ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

قانون گذاری در حوزه فناوری ایران
تکنولوژی

سازمان نصر: قانونگذاری در کشور سرعت لازم را در برابر پیشرفت فناوری نداشته است

«محمد باقر اثنی عشری» رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران ضمن تایید موضوع نقص قوانین حاکم در کشور پیرامون تجارت الکترونیک و فضای اینترنت و مسائلی از این قبیل، اظهار دارد که این سازمان به ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۶ آذر ۱۳۹۷ | ۱۶:۲۰

«محمد باقر اثنی عشری» رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران ضمن تایید موضوع نقص قوانین حاکم در کشور پیرامون تجارت الکترونیک و فضای اینترنت و مسائلی از این قبیل، اظهار دارد که این سازمان به همراه وزارت ارتباطات و مرکز ملی فضای مجازی در تلاش هستند تا پیش‌نویس قوانین جدیدی را به مجلس ارائه کنند. او معتقد است که قانوگذاری در کشور نتوانسته با سرعت تحول فناوری همگام شود و این موضوع را یک مشکل جهانی می‌داند که در ایران هم وجود دارد.

اثنی عشری باور دارد که ده سال پیش اصلا چیزی به نام کسب‌وکارهای اینترنتی در مقیاس فعلی وجود نداشته و دنیا یکباره با رشد سریع و موج ناگهانی این نوع کسب‌وکارها روبرو شده است. در ایران نیز شاهد چین مشکلی بودیم و هستیم و نقص‌های قانونی گریبانگیر فعالان زیادی در اکوسیستم شده است. رییس سازمان نصر کشور معتقد است که هنوز بسیاری از سئوالات پاسخ شفافی ندارد و به عنوان مثال هنوز مشخص نیست که تاکسی‌های اینترنتی باید زیر نظر شهرداری باشند و یا تحت نظر جای دیگری هستند:

«مساله حریم خصوصی کاربران هم دقیقا حد و مرزی برایش مشخص نشده و از همه اینها مهمتر برای دیتاهایی که روزانه تولید می‌شود هنوز هیچ تعیین و تکلیفی صورت نگرفته است. ما در طول شبانه روز میلیون‌ها داده تولید می‌کنیم و فرضا دوربین‌های ترافیک و مدار بسته که ساعت‌ها ویدئو ضبط می‌کنند، می‌توانند در برخی کسب‌وکارها به کار بیایند اما هنوز معین نشده که تا چه حد و چه افرادی می‌توانند از آنها بهره ببرند.»

اثنی عشری کسب‌وکارهای خانگی مبتنی بر بستر اینترنت را دیگر موضوعی می‌داند که همچنان با نقص قوانین روبرو هستند و به طور شفاف برای وضعیت بیمه و اشتغال و مالیات افراد مشغول در این نوع کسب و کارها قانونی وضع نشده است. او تاکید دارد که قانونگذاری سرعت لازم را برای پاسخگویی به این تحول نداشته و به همین دلیل هم رییس مجلس در دیداری که اوایل امسال صورت گرفته اعلام داشته که سازمان نصر به همراه وزارت ارتباطات و شورای ملی فضای مجازی، برای این نواقص چاره‌ای بیندیشند:

«یک پروژه بزرگی هم برای این کار تعریف شده که سرمایه‌گذاری زیادی هم از همه لحاظ روی آن انجام شده تا بتوان در تهیه و تدوین قوانین مناسب با شرایط فعلی کارهایی انجام دهیم و در حال حاضر با مجلس شورای اسلامی هم نیز توافقاتی داشتیم.»

در نشست خبری سازمان نظام صنفی همچنین ارزش صنعت فاوا در کشور چیزی در حدود ارزش صنعت معدن در ایران و یا سه برابر حمل و نقل بخش هوایی و نصف سهم بانکداری کل کشور عنوان شد. این آمار نشان از اهمیت این صنعت می‌دهد؛ صنعتی که اما متاسفانه همچنان از نقص قوانین رنج می‌برد و امید می‌رود تا توسط فعالان و دولتمردان این حوزه، مشکلات فعلی حقوقی آن رفع شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی