ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تکنولوژی جدید توانبخشی در مدتی کوتاه معلولین را به راه می‌اندازد

سه معلول پاراپلژی (فلج دو پا) که سالها پیش آسیبی جدی به ستون فقراتشان وارد شده بود، با استفاده از تکنولوژی جدید توانبخشی موفق شدند دوباره ایستادن روی دو پا را تجربه کنند و راه بروند. ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۱۳ آبان ۱۳۹۷ | ۱۰:۰۰

سه معلول پاراپلژی (فلج دو پا) که سالها پیش آسیبی جدی به ستون فقراتشان وارد شده بود، با استفاده از تکنولوژی جدید توانبخشی موفق شدند دوباره ایستادن روی دو پا را تجربه کنند و راه بروند. بر اساس این تکنولوژی ایمپلنت‌های بی سیم داخل ستون فقرات هر فرد جاسازی می‌شود و با تحریک الکتریکی، حس و سیستم عصبی مصنوعی برای بیمار تولید می‌کند.

این تکنولوژی STIMO نام دارد و به افرادی که سال‌ها حس پاهای خود را از دست داد‌‌‌ه‌اند اجازه می‌دهد که بار دیگر کنترل آنها را در اختیار بگیرند.

Jocelyne Bloch یکی از جراحان مغز و اعصاب حاضر در این پروژه، تکنولوژی بکار رفته در آن را بدین صورت توضیح می‌دهد:

«در این روش، ما آرایه‌ای از الکترود‌ها را روی ستون فقرات هر بیمار قرار می‌دهیم. این الکترود‌ها به ما اجازه می دهد گروه خاصی از عضلات پا را هدف قرار دهیم و آنها را کنترل کنیم. تنظیمات انتخابی هر کدام از این الکترود‌ها به نوعی ناحیه‌ی مخصوصی از ستون فقرات را فعال می کنند و با ارسال پیام‌های مشابهی نظیر سیگنال‌های مغز موجب می‌شوند که راه رفتن برای بیماران ممکن شود.»

این پژوهش توسط مؤسسه پلی‌تکنیک فدرال لوزان و بیمارستان دانشگاهی لوزان سوییس انجام شده و می تواند جهش بلندی در راستای تکنولوژی توانبخشی باشد.

داوطلبان پس از یک هفته تمرین با تکنولوژی یاد شده موفق شدند که قابلیت بسیار کمی برای تکان دادن عضلات و راه رفتن پیدا کنند. چند ماه تمرین مستمر نیز موجب شد آنها واکر‌ها و عصاهای خود را کنار بگذارند و بتوانند راه بروند.

جالب اینجاست که پس از خاموش شدن محرک‌های الکتریکی جدید بکار رفته در این سیستم، شرکت کنندگان پیشرفت خود در روند انجام این آزمایش‌ را حفظ کردند و حسی نسبی به عضلاتشان پیدا کردند.

البته این تنها تلاش پژوهشگران برای استفاده از تکنولوژی برای توانبخشی بیماران قطع نخاعی نیست. چندی پیش محققان کلینیک مایو در ایالات متحده آمریکا موفق شدند بیماری که ۴ سال پیش فلج شده بود را با استفاده از ایمپلنت‌های شبیه سازی الکتریکی به راه بیاندازند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • قل مراد
    قل مراد | ۱۳ آبان ۱۳۹۷

    چقد عالیییییی

مطالب پیشنهادی