوان متوجه شده‌اند مرد‌های سالمی که بیش ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۵ آبان ۱۳۹۷ | ۱۷:۰۰

تحقیقاتی جدید نشان می‌دهند که در صورت استفاده مکرر از آنتی بیوتیک ها، دیگر باکتری‌های روده‌ی کمتری نسبت به قبل تولید خواهند شد. پژوهشگران دانشگاه کپنهاگ طی آزمایش‌های فراوان متوجه شده‌اند مرد‌های سالمی که بیش از حد آنتی بیوتیک‌ استفاده می‌کنند، باکتری روده در بدن آنها ریشه کن می‌شود و با گذشت شش ماه دوباره میزان کمتری از آنها به وجود می‌آیند.

البته پس از این اتفاق، تمامی باکتری‌های مفید باز نمی‌گردند و برخی باکتری‌های ناخواسته نیز دوباره راه خود را به روده‌ی اشخاص پیدا می کنند.

میزان وجود باکتری روده که غالباً آن را باکتری مفید نیز می‌نامند رابطه‌ی مستقیمی با سلامتی هر فرد دارد. هر فردی که سالمتری باشد، میزان باکتری مفید بیشتری در روده‌ی خود خواهد داشت. محققان باور دارند که این مسئله، اثرات زیادی بر سلامتی ذهن و بالا رفتن قدرت دستگاه ایمنی بدن می‌گذارد.

کم شدن باکتری مفید روده اثرات منفی زیادی نظیر ابتلا به بیماری‌ها و اختلالات مختلف نظیر التهاب پوستی، مرض قند، چاقی و افسردگی را آسانتر می‌کند.

حال تحقیقات جدید به بررسی اثر سه آنتی بیوتیک به خصوص روی باکتری‌ها می‌پردازد. بدن‌ سالم اصولاً هر شش ماه یکبار پس از استفاده آنتی بیوتیک ها دوباره، تمامی باکتری های روده کاربر را تامین می‌کند اما اکنون به نظر می‌رسد در صورت مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک، دیگر بدن نمی‌تواند ۹ باکتری اساسی را دوباره تولید نماید.

در جریان این تحقیقات طی ۴ روز، سه آنتی بیوتیک قوی به داوطلبان داده شد تا تاثیر آنها بررسی گردد. این آنتی بیوتیک ها در واقع قرار بود شبیه به موارد مشابهی عمل کنند که به بیماران بخش مراقبت‌های ویژه یا ICU داده می‌شود.

استفاده از آنتی بیوتیک نه تنها مشکلات این چنینی به وجود می آورد بلکه آزمایش و استفاده بیش از حد آنتی بیوتیک موجب می شود که پدیده‌ای به نام مقاومت آنتی بیوتیکی رخ دهد.

مقاومت آنتی بیوتیکی زمانی رخ می‌دهد که میکروب‌های بیماری‌زا، با جهش ژنی (موتاسیون) نسبت به آنتی بیوتیک‌ها مقاومت پیدا می‌کنند و نسل‌های جدیدی به وجود می‌آیند که دیگر هیچ دارویی حریفشان نیست. از مهم‌ترین عوامل این نوع مقاومت دارویی، مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک‌ است. این مطلب و پژوهش جدید نشان می‌دهد که انسان‌ها مکرراُ نباید از آنتی بیوتیک برای درمان بیماری‌ها استفاده کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی