ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

پرتاب موفق راکت سایوز
علمی

پرتاب موفق راکت سایوز بعد از تجربه تلخ ماه پیش [تماشا کنید]

سازمان فضایی روسیه موسوم به Roscosmos با موفقیت کپسول محموله خود را از طریق همان راکتی که یک ماه پیش همراه با دو سرنشین منفجر شد، بعد از ظهر روز گذشته به سمت ایستگاه فضایی بین ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۶ آبان ۱۳۹۷ | ۱۰:۰۰

سازمان فضایی روسیه موسوم به Roscosmos با موفقیت کپسول محموله خود را از طریق همان راکتی که یک ماه پیش همراه با دو سرنشین منفجر شد، بعد از ظهر روز گذشته به سمت ایستگاه فضایی بین المللی فرستاد. این پرتاب موفق راکت سایوز نشان می دهد Roscosmos مشکلی که منجر به انفجار راکت قبلی شد را رفع کرده و حالا برای حمل دوباره انسان به مقصد فضا آماده است. در همین راستا باید اشاره کنیم که سوم دسامبر برابر با ۱۲ آذرماه امسال مصادف است با تاریخ مشخص شده بعدی برای انجام ماموریت همراه با سرنشین این راکت.

راکتی که دیروز پرتاب شد سایوز FG نام دارد که یکی از کپسول های موسوم به پروگرس را حمل می کرد و مملو از غذا و دیگر آذوقه مورد نیاز سه فضانورد روسی مستقر در ایستگاه فضایی بین المللی بود. گفتنی است به لحاظ فنی این نخستین پرتاب موفق راکت سایوز از زمان سانحه ماه قبل نیست و Roscosmos پیشتر سه نسخه دیگر از راکت سایوز را نیز به فضا پرتاب کرده بود اما پیکره بندی آن راکت ها با نمونه ای که دچار سانحه شده بود فرق داشت. در آن پرواز ها به طور نمونه از سایوز ۲ استفاده شد که نمونه به روز شده ای از راکت اصلی با موتورهای بهینه سازی شده و سیستم های هدایت به کار رفته برای پرتاب ماهواره ها به مدار است. سایوز FG همچنین نسخه ای از راکت مورد استفاده سازمان فضایی روسیه برای حمل انسان و محموله به ایستگاه فضایی بین المللی است.

 

پیش از رویداد ناخوشایند ماه پیش سایوز FG نرخ موفقیتی برابر با ۱۰۰ درصد داشت چراکه از سال ۲۰۰۱ و همزمان با آغاز به کارش ۶۴ پرتاب موفقیت آمیز را ثبت نموده بود. اما در یازدهم اکتیر این راکت تنها دقایقی بعد از پرتاب از سکوی بایکونور قزاقستان در حالی که دو تن از فضانوردان ناسا نیز سوار آن بودند دچار انفجار شد. البته در ادامه این اتفاق کپسول از راکت در حال سقوط جدا شد و به سلامت بر زمین نشت و آن دو فضانورد حدودا نیم ساعت بعد از سانحه روی زمین فرود آمدند.

سایوز FG از سال ۲۰۰۱ حدود ۶۴ پرتاب موفق داشته

بعد از بررسی ابعاد این ماجرا سازمان فضایی روسیه علت بروز سانحه را وجود نقص در یکی از سنسورهای راکت اعلام کرد. در واقع آن سنسور به اشتباه سیگنالی با مضمون جدا شدن مراحل (Stage) راکت برای آن ارسال کرده بود.

ویدیوی پرتاب موفق راکت سایوز را میتوانید در ادامه مشاهده کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی