ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

کشتی نجات اسپیس اکس برای بازیابی فضانوردان پس از سقوط در اقیانوس

همان طور که احتمالاً می دانید، کمپانی اسپیس اکس از سال آینده میلادی ارسال فضاپیماهای سرنشین دار خود به خارج از اتمسفر زمین را آغاز خواهد کرد. اما پرتاب موفقیت آمیز فضاپیما تمام کار نیست ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۱۵ آبان ۱۳۹۷ | ۱۱:۰۰

همان طور که احتمالاً می دانید، کمپانی اسپیس اکس از سال آینده میلادی ارسال فضاپیماهای سرنشین دار خود به خارج از اتمسفر زمین را آغاز خواهد کرد. اما پرتاب موفقیت آمیز فضاپیما تمام کار نیست و این شرکت برای بازیابی کپسول حامل فضانوردان پس از سقوط در اقیانوس اطلس، از کشتی نجات «Go Searcher» استفاده خواهد کرد.

کشتی مورد بحث با یک جرثقیل مخصوص، باند هلیکوپتر، یک درمانگاه کوچک و تجهیزات امدادی کامل، برای بدترین و سخت ترین شرایط آماده شده و قادر است در مواقع بحرانی، فضانوردان آسیب دیده را مستقیماً به بیمارستان منتقل کند.

کشتی نجات

«Go Searcher» بخشی از ناوگان دریایی اسپیس اکس برای پشتیبانی از فعالیت های فضایی این کمپانی آمریکاییست که شاید معروف ترین ابزار آن، کشتی های خودران بدون سرنشین اسپیس اکس باشد که برای فرود مجدد راکت های فالکن 9 مورد استفاده قرار می گیرند.

البته پیش از این «Go Searcher» به عنوان نیروی پشتیبان کشتی های خودران (در زمان بازگشت به ساحل) در خدمت ناوگان اسپیس اکس بود؛ اما حالا کمپانی تحت مدیریت ایلان ماسک کشتی نجات مورد بحث را به تجهیزات جدیدی مجهز کرده و قرار است آن را به عنوان ابزار بازیابی کپسول های «Dragon» مورد استفاده قرار دهد.

کپسول Dragon اسپیس اکس همواره در اقیانوس اطلس فرود می آید

کپسول مورد اشاره که در همکاری اسپیس اکس با ناسا طراحی شده، فضانوردان را به ایستگاه فضایی بین المللی حمل کرده و از آنجا بازمی گرداند. این کپسول در مسیر بازگشت به سمت اقیانوس اطلس هدایت شده و در آب فرود خواهد آمد. سپس کشتی Go Searcher (در شرایط نرمال) به وسیله جرثقیل خود، کپسول را بازیابی کرده و فضانوردان پس از ورود به کشتی، توسط تیم پزشکی اسپیس اکس و ناسا ارزیابی سلامتی می شوند.

اما در شرایط ویژه، هلیکوپتر نجات فضانوردان را مستقیماً از کپسول خارج کرده و به بیمارستان منتقل می کند. لازم به ذکر است که هلیکوپتر مورد استفاده به تجهیزات پزشکی و تیم اورژانس مجهز شده تا پزشکان در تمام مراحل بازیابی، در کنار فضانوردان و برای حفظ جانشان حاضر باشند.

گفتنی است بر اساس برنامه ریزی های اسپیس اکس، فضاپیمای سرنشین دار «Crew Dragon» ابتدای سال 2019 (دی ماه امسال) نخستین مأموریت خود را بدون سرنشین انجام می دهد که در صورت موفقیت، ژوئن 2019 (خرداد ماه سال آینده) اولین تیم فضانوردان خود را به ایستگاه فضایی منتقل خواهد کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی