ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

تحقق دولت الکترونیک نیاز به هزار میلیارد تومان بودجه دارد

«امیر ناظمی» رییس سازمان فناوری اطلاعات در دیدار رییس مجلس از پروژه دولت الکترونیک از «علی لاریجانی» خواست که مبلغ ۱۰ هزار میلیارد ریال از محل اعتبارات این وزارتخانه را به ایجاد هماهنگی فنی و اجرایی ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۵ آذر ۱۳۹۷ | ۱۵:۱۱

«امیر ناظمی» رییس سازمان فناوری اطلاعات در دیدار رییس مجلس از پروژه دولت الکترونیک از «علی لاریجانی» خواست که مبلغ ۱۰ هزار میلیارد ریال از محل اعتبارات این وزارتخانه را به ایجاد هماهنگی فنی و اجرایی برای توسعه یکپارچه دولت هوشمند تخصیص دهد.

رییس سازمان فناوری اطلاعات در این بازدید خواستار این شد که هزینه‌های دولت الکترونیک در جایی جز مرکز ملی تبادل اطلاعات صرف نشود و دیگر دستگاه‌ها به طور مستقل سامانه‌هایی را راه‌اندازی نکنند چرا که این موارد تحقق یکپارچه شدن دولت الکترونیک را تعویق می‌اندازد:

«این موضوع به منزله تضییع وجوه به اموال دولتی موضوع ماده ۵۹۸ قانون مجازات اسلامی محسوب شده و با مرتکبین این اعمال نیز بر اساس قانون برخورد شود.»

تحقق دولت الکترونیک

به گفته ناظمی تمام دستگاه‌های دولتی تابع مقررات دولت الکترونیک نیستند و او از از لاریجانی درخواست کرد که برای حل و فصل شدن این موضوع، مجلس به این ماجرا ورود پیدا کند:

«همچنین درخواست می شود کلیه دستگاه ها به منظور ارسال مکاتبات، اطلاع رسانی به شهروندان و ارائه قبوض و رسیدهای پرداخت، صدور رسیدهای الکترونیکی پرداخت و همچنین ارتباط با شهروندان موظف شوند تنها از طریق کارپوشه ملی ایرانیان و دولت همراه اقدام کنند. بر این اساس هرگونه ارتباط با شهروندان به شیوه خارج از کانال های تعریف شده نقض حریم خصوصی شهروندان تلقی شود.»

ناظمی ضمن اشاره به هزینه ده هزار میلیارد ریالی برای تحقق دولت الکترونیک اعلام کرد که بهتر است ۲۰ درصد این اعتبارات به صورت ردیف‌های خارج از شمول قانون محاسبات منظور شود.

تحقق دولت الکترونیک

واکنش رییس مجلس در برابر این خواسته‌ها تاحدی مثبت بود و او تاکید کرد که همه دستگاه‌ها و سازمان ملزم اتصال به دولت الکترونیک هستند. لاریجانی نتیجه بازدید خود را نیز چنین ارزیبای کرد: «برمبنای بازدید صورت گرفته مشخص شد گام های اولیه زیرساختی برای دولت الکترونیک برداشته شده است اما مواردی وجود دارد که باید هرچه سریعتر رفع شود  و این امری ضروری است.»

رییس مجلس شورای اسلامی دولت الکترونیک را خدمات دهی به تمامی قواها دانست و یک حکومت هوشمند را برای آینده دولت الکترونیک متصور شد. او حکومت هوشمند را دسترسی آزاد اطلاعات برای مردم و آسان سازی دریافت خدمات تعریف کرد و از وزارت ارتباطات خواست برای رسیدن به این موضوع در صورت نیاز قانون روشن‌تری نوشته شود:

«وزارت ارتباطات، پیشنهاد خود را در شورای هماهنگی سران قوا ارائه دهد تا نحوه همکاری برای دستیابی به این هدف به تمام دستگاه ها ابلاغ شود. تاکنون یک دهم از 2500 دستگاهی که باید به دولت الکترونیک وصل شوند به این سامانه راه یافته‌اند و باید مشکلات بقیه در اسرع وقت حل شود.»

تحقق دولت الکترونیک

لاریجانی یکی از راه‌های ترغیب دستگاه‌ها برای متصل شدن به دولت الکترونیک را موضوع تشویق و تنیبه دانست و تاکید کرد که باید از مکانیزم‌های قانونی برای تحقق این امر استفاده شود. او خبر داد که مجلس پیگیر سازمان‌هایی که به هر دلیلی به دولت الکترونیک وصل نشده‌اند خواهد بود. در این نشست همچنین به لزوم برگزاری انتخابات الکترونیکی با توجه به زیرساخت‌های موجود اشاره شد و رییس مجلس در این باره گفت:

«شورای نگهبان باید از این موضوع استقبال کند چرا که انتخابات الکترونیکی، سلامت انتخابات و تسهیل حضور مردم را تضمین می کند. در این زمینه اگر لازم باشد جلسه می گذاریم تا دقت نظر شورای نگهبان را برای اجرایی شدن انتخابات الکترونیکی در کشور داشته باشیم. همچنین وزارت ارتباطات باید برای این که این اطمینان حاصل شود، کمک های لازم را ارائه دهد.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • samancent
    samancent | ۵ آذر ۱۳۹۷

    دقیقا ... توام ورداری ببری همه ی پولارو ...

مطالب پیشنهادی