ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

مرور ۵ سال خاطره انگیزی که پلی استیشن ۴ برایمان رقم زد

تقریبا در حوالی چنین روزی بود که سونی بالاخره پس از مدت‌ها انتظار پلی استیشن ۴ را به صورت رسمی عرضه کرد و با گیمرهای سرتاسر دنیا آغاز نسل جدید را جشن گرفت. از آن ...

نیما فرشین
نوشته شده توسط نیما فرشین | ۲۹ آبان ۱۳۹۷ | ۲۲:۰۰

تقریبا در حوالی چنین روزی بود که سونی بالاخره پس از مدت‌ها انتظار پلی استیشن ۴ را به صورت رسمی عرضه کرد و با گیمرهای سرتاسر دنیا آغاز نسل جدید را جشن گرفت. از آن روز ۵ سال می‌گذرد. ۵ سال شیرینی که هر روزش ژاپنی‌ها ما را با سورپرایزهای شگفت انگیزشان شگفت زده کردند و مدام ما را چشم انتظار بازی‌هایی گذاشتند که حتی نگاه کردن به تریلرهایشان هم همچنان جذابیت داشت.

رسیدن به چنین چیزی مسلما آسان نبود اما سونی در طی این ۵ سال نشان داد که پشتکار فوق‌العاده‌ای دارد و کارش را در سیاست گذاری درست و به جا خوب بلد است. همین پشتکار و سیاست گذاری‌های درست، باعث شد پلی استیشن ۴ در سرتاسر جهان مرز فروش ۸۰ میلیون واحدی را هم بشکند و جایش در میان پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین کنسول‌های تاریخ صنعت محکم شود. حالا می‌خواهیم به پاس این ۵ سال فوق‌العاده‌ای که پلی استیشن ۴ برایمان رقم زد تولدش را جشن بگیریم و در کنار هم این خاطرات خوش را دوره کنیم.

اولین قدم‌های پلی استیشن ۴

در سال‌هایی که پلی‌ استیشن ۳ روزهای پایانی عمرش را تجربه می‌کرد، آرام آرام زمزه‌هایی شنیده می‌شد که نسل جدید کنسول‌های سونی در راهند. پلی استیشن ۳ کنسولی بود که سخت پا گرفت و خیلی کند توانست به آن فروش باب دل سونی دست پیدا کند. دلیل این موضوع هم چیز عجیبی نبود. پلی استیشن ۳ با اینکه تقریبا یک سال پس از ایکس باکس ۳۶۰ عرضه شد، قیمت بالاتری داشت و متاسفانه سونی انحصاری دست اولی هم در دست نداشت که با آن‌ها نظر گیمرها را جلب کند.

به خاطر همین موضوع پلی استیشن ۳ نتوانست در اوایل کار فروش خوبی را تجربه کند اما سونی خوب از این ماجرا درس گرفت و سیاست‌هایش را برای نسل بعد روی اصولی بنا کرد که دیگر شاهد چنین اتفاقات تلخی نباشد. این سیاست گذاری‌ها با نبوغ مارک سرنی همراه شد و معمار پلی استیشن ۴ کاری کرد که به کار گیری از سخت افزار این کنسول شباهت زیادی به پی‌سی‌های امروزی داشته باشد. این یک بازی برد برد برای سونی بود و برعکس پلی‌ استیشن ۳ دیگر بهانه‌ای وجود نداشت که توسعه‌دهندگان بگویند کار با سخت افزار پلی استیشن ۴ مشکل است.

در سال ۲۰۱۲ آرام آرام خبر‌هایی به بیرون درز کرد که متن آن‌ها به ارسال کیت‌های کنسول بعدی سونی برای بازی‌سازان اشاره داشتند. شنیدن چنین خبرهایی در آن زمان عجیب نبود و تقریبا همه می‌دانستند که سونی دارد روی کنسولی تازه کار می‌کند. اما از طرفی خبرها به صورت قطره چکانی به دست رسانه‌ها می‌رسیدند و تقریبا تنها چیزی که از پلی‌استیشن بعدی می‌دانستیم اسم رمز آن بود: «Orbis».

  • انحصاری‌های مهم پلی استیشن ۴ در سال ۲۰۱۳
  • Killzone: Shadow Fall
  • Knack
  • Resogun

نقطه شروع

دوره شایعات و اخبار و ضد و نقیض بالاخره تمام شد و سونی رسما اعلام کرد که آماده است درباره کنسول جدیدش صحبت کند. ارائه توضیحات بیشتر در مورد جزئیات و قدرت سخت افزاری پلی استیشن بعدی به ۲۰ فوریه ۲۰۱۳ موکول شد و دیگر همه منتظر بودند ببینند سونی برایشان چه چیزی آماده کرده.

۲۰ فوریه ۲۰۱۳ از راه رسید و سونی در نیویورک بالاخره از چیزی پرده برداشت که همه برای مدت‌ها منتظرش بودند. اما این پرده برداری فقط به جزئیات سخت افزاری و دوال شاک جدید محدود شد و سونی خود کنسول را نگه داشت تا در نمایشگاه E3 از طراحی و ظاهر آن صحبت کند. با این حال همین اطلاعات نیز شگفت انگیز بودند. کاملا می‌شد حدس زد که پلی استیشن جدید قدرتمند است و سونی حاضر شده برای پیروزی در نسل هشتم حتی دست به کارهای جاه‌طلبانه بزند.

یکی از این کار‌های جاه‌طلبانه شاید طراحی جدید دوال شاک ۴ بود. بر خلاف همیشه که دوال شاک‌ها از نظر ظاهری تغییر چندانی به خود نمی‌دیدند، کنترلر جدید پلی استیشن شکل و شمایل متفاوتی پیدا کرده بود که هر کسی با نگاه به آن متوجهش می‌شد. سونی برای بهبود وضعیت ارگونومی و عملکرد بهتر دوال شاک ۴ حتی از بانجی نیز کمک گرفته بود تا نتیجه چیزی باشد که طرفداران پلی استیشن از آن راضی باشند.

همانند همیشه دوال شاک ۴ نیز خالی از امکانات جدید نبود. مشخص شد که کنترلر پلی استیشن ۴ مجهز به تاچ پد و اسپیکر است و چند ویژگی جالب دیگر هم مثل حرکت ژیروسکوپی دارد. ارائه اطلاعات در مورد دوال شاک ۴ که پایان یافت، سونی یک راست به سراغ لاین آپ کنسول جدیدش رفت از بازی‌هایی گفت که قرار بود در آینده‌ای نه چندان دور برای نسل بعد عرضه شوند. Knack، درایو کلاب، Killzone: Shadow Fall،‌ ویتنس و inFamous: Second Son بازی‌هایی بودند که در آن زمان سونی برای شروع نسل هشتم در نظر گرفته بود و قصد داشت که کارش را با آن‌ها آغاز کند.

گرچه اکثر این بازی‌ها به موفقیت قابل قبولی دست نیافتند اما در آن لحظه همین کافی بود تا بسیاری از گیمرها با شنیدن نام‌هایی چون inFamous و Killzone برای نسل بعد هیجان زده شوند. کنفرانس آن روز سونی در حالی به پایان رسید که ژاپنی‌ها داشتند برای جمع بندی از قابلیت‌های جدید کنسول تازه‌شان می‌گفتند. اما این پایان کار نبود و سونی سورپرایزهای اصلی را برای E3 نگه داشته بود.

E3 2013

پس از جنجال‌هایی که سونی در کنفرانس ماه فوریه به پا کرده بود، با باز شدن درهای نمایشگاه E3 بالاخره نوبت به این رسید که ببینیم پلی استیشن جدید چه شکل و شمایلی دارد. لحظه‌ای که همه منتظرش بودند فرا رسیده بود و سونی با آمدن روی صحنه به سراغ چیزی رفت که همه برای دیدنش لحظه شماری می‌کردند. در آن لحظه بود که از پلی استیشن ۴ رسما و به طور کامل رو نمایی شد.

دیگر می‌توانستیم ببینیم که کنسول خانگی بعدیمان چه ظاهری دارد. حتی قیمت آن هم مشخص شد و در آن لحظه بود که فهمیدیم باید ۳۹۹ دلار برای ورود به نسل بعدی کنسول‌ها پول کنار بگذاریم. جالب تر اینکه برخلاف سیاست‌های عجیبی که مایکروسافت در آن دوره پیش گرفته بود، سونی تصمیم گرفت محدودیتی برای اتصال دائم کنسول به اینترنت و اشتراک گذاری بازی‌های فیزیکی قائل نشود تا کاربران در هر شرایطی بتوانند از بازی کردن لذت ببرند.

برای این ماجرا ویدیو جالبی هم تدوین شده بود که همه با دیدن آن به خوبی متوجه طعنه تند سونی به مایکروسافت می‌شدند. در آن زمان مایکروسافت به خاطر سیاست‌ گذاری‌های سخت گیرانه‌اش زیاد مورد تمسخر قرار می‌گرفت. آن‌ها آمده بودند برای یک کنسول بازی اتصال دائم به اینترنت را اجباری کرده بودند و این به مذاق هر کسی خوش نمی‌آمد. جدای از این موضوع سیاست مایکروسافت بر این بود که بازی‌های فیزیکی نباید قابلیت اشتراک گذاری با دیگران داشته باشند و به طرز عجیبی روی این موضوع پا فشاری می‌کرد.

اما مایکروسافت در کل از سوراخی نیش خورد که در نسل پیش سونی از آن گزیده شده بود. آن‌ها تصمیم گرفته بودند که کنسولشان را به همراه کینکت و به تبع با قیمت بیشتری به فروش برسانند. تصمیمی که در نهایت به خاطر عدم پشتیبانی درست از کینکت به ضرر تمام و کمال مایکروسافت تمام شد و آن‌ها را مجبور کرد از مواضع خود عقب نشینی کنند.

با این حال، سونی قدم اصلی را زمانی برداشت که بازی‌های نسل جدید خود را معرفی کرد. البته همه نام‌ها جدید نبودند اما در طول کنفرانس سونی از بازی The Order: 1886 و از آن مهمتر Destiny که البته انحصاری پلی استیشن نبود، پرده برداشت. حضور Destiny مهم بود چون وظیفه آن را استودیو خوشنامی برعهده داشت که برای سال‌‌ها همه آن را همکار با وفای مایکروسافت می‌دانستند. این تغییر رویه ۱۸۰ درجه‌ای نه تنها تمام حضار را شوکه کرد بلکه در عین حال جالب هم بود.

در کنار این‌ها سونی در مورد سرویس استریم پلی استیشن که در آن زمان با نام Gaikai از آن یاد می‌شد اطلاعاتی ارائه داد و اعلام کرد که این سرویس در سال ۲۰۱۴ در دسترس قرار خواهد گرفت. این سرویس بعدا به PlayStation Now تغییر نام داد و به کاربران اجازه می‌داد که بازی‌ها را روی کنسول‌هایشان استریم کنند.

گیمزکام ۲۰۱۳

با اینکه در E3 اطلاعات بسیار زیادی از پلی استیشن ۴ به دستمان رسید اما هنوز یک نکته مهم باقی مانده بود که در مورد پلی استیشن ۴ نمی‌دانستیم: تاریخ عرضه. این تنها موردی بود که سونی نگه داشته بود تا حرفی هم برای گفتن در گیمزکام همان سال داشته باشد. در جریان کنفرانس سونی به طور کلی پرونده هر چیزی که باید در مورد پلی استیشن ۴ می‌دانستیم بسته شد و در نهایت فهمیدیم که پلی استیشن ۴ در تاریخ ۱۵ نوامبر در بازار آمریکا و در ۲۹ نوامبر در مابقی مناطق عرضه خواهد شد.

عرضه جهانی پلی استیشن ۴

در پانزدهم نوامبر ۲۰۱۳ سونی به وعده‌ای‌ که داده بود وفا کرد و نسل جدید کنسول‌های این شرکت به دست طرفداران آمریکایی و کانادیی رسید. با فاصله‌‌ای کم پلی استیشن ۴ به آسیا، آمریکا جنوبی و اروپا هم رسید تا دیگر جایی باقی نماند که کنسول جدید سونی در آن پیدا نشود.

عطش برای داشتن یک پلی استیشن ۴ آنقدر زیاد بود که این کنسول در اولین روز عرضه‌اش در خاک آمریکا، بیش از یک میلیون واحد فروخت. رکورد شکنی‌ها ادامه داشتند و این مقدار تا پایان سال ۲۰۱۳ مرز ۴.۲ میلیون واحد را نیز در هم شکست.

اما قصه به همین جا ختم نمی‌شد و با عرضه کنسول در بازارهای دیگر نیز شاهد فروش خوب پلی استیشن ۴ بودیم. خصوصا در بریتانیا این قضیه بیشتر مشهود بود و سونی توانست در دو روز اول عرضه، بیش از ۲۵۰ هزار کنسول به فروش برساند.

  • انحصاری‌های مهم پلی استیشن ۴ در سال ۲۰۱۴
  • Driveclub
  • inFamous: First Light
  • inFamous: Second Son
  • LittleBigPlanet 3
  • The Last of Us Remastered
  • MLB 14: The Show
  • P.T

آوردن واقعیت مجازی به پلی استیشن

با تمام این اوصاف سونی نمی‌خواست که پلی استیشن ۴ فقط یک کنسول ساده بازی باشد. آ‌ن‌ها می‌خواستند که پلی استیشن ۴ را به محصول چند منظوره‌ای تبدیل کنند که بتواند به تمام نیازهای گیمینگ یک گیمر پاسخ دهد. به همین خاطر آرام آرام زمزمه‌های ساخت یک پلتفرم واقعیت مجازی برای پلی استیشن ۴ شکل گرفت.

این زمزمه‌ها اما در GDC 2014 رنگ واقعیت به خود گرفتند و سونی از پلتفرم واقعیت مجازی پرده برداشت که در آن زمان با اسم رمز Morpheus از آن یاد می‌شد. یوشیدا از این پلتفرم به عنوان نوآوری تازه‌ تیم پلی استیشن یاد کرد و گفت که پروژه مورفیوس نه تنها آینده سیستم‌‌ بازی سازی را تغییر می‌دهد، بلکه باعث سوق دادن بازی‌ها به مراتب بالاتر نیز خواهد شد.

پروژه مورفیوس نیز به مرور شکل و شمایلش تغییر کرد و در نهایت محصول نهایی سونی PlayStation VR نام گرفت. البته این پلتفرم جدید فقط به یک هدست واقعیت مجازی ساده محدود نبود و PlayStation VR برای اینکه بتواند میان چشم گیمر و جهان بازی ارتباط درستی برقرار کند به یک پلی استیشن کمرا و کنترلرهای مووی که چند سالی از عمرشان می‌گذشت نیز محتاج بود. اما با تمام این اوصاف سونی آنقدر به پروژه مورفیوس اطمینان داشت که اجازه داد مردم در نمایشگاه GDC با همان نمونه اولیه بازی‌های واقعیت مجازی را تجربه کنند.

E3 2014

پس از عرضه رسمی پلی استیشن ۴، E3 2014 اولین همایش بزرگ گیمینگی بود که این کنسول تازه وارد در آن حضور داشت. سونی دست پر آمده بود و با نمایش کوتاهی از آنچارتد جدید همه طرفدارنش را به وجد آورد. انصافا دیدن دوباره نیتن دریک با آن گرافیک خیره کننده و پرجزئیات حس فوق‌العاده‌ای داشت.

اما سورپرایزهای سونی فقط به آنچارتد ۴ ختم نشد و آن‌ها از بازی جدید و انحصاری فرام سافتور نیز پرده برداشتند: بلادبورن. از حق نگذریم بالادبورن اثری است که پلی‌ استیشن باید به خاطر داشتن آن به خود ببالد. حتی خیلی‌ها اعتقاد دارند بهترین انحصاری پلی استیشن۴ تا به این جای کار همین بلادبورنی است که داریم در موردش حرف می‌زنیم.

با این حال، سونی نمی‌خواست در E3 2014 دست از سورپرایز کردن طرفدارانش بکشد. به همین خاطر کار را با نمایش بازی‌های شخص ثالثی چون Batman: Arkham Knight، متال گیر ۵: فنتوم پین و بازی نه چندان خوب No Man’s Sky ادامه داد تا کسی نتواند به فستیوال خوش رنگ و لعاب ژاپنی‌ها انتقادی وارد کند.

بزرگتر شدن مخاطبین پلی‌ استیشن با PlayStation Now

در CES 2014 دوباره نوبت به این رسید که سونی درباره سرویس استریم Gaikai صحبت کند. این سرویس تازه که حالا با نام PlayStation Now شناخته می‌شد این امکان را در اختیار گیمرها قرار می‌داد تا بازی‌هایی چون The Last of Us و گاد آو وارد اسنشن را بر بستر کلاد استریمینگ تجربه کنند.

PlayStation Experience 2014

۲۰ سالگی برند پلی استیشن نیز خالی از سورپرایز نبود. سونی به مناسبت فرا رسیدن این روز طرفداران پلی استیشن را از سراسر جهان در لاس وگاس آمریکا کنار هم جمع کرد تا آن‌ها را با اخبار جدید و رونمایی‌های تازه‌اش سورپرایز کند.

جدای از تایید شدن انتشار قسمت پنجم بازی‌های یاکوزا و پرسونا در بازار غرب و همچنین معرفی آثاری چون Street Fighter V و Drawn to Death دیوید جفی، این نمایش فوق‌العاده گیم‌پلی Uncharted 4: A Thief’s End بود که توانست نظر همه را در PlayStation Experience به خود جلب کند.

  • انحصاری‌های مهم پلی استیشن ۴ در سال ۲۰۱۵
  • Bloodborne
  • Everybody’s Gone to the Rapture
  • God of War III Remastered
  • MLB 15: The Show
  • The Order: 1886
  • Tearaway Unfolded
  • Uncharted: The Nathan Drake Collection
  • Until Dawn

E3 2015

سال ۲۰۱۵ اما سال رویایی سونی فن‌ها بود. E3 2015 همان چیزی بود که یک طرفدار پر و پا قرص سونی انتظارش را داشت و ژاپنی‌ها باز هم ثابت کردند که می‌توانند همچنان مخاطبین خود را سورپرایز کنند.

در E3 2015 سونی از بازگشت The Last Guardian و Shenmue III خبر داد و در ادامه با معرفی بازسازی قسمت هفتم مجموعه فاینال فانتزی تماشاگران خود را شگفت زده کرد. در کنار این‌ها توانستیم برای اولین بار نگاهی هم به بازی جدید گوریلا گیمز یعنی Horizon Zero Dawn بیندازیم و اطلاعات بیشتری در مورد آن به دست آوریم.

ترد پارتی‌های خوبی هم در جریان این کنفرانس حضور داشتند که از مهمترین‌هایشان شاید بشود از Batman: Arkham Knight، استاروارز بتل فرانت و Assassin’s Creed Syndicate نام برد.

آمادگی سونی برای معرفی کامل پروژه مورفیوس

نوبتی هم که باشد دیگر نوبت پروژه مورفیوس و بیرون آمدن اطلاعات بیشتر در مورد آن بود. در سال ۲۰۱۵ این اتفاق بالاخره رخ داد سونی به صورت رسمی اعلام کرد که نام تجاری این پلتفرم واقعیت مجازی PlayStation VR خواهد بود. حتی سونی پایش را فراتر از انتظارات هم گذاشت اعلام کرد که قصد دارد PlayStation VR را در اوایل سال ۲۰۱۶ عرضه کند. البته این تاریخ عرضه در نهایت به پاییز سال ۲۰۱۶ موکول شد.

PlayStation Experience 2015

همانند سال گذشته سونی تصمیم به برگزاری دوباره همایش PlayStation Experience گرفت. نمایش کوتاهی از گیم پلی Final Fantasy VII Remake، معرفی بازی اکشن Nioh و همچنین نگاه دقیق‌تر به آنچارتد ۴ از جمله سورپرایزهایی بودند که سونی برای این همایش آماده کرده بود. حتی Ratchet & Clank هم در PlayStation Experience 2015 حضور داشت و مشخص شد که حاضرین می‌توانند دموی نسخه بازسازی شده این اثر را در جریان همایش تجربه کنند.

همکاری دوباره هیدئو کوجیما با سونی

سال ۲۰۱۵ از طرفی سال خبرهای کوجیمایی هم بود. تقریبا در آن زمان هر سایت و مجله‌ای که فکرش را بکنید در مورد دعوای پیش آمده میان خالق متالگیر و ناشر آن یعنی کونامی یادداشتی نوشته بودند.

اما این مجادله بزرگ که همه در موردش صحبت می‌کردند تنها یک برنده داشت و آن هم سونی بود. کوجیما از کونامی پس از سال‌های متمادی بیرون آمد و سونی با آغوشی گرم پذیرای ایده‌ جدید این بازی‌ساز خلاق شد؛ ایده‌ای که الان آن را با نام Death Stranding می‌شناسیم.

  • انحصاری‌های مهم پلی استیشن ۴ در سال ۲۰۱۶
  • Alienation
  • Bound
  • Gravity Rush Remastered
  • The Last Guardian
  • Let It Die
  • MLB 16: The Show
  • No Man’s Sky
  • Odin Sphere Leifthrasir
  • Ratchet & Clank
  • Shadow of the Beast
  • Star Ocean: Integrity and Faithlessness
  • Uncharted 4: A Thief’s End

E3 2016

پس از کش و قوس‌های فراوان سونی بالاخره در نمایشگاه E3 2016 از تاریخ عرضه دقیق و قطعی PlayStation VR پرده برداشت. طبق گفته‌های سونی در آن زمان مشخص شد که این پلتفرم واقعیت مجازی با قیمت ۳۹۹ دلاری در تاریخ ۱۳ اکتبر عرضه خواهد شد. این خبر مهمی بود اما تنها برگ‌ برنده سونی برای سال ۲۰۱۶ نبود.

E3 2016 سالی بود که سونی مطرح‌ترین انحصاری‌هایش رو کرد و به صورت رسمی از نسخه جدید God of War و اسپایدرمن اینسومنیاک پرده برداشت. معرفی God of War جدید با ری اکشن خیلی خوبی از طرف حضار رو به رو شد. در لحظه‌ای که کریتوس روی صحنه قدم گذاشت دیدیم که ناگهان همه از دیدن آن مرد خشن دوست داشتنی به وجد آمدند و برای چند ثانیه فضای کنفرانس پر شد از صدای دست و سوت.

اما کریتوس تنها سورپرایز کنفرانس سونی نبود و صاحب برند پلی‌استشن از بازی آخرالزمانی Days Gone نیز پرده برداشت که بگوید برای سال‌های آینده انحصاری کم ندارد. فضای کنفرانس داشت ذره ذره با نمایش بازی‌هایی چون ریمستر سه گانه Crash Bandicoot و Resident Evil VII: biohazard آن تب و تاب را از دست می‌داد که نمایش فوق‌العاده Death Stranding دوباره شور و هیجان را به صحنه E3 باز گرداند.

پیدایش میان نسلی‌ها

در اوایل سال ۲۰۱۶ شایعات بسیاری به گوش می‌رسید که می‌گفتند سونی دارد روی یک سخت افزار تازه با اسم رمز نئو کار می‌کند. این شایعات زمزمه‌های تولید کنسول‌های میان نسلی را بر سر زبان‌ها انداخت و در نهایت فهمیدیم که شایعات منتشر شده چندان خالی از اعتبار هم نبودند. در سپتامبر همان سال بود که سونی رسما از کنسول میان نسلی خود با نام PS4 Pro و نسخه کوچک‌تر پلی استیشن ۴ یعنی PS4 Slim پرده برداشت و از ویژگی‌های تازه این کنسول‌ها گفت.

حتی قیمت و تاریخ عرضه این کنسول‌ها نیز در مراسم رونمایی PS4 Pro مشخص شد. سونی در آن زمان اعلام کرد که نسخه جمع و جورتر پلی استیشن در همان ماه سپتامبر با قیمت ۲۹۹ دلاری عرضه خواهد شد. در حالی که تاریخ عرضه بزرگترین برادر پلی استیشن ۴ که از طرفی قدرت پردازشی بیشتری هم داشت و قادر به ارائه خروجی 4K بود به ماه نوامبر موکول شد. اما نکته جالب در مورد PS4 Pro قیمت ۳۹۹ دلاریش بود که در آن زمان برای کسانی که تلویزیون 4K داشتند و تازه می‌خواستند یک کنسول بازی به خانه ببرند منطقی به نظر می‌رسید.

PlayStation Experience 2016

شاید هیچکس فکرش را هم نمی‌کرد که سومین PlayStation Experience خاطره‌انگیرترین آن باشد. هنوز آماده نبودیم و نمی‌دانستیم چه اتفاقی قرار است رخ دهد که در آن همایش یک لحظه تاریخی برای طرفداران پلی استیشن اتفاق افتاد و قسمت دوم Last of Us با یک تریلر سینماتیک بی‌نظیر معرفی شد.

همه در آن سال فکر می‌کردند که سر ناتی داگ با اسپین آف Uncharted: The Lost Legacy گرم است و اغلب بعید می‌دانستند که به این زودی‌ها خبری از Last of Us Part II به گوش برسد. اما این اتفاقی بود که در نهایت افتاد و برای روزها Last of Us Part II تبدیل به سوژه‌ای شد که گیمرها بعد از سلام گفتن به یک دیگر در موردش حرف می‌زدند.

در کنار Last of Us Part II سونی نمای دیگری هم از بازی مورد انتظار Horizon Zero Dawn به ما نشان داد و در کنار آن شاهد معرفی Knack 2 و ریمسرهای پاتاپون و لوکوروکو هم بودیم.

  • انحصاری‌های مهم پلی استیشن ۴ در سال ۲۰۱۷
  • Danganronpa V3: Killing Harmony
  • Digimon World: Next Order
  • Drawn to Death
  • Everybody’s Golf
  • Gran Turismo Sport
  • Gravity Rush 2
  • Hidden Agenda
  • Horizon Zero Dawn
  • Kingdom Hearts HD 2.8 Final Chapter Prologue
  • Knack 2
  • LocoRoco Remastered
  • LocoRoco 2 Remastered
  • Matterfall
  • MLB The Show 17
  • Nioh
  • PaRappa the Rapper Remastered
  • Patapon Remastered
  • Persona 5
  • Uncharted: The Lost Legacy
  • Yakuza 0
  • Yakuza Kiwami

E3 2017

با معرفی کنسول‌های میان نسلی دیگر نوبت به این رسیده بود که سونی به فکر معرفی و نمایش یک سری بازی جدید برای E3 2017 بیفتد. این اتفاق نیز کم و بیش رخ داد و توانستیم بالاخره در جریان همایش E3 2017 نگاه دقیق‌تری به گیم‌پلی مسحور کننده اسپایدرمن اینسومنیاک بیندازیم.

این اتفاق برای بازی Days Gone هم تکرار شد و سونی با نمایشی حساب شده جوانب دنیای آخر الزمانی بازی را به ما نشان داد. اما مهمترین اتفاق این رویداد بی شک معرفی نسخه بازسازی شده  Shadow of the Colossus بود که در عین غیر منتظره بودن همه را شگفت زده کرد.

PlayStation Experience 2017

از PlayStation Experience سال گذشته به خوبی معلوم بود که سونی دیگر قرار نیست برای این همایش خودش را به آب و آتش بزند. چیزی که همه در موردش هنوز شک داشتند با برگزاری PlayStation Experience 2017 مهر تایید خورد و مشخص شد که واقعا سونی دیگر تمایلی به اجرای نمایش‌های بزرگ در PSX ندارد و سعی می‌کند تا جای ممکن آن را کوچک برگزار کند.

تنها اخبار نسبتا مهمی که از PlayStation Experience 2017 بیرون آمد، معرفی عنوان Dreams و ریمستر بازی کلاسیک MediEvil بود. در کل شنیدن چنین خبرهایی در نگاه اول جالب به نظر می‌رسد اما کافی نه. این خبرها زمانی هیجان انگیز هستند که شما پیش از بیرون آمدنشان چند معرفی و نمایش فوق‌العاده دیده باشید. اما در PlayStation Experience 2017 خبری از این حرف‌ها نبود و اگر خوب دقت می‌کردید می‌توانستید زمزمه‌هایی که موضوعشان پایان نسل هشتم کنسول‌ها بودند را از گوشه و کنار بشنوید.

  • انحصاری‌های مهم پلی استیشن ۴ در سال ۲۰۱۸
  • Bravo Team
  • Detroit: Become Human
  • Firewall: Zero Hour
  • God of War
  • The Inpatient
  • Marvel’s Spider-Man
  • Moss
  • Shadow of the Colossus
  • Tetris Effect
  • Yakuza 6: The Song of Life
  • Yakuza Kiwami 2

E3 2018

با اینکه PlayStation Experience 2017 در جلب رضایت طرفداران عملکرد چندان موفقی نداشت اما سونی همه تلاشش را کرده بود که با دست پر روی صحنه E3 2018 ظاهر شود. کنفرانس سونی با نمایش فک برانداز و استثنایی The Last of Us Part II شروع شد و همه انتظار داشتند که سونی تا آخرین ثانیه همین کیفیت را حفظ کند.

متاسفانه این اتفاق رخ نداد و مابقی کنفرانس سونی تقریبا رویداد متوسطی بود که در آن بازی‌های بزرگ به نمایش در می‌آمدند. از میان این بازی‌ها Ghost of Tsushima عملکرد قابل قبول و نمایشی خیره کننده داشت و می‌توان از آن به عنوان یکی از بازی‌های مهم سال‌های آینده پلی استیشن یاد کرد.

اما این اتفاق به هیچ وجه برای Death Stranding رخ نداد و اکثرا بر این باور بودند که کوجیما هنوز چیزی برای ارائه اثر جدیدش در دست ندارد. با این حال، کنفرانس سونی با سورپرایزهای مهمی چون معرفی بازسازی رزیدنت اویل ۲ و قسمت دوم Nioh 2 به پایان رسید که باز باید به خاطر وجود آن‌ها در کنداکتور کنفرانس از سونی متشکر بود.

اعجاز فورتنایت و اضافه شدن قابلیت تغییر نام کاربری

با انتشار فورتنایت برای نینتندو سوییچ و فراهم شدن امکان بازی کردن آن به صورت کراس پلی میان کنسول تازه نینتندو و ایکس باکس وان، سیل درخواست‌ها به سمت سونی برای اضافه کردن حالت کراس پلی به پلی استیشن ۴ سرازیر شد. اما سونی چندان تمایلی به انجام این کار نداشت و هر وقت که صحبت از آن می‌شد به شکل زیرکانه‌ای از زیر بار اضافه کردن کراس پلی شانه خالی می‌کرد.

با این حال، در نهایت این کاربران بودند که پیروز میدان شدند و سونی در ماه سپتامبر ۲۰۱۸ آخر مجبور شد به کراس پلی فورتنایت تن دهد. البته اینطور که به نظر می‌رسد احتمالا به زودی درهای کراس پلی برای دیگر بازی‌های آنلاین نیز باز خواهد شد و کاربران پلی استیشن دیگر می‌توانند به راحتی با صاحبین کنسول‌های دیگر نیز بازی کنند.

در گیر و دار فورتنایت و کراس پلی بودیم که یک دفعه خبر اضافه شدن قابلیت تغییر نام کاربری PSN از راه رسید. این خبر مهمی بود؛ خصوصا برای کسانی که سال‌ها از نام کاربری عجیب خود اظهار پشیمانی می‌کردند. اما به هر حال این قابلیت در حال اضافه شدن به PSN است و اینطور که از اخبار مربوط به آن پیداست، سال بعد کاربران پلی استیشن قادر به تغییر نام حساب‌های کاربریشان خواهند بود.

پلی استیشن ۴ در سال ۲۰۱۹ و فراتر از آن

با اینکه پلی استیشن ۴ آخرین سال‌هایش را سپری می‌کند اما این را می‌دانیم که هنوز کار سونی با این کنسول دوست داشتنی به طور کامل تمام نشده. حداقل این را می‌دانیم که باید در سال ۲۰۱۹ منتظر دو بازی Days Gone و Dreams مدیا مولکول باشیم. جدای از این‌ها Ghost of Tsushima و بازی مورد انتظار The Last of Us Part II نیز هنوز تاریخ انتشار دقیقی دریافت نکرده‌اند اما این را می‌دانیم که در صورت بین نسلی شدنشان هم می‌توانیم آن‌ها را روی پلی استیشن ۴ تجربه کنیم.

تازه هنوز مشخص نیست که Death Stranding کی و دقیقا در چه زمانی برای این کنسول دوست داشتی عرضه می‌شود. حداقل این امید را داریم که در جریان ویدیو گیم اواردز امسال بالاخره تاریخ انتشار ساخته جدید کوجیما مشخص شود و کمی بیشتر از بازی اطلاعات به دست آوریم. با تمام این اوصاف اما دیگر باید آرام آرام خودمان را برای خداحافظی با این کنسول دوست داشتنی آماده کنیم.

پلی استیشن ۴ به معنای واقعی کلمه کنسول خوب و خاطره انگیزی بود و توانست در طی این ۵ سال ما را با عناوین با کیفیتش سرگرم کند. فارغ از اینکه چه کنسولی در خانه‌‌هایمان داریم باید اعتراف کنیم که پلی استیشن ۴ حکمران بلامنازع نسل هشتم بود و مایکروسافت حتی در بهترین شرایط هم نتوانست عملکردی مشابه با عملکرد سونی ارائه دهد. البته هنوز پلی استیشن ۴ به پایان راهش نرسیده اما امیدواریم که سونی در این سال‌های آخر نیز قدم‌های محکمی برای کنسول محبوبش بردارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (8 مورد)
  • M.freakinggeek
    M.freakinggeek | ۵ آذر ۱۳۹۷

    دقیقا این نوشته مخلوطی از اطلاعات درست و نادرست هستش یک این که اشاره به قیمت بالای پی اس 3 میشه که اگه کسی اون نسل و نسل قبلش تجربه کرده باشه و اون دوران واقعا لمس کرده باشه میدونه که این بالا بودن قیمت بر عکس ایکس باکس وان منطقی بود یک نوع سخت افزار بالاتر پی اس 3 به همراه تکنولوژی های مختلف از دسته گرفته تا بلوری تا هارد به صورت پیش فرض و ... قیمت کامل منطقی میکرد چون حداقل نیاز برای ایکس باکس 360 هم مموری بود که باز باید براش هزینه میشد یعنی شما اگه ارزان ترین مدل ایکس باکس تهیه میکردین باز نیاز به هزینه برای مموری یا هارد داشتین مشکل اولیه سونی قیمت گذاری نبود بلکه مشکل ایجاد بازار سیاه و عدم تامین بازار بود که به مشکل خورد و حتی کنسول اوایل تا 1000 دلار هم رسید هر چه گذشت عنوان های انحصاری از دست داد چون تامین نامناسب بازار و از اون طرف موفقیت فروش ایکس باکس 360 با این که تا نیمه عمرش با مشکل مادربرد دست پنجه نرم میکرد باعث افت فروش سونی شد ولی عرضه پشت سر هم و تدریجی انحصاری های خوب سونی توی نسل قبل و حل شدن مشکل تامین و ارزان سازی پروسه ساخت باعث شد سونی با یک سال دیر تر باز هم در اخر نسل هم عنوان های بهتری اون زمان داشته باشه ( که با شاهکاری مثل لست او اس تموم بشه ) هم از نظر فروش کل با زمان کمتر در حد ایکس باکس بفروشه

  • naser gh
    naser gh | ۳۰ آبان ۱۳۹۷

    خوش بحال گیمرها بخدا حسودیم شد. ممنون از مطب طولانی ولی با ارزشتون واقعا حال داد طوری غرق خوندن نوشته ها بودم که انگار منم تو اون کنفرانسا بودم

  • محمد کریمی
    محمد کریمی | ۳۰ آبان ۱۳۹۷

    به‌نظرم اوایل نسل سونی خیلی خوش شانس و کمی بد شانس بود. خوش‌ شانس از اون لحاظ که اشتباهات مایکروسافت خودش به یک برگ برنده برای پلی استیشن 4 تبدیل شد و در حالی که سونی تا یکی دو سال اول انحصاری بزرگی نداشت (با وجود اینکه ادعا کرده بودند بزرگترین لانچ تاریخ پلی استیشن 4 رو خواهند داشت) ولی به‌خاطر سیاست‌های عجیب و غریب مایکروسافت تونست این نقطه ضعف را با رفتارهای کاربرپسندانه‌ترش تا حدی بپوشنه و خودش رو بالا بکشه.

    اما بد شانس به خاطر بازی‌هایی بود که در دو سال اول عرضه کردند. اگر The Order 1886 همان عنوانی بود که از Ready at Dawn انتظار داشتیم، درایو کلاب به لانچ می‌رسید و همان کیفیتی را داشت که بعد از آپدیت‌ها تونست بهش دست پیدا کنه و پروژه عظیم و 100 میلیون دلاری سانتامونیکا کنسل نمی‌شد یا حتی کیلزون شدو فال جای یک اثر صرفا جا پرکن به اندازه کافی وقت گذاشته می‌شد روش (اگر اشتباه نکنم تمرکز اصلی تیمشون اون موقع روی هورایزن بود و تیم کوچیکی داشتن شدو فال رو می‌ساختن) سونی خیلی بهتر از اینا می‌تونست نسل رو شروع کنه و جای اینکه از 2015 کم کم با بازی‌هاش استارت بزنه، از همون اول شروع بهتری با انحصاری‌هاش داشته.

    به‌نظرم نسل هشتم تازه از 2015 شروع شد و تو این مدت همونطور که خود نیما هم گفت، عملکرد خوبی داشتن. هر چند تو سبک ریسینگ و شوتر اول شخص (حالا این یکی رو به خاطر شلوغی بازی‌های شوتر میشه نادیده گرفت ولی در ریسینگ واقعا ضعیفن و کمبودش کاملا حس میشه) عملکرد بدی داشتن. ممنون از مقالت نیما، خسته نباشی

    • نیما فرشین
      نیما فرشین | ۳۰ آبان ۱۳۹۷

      دقیقا یکی از شانس‌هایی که سونی آورد همین عملکرد ضعیف مایکروسافت بود. انصافا ایکس باکس تو این نسل هیچ حرفی برای گفتن نداشت.

  • محمد امین بهتوئی
    محمد امین بهتوئی | ۳۰ آبان ۱۳۹۷

    استفاده درست از منابع، سیاست های درست، زمان بندی مناسب و... همه و همه دلایل موفقیت سونی تو این سال ها بودن.
    چیزی که مایکروسافت تو این نسل به هیچ وجه نداشت و به همین راحتی بازنده رقابت با سونی شد...
    ممنون از مطلب پرمحتوات نیما!

    • نیما فرشین
      نیما فرشین | ۳۰ آبان ۱۳۹۷

      بهترین حرکت سونی توی این نسل همین برنامه ریزی حساب شدش بود.

  • سید سینا مصطفوی
    سید سینا مصطفوی | ۳۰ آبان ۱۳۹۷

    ممنون از مطلب خوبت نیما

    به نظرم یکی از عوامل موفقیت سونی تو نسل هشتم تصمیم گیری درست در زمان لانچ کنسول بود و بازی رو خیلی طوفانی شروع کرد. و بعد در طول این پنج سال با پشتیبانی فوق‌العاده و یه دو جین بازی های انحصاری درجه یک رقابت رو برای مایکروسافت غیر ممکن کرد.

    حالا هم با این که داریم به اواخر عمر PS4 نزدیک میشیم سونی با چند تا انحصاری خیلی قوی هنوز داره بهترین حمایت رو انجام میده. کار کردن با بزرگان صنعت مثل کوجیما و ساخت یه عنوان پرطرفدار مثل اسپایدرمن دلایل دیگه ای هستن که نشون میده مدیرهای بخش سرگرمی سونی تا چه حد کارشون رو خوب انجام دادن. فکر می کنم نباید فراموش کنیم که موفقیت PS4 در زمانی رخ داد که کاز هیرای که خودش قبلا مسئول بخش پلی استیشن بود، مدیر عامل سونی شد.

    • نیما فرشین
      نیما فرشین | ۳۰ آبان ۱۳۹۷

      آره سینا کاملا باهات موافقم. انصافا سونی این نسل کارش عالی بود. امیدوارم این سال‌های آخرم همینجوری ادامه بده و بیخیال کنسولش نشه.

مطالب پیشنهادی