ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

امنیت خرید و فروش آنلاین کالای دست دوم کالا
تکنولوژی

امنیت بیشتر پلتفرم‌های خرید و فروش آنلاین کالای دست دوم چگونه محقق خواهد شد؟

چند روز پیش خبری در رسانه‌ها منتشر شد مبنی بر اینکه پلیس فتای تهران قصد دارد که نظارت بیشتری روی سایت‌های خرید و فروش آنلاین کالای دست دوم را دارد و اعلام کرده که مالکان این ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۲ آبان ۱۳۹۷ | ۲۰:۳۰

چند روز پیش خبری در رسانه‌ها منتشر شد مبنی بر اینکه پلیس فتای تهران قصد دارد که نظارت بیشتری روی سایت‌های خرید و فروش آنلاین کالای دست دوم را دارد و اعلام کرده که مالکان این سایت‌ها و پلتفرم‌ها باید اطلاعات خریداران و فروشندگان را در اختیار پلیس قرار دهند. بررسی‌های دیجیاتو نشان می‌دهد که این موضوع هنوز به طور علنی و رسمی به بازیگران اصلی پلتفرم‌های خرید و فروش آنلاین ابلاغ نشده ولیکن افزایش کارکرد این برنامه‌ها و وجود یک سری تخلفات در آنها باعث شده که پلیس فتا بخواهد قبل از وقوع اتفاقات ناگوار، به موضوع ورود پیدا کند و مانع از کلاهبرداری‌های آینده شود.

«ایمان مشعلچیان» روابط عمومی دیوار به دیجیاتو می‌گوید این خبر فعلا در حد یک اظهار نظر رسانه‌ای بوده و تا مشخص شدن و کامل شدن جزییات باید کمی صبر کرد. او می‌گوید:

«حدس ما اینست که عمده نگرانیها از افزایش فوق العاده تعداد آگهی‌ها در دیوار است و این اقدامات بیشتر جنبه پیشگیری دارد. مجموعه دیوار همیشه ارتباطاتی با پلیس فتا داشته و همکاری‌هایی هم با این مجموعه انجام داده و در این موضوع هم باید ببینیم که دقیقا چه درخواست‌های مطرح است تا بتوانیم آنها را کامل بررسی کنیم و نظر قاطع‌تری نسبت به موضوع بدهیم.»

امنیت خرید و فروش آنلاین کالای دست دوم کالا

او همچنین تاکید داشته که اطلاعات شخصی کاربران همیشه در بالاترین سطح امنیتی برای آنها بوده و دیوار همیشه با فتا و دستگاه قضایی همکاری داشته تا امنیت و کیفیت را افزایش داده و جلوی کلاهبرداری‌ها را بگیرند. به گفته او برخی کلاهبرداری‌ها در زمینه دادن بیعانه صورت می‌گیرد: «ما در دیوار بارها و بارها به طرق مختلف درباره ندادن بیعانه تحت هر شرایطی به کاربران توصیه‌هایی کرده‌ایم. کاربران به هیچ‌وجه تحت هیچ بهانه‌ای مبلغی را قبل از خرید انجام ندهند و حتما اعتمادهای لازم را به طرز صحیح نسبت به یکدیگر پیدا کنند.»

مجموعه دیوار در ماه‌های اخیر حتی سیستم مکالمه درون برنامه‌ای را تعبیه کرده که به موجب آن دو نفر می‌توانند از بستر خود اپلیکیشن دیوار با یکدیگر صحبت کنند و بدون داشتن تلفن یکدیگر، با یکدیگر معامله کنند. موضوعی که برخی کارشناسان باور دارند یکی از بهترین راهکارها برای جلوگیری از کلاهبرداری‌های رخ داده در این مجموعه‌هاست و حتی چندی پیش، تاکسی‌های اینترنتی نیز قصد انجام اقدامی مشابه را داشتند تا با قابلیت Voice داخلی بتوانند امنیت بهتری برای کاربران و رانندگان خود ایجاد کنند و نظارت بهتری هم روی عملکردهای هر دو گروه داشته باشند.

«نیما اشرف زاده» مدیر مارکتینگ شیپور نیز در گفتگو با دیجیاتو می‌گوید زمزمه‌های این موضوع از دو هفته پیش در جلساتی مشترک آغاز شده و پلیس فتا فعلا می‌تواند از پس پرونده جرم‌ها و کلاهبرداری‌های رخ داده در پلتفرم‌های خرید و فروش آنلاین کالاهای دست دوم را بربیاید اما نگرانی وجود دارد که تعداد این پرونده‌ها بیشتر شود:

«خود مجموعه ما از ابتدای سال تاکنون زیر 60 پرونده در دایره مربوطه داشته که پلیس فتا هم از این موضوع راضیست ولی در برخی مجموعه‌ها تعداد این جرایم بسیار بیشتر است و نگرانی‌هایی به وجود آمده که انصافا هم به جاست. در حال حاضر به ما هم موضوعی رسمی ابلاغ نشده اما نظراتی خواسته شده و ما هم طرح‌های خودمان را برای بهبود اوضاع داده‌ایم و معتقدیم می‌توان پلتفرم‌ها را ایمن‌تر ساخت، به شرط اینکه یک همت همگانی صورت بگیرد و تغییرات مربوطه برای همه بازیگران این عرصه یکسان و قابل اجرا باشد.»

امنیت خرید و فروش آنلاین کالای دست دوم کالا

به گفته اشرف زاده، شرکت‌هایی چون شیپور در هر حال شرکت‌هایی خصوصی هستند و شاید پیش مردم آن اطمینان کامل را نداشته باشند، به همین دلیل گرفتن مدارک شناسایی از کاربران و... اگر فقط در یک مجموعه فعال باشد و در بقیه پلتفرم‌ها نباشد، می‌تواند مشکل ساز شود و اگر به کل مردم و کاربران ترجیح بدهند به سمت تلگرام و اینستاگرام برای خرید و فروش کالاهای دست دوم بروند، با فاجعه بزرگی روبرویی خواهیم شد:

«در تلگرام و اینستاگرام به هیچ وجه نمی‌توان کلاهبرداری‌ها را پیگیری کرد و اگر پلتفرم‌های فعلی را خطرناک و مشکل‌زا بدانیم و مردم را به سمت استفاده از این اپلیکیشن‌ها سوق دهیم، نمی‌توان مشکلات احتمالی در آینده را حل و فصل کرد چرا که اساس کار این برنامه‌ها خرید و فروش نیست.»

او اعتقاد دارد که باید این موضوع در کشور فرهنگسازی شود و پلیس و دیگر نهادها می‌توانند به طرق مختلف این موضوعات را در مردم جا بیندازند. همانطور که اشراف زاده می‌گوید، پلیس قادر است با حضور در برنامه‌های تلویزیونی پربیننده و خبرگزاری‌ها درباره باید و نباید‌های استفاده از اپلیکیشن‌ها و سایت‌های خرید و فروش آنلاین کالای دست دوم بگویند: «با تکنولوژی نباید جنگید و باید راه استفاده درست از آن را به کاربران آموخت. خود مجموعه‌ها هم می‌توانند در این فرهنگسازی نقش داشته باشند و هشدارهای لازم را نیز در برنامه خود به صورت گسترده و متمایز شده قرار دهند.»

سایت‌هایی چون ایسام که پیش‌تر خرید و فروش کالای دست دوم را انجام می‌دادند (و البته کماکان هم فعال هستند اما نه به اندازه قبل) نظارت دقیقی روی معاملات انجام شده داشتند و نقش واسط را ایفا می‌کردند. برخی از کارشناسان واسط شدن این پلتفرم‌ها را راه حلی مناسب برای عدم وقوع کلاهبرداری می‌دانند و عده‌ای نیز باور دارند که قابلیت تماس داخل برنامه‌ای نیز می‌تواند تا حد زیادی این مشکلات را کمتر کند.

اشرف زاده به سیم‌کارت‌های بی‌نام و نشان حاضر در بازار اشاره می‌کند و معتقد است که با جمع آوری این سیم‌کارت‌ها می‌توان قسمتی از این کلاهبرداری‌ها را حذف کرد: «بسیاری از مسافرین داخل کشور همچون عراقی‌ها که به ایران می‌آیند، سیم‌کارتی تهیه می‌کنند که بعد از رفتنشان معلوم نیست به دست چه کسانی می‌افتد. می‌توان سیم‌کارتها را با توجه به تاریخ ویزای مسافرین به آنها اعطا کرد و یا اینکه بیعانه‌ای از آنها بابت سیم‌کارت گرفت و هنگام بازگشت وی به کشورش، آن را بازپس داد و سیم کارت را نیز پس گرفت. حتی موضوع معرفی (یا گارانتور) نیز در همه جای دنیا رایج است و می توان مشابه آن را در کشور پیاده کرد.»

امنیت خرید و فروش آنلاین کالای دست دوم کالا

او خدماتی که خود سایت‌ها و مجموعه‌ها نیز می‌توانند در قبال کاربران انجام بدهند نیز غافل نمی‌شود و می‌گوید: «مواردی چون پشتیبانی 24 ساعته، داشتن تیمی حقوقی در دفتر که به کاربران مالباخته سایت مشاوره دهند و... از جمله مواردیست که در شیپور وجود دارد.» اشرف زاده مساله پیش پرداخت را بیشترین جرم مرتکب شده در پلتفرم خود و مجموعه‌های مشابه می‌داند و می‌گوید:

«تحت هیچ شرایطی نباید پیش پرداختی صورت بگیرد چرا که در بسیاری مواقع، فرد فروشنده بعد از دریافت رقمی پول، گوشی خود را خاموش کرده است. ما در بسیاری مواقع شماره و IP فرد را در دست پلیس فتا قرار دادیم و پرونده‌های بسیاری در این زمینه حل شده چرا که با این موارد و بانک اطلاعاتی IP می‌توان این افراد را پیدا کرد و یا در آینده نیز آنها را بلاک کرد. ما خودمان حتی پیشنهادی به فتا داشتیم مبنی بر اینکه برای پیش پرداخت در بستر خرید و فروش آنلاین کالای دست دوم، جرمی تعریف شود و بتوان از رخ دادن چنین چیزی و چنین خواسته‌ای جلوگیری کرد.»

شاید آوردن واسطه‌هایی در این بین نیز بتواند تا حد زیادی هم بازیگران عرصه را ازدیاد بخشد و هم اینکه تمام مسائل حقوقی را بر گردن یک مجموعه نگذاشت. به عنوان مثال می‌توان با بستن قرارداد با شرکت‌های ارسال مرسولات پستی و یا سامانه‌های حمل‌ونقل‌های آنلاین، واسطی برای ارسال کالاها در نظر گرفت و آنها را نیز در این مارکت دخیل داد و از معامله‌ای سالم اطمینان پیدا کرد.

امنیت خرید و فروش آنلاین کالای دست دوم کالا

سایت‌های خرید و فروش آنلاین دست دوم بازیگران مهمی دارد و با توجه به وضعیت نابسامان اقتصادی کنونی، بازار آنها گسترده‌تر شده و مردم بیشتر به سمت خرید و فروش چنین کالاهایی می‌روند، با این حساب باید هوشمندانه‌تر با آنها برخورد کرد و خودمان بستر کلاهبرداری را در آن مهیا نکنیم. توصیه‌هایی که مسئولان این سایت‌ها داشته‌اند را جدی بگیریم. همچنین انتظار می‌رود پلیس فتا در این رابطه نیز اقدامات و آگاهی‌های لازم را انجام داده و با برخورد قاطع نسبت به متخلفین و همچنین همکاری‌های مثبت با این مجموعه‌ها، بستر فعلی را ایمن‌تر کرده و تا این گونه معاملات بدون مشکل صورت بگیرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • یحیی خالدی
    یحیی خالدی | ۱۲ آبان ۱۳۹۷

    قصد دارد که قصد نظارت

    • هادی
      هادی | ۱۳ آبان ۱۳۹۷

      چی نوشتی

مطالب پیشنهادی