ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

بررسی مرسدس بنز E300 مدل 2017؛ ستاره ای که در آسمان ایران رویت نشد

شرکت مرسدس بنز با سابقه بسیار طولانی در کشور ما امروزه به کلی به حاشیه رفته است و چه در زمینه خودروهای سنگین و سبک هیچ جایگاهی در بازار خودرویی امروز ما ندارد. آلمان ها ...

پویا بهرامی
نوشته شده توسط پویا بهرامی | ۲ آذر ۱۳۹۷ | ۲۱:۰۰

شرکت مرسدس بنز با سابقه بسیار طولانی در کشور ما امروزه به کلی به حاشیه رفته است و چه در زمینه خودروهای سنگین و سبک هیچ جایگاهی در بازار خودرویی امروز ما ندارد. آلمان ها که با تولید اتوبوس به نوعی آغازگر صنعت خودروسازی در کشور ما بودند و پس از هشدار های فراوان آن ها مبنی بر راه رسم تولید خودرو به طرف های ایرانی امروزه صنعت خودروسازی هر دو کشور مسیری کاملا متفاوت را در پیش گرفته اند. به گونه ای که همچنان اتوبوس ها و کامیون های بنز نشان با عمری بیش از نیم قرن بخش اعظمی از بار حمل و نقل در کشور ما را به دوش می کشند.

مرسدس بنز E300

در هر صورت با آغاز دهه 80 شمسی و مونتاژ مرسدس بنز E کلاس کور سوی امیدی به حضور مجدد مرسدس بنز در ایران بود که با آغاز تحریم های بین المللی نتیجه تمامی تلاش ها به سرانجام مطلوبی نرسید. شرکت ستاره ایران به عنوان متولی و وارد کننده خودروهای مرسدس بنز پس از سال ها غیبت به دنبال این است که دوباره محصولات این برند را به بازار خودرو تزریق کند اما حال به آشوبی به نام واردات خودرو و تعرفه های بی معنی بر خورده است. در هر صورت با توجه به وضعیت موجود پیش بینی آینده کاری دشوار و محال به نظر می رسد اما در ادامه به تست و بررسی مرسدس بنز E300 مدل 2017 خواهیم پرداخت که به صورت گذر موقت چندی پیش در تهران تردد می کرد.

تاریخچه ای به قدمت خودروسازی در جهان

مرسدس بنز E کلاس از دهه 40 میلادی توسط مرسدس بنز با نام های دیگری عرضه شده و در دوران مدرن و نام گذاری جدید محصولات مرسدس بنز به صورت حرفی E کلاس خطاب شده است. در واقع E کلاس متشکل از 10 نسل مختلف است و E کلاس با این نام و نشان و شکل امروزی 40 سالگی خود را جشن گرفته است. در واقع 6 نسل از 10 نسل این خودرو تحت نام E کلاس با کد اتاق W123 ،W124 ،W210 ،W211 ،W212 و نسل آخر آن که اتاق مد نظر ما است با کد W213 خوانده می شود.
مرسدس بنز E300

بسیاری از منتقدین اعتقاد دارند که E کلاس تنها یک خودرو بزرگ تر از C کلاس و کوچک تر از S کلاس است و به همین دلیل چالش های بسیار بیشتری را در طول تاریخ به خود دیده است اما در هر صورت هرچه بگوییم با یک مرسدس بنز طرف هستیم.
امروزه مرسدس بنز این مدل را تحت اتاق های سدان، کوپه، کانورتیبل و استیشن عرضه می کند.


ابعاد مدل سدان به ترتیب فاصله محوری، طول، عرض و پهنا معادل (2.939،4.923،1.852،1.468 میلی متر) است. وزن خودرو نیز در مدل پایه 1605 kg است که در نسخه مورد تست که به موتور 4 سیلندر مجهز است بسته به امکانات به 1700 kg هم می رسد.

خط تولید E کلاس در کشورهای مختلفی از جمله آلمان، چین، اندونزی، مالزی و تایلند قرار دارد. در روزگار نه چندان دوری E کلاس در مدل E200 همانطور که پیشتر گفتیم در کشور ما نیز مونتاژ می شد.

مرسدس بنز E300

قیمت و سطح تجهیزات مرسدس بنز E300

مرسدس بنز E300 در بازارهای مختلف با توجه به میزان تعرفه و سطح رقابت و تجهیزات قیمت های مختلفی دارد. برای مثال در بازار آمریکا نسخه 4MATIC (چهارچرخ متحرک) مرسدس بنز E300 در حدود 55 هزار دلار قیمت دارد و بسته به سطح تجهیزات قیمت آن فراتر نیز می رود.

در کشور استرالیا مرسدس بنز E300 در حدود 86 هزار دلار قیمت خورده است و در بازار امارات نیز 264 هزار درهم قیمت دارد.

مرسدس بنز E300

در بخش تجهیزات این مرسدس بنز به 13 اسپیکر 3d ساخت شرکت Burmeister مجهز شده است. برای این که آرم کلاسیک بنز بر روی کاپوت خودرو قرار بگیرد باید پکیج اختصاصی به ارزش بیش از 1000 دلار را سفارش دهید. مرسدس بیش از 64 طیف رنگی مختلف را برای نوار های کار شده در داخل اتاق را به شما عرضه می کند. سقف شیشه ای پانورمیک، هدآپ دیسپلی و انبوهی از امکانات رفاهی و ایمنی که نیازمند به نوشتاری جداگانه است در این خودرو قرار داده شده است.

با معرفی این نسل مرسدس بنز سطح جدیدی از فن آوری رانندگی خودران خود را عرضه کرد. این سیستم می تواند به مدت 60 ثانیه خودرو را به صورت کامل کنترل کند و پس از آن با اخطاری مبنی بر گرفتن دوباره فرمان مواجه خواهید شد. گرچه این سیستم خود به تنهایی یک آپشن 10 هزار دلاری است و به خوبی بهای بالای فن آوری های جدید را به ما نشان می دهد.

طراحی داخل اتاق یادآور برادر بزرگ تر E کلاس

مرسدس بنز E300

پس از عرضه آخرین نسل از S کلاس و زبان جدید طراحی داخلی و خارجی مرسدس بنز شاهد این امر هستیم که شباهت های ظاهری فراوانی بین این دو جریان دارد. این امر در داخل اتاق حتی بیشتر هم حس می شود. به گونه ای که صفحه نمایش پشت آمپری و صفحه نمایش مرکزی کنسول که سایز آن معادل  12.3 اینچ است به خوبی گواه این امر است. خروجی تهویه مطبوع دایروی شکل 4 گانه در زیر این صفحه نمایش و تریم چوبی با کیفیت شما را وارد دنیای دیگری می کند و اختلاف محصولات مرسدس بنز با دیگر خودروهای حاضر در بازار حس می شود.

جایگاه ساعت آنالوگ که دقیقا در وسط داشبورد قرار گرفته است چندان جالب نیست و شاید هیچ وقت برای چک کردن ساعت حتی به آن توجه نکنید. سیستم Comand مرسدس بنز که وظیفه اطلاع رسانی و سرگرمی را دارد و به بخش های مختلفی همچون: sat-nav، تنظیمات بخش های مختلف خودرو، اتصال به موبایل و همینطور تاچ پد مجزا تمامی نیازهای شما را بر طرف خواهد کرد.

در مدل مورد بررسی قرار گرفته پشت آمپر از نوع آنالوگ بود که سرعت را بر حسب مایل نشان می داد و نسخه متفاوتی از حالت تمام دیجیتال است. فضای داخل اتاق هم مناسب ارزیابی می شود گرچه تونل میل گاردان کمی بزرگ است و ممکن است سرنشین وسط صندلی عقب تجربه راحتی از سواری با این خودرو نداشته باشد. فضای صندوق عقب هم معادل 540 لیتر است.

مرسدس بنز E300

قوای محرکه مرسدس بنز E300: استفاده از موتور 4 سیلندر به جای 6 سیلندر

مرسدس در مدل جدید مرسدس بنز E300 از موتور 4 سیلندر خطی توربو به جای موتور V-6 استفاده کرده است. این موتور توانایی تولید 241 اسب بخار قدرت در حداکثر دور 5500 rpm و حداکثر گشتاور 370 نیوتن متر در دور 1300 rpm را دارا است. حجم این موتور دقیقا 1991 cc است و جعبه دنده 9 سرعته مرسدس بنز تمامی این قدرت را به چرخ های عقبی ارسال می کند. در مدل 4MATIC قدرت به هر چهارچرخ ارسال می شود. مرسدس ادعا می کند که این موتور در هر 100 کیلومتر به صورت ترکیبی نیازمند 7.1 لیتر بنزین است. چرخ های 19 اینچی AMG نشان مرسدس بنز نیز به صورت استاندارد عرضه می شوند.

مرسدس بنز E300

تجربه رانندگی با مرسدس بنز E300

مرسدس بنز سعی کرده تا وجهیت خاصی به E کلاس ببخشید به گونه ای که این اتاق بتواند در هر دو نقش برادران بزرگ تر و کوچک تر خود ظاهر شود. به طور مثال در جاده ها سواری این خودرو لخت و بی دغدغه به نظر می رسد. گرمکن صندلی ها و چراغ های LED تطبیق پذیر می تواند حس و حال متفاوتی در رانندگی های طولانی مدت به شما ببخشند. تعلیق بادی خودرو به صورت پیش فرض بر روی حالت Comfort قرار دارد و ممکن است در این حالت شناور بودن بیش از حد بدنه کمی آزار دهنده به نظر برسد. با قرار دادن خودرو در حالت اسپرت اوضاع بهتر می شود اما با توجه به وزن خودرو نمی توان انتظار عکس العمل استثنایی به خصوص در جاده های پر پیچ و خم کوهستانی را از آن داشت.
مرسدس بنز E300

در واقع این موتور بیشتر مناسب اتاق کوچک تر مرسدس بنز یعنی C300 است که با وزن کمتر و ابعاد کوچک تر تند و فرز تر از E300 ظاهر می شود. جعبه دنده 9 سرعته G-Tronic نیز رفتاری نرم و آرام دارد و خبری از عکس العمل های سریع در آن دیده نمی شود. از این نظر مرسدس مدل E43 AMG را عرضه می کند که با قابلیت های اسپرتی بیشتر می تواند گزینه بسیار مناسب تری برای این دست از مقاصد به شمار رود. در واقع یک مکث کوتاه در آغاز شتاب گیری و تخته کردن پدال گاز حس می شود و موتور برای رسیدن به دور مطلوب نیازمند زمان بیشتری است.

فرمان خودرو نیز حس پاسخگویی بسیار خوبی را به راننده می دهد و وزن مناسب آن می تواند رانندگی لذت بخش تری با توجه به ارتقا هندلینگ خودرو به نسبت نسل قبلی به راننده تقدیم کند. گرچه به صورت کلی فرمان خودرو سبک ارزیابی می شود.

سامانه خودکار start/stop نیز به سرعت وارد مدار می شود و در زمان های مناسب موتور خودرو را خاموش می کند و دوباره به سرعت آن را روش می کند. دید رو به بیرون نیز در بهترین حالت خود قرار دارد.

شاید بزرگ ترین مشکل مرسدس بنز E300 در این باشد که نمی تواند یک نقش دو وجهی را بازی کند و نه به راحتی S کلاس است و نه به اندازه C کلاس اسپرت است که این مورد در مدل های قوی تر می تواند جبران شود.

جمع بندی

در پایان مرسدس بنز و متولی آن در ایران یعنی شرکت ستاره ایران قرار است در اواسط اسفند ماه قراردادی مبنی بر عرضه مجدد خودروهای مرسدس بنز همچون مدل CLA که بهای پایه زیر 40 هزار دلار دارد را در ایران آغاز کند. همچنین احتمالا سطح جدید همکاری ها با شرکت ایران خودرو در غالب جوینت ونچر خواهد بو و چه در محصولات سبک و سنگین شاهد بازگشت مرسدس بنز به ایران باشیم.

گرچه قرار بود پای E کلاس دوباره به بازار باز شود و ستاره ایران حتی نسخه ای از آن را در نمایشگاه خودروی تهران به نمایش گذاشت اما با توجه به قوانین فعلی واردات مبنی بر ممنوع بودن خودروهای لوکس بالای 40 هزار دلار فعلا عرضه این اتاق منتفی به نظر می رسد. رقیب اصلی این خودرو یعنی بی ام و سری 5 نیز در نسل جدید مدت کوتاهی توسط پرشیا خودرو عرضه شد اما با توجه به قوانین فعلی مدل ها عرضه شده امروزه قیمت های نجومی پیدا کرده اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی