ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بررسی سریال The First
ویجیاتو - بازی

نقد و بررسی فصل اول سریال The First ؛ قهرمان‌بازی در فضا

سریال The First ، سریالی فضا محور از شبکه Hulu است که نگاهی دانشمندانه به موضوعی همیشه جذاب می‌اندازد. اما آیا این نگاه به اندازه کافی تأثیرگذار است؟ صحبت درباره سریال The First بدون اینکه ...

مهرشاد مرادزاده
نوشته شده توسط مهرشاد مرادزاده | ۸ آذر ۱۳۹۷ | ۲۰:۳۰

سریال The First ، سریالی فضا محور از شبکه Hulu است که نگاهی دانشمندانه به موضوعی همیشه جذاب می‌اندازد. اما آیا این نگاه به اندازه کافی تأثیرگذار است؟

صحبت درباره سریال The First بدون اینکه با تناقض‌های بزرگی همراه شود، بسیار سخت است. این سریال نمونه بارزی از یک پروژه طاقت‌فرساست که با امیدی واهی پخش می‌شود. حتی بینندگان این سریال نیز با یکدیگر در تناقض هستند و به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند: آن‌هایی که عاشق این سریال شده‌اند و دسته دیگر که از این سریال تنفر خاصی دارند.

  • کارگردان: بو ویلیمون
  • بازیگران: شان پن، ناتاشا مک‌الهون، برایان لی فرانکلین، لیساگی همیلتون
  • شبکه‌های پخش کننده: هولو (آمریکا) و شبکه چهار انگلستان

اگر به دنبال درامی هیجان‌انگیز در رابطه با اولین مأموریت به مریخ هستید، The First برای شما مناسب نیست؛ اما اگر به دنبال سریالی در مورد قهرمانی زخم‌خورده که سعی می‌کند عجیب و غریب رفتار کند، هستید، این سریال شاید کمی شما را به مقصودتان برساند. شان پن در رزومه خود آثار درخشانی و جوایزی همچون اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد، آن هم نه یک بار بلکه دو بار را دارد. اما این بار نتوانسته موفقیت خود را تکرار کند.

یکی دیگر از مردان غمگین

بررسی سریال The First

داستان این سریال از جایی آغاز می‌شود که گروهی از دانشمندان در آینده‌ای نه چندان دور راهی مریخ می‌شوند. هدف این سفر را هم احتمالا خودتان حدس زده‌اید: بررسی امکان وجود حیات در مریخ. در مریخ دانشمندان با دو عقیده متفاوت روبرو می‌شوند. عده‌ای معتقدند که مریخ برای اسکان اهالی زمین بسیار مناسب است و عده‌ای دیگر بر این باورند که با تغییرات گسترده، مریخ می‌تواند محلی برای زندگی انسان‌ها باشد. خط اصلی داستان از رقابت این دو گروه تشکیل شده و اتفاقات مختلف در طول داستان، آن را دستخوش تغییر می‌کنند.

بیشتر بار داستانی را فردی به نام تام هگرتون با بازی شان پن حمل می‌کند که تمام سعی کارگردان به کار گرفته شده تا مرد غمگین و عجیب و غریب دیگری باشد که نجات‌دهنده افراد است. بینندگان دیگر با این قبیل کاراکترها خو گرفته‌اند و اگر داستان چیزی برای گفتن نداشته باشد، آن‌ها محصول نهایی را پروژ‌ه‌ای کسل کننده می‌دانند.

تام هگرتی فرمانده پیشین مأموریتی است و به دلایلی نامعلوم کنار گذاشته شده. در ده دقیقه ابتدایی سریال ما شاهد بلند شدن فضاپیما و بروز وضعیتی اورژانسی هستیم. در ادامه با خشم، غم و اندوه و سردرگمی دست و پنجه نرم می‌کنیم که همان مزه همیشگی دیگر سریال‌های این ژانر را یادآوری می‌کند.

بررسی سریال The First

تفاوت اصلی این سریال در آنجاست که مشکلات شخصیت اصلی هم روی زمین و هم در فضا ظاهر می‌شوند و راه فراری از آن‌ها وجود ندارد. این فرمول توسط کارگردانی استفاده شده که سابقه ساخت سریالی همچون «House of Cards» را در کارنامه دارد. بو ویلیمون در به تصویر کشیدن مشکلات شخصی فردی صاحب قدرت، تبحر دارد. تنها مشکلی که چنین فرمولی را آسیب‌پذیر می‌کند، تکراری شدن است. با وجود تلاش عوامل این سریال، محصول نهایی بعد از مدتی جذابیت خود را از دست می‌دهد.

فضا را بنگر

بررسی سریال The First

 سریال The First از هر فیلم یا سریالی که توانسته، یک المان گرفته و آن‌ها را به طوری منسجم در چند قسمت به مخاطب ارائه می‌دهد. اولین فیلمی که این سریال من را به یاد آن انداخت، «The Martian» بود. بیشتر نماهای این سریال از دل این فیلم بیرون آمده‌اند. اما تعجب می‌کنید اگر بگویم که در طول تماشای این سریال، با عنصرهایی روبرو می‌شوید که آشنا به نظر می‌رسند و در اصل در سریال «The Leftovers» با آن‌ها اولین بار ملاقات کرده‌اید. این الهام‌گیری از عناوین دیگر به خودی خود آن‌قدرها هم بد نیست، اما وقتی تبدیل به یک کپی ناقص و آهمند شود، مخاطب را منزجر می‌کند.

هر چند که این سریال از تکراری بودن رنج می‌برد، اما خلاقیت‌های منحصربفردی نیز در آن دیده می‌شوند. در قسمتی که به تام هگرتی و مشکلات شخصی وی پرداخته می‌شود، شاهد پیچش‌ها و داستان‌گویی خاصی هستیم که در دنیای کنونی سریال‌ها کم‌نظیر است. شاید اگر بر روی زاویه دید مخاطب و عمق شخصیت‌پردازی بیشتر کار می‌شد، می‌توانستیم سکانس‌هایی تکان‌دهنده‌تر ببینیم.

سریال The First

در دیگر قسمت‌ها «تام» یا در حال تماشای ستارگان است و یا در تفکری ظاهرا عمیق فرو رفته. این صحنه‌ها به قدری مصنوعی و بی‌تأثیر است که مخاطب فقط به دید بیشتر کردن مدت زمان سریال به آن‌ها نگاه می‌کند. وقت آن رسیده که از قهرمانان زخم‌خورده دست برداریم و روی کانسپت‌های دیگر کار کنیم تا شاید تنوعی حاصل شود.

  • سفر به مریخ در راه است!
  • طی پروژه «Mars One» گروهی از مسافران در سال 2023 راهی مریخ خواهند شد و باقی عمر خود را در مریخ سپری می کنند. پروژه «مریخ یک» توسط سازمانی به همین نام با هدف استقرار بشر روی سیاره سرخ با استفاده از ترکیبی از تکنولوژی های موجود و قابل استفاده در سراسر جهان آغاز به کار کرده است. این سازمان قصد دارد ماجراجویی چندین ساله خود را از طریق نمایش برنامه ای تلویزیونی از تمام لحظات این پروژه با تمامی جهان به اشتراک بگذارد. شرکت هلندی MarsOne ثبت نام اولیه از داوطلبان حضور در سفر بی بازگشت به مریخ را دو سال پیش آغاز کرد.
  • سریال The First

دنیای عجیب بیرون

سریال The First

فیلمبرداری چنین سریالی پتانسیل زیادی برای به خرج دادن خلاقیت بیشتر دارد اما از این فرصت به قدر کافی استفاده نشده. نماهای خلاقانه در این فیلم وجود دارند اما تعدادشان انگشت شمار است. مشکل بیشتر قاب‌بندی‌ها در سریال The First عدم توجه به جزئیات است.

نماهایی که از فضانوردان گرفته شده از نظر بصری خوب و تأثیرگذار هستند اما چهره بازیگران به هیچ وجه حس تعلیقی که در چنین موقعیت‌هایی نیاز است را القا نمی‌کنند و چنین به نظر می‌رسد که همه آن‌ها در حال نگاه کردن به لامپ مهتابی جلوی خود هستند.

سریال The First
از معدود قاب‌بندی‌های خلاقانه سریال!

در بیشتر مواقع یکی از عوامل سریال نقصی دارد و سکانس‌هایی معیوب به وجود آمده. وقتی فیلمبرداری خوب صورت گرفته، بازیگران مشکلاتی دارند و وقتی بازیگران از جمله شان پن تأثیرگذار بازی می‌کنند، یا فیلمبرداری مشکل دارد یا موسیقی به درستی و در زمان معین خود همراهی نمی‌کند. کمتر پیش می‌آید که همه این عوامل با هم، همراه باشند؛ اما زمانی که همراهی آن‌ها صورت می‌گیرد، مو به تن مخاطب سیخ می‌شود.

سریال The First درام دیگری است که شاید مخاطبان زیادی هم داشته باشد، اما از نظر فنی مشکلات متعددی در بخش‌های مختلف خود دارد که به راحتی نمی‌توان از آن‌ها چشم پوشی کرد؛ چرا که بسیاری از آن‌ها در ریشه اثر قرار دارند. استایل درام این سریال تکراری‌تر از آن شده که بتوان امید به مشاهده خلاقیت‌هایی در آن داشت، اما اتمسفر فضا محور این سریال پتانسیل زیادی دارد که بیشتر آن‌ها پداخته نشده است. اگر به دنبال سریالی با قسمت‌های کم هستید تا مدتی خود را با آن سرگرم کنید، سریال The First انتخاب بدی نیست اما انتظارات خود از این سریال را بالا نبرید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی